AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april Mamma døde da jeg var 16,5 år. Hun var syk i mange år. En periode hadde hun en kjæreste som bodde hos oss, men det var ikke et bra forhold og han utsatte henne for fysisk og psykisk vold, men hun turte ikke anmelde. På søndag ringte han meg og ville ha tillatelse til å få fullt innsyn i hennes pasientjournal. Han forklarte ikke hvorfor, og jeg glemte å spørre. Jeg sto på vei ut døra med to unger da han ringte, og jeg fikk litt sjokk over at han i det hele tatt ringte og over spørsmålet også. Dette ripper opp i en veldig vond tid for meg. Jeg ønsker ikke å grave i hennes sykdom og helse. Og jeg ønsker virkelig ikke at han skal kunne grave i noe så privat, og jeg er helt 100% sikker på at hun aldri hadde tillatt det om hun fremdeles levde. Hvordan kan jeg nekte ham innsyn? Når jeg googler står det at nærmeste pårørende har rett til innsyn. Han var antagelig registrert som nærmeste pårørende en kort periode, men da mamma døde var det mormor og morfar som var registrert som pårørende men de er døde nå. Jeg ønsker å sperre sånn at han ikke kan få innsyn. Jeg er 100% sikker på at mamma ikke hadde gitt tillatelse til innsyn i journalen om hun hadde blitt spurt om det før hun døde. Hva må jeg gjøre for å sperre journalen for innsyn? Anonymkode: 9b2f4...e00 6
Ulven Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Et kortvarig samboerforhold kvalifiserer ikke til å få ut avdødes journal, så du trenger ikke å gjøre noe med denne saken. Kommer han tilbake til saken sier du bare at det ikke er eller blir aktuelt med innsyn og legger på. Men hvis du trenger mer informasjon bør statsforvalter kunne gi deg dette. 8 7
AnonymBruker Skrevet 9. april #3 Skrevet 9. april Det er ikke sånn at nærmeste pårørende bare kan kreve å få ut journal og få alt levert i hendene heller, de må ha en god grunn til det. Du behøver ikke å sperre han på noen måte, han får ikke tilgang, det er jeg nesten 100% sikker på. Det er sikkert derfor han spør deg, fordi han ikke har mulighet selv. Anonymkode: 2de2c...dbe 4 4
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april Om de var registrert da hun døde, var ikke eksen det. Så han har ingen rettigheter. Derfor han spør deg. Du kan bare si nei. Det er mest sannsynlig du som er nærmeste pårørende nå. Anonymkode: ec280...956 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april Dette er er ikke problem, han står selvfølgelig ikke som nærmeste pårørende noen sted så skulle han søke om innsyn så må det gå vis deg eller hans foreldre. Du sier nei og legger sen ballen død. Anonymkode: d74c2...269 4
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april Bare å si nei og så er den saken ferdig Anonymkode: 8773d...3a6 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #7 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke sånn at nærmeste pårørende bare kan kreve å få ut journal og få alt levert i hendene heller, de må ha en god grunn til det. Du behøver ikke å sperre han på noen måte, han får ikke tilgang, det er jeg nesten 100% sikker på. Det er sikkert derfor han spør deg, fordi han ikke har mulighet selv. Anonymkode: 2de2c...dbe Det stemmer ikke helt, for meg i hvert fall. Jeg fylte et sånt skjema de hadde, med hvilke type dokumentasjon jeg trengte. Jeg spurte etter legenes notater, epikriser, og undersøkelse-svar ol. Jeg søkte over 10 år etter hun døde av kreft. Jeg måtte ikke oppgi grunnen, bare bevise at jeg var den jeg sa jeg var, altså hennes barn. Jeg spurte etter det, da datteren som tok en helsefaglig utdanning, ønsket å fordype seg i kreftdiagnose, og mormors journal hadde vært perfekt tenkte vi. Så ikke noe etisk galt i det, hun var min mor, og hennes mormor, som hun hadde godt forhold til. Men tilbake til saken, jeg måtte i hvert fall ikke fortelle dem hva jeg skulle med journalen. De bestemmer ikke over den (med mindre det er noe meget spesielt), og kunne i utg.pkt ikke nekte meg den. Det gjorde de heller ikke Anonymkode: 8e8c1...256
