Gå til innhold

Manglende tilpasset opplæring /tilrettelegging for evnerikt barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville kjøpt bøker på et høyere nivå selv hjemme som han kan jobbe med. Er han flink i alle fag eller er det primært matte? 

Anonymkode: a13d2...8d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville kjøpt bøker på et høyere nivå selv hjemme som han kan jobbe med. Er han flink i alle fag eller er det primært matte? 

Det blir spesielt synlig og frustrerende for barnet i matte/realfag, men har heller ikke utbytte av undervisningen i norsk og engelsk.

Anonymkode: 7be94...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spesielt synlig og frustrerende for barnet i matte/realfag, men har heller ikke utbytte av undervisningen i norsk og engelsk.

Jobb hjemme med ungdomsskolepensum da:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier læreren da? 

Jeg er selv kontaktlærer, og jeg opererer med fire ulike nivå i både norsk og matematikk (2. trinn, barneskolen). Jeg har tidligere hatt syv ulike nivå.

Det er strevsomt og slitsomt, men barnet har jo rett på tilpasset opplæring. Det er ganske vanlig i skolen at man gir f.eks vanskelige oppgaver til elever som trenger flere utfordringer, og lettere til de som henger etter.

Endret av SPOCA
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb hjemme med ungdomsskolepensum da:) 

Å jobbe med vanskelige pensum hjemme gir ikke barna en mer givende skolehverdag. 

Anonymkode: bd056...224

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å jobbe med vanskelige pensum hjemme gir ikke barna en mer givende skolehverdag. 

Anonymkode: bd056...224

Nei, men da kan man hente inn gapet litt hjemme også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (Akkurat nå):

Hva sier læreren da? 

Jeg er selv kontaktlærer, og jeg opererer med fire ulike nivå i både norsk og matematikk (2. trinn, barneskolen). Jeg har tidligere hatt syv ulike nivå.

Det er strevsomt og slitsomt, men barnet har jo rett på tilpasset opplæring. Det er ganske vanlig i skolen at man gir f.eks vanskelige oppgaver til elever som trenger flere utfordringer, og lettere til de som henger etter.

Lærerene påstår at de differensier undervisningen men i praksis får ikke ungen tilpasset undervisning 

Når det tilbys ulike oppgaver er de vanskeligste altfor enkle

Når barnet ber om å få vanskeligere oppgaver blir det avvist. 

Når barnet er ferdig lenge før de andre må det sitte og vente. Og blir avvist. 

Det er åpenbart at nivået på  skoleoppgavene ikke gir mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ikke kapasitet og det hjelper ikke å klage. Det som er av ekstra ressurser går til de som har spesielle behov og lærevansker og de blir stuck med ufaglærte assistenter. Kun de middels flinke som får riktig oppfølging i den offentlige skolen.

Anonymkode: 700d6...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen råd om hvor utenfor skolen man kan henvende seg for å klage /legge press på skolen slik at undervisningen blir tilrettelagt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lærerene påstår at de differensier undervisningen men i praksis får ikke ungen tilpasset undervisning 

Når det tilbys ulike oppgaver er de vanskeligste altfor enkle

Når barnet ber om å få vanskeligere oppgaver blir det avvist. 

Når barnet er ferdig lenge før de andre må det sitte og vente. Og blir avvist. 

Det er åpenbart at nivået på  skoleoppgavene ikke gir mening. 

Evt blir de evnerike brukt som lærere for de andre barna. Dette har ikke endret seg siden jeg selv var elev. Tragisk. 

Anonymkode: 700d6...ab7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sendt en formell klage til rektor? Om det er gjort og det ikke hjelper hadde jeg kontaktet PPT.

Anonymkode: a8761...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre vanskelig. Ett av våre barn er eksempel på hvordan det kan gå galt. Er snakk om evnerik med aspergers, et barn med fotografisk hukommelse og som er flink med ord, som man må kjenne for å skjønne at har autisme. Som fikk skolen langt opp i vrangstrupen og til slutt ikke orket å gå dit lenger. Lærerne fikk, da de så hvor det bar, ordnet med talentsenter realfag og forsering i matematikk, men dette får man ikke før barna er en viss alder, og da var gutten vår SÅ lei av å sitte på skolen uten å lære noe, at han ikke så meningen med noe lenger, og ikke orket skolen.

Vi foreldre har forsøkt å få flere utfordringer for ham hele veien, det blir lovet noe, men løftene blir aldri holdt, og kontaktlærere skiftes ut omtrent hvert år, og det kommer vikarer som ikke har fått beskjed om tilretteleggingen i form av høyere nivå.

