Gå til innhold

Hva bestemmer hvor mye penger du bruker på en gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva avgjør hvor mye du bruker på gave til en venninne, en kollega som har fått barn, en tante som er syk, en julegave, bryllupsgave, bursdagsgave ect? Har du noen føringer? Jeg har pleid å tenke at det er tanken som teller, og liker å finne noe mottakeren kan like/trenge/gleder seg over. Men nå har jeg fått høre at summen er vel så viktig, det er ikke nok å ha kjøpt noe du tenker passer mottaker, hvis summen er for liten bør du handle mer. Men hva styrer hvor mye folk syns er nok og rett sum?

Anonymkode: b56e6...5bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvem gave er til, hvor mye hjelp jeg har fått fra vedkommende, hvilke gaver jeg selv får fra vedkommende, hvor mange som kommer til å være der når gaven blir åpnet og selvfølgelig hvor god råd jeg har for øyeblikket. 

Anonymkode: 65313...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min inntekt bestemmer mest. Så hvilket forhold jeg har til vedkommende. Er det veldig nært så er det mer enn til andre jeg har mindre kontakt med.

Anonymkode: d881a...5b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

liker å finne noe mottakeren kan like/trenge/gleder seg over

Dette. For meg er det viktig at mottager vil like gaven. Pris, innenfor rimelighetens grenser, er ikke så interessant.

Sitter virkelig voksne og regner på priser på gaver?? Det er rimelig slum adferd

Anonymkode: e89b8...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva personen har gitt meg tidligere og hvilken relasjon jeg har til personen.

Anonymkode: 9c399...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på relasjonen til vedkommende. Jeg gir selvfølgelig mer til mine nærmeste (det er også enklere å finne gaver som passer) enn til fjerne bekjente. Jeg sitter aldri å finrekner på hva den personen har kjøpt til meg de siste 10 årene og at det er akkurat lik verdi som jeg har fått, vi er ikke i barnehagen hvor vi måler opp saft til hverandre... Noen gaver koster mer noen ganger enn andre ganger både til og fra...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innsikt i sosiale sammenhenger. Finnes ingen regler for slikt - utover å være passe oppegående. 

Anonymkode: 936bf...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at summen er vel så viktig... Ikke i mine kretser, det er kun på kg...

Jeg gir etter forhold til mottakeren, min økonomi og hva jeg finner.

Hvis mottaker ønsker seg en bok, og jeg finner den boken til 50 eller 500 kr er uvesentlig. Om budsjettet var opprinnelig 500kr og jeg finner den perfekte gaven til 50kr så fyller jeg ikke på med annet for å oppnå 500kr.

Anonymkode: 7c9c4...386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å gi fine gaver til de som står meg nær, enten det er familie, venner eller kolleger. Jeg vet jeg gir for mer enn jeg får tilbake, men det har aldri bekymret meg. Jeg har god økonomi og råd til være raus. Det som er vanskelig er å spleise med andre, så det gjør jeg helst ikke.

Anonymkode: 175ec...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvilken relasjon jeg har til den som skal motta gaven. Mine nærmeste får selvsagt flotte gaver, men det kan jeg finne på å gi til mer perifere folk, også. Det kommer an på situasjonen.

Regner aldri på hva det koster, trenger ikke få noe like dyrt tilbake, liksom. Men jeg tenker over at det blir feil å legge seg veldig høyt i pris hvis det er noen som ikke har så mye, jeg tenker at det da kjennes feil hvis de får en tanke om at de må gi tilsvarende tilbake.

Anonymkode: 15952...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, hva avgjør hvor mye du bruker på gave til en venninne, en kollega som har fått barn, en tante som er syk, en julegave, bryllupsgave, bursdagsgave ect? Har du noen føringer? Jeg har pleid å tenke at det er tanken som teller, og liker å finne noe mottakeren kan like/trenge/gleder seg over. Men nå har jeg fått høre at summen er vel så viktig, det er ikke nok å ha kjøpt noe du tenker passer mottaker, hvis summen er for liten bør du handle mer. Men hva styrer hvor mye folk syns er nok og rett sum?

Det jeg har råd til bestemmer det.

Anonymkode: b23d1...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har blitt enige om ca sum blant familie og venner, synes det er veldig greit når det gjelder jul -og bursdagsgaver

Anonymkode: e8724...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, virker som om jeg er på linje med resten. Og til de som syns dette høres rart ut, det er faktisk en diskusjon som pågår i omgangskretsen min nå, der en gave anses for for lite fin til anledningen fordi den koster for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen klager på at gaven du gir er for billig, så er det fordi de er utakknemlige! Meg og samboeren min har forskjellige prisnivå på gaver. Det løser vi ved at han betaler gavene til hans familie og venner, og så betaler jeg gavene til mine. Og så skriver vi begge som avsender på alt.

Anonymkode: 8bc6b...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen økonomi, relasjon og anledning.

I tillegg tar jeg meg i å vektlegge hvorvidt jeg har lyst til å gi gave eller ei. Som f.eks. er ei venninne av meg opptatt av å ha med gave på barselbesøk, «kjøpe bare en liten bamse eller noe» som hun sier. Mens jeg mener at gave, mat og logistikk knyttet til babyshower har vært nok i anledning ny verdensborger. Da gidder jeg ikke kjøpe enda en gave et par mnd etterpå, og helst betale så lite som mulig. 

Det samme gjelder litt rundt jul. Påtvunget gave = ikke så dyr gave. 

Anonymkode: ee4f8...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på relasjonen til vedkommende. Jeg prioriterer de som prioriterer meg. Liker å kjøpe gaver å finne den perfekte tingen, men denne innsatsen er likevel forbeholdt de som gjør det samme for meg. 

Anonymkode: a9004...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...