AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:11 #41 Del Skrevet fredag kl 11:11 Mest sannsynlig er barnet ikke evnerik, men normal. Det er bare den norske skolen som har veldig lave forventninger ift alder. Vår løsning er å kjøpe utenlandske bøker (naturfag, matematikk, språk) og vi går gjennom dem parallelt hjemme. Mye vanskeligere, selv om de er ment til samme klassetrinn. Bryr meg ikke om mitt barn kjeder seg på skolen av den grunn. Vi gir ham den utdanninga han kan mestre. Anonymkode: a110a...83b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:44 #42 Del Skrevet fredag kl 11:44 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mest sannsynlig er barnet ikke evnerik, men normal. Det er bare den norske skolen som har veldig lave forventninger ift alder. Vår løsning er å kjøpe utenlandske bøker (naturfag, matematikk, språk) og vi går gjennom dem parallelt hjemme. Mye vanskeligere, selv om de er ment til samme klassetrinn. Bryr meg ikke om mitt barn kjeder seg på skolen av den grunn. Vi gir ham den utdanninga han kan mestre. Anonymkode: a110a...83b Det er sannsynligvis minimum en begavet elev i hver klasse. Anonymkode: 4b20a...eea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:11 #43 Del Skrevet fredag kl 12:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sannsynligvis minimum en begavet elev i hver klasse. Anonymkode: 4b20a...eea Hver barneskoleklasse? Lol. Er vel en statistisk greie det der, hvor setter du grensen for begavet. (og dette trenger heller ikke være jevnt fordelt i hver klasse) Det sagt - så er det veldig mange som ikke passer inn i den norske skolen. Tror kanskje "problemet" er størst der foreldre og barn ikke helt matcher i evner. Ikke nødvendigvis ren IQ, men IQ + interesse + eventuelle enkeltvansker (dysleksi, eksekutive funksjoner eller mangel på "shape-rotator"-evner) Er selv en dum person som i barneår gjorde det disproposjonalt godt karaktermessig på ungdomsskole og videregående. Opplevde heller at de virkelig dyktige drar fra når man er ferdig med vgs. Og at det viktigste da er å ikke satse for hardt selv, ettersom den norske modellen ikke belønner de intellektuelt tyngste jobbene. Selv måtte jeg slutte på indøk fordi jeg var for dum, og begynte på medisinstudiet i stedet. Veldig bra valg den gangen. Klok av skade er det mange legejobber jeg ikke vil prøve meg på engang. For eget barn tror jeg at jeg heller ville hjulpet mer med ting utenfor det typiske skolesystemet. (og så er det altfor lite matematikk i tidlig nok alder). Har barn i barnehage. Vi er ikke de eneste i barnets barnehage som er to norske foreldre som har tospråklig barn som snakker like godt engelsk som norsk. Anonymkode: 83113...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:17 #44 Del Skrevet fredag kl 12:17 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 11.59): Nettopp Barnet får ikke vanskeligere oppgaver. Og sitter mye og venter og venter på at andre skal bli ferdige. Dette gjelder ikke bare matte, flere fag oppleves som helt meningsløst Anonymkode: 7be94...0ab Får barnet lov til å lese bøker? (Det pleide å være ok før i tiden, bare ha med noe hjemmefra, prøv å sitte bakerst i klassen så de andre barna ikke bryr seg 🤷♀️) Ipad med annen programvare? Tenk på å lære noe eget som er stille - øve på tegning for eksempel (med hjelp til instruksjon hjemmefra?) Anonymkode: 83113...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet fredag kl 12:20 #45 Del Skrevet fredag kl 12:20 Sjekk med fylkeskommunen og statsforvalter om dere føler at barnet ikke følges opp. De barna jeg kjenner som har vært over gjennomsnittet har gått 1 år over sitt eget kull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:22 #46 Del Skrevet fredag kl 12:22 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 11.59): Nettopp Barnet får ikke vanskeligere oppgaver. Og sitter mye og venter og venter på at andre skal bli ferdige. Dette gjelder ikke bare matte, flere fag oppleves som helt meningsløst Anonymkode: 7be94...0ab Oppleves de andre fagene som meningsløse fordi barnet kan alt fra før? Altså hvis læreren spør hva kongen het da Norge var i union med Danmark, så vet barnet svaret på dette? Det er en skam at barnet ikke får vanskeligere oppgaver i fag som matte og kanskje engelsk og norsk. Kan dere ikke klage til statsforvalteren? Anonymkode: 9fe1a...