Dette er en gutt som scoret HØYT på Wisc og som ble spådd en lysende framtid av Bup. Han startet ungdomsskolen med kun 5-ere og 6-ere på vitnemålet. Nå går han ut av ungdomsskolen uten karakterer pga manglende oppmøte i tiende og vi vet ikke en gang om han får plass på noe videregående skole. Jeg kjenner jeg er SÅ sint på den offentlige skolen, og så sliten av møte etter møte som ikke har resultert i noe.  :(

Anonymkode: 40d86...ee9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er dessverre vanskelig. Ett av våre barn er eksempel på hvordan det kan gå galt. Er snakk om evnerik med aspergers, et barn med fotografisk hukommelse og som er flink med ord, som man må kjenne for å skjønne at har autisme. Som fikk skolen langt opp i vrangstrupen og til slutt ikke orket å gå dit lenger. Lærerne fikk, da de så hvor det bar, ordnet med talentsenter realfag og forsering i matematikk, men dette får man ikke før barna er en viss alder, og da var gutten vår SÅ lei av å sitte på skolen uten å lære noe, at han ikke så meningen med noe lenger, og ikke orket skolen.

Vi foreldre har forsøkt å få flere utfordringer for ham hele veien, det blir lovet noe, men løftene blir aldri holdt, og kontaktlærere skiftes ut omtrent hvert år, og det kommer vikarer som ikke har fått beskjed om tilretteleggingen i form av høyere nivå.

Dette er en gutt som scoret HØYT på Wisc og som ble spådd en lysende framtid av Bup. Han startet ungdomsskolen med kun 5-ere og 6-ere på vitnemålet. Nå går han ut av ungdomsskolen uten karakterer pga manglende oppmøte i tiende og vi vet ikke en gang om han får plass på noe videregående skole. Jeg kjenner jeg er SÅ sint på den offentlige skolen, og så sliten av møte etter møte som ikke har resultert i noe.  :(

Anonymkode: 40d86...ee9

Kjenner meg igjen i dette. Har tatt det opp i hver eneste foreldresamtale, hatt ekstra møter, tatt opp med FAU kontakt, og det resulterer ikke i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Belys problemet i avisa. Mange evnerike barn blir sittende å vente, de kjeder seg fort. Noen kan også forstyrre de som trenger mer hjelp, noe jeg kjenner veldig godt for det blir jo veldig kjedelig.

Det trengs at det kommer mer frem at de evnerike barna må også bli mer sett. 

Anonymkode: f83bb...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 18.16):

På mine barns skole er det ikke lov å gjøre mer matte enn de andre i klassen. 

Anonymkode: 567f0...2c7

Det er ikke lov å ha en sånn regel. Alle elever skal ha utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge valgte å legge ned spesialskoler for barn med spesielle behov.

Det er ikke mer bemanning i skolene, selv om barn med spesielle behov nå går i vanlig skole. Én lærer skal nå tilpasse behovene til barn med lærevansker, barn som faller inn under normalen og evnerike barn. Det sier seg selv at dette ikke går med så lav bemanning som finnes i norske skoler. 

Anonymkode: fa77a...3f7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norge valgte å legge ned spesialskoler for barn med spesielle behov.

Det er ikke mer bemanning i skolene, selv om barn med spesielle behov nå går i vanlig skole. Én lærer skal nå tilpasse behovene til barn med lærevansker, barn som faller inn under normalen og evnerike barn. Det sier seg selv at dette ikke går med så lav bemanning som finnes i norske skoler. 

Noe skoler har vel litt tilbud til evnerike barn

Og som forelder kan jeg ikke bare gi opp. Må prøve å klage utenfor skolen dersom det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og som forelder kan jeg ikke bare gi opp. Må prøve å klage utenfor skolen dersom det hjelper. 

Nei, mange skoler har ingen tilbud eller veldig tilfeldig tilbud. Og ofte så klarer man ikke identifisere evnerike barn. Skolen tror ikke helt på evnene da de kanskje er helt normale eller ligger litt bak på enkelte ting.

Jeg tror ikke det hjelper å klage utenfor skolen, evnerike har ikke rett på tilpassing på samme måte.  

Har du forsøkt lykkelige barn? Der er det mye erfaring og sannsynligvis noen som kan tipse om det finnes skoler som passer bedre for dere i nærheten. 

Anonymkode: 4b20a...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De har ikke bra nok tilbud til noen barn, så lenge alle barn skal bli behandlet likt uansett evne. Det er ikke nok lærere i hvert klasserom.

Én lærer. 25 elever. 5 har spesielle behov. 19 er innenfor normalen. 1 er evnerik. De fem med spesielle behov får tar mest plass og ressurser. De andre 20 må inrette seg deretter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt mulig å flytte barn opp en klasse. PPT må skrive en sakkyndig vurdering som sier noe om at dette er det beste for elevens utvikling.

Eventuelt kan man jo kjøpe lærebøker for trinnene over for å ha hjemme.

Anonymkode: f7aed...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...