AnonymBruker Skrevet 9. april #8 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke sånn at nærmeste pårørende bare kan kreve å få ut journal og få alt levert i hendene heller, de må ha en god grunn til det. Du behøver ikke å sperre han på noen måte, han får ikke tilgang, det er jeg nesten 100% sikker på. Det er sikkert derfor han spør deg, fordi han ikke har mulighet selv. Anonymkode: 2de2c...dbe Glemte å legge til ekstra info under pkt 7. Hun trenger ikke å sperre den for han. Uvedkommende får ikke tilgang til den. Min for sin egen sinns fred, så kan hun jo godt sjekke med dokument-senteret for sitt sykehus. Hvis legesentrene har andre regler, så kjenner jeg ikke til de. Men hun kan jo sjekke med de på kontoret. Anonymkode: 8e8c1...256
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Skrevet 9. april Han har ikke rett på innsyn så det kan du bare avslå. Ellers ville jeg for å være helt sikker på at han ikke klarer å lure det til seg ringt legekontoret og gitt beskjed om at han kanskje tar kontakt men at han ikke har rett på det. Anonymkode: a1199...d35 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #10 Skrevet 9. april Men hvorfor vil han ha tilgang til journalen? Kommer ikke på en eneste grunn til at noen vil ha tilgang til journalen til en avdød eks. Og det virker som om det er en del år siden moren din døde? Han har uansett ingen rettigheter til det. Selv om han evt. var oppført som nærmeste pårørende en gang, så er han ikke det nå. Anonymkode: 1779f...842 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det stemmer ikke helt, for meg i hvert fall. Jeg fylte et sånt skjema de hadde, med hvilke type dokumentasjon jeg trengte. Jeg spurte etter legenes notater, epikriser, og undersøkelse-svar ol. Jeg søkte over 10 år etter hun døde av kreft. Jeg måtte ikke oppgi grunnen, bare bevise at jeg var den jeg sa jeg var, altså hennes barn. Jeg spurte etter det, da datteren som tok en helsefaglig utdanning, ønsket å fordype seg i kreftdiagnose, og mormors journal hadde vært perfekt tenkte vi. Så ikke noe etisk galt i det, hun var min mor, og hennes mormor, som hun hadde godt forhold til. Men tilbake til saken, jeg måtte i hvert fall ikke fortelle dem hva jeg skulle med journalen. De bestemmer ikke over den (med mindre det er noe meget spesielt), og kunne i utg.pkt ikke nekte meg den. Det gjorde de heller ikke Anonymkode: 8e8c1...256 Det er jo veldig naturlig og forståelig at familiemedlemmer ønsker informasjon om kreftdiagnose eller informasjon som har med dødsårsak å gjøre. Det kan være viktig for dem av mange grunner, både for psyke, bearbeiding av sorg, helsemessige grunner. Hvis du hadde bedt om f.eks. psykiatrijournal fra 40 år tilbake er det ikke sikkert du ville fått det. Selvfølgelig kan det hende jeg tar feil, men det er mitt inntrykk. Anonymkode: 2de2c...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #12 Skrevet 9. april Han har ingen rettigheter, derfor spør han deg. Han har sikkert prøvd, men fått til svar at kun nærmeste familiemedlemmer får innsyn. Du bør bare svare han med at du ikke ønsker å gi ham tilsyn. Jeg jobber på sykehus, og samtykke til utlevering av journal godtas kun skriftlig av nærmeste pårørende. Håper du klarer å si nei til ham. Uansett - hva skal han med dette? Anonymkode: a56fc...520 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det stemmer ikke helt, for meg i hvert fall. Jeg fylte et sånt skjema de hadde, med hvilke type dokumentasjon jeg trengte. Jeg spurte etter legenes notater, epikriser, og undersøkelse-svar ol. Jeg søkte over 10 år etter hun døde av kreft. Jeg måtte ikke oppgi grunnen, bare bevise at jeg var den jeg sa jeg var, altså hennes barn. Jeg spurte etter det, da datteren som tok en helsefaglig utdanning, ønsket å fordype seg i kreftdiagnose, og mormors journal hadde vært perfekt tenkte vi. Så ikke noe etisk galt i det, hun var min mor, og hennes mormor, som hun hadde godt forhold til. Men tilbake til saken, jeg måtte i hvert fall ikke fortelle dem hva jeg skulle med journalen. De bestemmer