Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ok at bedrifter setter opp ønsket kjønn på stillingsannonsene sine? Er det ikke irrelevant så lenge jobben blir gjort? Og så har jeg til gode å se det søkes etter andre kjønn enn mann og kvinne. Og gjelder dette hvilket kjønn man er født som eller er det nok å fremstå som og identifisere seg med det foretrukne kjønnet? Ettersom jeg ser for meg at det å ikke identifisere seg med kjønn kanskje er underrepresentert på alle arbeidsplasser, vil det være en fordel å fremheve i en søknad? 

Anonymkode: 3b3a1...dcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på jobben. 

Anonymkode: 83ed4...07a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare 2 kjønn, hankjønn og hunkjønn. At de søker han eller hun til noen stillinger kan handle om dynamikken på arbeidsplassen. Samtidig er det ikke sikkert de bryr seg om du kler deg med typisk manneklær/dameklær, hund, katt eller hva du ønsker. Kommer vel litt an på hva type jobb det er.

Anonymkode: 0b5d7...a34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov til å spørre etter et spesielt kjønn i en arbeidsannonse, nei. 

Anonymkode: a0223...6d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun sett dette i stillinger der man skal vaske andres underliv, bytte tampong eller lignende intime oppgaver. Forstår godt at det søkes etter en av samme kjønn til slike oppgaver. 

Anonymkode: 14989...862

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det ok at bedrifter setter opp ønsket kjønn på stillingsannonsene sine? Er det ikke irrelevant så lenge jobben blir gjort? Og så har jeg til gode å se det søkes etter andre kjønn enn mann og kvinne. Og gjelder dette hvilket kjønn man er født som eller er det nok å fremstå som og identifisere seg med det foretrukne kjønnet? Ettersom jeg ser for meg at det å ikke identifisere seg med kjønn kanskje er underrepresentert på alle arbeidsplasser, vil det være en fordel å fremheve i en søknad? 

Anonymkode: 3b3a1...dcd

Det finnes bare 2 kjønn, så ikke så rart at de søker etter det

Anonymkode: dd37f...905

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo da det er det. "kvinner oppfordres til å søke" og lignende fraser brukes hyppig i jobbannonser.

Anonymkode: 524a7...c8b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke arbeidsplasser skal søke kun etter ett kjønn. Ikke uten de har en god grunn til det. 
Kvinner og menn kan jobbe like bra i alle yrker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo da det er det. "kvinner oppfordres til å søke" og lignende fraser brukes hyppig i jobbannonser.

Det er noe helt annet å oppfordre et spesielt kjønn til å søke, fremfor å helt utelukke et kjønn. 

Anonymkode: ade84...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge likestillingsloven, paragraf 4, har de ikke lov å spesifikt be om ett spesielt kjønn "såfremt det ikke finnes en åpenbar grunn for det". Så kan man jo diskutere hva en "åpenbar grunn" er. 

§ 4.1(Likestilling ved ansettelse m.v.)

Såframt det ikke finnes en åpenbar grunn for det, må en stilling ikke lyses ledig for bare det ene kjønn. Utlysningen må heller ikke gi inntrykk av at arbeidsgiveren forventer eller foretrekker det ene kjønn til stillingen.

Ved ansettelse, forfremmelse, oppsigelse eller permittering må2 det ikke gjøres forskjell på kvinner og menn i strid med § 3.

I ansettelsesprosessen, herunder under intervju, må ikke arbeidsgiver be om at søker, uavhengig av kjønn, skal gi opplysninger om graviditet, adopsjon3 eller familieplanlegging. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger på annen måte.

Arbeidssøker som ikke har fått en utlyst stilling, kan kreve at arbeidsgiveren skriftlig opplyser hvilken utdanning, praksis og andre klart konstaterbare kvalifikasjoner for arbeidet den ansatte av det annet kjønn har.

Anonymkode: a699b...2c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jo det kan være lov.

loven åpner for at direkte forskjellsbehandling basert på kjønn kan være tillatt, hvis for eksempel valg av kjønn har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket. For at forskjellsbehandling skal være tillatt forutsettes det at forskjellbehandlingen:

«har et saklig formål»

«er nødvendig for å oppnå formålet»

«ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles»

Positiv særbehandling er en annen form for forskjellsbehandling som kan være lov, hvis målet er å fremme likestilling og hindre diskriminering. Et eksempel på positiv særbehandling er å oppfordre det underrepresenterte kjønn til å søke på en stilling. Det kan også være lov til å legge vekt på kjønn hvis man har to like godt kvalifiserte søkere til en stilling.

Vi oppfordrer noen ganger søkere av spesifikke kjønn til å søke, da er av stor betydning for jobben.

Anonymkode: 33177...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (12 timer siden):

Jeg synes ikke arbeidsplasser skal søke kun etter ett kjønn. Ikke uten de har en god grunn til det. 

Det handler ikke om hvor «bra» man utfører en jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er noe helt annet å oppfordre et spesielt kjønn til å søke, fremfor å helt utelukke et kjønn. 

Anonymkode: ade84...5a6

Hvor står det at de utelukker et kjønn?

For min del er dette bare en teit, semantisk diskusjon. Om det er greit å skrive "kvinner oppfordres til å søke" så er vi ca. på linje med HI. Det utelukker ikke menn, men det ligger jo i kortene at det i praksis er nettopp det som skjer.

Anonymkode: 7787f...f72

AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (13 timer siden):

Mange vil protestere villt og ta helt av; det er forskjell på kvinner og menn. De kan stort sett gjøre samme jobben, men det vil kreve langt mer av kvinnen, potensielt kreve mer tilrettelegging og annet.

Fysisk aktivitet er et godt eksempel. Kvinner kan ikke utføre alt arbeid på lik linje med menn. Det er en grunn til at vi har kjønnsskille i idrett, blant annet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står "kvinner oppfordres til å søke" så betyr som oftest det at det er en overvekt av menn og at de ønsker å få inn flere kvinner for å få litt mer balanse blant kjønnene. Det er også ofte motsatt i typiske kvinnedominerte yrker.

Anonymkode: 5e2a7...f98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over, så avhenger det av jobben.

Anonymkode: 90063...4c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange vil protestere villt og ta helt av; det er forskjell på kvinner og menn. De kan stort sett gjøre samme jobben, men det vil kreve langt mer av kvinnen, potensielt kreve mer tilrettelegging og annet.

Fysisk aktivitet er et godt eksempel. Kvinner kan ikke utføre alt arbeid på lik linje med menn. Det er en grunn til at vi har kjønnsskille i idrett, blant annet.

Menn er fysisk sterkere enn kvinner, så enkelte ting er kanskje bedre for menn å gjøre enn kvinner, men de det meste av arbeid nå kan utføres av begge kjønn. 

Det at det er mye av ett kjønn på noen arbeidsplasser er vel mest på grunn av det er flest av samme kjønn som vil jobbe med det. 

Synes likevel det er unødvendig at det skal stå ønskes kun menn eller ønsker kun kvinner i en annonse. Med mindre det er en god grunn til det. 

AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (4 minutter siden):

Synes likevel det er unødvendig at det skal stå ønskes kun menn eller ønsker kun kvinner i en annonse. Med mindre det er en god grunn til det. 

Lovmessig skal det jo også være en god grunn.

På jobbene mine er det gode grunner til kjønnsseleksjon, men slik er det jo ikke over alt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da søker man ikke etter et spesifikt kjønn, man oppfordrer bare. Noe annet hadde vært hvis det sto: "kun kvinner kan søke"

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med dagens hjelpemidler som finnes så kan kvinner det jo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...