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:29 #47 Del Skrevet fredag kl 12:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det hjelper å klage utenfor skolen, evnerike har ikke rett på tilpassing på samme måte. Anonymkode: 4b20a...eea Alle elever i norsk skole har rett på tilpasset opplæring. Det står i Opplæringsloven (§ 11-1). Problemet ligger hos skolen. At de ikke har tid og ressurser for å tilrettelegge. Anonymkode: 523b9...53d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:37 #48 Del Skrevet fredag kl 12:37 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hver barneskoleklasse? Lol. Er vel en statistisk greie det der, hvor setter du grensen for begavet. (og dette trenger heller ikke være jevnt fordelt i hver klasse) Det sagt - så er det veldig mange som ikke passer inn i den norske skolen. Tror kanskje "problemet" er størst der foreldre og barn ikke helt matcher i evner. Ikke nødvendigvis ren IQ, men IQ + interesse + eventuelle enkeltvansker (dysleksi, eksekutive funksjoner eller mangel på "shape-rotator"-evner) Er selv en dum person som i barneår gjorde det disproposjonalt godt karaktermessig på ungdomsskole og videregående. Opplevde heller at de virkelig dyktige drar fra når man er ferdig med vgs. Og at det viktigste da er å ikke satse for hardt selv, ettersom den norske modellen ikke belønner de intellektuelt tyngste jobbene. Selv måtte jeg slutte på indøk fordi jeg var for dum, og begynte på medisinstudiet i stedet. Veldig bra valg den gangen. Klok av skade er det mange legejobber jeg ikke vil prøve meg på engang. For eget barn tror jeg at jeg heller ville hjulpet mer med ting utenfor det typiske skolesystemet. (og så er det altfor lite matematikk i tidlig nok alder). Har barn i barnehage. Vi er ikke de eneste i barnets barnehage som er to norske foreldre som har tospråklig barn som snakker like godt engelsk som norsk. Anonymkode: 83113...49e Hva anser du som begavet? Hva er din definisjon. Anonymkode: 4b20a...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:50 #49 Del Skrevet fredag kl 12:50 Men hva sier kontaktlærer når du forklarer problemet? Dette høres jo rart ut. Jeg har alltid ekstra oppgavesett, på høyere nivå, til eleven i min klasse som ligger noen hakk over resten i matematikk. Og husk gjerne også at rett til tilpasset opplæring ikke betyr at alle 25 elever i en klasse skal ha hvert sitt individuelle og perfekt tilpassede oppgavesett og undervisning. Du er sannsynligvis ikke den eneste forelderen i klassen som mener at akkurat ditt barn er spesielt og bør få sitt eget opplegg. Anonymkode: 6de28...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:46 #50 Del Skrevet fredag kl 13:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppleves de andre fagene som meningsløse fordi barnet kan alt fra før? Altså hvis læreren spør hva kongen het da Norge var i union med Danmark, så vet barnet svaret på dette? Det er en skam at barnet ikke får vanskeligere oppgaver i fag som matte og kanskje engelsk og norsk. Kan dere ikke klage til statsforvalteren? Anonymkode: 9fe1a...5e1 Tror du forveksler kunnskap og intelligens. Og ett barn kan være svært evnerikt i noen fag og helt på snitt eller under i andre. Det vil fremdeles ha behov for tilpassing i fagene der det er evnerikt. Anonymkode: 4b20a...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:48 #51 Del Skrevet fredag kl 18:48 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hva sier kontaktlærer når du forklarer problemet? Dette høres jo rart ut. Jeg har alltid ekstra oppgavesett, på høyere nivå, til eleven i min klasse som ligger noen hakk over resten i matematikk. Og husk gjerne også at rett til tilpasset opplæring ikke betyr at alle 25 elever i en klasse skal ha hvert sitt individuelle og perfekt tilpassede oppgavesett og undervisning. Du er sannsynligvis ikke den eneste forelderen i klassen som mener at akkurat ditt barn er spesielt og bør få sitt eget opplegg. Anonymkode: 6de28...333 Men får det barnet undervisning, hjelp og støtte i de ekstra oppgavesettene? Jeg håper inderlig at det er bedre enn i min tid (for ca 30 år siden), hvor vi som lå noen hakk over som du skriver, ble kastet noen ekstra oppgavesett som enten var mer av akkurat det samme, eller vanskeligere oppgaver som vi ikke fikk undervisning i (eller undervisningsmateriell til). Begge deler var demotiverende. Da sitter man igjen både understimulert og med følelsen av å være dum. Eller frustrert fordi man har jo lyst til å lære og få det til, men ingen støtte å få. Så jeg håper for elevene sin del at med ekstra oppgavesett så kommer også den nødvendige tilpassede oppfølgingen. Anonymkode: 0fbc5...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:58 #52 Del Skrevet fredag kl 18:58 Min mann var «evnerik» på barneskolen. Han ble heller dårligere faglig når lærerene ga han mer arbeids stoff. Han syntes pensum var enkelt men følte seg straffet for å måtte gjøre mer enn de andre. Anonymkode: 89469...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:55 #53 Del Skrevet fredag kl 19:55 Vårt barn startet på nærskolen, men vi hadde en privatskole i back-up. Ble aldri vurdert tidlig skolestart fordi barnet er født sent på året. Visste at dette kunne bli et problem, men allerede halvannen uke inn i første klasse tok kontaktlærer kontakt med meg angående vanskeligere pensum i norsk, engelsk og matematikk(vi hadde ikke nevnt noe om dette tidligere) Nå er barnet i sjette klasse og følger pensum for det meste, mye nå som man må lære seg og ikke bare kan tenke seg frem til. I matte får barnet noe 8. klasse pensum når oppgavene er gjort og 8. klasse lekser hjemme. I engelsk og norsk får han velge ut egne bøker på biblioteket (og hjemme selvfølgelig), men følger ellers vanlig pensum. Er relativt fornøyd, ga lærer mulighet til å finne ut av det selv før vi var de «foreldrene som påstår barnet er evnerikt», og føler skolen har gjort det beste de kan. Barnet trives, kan kjede seg litt, men får lese og løse vanskeligere oppgaver når han er ferdig med det han må og har masse venner og fornøyd sosialt. Det er nok veldig variabelt hvordan det blir og det meste kommer egentlig an på kontaktlæreren barnet får og også klassestørrelse og ressurser skolen har. Vi bor i en rik kommune hvor de har mye ressurser og mulighet til å heller ha flere mindre klasser. Gikk selv på privatskole i barndommen og var veldig fornøyd med det, men her ser vi at nærskolen - enn så lenge - gjør jobben tilfredsstillende. Spent på hvordan det blir på ungdomsskolen. Anonymkode: 38688...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:01 #54 Del Skrevet fredag kl 20:01 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 18.16): På mine barns skole er det ikke lov å gjøre mer matte enn de andre i klassen. Anonymkode: 567f0...2c7 Merkelig. Hvorfor skal ikke de super smarte få dekket sine behov på lik linje med de med lærevansker??🤔 På ungdomsskolen til barna mine får flinke matte elever ta matte på videregående 🥰 Anonymkode: efe1f...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:39 #55 Del Skrevet lørdag kl 04:39 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 12.00): Er allerede på privatskole. Det er forsatt altfor lett, og altfor tregt. Anonymkode: 7be94...0ab Klage til skolens styre. Hvis det ikke hjelper; kontakte Statsforvalter. Anonymkode: f0b04...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:42 #56 Del Skrevet lørdag kl 04:42 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tror du forveksler kunnskap og intelligens. Og ett barn kan være svært evnerikt i noen fag og helt på snitt eller under i andre. Det vil fremdeles ha behov for tilpassing i fagene der det er evnerikt. Anonymkode: 4b20a...eea Det er du som forveksler. Evnerik betyr høy IQ. Man har ikke «høy IQ» i matematikk og «gjennomsnittlig eller lav IQ» i samfunnsfag. Anonymkode: f0b04...54b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet lørdag kl 04:51 #57 Del Skrevet lørdag kl 04:51 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 15.38): Har noen råd om hvor utenfor skolen man kan henvende seg for å klage /legge press på skolen slik at undervisningen blir tilrettelagt Anonymkode: 7be94...0ab Litt overrasket over at ikke flere har svart deg på dette. Statsforvalteren. Det er Statsforvalteren dere skal kontakte. Du kan ringe og høre hvordan dere bør gå formelt frem. Siden det er en privatskole er det mulig dere må klage til kommunen først. Sivilombudet kan også være riktig instans. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:25 #58 Del Skrevet lørdag kl 06:25 I påvente av at lærer trår til har vi selv kjøpt oppgavebøker i blant annet matematikk, for flere trinn over. Disse har jeg informert læreren om at barnet må få jobbe i, med mindre skolen selv lager et egnet opplegg. Undervisningen henger ikke med, men vi supplerer med YouTube hjemme. Finnes mange gode kanaler der! Sender også med lesebøker han selv ønsker å lese. Anonymkode: dbef8...69c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:37 #59 Del Skrevet lørdag kl 06:37 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er helt mulig å flytte barn opp en klasse. PPT må skrive en sakkyndig vurdering som sier noe om at dette er det beste for elevens utvikling. Eventuelt kan man jo kjøpe lærebøker for trinnene over for å ha hjemme. Anonymkode: f7aed...63c Det er ikke umulig. Dette er ikke et område jeg kan mye om, men vet om to stk bare på trinnet til min sønn som har blitt flyttet en klasse opp. De har vært innom PPT ja . Men om barnet faktisk er evnerikt, så får det flytte opp for større utfordringer. Anonymkode: d4e69...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:44 #60 Del Skrevet lørdag kl 06:44 Som spesialpedagog i skolen vet jeg at skoler kan slite med å tilpasse opplegg for evnerike elever. At skolen/ lærer sier ingen får gjøre annen matte enn andre i klassen er jo håpløst. Jeg har erfaring med at elever hospiterer i mattetimer på trinnet over. Andre elever jobber på nettsteder som Kikora med stoff som er tilpasset nivå til den enkelte. Å hoppe over trinn er mer komplisert da det er 10 års skoleplikt i Norge og eleven i disse tilfellene må fritas denne plikten. I vår kommune er det ifølge PPT om dette skal være aktuelt ikke nok å være i den 10% som er evnerik, men elev må være i en 1-2% som er særdeles evnerik i alle fag. Et foreldrepar på vår skole mente sin 6 åring født sent på året burde hoppe fra sitt trinn og opp en klasse eller to da elev var veldig god i matematikk, den «tekniske» delen. Sosialt, praktisk og i andre fag var elev helt aldersadekvat om enn noe umoden. PPT kartla og anbefalte ikke fritakelse av undervisningsplikt, men ba selvsagt om tilrettelegging av skolen. Foreldre ikke fornøyd, men vi ser i etterkant at det er det korrekte for elev. Får hospitering i trinnet over i matematikk og ellers oppgaver i matte som ikke kun går på selve svaret, men veien dit. Samt matematiske grubliser og vanskeligere lekser. Bør absolutt være mer fokus i skolene rundt denne problematikken da man ikke har nok kunnskap og erfaring med å tilpasse «oppover». Anonymkode: 8d72f...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå