Gå til innhold

Lei av at samboer hjelper bror sin med oppussing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer eier en liten enebolig og hans bror eier ett stort hus. Han og hans samboer elsker å pusse opp. De skal alltid ha et prosjekt på gang. Det høres jo greit ut det, men til alle prosjekt trenger de hjelp. Til tross for god økonomi, leier de aldri inn fagfolk. De bruker venner og familie, og betaler lite eller ingenting. Til oss betaler de ingenting. De har eid huset i seks år, men det er jo alltid noe som kan gjøres. Vi (mest min samboer) har hjulpet til med maling innvendig og utvendig, legging av terrasse, vasking av hus utvendig, legging av gulv, diverse rørarbeid på kjøkken/bad og montering av kjøkken. Utenom dette så passer vi ofte barna deres, fordi de skal jobbe samtidig eller at de holder på med noe med huset. Jeg begynner å bli lei. Ingenting som er gjort i huset var nødvendig, men de ønsket det for at det skulle se moderne ut. Huset deres er fra slutten av 90-tallet. Nå skal de ha hjelp igjen og spurte min samboer. Jeg har lyst at han skal si nei. Jeg har ting jeg ønsker vi skal gjøre på eget hus og han jobber allerede mye overtid på jobb. Hvordan forholde seg til at familie trenger hjelp til slikt? hvor ofte og mye bør han hjelpe til? 

Anonymkode: b3e41...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg, si nei.

Si dere må prioritere eget hus først, og så kan dere samtidig invitere til dugnad hos dere selv.

Anonymkode: 06e51...35d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier din samboer selv? 
Har du snakket med ham om hvordan du har det? 

Anonymkode: 68c16...a0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du virkelig internett om hvor mye og hvor ofte din samboer bør få lov til å hjelpe sin egen bror? 

Jeg foreslår, så ofte og så mye han føler det er rett for han. 

Ja jeg vet, et horribelt forslag. Han burde selvfølgelig detaljstyres. 

Anonymkode: 574b3...173

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes han selv om å være så mye borte fra familien? Har dere barn?

Anonymkode: fd94e...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det relevant hvor stort huset er, hvorfor de pusser opp, hvor god råd de har, og alt mulig det? Det høres ut som om du har alt for mange meninger om andres valg. 

De elsker å pusse opp. Og tenker mulig bare at dere liker å bruke tiden sammen, i og med at dere bare sier ja. 

Så begynn å si nei. 

Anonymkode: bb95d...cc2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva sier din samboer selv? 
Har du snakket med ham om hvordan du har det? 

Anonymkode: 68c16...a0c

Han synes at han har mer enn nok med vårt og sin jobb, men han klarer ikke si nei. Litt av det som irriterer meg er at vi aldri kommer til å få hjelp tilbake. De har jo ikke tid til sine egne ting (siden de trenger hjelp til ting som ikke krever fagfolk), er alltid slitne (sier de), jobber ekstra og har det så travelt. Jeg forstår jo at to barn i barnehage/skolealder er travelt, men det er jo ikke barna som har behov for nytt gulv på rommet sitt eller ny servant på badet. Hadde vært annerledes om de skulle flyttet eller trengte hjelp til å sette opp en trampoline. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at tjenester kan gjengjeldes ? Family and all ? 😅 

Dere har også prosjekter. Kan ikke broren hans og din svigerinne komme på dugnad en helg eller fem hos dere også? 

Hvordan tror du responsen ville vært på et slikt forslag ? 

Anonymkode: 1dc86...096

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med at tjenester kan gjengjeldes ? Family and all ? 😅 

Dere har også prosjekter. Kan ikke broren hans og din svigerinne komme på dugnad en helg eller fem hos dere også? 

Hvordan tror du responsen ville vært på et slikt forslag ? 

Anonymkode: 1dc86...096

Det er litt det som er problemet, vi kommer aldri til å få hjelp tilbake. De hadde svart at det har de ikke tid til eller noe med om vi vet hvor travelt det er med barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så spør dere om hjelp nå når dere skal igang, vinn-vinn.. ikke vær hu sære svigersvinet...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva synes han selv om å være så mye borte fra familien? Har dere barn?

Anonymkode: fd94e...3b4

Vi har dessverre ikke barn. Holder på med IVF nå. Han liker jo å bruke tid med meg når han først er hjemme (jobber mye). Jeg vet ikke hvorfor han ikke klarer å si nei til bror sin.

Hjemme har vi mange prosjekter på vent, fordi samboeren min og jeg ikke liker å pusse opp. Så siden ingen av oss egentlig liker det, så lar vi være. Bruker heller tiden på ting vi liker å gjøre. Huset vårt er vi ok fornøyd med, men kunne vært finere. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg og samboer eier en liten enebolig og hans bror eier ett stort hus. Han og hans samboer elsker å pusse opp. De skal alltid ha et prosjekt på gang. Det høres jo greit ut det, men til alle prosjekt trenger de hjelp. Til tross for god økonomi, leier de aldri inn fagfolk. De bruker venner og familie, og betaler lite eller ingenting. Til oss betaler de ingenting. De har eid huset i seks år, men det er jo alltid noe som kan gjøres. Vi (mest min samboer) har hjulpet til med maling innvendig og utvendig, legging av terrasse, vasking av hus utvendig, legging av gulv, diverse rørarbeid på kjøkken/bad og montering av kjøkken. Utenom dette så passer vi ofte barna deres, fordi de skal jobbe samtidig eller at de holder på med noe med huset. Jeg begynner å bli lei. Ingenting som er gjort i huset var nødvendig, men de ønsket det for at det skulle se moderne ut. Huset deres er fra slutten av 90-tallet. Nå skal de ha hjelp igjen og spurte min samboer. Jeg har lyst at han skal si nei. Jeg har ting jeg ønsker vi skal gjøre på eget hus og han jobber allerede mye overtid på jobb. Hvordan forholde seg til at familie trenger hjelp til slikt? hvor ofte og mye bør han hjelpe til? 

Har selv vært sammen med en som hjalp alle andre, fordi han var så snill og sånn. Ja, men så lot han meg stå igjen hjemme med alt som måtte gjøres der. Som gravid og med baby i hus så forsto jeg kjapt at han ikke kom til å endre seg. Trodde virkelig han ville hjelpe sin gravide samboer og å bruke tid med babyen, så feil kan man ta.

I graviditeten min så brukte han først 1 måned på noe hos en kamerat, så en måned på noe annet hos samme fyr. Så skulle vi ha påskeferie sammen på familiens hytte, men da dro svigers i gang med noe oppussing der. Så den ferieuka gikk jeg turer alene, så film alene og spiste middag alene. Fikk ikke gjort så mye av det de drev med.

Vi tok en alvorsprat om forventninger til tid sammen og han lovet bedring. Da valgte han selv å ha overtid på jobb, reiste kl 5 om morgenen og hjemme etter jeg la meg.

Første sommermåned ble brukt på å pusse opp bad og kjøkken hos foreldrene sine. Ferien "vår" gikk til at han jobbet ekstra for det var så får på jobb. 

Etter babyen kom til verden var han hjemme en uke, så avgårde igjen. Brukte vel 6 uker på å ordne ny garasje hos foreldrene. Deretter overtid igjen. Rett før jul tok jeg en ny prat med han, men følte den var bortkastet. Jeg ba han om å selv komme med en løsning til hvordan vi skulle ha det.

Da han gikk ut i perm snakket vi egentlig ikke sammen. Jeg ble permittert da han hadde vært hjemme i 4 uker. Så når jeg likevel var hjemme så trikset han og arbeidsgiver så han kunne være på jobb selv om det så ut som at han var ute i permisjon.

Mannen mente det var lyn fra klar himmel da jeg reiste fra han. 

Alle ser på han som sosial, hyggelig, positiv og hjelpsom. Jeg var så heldig som hadde en samboer som han. De skulle bare vist at han løftet ikke en finger for meg. 

Ser ut til at du har samme type mann. Det er veldig spesielt at dama må sette ned foten for noe mannen burde se selv. 

Anonymkode: 7988c...ab6

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har dessverre ikke barn. Holder på med IVF nå. Han liker jo å bruke tid med meg når han først er hjemme (jobber mye). Jeg vet ikke hvorfor han ikke klarer å si nei til bror sin.

Hjemme har vi mange prosjekter på vent, fordi samboeren min og jeg ikke liker å pusse opp. Så siden ingen av oss egentlig liker det, så lar vi være. Bruker heller tiden på ting vi liker å gjøre. Huset vårt er vi ok fornøyd med, men kunne vært finere. 

Det blir samme når dere får barn. Innøvde vaner og slikt 

Anonymkode: 7988c...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor er det relevant hvor stort huset er, hvorfor de pusser opp, hvor god råd de har, og alt mulig det? Det høres ut som om du har alt for mange meninger om andres valg. 

De elsker å pusse opp. Og tenker mulig bare at dere liker å bruke tiden sammen, i og med at dere bare sier ja. 

Så begynn å si nei. 

Anonymkode: bb95d...cc2

Hadde de hatt en leilighet eller lite hus, hadde det en gang tatt slutt på ting som kan endres på (selvfølgelig kan jo en male om, men uansett mindre areal å pusse opp). Færre kvadratmeter å legge gulv på og mindre overflate å male. Synes det er kjekkere å hjelpe til om noen har litt dårlig råd og at de ikke spør om hjelp. Søsteren hans bor alene og laminatgulvet på kjøkkenet hadde  svulmet litt opp pga. søl med vann fra hun og forrige eier. Hun spurte ikke om hjelp, men samboeren min tilbydde seg. Dette var i en leilighet, og tok bare en halv dag med alt av arbeid. Å ordne med rør hos hans bror som har godt med penger til å betale rørlegger er litt kjedeligere, spesielt siden han alltid spør om hjelp (får aldri foreslått at vi/samboer kan hjelpe til) og at tingene nesten alltid er kosmetiske.....f.eks å flytte vasken på kjøkkenet til kjøkkenøya ( male ny farge på kjøkkenet (veggene) fordi det ikke matcher det nye kjøkkenet (som de også trengte hjelp til å skru sammen, fordi ett vanlig hvitt kjøkken var for sterilt og kjedelig for dem)

Enig med at vi må starte med å si nei. Det er noe jeg tenker at jeg får gjøre med min familie og han med sin familie. Synes bare det er rart at enkelte tenker det er ok at familie stiller flere ganger årlig opp for å pusse opp ett fungerende hus. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du og samboer avtale et standard svar hver gang noen spør om hjelp: «La meg sjekke med min samboer først om vi har planer». Da kjøper dere dere tid, kan diskutere sammen, og viktigst; kan støtte hverandre i det å si nei når det føles ugreit å gjøre alene.

Så kan den sende en melding etterpå med nei’et «Beklager, men samboer og jeg skal XYZ i helga så da får jeg ikke til å hjelpe. Lykke til :)»  

Og så kan dere også slenge på et «Nå skal vi igang med å overhale vårt hus fremover, vi tenkte ta rom for rom. Glad for at vi har til gode mange dugnadstimer hos dere! Passer det best kommende helg, eller neste?»

Anonymkode: e9fa1...4fa

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags oppegående folk holder på slik? Hvorfor plage andre med oppgaver som skal gjøres i sitt eget hus? 

Jeg hadde tatt en prat med samboeren min og vært veldig tydelig på hva jeg mente om det. Og så bør dere snu situasjonen og spørre broren hans om han for en gangs skyld kan hjelpe til hjemme hos dere. Det skylder han dere. 

Anonymkode: aa918...ace

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 19.13):

Spør du virkelig internett om hvor mye og hvor ofte din samboer bør få lov til å hjelpe sin egen bror? 

Jeg foreslår, så ofte og så mye han føler det er rett for han. 

Ja jeg vet, et horribelt forslag. Han burde selvfølgelig detaljstyres. 

Anonymkode: 574b3...173

Hun sliter med en mann som ikke prioriterer henne, huset deres og parforholdet. Mannen hennes er altså mer bekymret for å skuffe broren sin enn partneren. Du forstår vel at det er det som er problemet? Noen ganger er det lurt å bruke hodet på å lese litt mellom linjene. Ingen liker å bli nedprioritert gang på gang, det er jo tydelig at han setter bror > kona. 

Anonymkode: f8fa3...4c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er det mulig, det trenger vel ikke du bry deg om

Anonymkode: e9467...336

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en test da, dere spør broren om han kan hjelpe dere med et eller annet, så ser dere om han sier ja eller nei, og tar det derifra. Hvis da broren sier han ikke har tid, vel da får han pusse opp resten på egenhånd

Anonymkode: 41bb7...775

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 19.06):

hvor ofte og mye bør han hjelpe til? 

Så mykje som han sjølv vil og synest er innanfor. Eg går ut frå at han er myndig. 

Viss du vil gjere ting i eiga bolig, så sett han ned og lag ein avtale om når dokker sett i gong, og gjerne oppmuntre svigers til å bli med. 

Endret av Mandagsunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...