ikke over den (med mindre det er noe meget spesielt), og kunne i utg.pkt ikke nekte meg den. Det gjorde de heller ikke Anonymkode: 8e8c1...256 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo veldig naturlig og forståelig at familiemedlemmer ønsker informasjon om kreftdiagnose eller informasjon som har med dødsårsak å gjøre. Det kan være viktig for dem av mange grunner, både for psyke, bearbeiding av sorg, helsemessige grunner. Hvis du hadde bedt om f.eks. psykiatrijournal fra 40 år tilbake er det ikke sikkert du ville fått det. Selvfølgelig kan det hende jeg tar feil, men det er mitt inntrykk. Anonymkode: 2de2c...dbe Du tar ikke feil. Å få ut psykiatrijournal er en annen prosess enn å få ut en medisinsk journal. Anonymkode: a56fc...520 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hvorfor vil han ha tilgang til journalen? Kommer ikke på en eneste grunn til at noen vil ha tilgang til journalen til en avdød eks. Og det virker som om det er en del år siden moren din døde? Han har uansett ingen rettigheter til det. Selv om han evt. var oppført som nærmeste pårørende en gang, så er han ikke det nå. Anonymkode: 1779f...842 Kanskje han vil snoke og se om det står noe som kan relatere til ham, som mishandling etc….. Anonymkode: a56fc...520 3 1
Million Skrevet 10. april #15 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er er ikke problem, han står selvfølgelig ikke som nærmeste pårørende noen sted så skulle han søke om innsyn så må det gå vis deg eller hans foreldre. Du sier nei og legger sen ballen død. Anonymkode: d74c2...269 Hva har hans foreldre med saken å gjøre? Han var kortvarig samboer en gang i tiden med ts sin mor, jeg kan ikke skjønne hva du mener hans foreldre skulle ha med denne saken å gjøre...? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #16 Skrevet 10. april Her er det bare å si nei, dette har han INGENTING med! Anonymkode: 8cc13...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #17 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 18.44): Mamma døde da jeg var 16,5 år. Hun var syk i mange år. En periode hadde hun en kjæreste som bodde hos oss, men det var ikke et bra forhold og han utsatte henne for fysisk og psykisk vold, men hun turte ikke anmelde. På søndag ringte han meg og ville ha tillatelse til å få fullt innsyn i hennes pasientjournal. Han forklarte ikke hvorfor, og jeg glemte å spørre. Jeg sto på vei ut døra med to unger da han ringte, og jeg fikk litt sjokk over at han i det hele tatt ringte og over spørsmålet også. Dette ripper opp i en veldig vond tid for meg. Jeg ønsker ikke å grave i hennes sykdom og helse. Og jeg ønsker virkelig ikke at han skal kunne grave i noe så privat, og jeg er helt 100% sikker på at hun aldri hadde tillatt det om hun fremdeles levde. Hvordan kan jeg nekte ham innsyn? Når jeg googler står det at nærmeste pårørende har rett til innsyn. Han var antagelig registrert som nærmeste pårørende en kort periode, men da mamma døde var det mormor og morfar som var registrert som pårørende men de er døde nå. Jeg ønsker å sperre sånn at han ikke kan få innsyn. Jeg er 100% sikker på at mamma ikke hadde gitt tillatelse til innsyn i journalen om hun hadde blitt spurt om det før hun døde. Hva må jeg gjøre for å sperre journalen for innsyn? Anonymkode: 9b2f4...e00 Du ringer pasient og brukerombudet og ber om råd. Eventuelt kan du og ringe Statsforvalter. Jeg er i tvil om ha får innsyn, men du trenger sjelefred og klare svar. Det skal du kunne få hos de to forannevnte. Anonymkode: 746fb...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #18 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du ringer pasient og brukerombudet og ber om råd. Eventuelt kan du og ringe Statsforvalter. Jeg er i tvil om ha får innsyn, men du trenger sjelefred og klare svar. Det skal du kunne få hos de to forannevnte. Anonymkode: 746fb...0a9 Enig i dette! Få et svar fra de som kan det og ikke motstridende svar fra Kg. Anonymkode: 2cc33...cbc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå