Gå til innhold

Barneskolebarn - hvor lenge synes dere det er greit å sitte inne på rommet hver kveld for at barnet skal sovne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det riktige svaret er kanskje at man sitter så lenge barnet trenger det, fordi den tiden kommer aldri igjen. Og snart vil ikke barnet ha deg i nærheten.

Men i en hektisk hverdag hvor man også har en del ting å gjøre etter barna har sovnet. Hvor lenge synes dere det er greit å sitte inne på rommet for at barnet på 6, 7, 8 år skal sovne? Er 30-45 min hver kveld vanlig? 

Anonymkode: 4d952...6e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker som regel 30-45 min på legging av seksåringen, inkludert lesing på senga. Alternativt står hun opp igjen 150 ganger og sovner veldig sent. Hun er sta som et esel. Med eldste holdt det å si god natt i samme alder 

Anonymkode: aab86...4a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var 30-45 minutter vanlig, ja. Inkludert lesing/synging. 

Anonymkode: 216d1...c06

AnonymBruker
Skrevet

Har en som blir 7 til sommeren, bruker vel 35 til 40 min ja, men vi leser og snakker om dagen i den tiden også 🥰

Anonymkode: fa5bd...82c

AnonymBruker
Skrevet

Vi leser bok i sofaen eller min seng og så synger jeg en nattasang når barna har gått i seng. Og så går jeg. Barna er 6 og 8 og deler soverom. 
Men her er jeg litt «you do you». Hvis det passer deg å sitte på rommet i 45 min, så gjør det. Jeg bruker kanskje 30 min på lesing og sang, men sitter ikke og venter på at de skal sovne.

Anonymkode: d4c2d...add

• Liker 7
Skrevet

6 åring bruker vi 30-40 minutter på... lesing..synge og litt prat. Sitter i rommet i 5 min for jeg går 

12 åring synger litt..så snakker vi litt...kan gå 15-30 minutter 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det null minutter. Lesing på kvelden regner jeg ikke som tid på rommet for å få barnet til å sovne. Vi leser eller leser ikke, gir en nattakos og går ut av rommet. Hvis vi prater og tuller  skjer det mer rundt kveldsmaten eller under kveldsstellet.

Anonymkode: 50b6e...0a5

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

0 minutter. kanskje når de er 6-7år. Men etter det så klarer de helt fint å legge seg til å sove etter kveldstell og et "god natt". Ser ingen grunn til å sitte og vente på at de sovner. 

Anonymkode: e22f0...176

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det riktige svaret er kanskje at man sitter så lenge barnet trenger det, fordi den tiden kommer aldri igjen. Og snart vil ikke barnet ha deg i nærheten.

Men i en hektisk hverdag hvor man også har en del ting å gjøre etter barna har sovnet. Hvor lenge synes dere det er greit å sitte inne på rommet for at barnet på 6, 7, 8 år skal sovne? Er 30-45 min hver kveld vanlig? 

Så store barn bør klare å sovne av seg selv!

Anonymkode: d647d...b87

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så store barn bør klare å sovne av seg selv!

Anonymkode: d647d...b87

Takk for det, nå er alle familiens søvnproblemer løst! At vi ikke har tenkt på det før...

Anonymkode: 3768f...89e

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

På tide å prøve finne noen metoder som gjør at de er trygge nok på rommet sitt. 

Vi har lest på sengen, og sagt god natt, og gått ut. 

Anonymkode: d9f71...c8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da min ble 10 syntes jeg det begynte å bli nok, men må fortsatt iblant. 12 nå.

Dine er jo små fortsatt, tenker en halvtime på så små barn er ingenting.

Anonymkode: 24718...5fc

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt MYE problemer med legging, det vi fant ut var at hvor mer vi dulla, hvor lengre tid tok det, og hvor mer «skummelt, farlig , redd» ble det (og sulten, vondt i magen, vondt i foten , vondt i tåa osv). 

Nå er det kveldsmat , jeg forbereder barnet på at det er leggetid underveis. Så går vi på badet å dusjer/bader og tar stell, før vi følger på rommet. Jeg setter på lydbok, sier natta og trygger barnet på at jeg er rett utenfor rommet og kommer inn å sjekker / passer på. Noen ganger er det litt tull med «jeg er tørst, jeg er sulten, jeg må på do» osv bare for å drøye ut tiden. Må barnet på do så er det selvfølgelig ok å stå opp, men da er det rett på do og tilbake i sengen. Er barnet tørst så har vi vannflaske ved sengen. Kveldsmat 2 og 3 ganger er uaktuelt (nå har han begynt å forstå det, og han er faktisk ikke sulten). 

Noen ganger er det skummelt, da setter jeg på lyset utenfor soverommet og åpner døren mer sånn at det er litt lys på soverommet, også titter jeg innom oftere å trygger barnet «mamma er her å passer på» «det er ikke monster på rommet» «lydene er bare biler og mennesker som er utenfor på veien» osv… 

Barnet er forresten 4 år. 

Anonymkode: d0169...bda

AnonymBruker
Skrevet

0 brukte vi. Her leste vi i lese kroken i stua, etter tannpuss. De sa natta gikk på rommet å la seg. Det gjorde de fra ca 5 års alder, før det fulgte vi de inn å la dyna om de å sa natta og rett ut

Anonymkode: b316c...e31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

jeg synes ikke det gjør noe og sitte lenge jeg da, har sittet på rommet til min fra 2 år til ca 7,5 år og da har det noen ganger bare gått noen minutter til noen timer, barnet trenger den tryggheten

Anonymkode: 7f85c...ce0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitte på rommet til de sovner? Hvorfor det? Nei, jeg legger dem, sier god natt og setter på litt veldig rolig klassisk musikk. 

Anonymkode: e0bca...407

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker fort 30-40 min. Syns det er koselig, det kommer en del spørsmål og tanker når de har lagt seg som vi ikke får snakket om ellers. Viktig stund for å «debriefe» dagen litt tenker jeg. Nå er mine tett i alder og legger seg på samme rom, så jeg har ikke noen andre som trenger meg da.

Anonymkode: 121e9...ba9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

0 minutter. Vi leser i sofaen i løpet av dagen.

Etter kveldsstell går barna opp på romene selv og legger seg.

6 år + 7 år

Anonymkode: 6f75d...26e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitte på rommet til de sovner? Hvorfor det? Nei, jeg legger dem, sier god natt og setter på litt veldig rolig klassisk musikk. 

Anonymkode: e0bca...407

Fordi jeg liker den praten vi får da. Husker selv at jeg kunne ligge og gruble i timesvis da jeg var barn, men fikk ikke lov å gå ut i stuen til foreldrene mine. Jeg var ikke redd eller utrygg, men det var ofte et tankekjør på kveldstid før jeg sovnet.

Anonymkode: 121e9...ba9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 gutter mellom 7-9.

Sitter ikke på rommene dere.

Det er lys av, liten godnatt prat, kyss og klem og så er det krav om å være stille og sove. De kubber på minutter.

Sist jeg jeg satt inne på rommet var vel i bhg 🤔

Anonymkode: e638f...10b

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...