AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:54 #1 Del Skrevet onsdag kl 15:54 Hei! Har tre gutter her hjemme som alltid er sultne. De er slanke og trener ofte, så er ikke bekymret for vekta. Problemet er at jeg er så lei av å lage mat hver gang og prøve å være kreativ. Hva serverer dere til barna deres til frokost og kveldsmat? Og hvor mye spiser deres gutter på rundt 8, 10 og 12? Mine er lite glade i brødskiver da siden de spiser det på skolen hver dag. Anonymkode: c4a67...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:07 #2 Del Skrevet onsdag kl 16:07 Hva mener du «hva serverer jeg»? Dersom det er et måltid så lager og dekker man felles eller på omgang til et måltid. Feks søndagsfrokost eller fredagspizza. Utenom måltidene, til måltider der ikke alle er hjemme, eller til måltider der ingen har spesielt lyst til å lage mat så lager alle over 5-6 år sin egen mat. Så hva lager barn på 8-12 seg? Alt fra brownies til pizza, en brødblings med ost eller et ostesmørbrød, en pakke nudler eller bare noen middagsrester i mikroen. Barn over 6-7 behøver ikke bistand til å lage seg mat. Og selv barn under det får bistand til å selv lage seg mat, ikke full oppdekning. Det er forbeholdt småbarn og veldig syke barn. Orker de ikke lage seg noe? Vel, da blir det vel brødskiver, da? Eller knekkebrød? Eller noe frukt? Eller intet. Om de er matlei? Ok. Det tåler de stå i. Min jobb er ikke å fjerne motstand fra livet til ungene - det ville vært dårlig oppdragelse. Min jobb er å se på at de står i motstand og råde dem til hvordan man står i den bedre, kommer seg ut mer effektivt etc. Anonymkode: 7d832...abb 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:09 #3 Del Skrevet onsdag kl 16:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du «hva serverer jeg»? Dersom det er et måltid så lager og dekker man felles eller på omgang til et måltid. Feks søndagsfrokost eller fredagspizza. Utenom måltidene, til måltider der ikke alle er hjemme, eller til måltider der ingen har spesielt lyst til å lage mat så lager alle over 5-6 år sin egen mat. Så hva lager barn på 8-12 seg? Alt fra brownies til pizza, en brødblings med ost eller et ostesmørbrød, en pakke nudler eller bare noen middagsrester i mikroen. Barn over 6-7 behøver ikke bistand til å lage seg mat. Og selv barn under det får bistand til å selv lage seg mat, ikke full oppdekning. Det er forbeholdt småbarn og veldig syke barn. Orker de ikke lage seg noe? Vel, da blir det vel brødskiver, da? Eller knekkebrød? Eller noe frukt? Eller intet. Om de er matlei? Ok. Det tåler de stå i. Min jobb er ikke å fjerne motstand fra livet til ungene - det ville vært dårlig oppdragelse. Min jobb er å se på at de står i motstand og råde dem til hvordan man står i den bedre, kommer seg ut mer effektivt etc. Anonymkode: 7d832...abb De er jo ofte ikke hjemme samtidig, så derfor blir det litt mat hele tiden. De eldste fikser ofte selv, men 8-åringen roter sånn at jeg foretrekker å lage til han. Tror bare jeg er litt lei av det evinnelige maset om mat, og at de er sultne så kjapt etter et måltid, hehe Anonymkode: c4a67...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:36 #4 Del Skrevet onsdag kl 18:36 Hvis de alltid er sultne og trener mye, så trenger de mat som holder de mette lenge. Egg, tunfisk, pasta med kjøtt/tomatsaus, makrell i tomat på grovbröd osv. Frokost/ kvelds kan være havregrøt kokt på melk med chiafrø, linfrø, gresskarkjerner i, og toppes med bær, peanøttsmør og kanel. Selv om de er lei av å spise brødskiver på skolen så kan de ikke ha middagsmat til alle måltider hjemme. Anonymkode: dc0ba...633 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:26 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:26 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvis de alltid er sultne og trener mye, så trenger de mat som holder de mette lenge. Egg, tunfisk, pasta med kjøtt/tomatsaus, makrell i tomat på grovbröd osv. Frokost/ kvelds kan være havregrøt kokt på melk med chiafrø, linfrø, gresskarkjerner i, og toppes med bær, peanøttsmør og kanel. Selv om de er lei av å spise brødskiver på skolen så kan de ikke ha middagsmat til alle måltider hjemme. Anonymkode: dc0ba...633 Takk for tips! De spiser mye egg og slikt, men kan sikker bli flinkere med grøt:) Anonymkode: c4a67...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet onsdag kl 21:34 #6 Del Skrevet onsdag kl 21:34 Jeg har også et barn som kan bli fort sulten etter måltider. Jeg prøver å få dem til å spise ordentlig/mye når de spiser til måltidene, framfor å spise litt her og litt der. Både fordi jeg ikke har lyst til å lage utallige måltider til div barn gjennom dagen, og fordi jeg syns det er en uvane å gå og småspise. Her er barna glade i havregrøt med div på (frukt, bær, nøtte, peanøttsmør). Og omelett og røkelaks eller skinke og rå grønnsaker ved siden av f.eks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:40 #7 Del Skrevet onsdag kl 21:40 Serverer? Barn skolealder bør vel klare å ordne seg mat selv... Anonymkode: e82ee...207 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:36 #8 Del Skrevet torsdag kl 18:36 Har gutter på 8 og 12 år. de lager seg frokost og kveldsmat selv. De elsker middagsrester, så er overlykkelige om det er rester de kan spise😅 samma om det er lapskaus, pølsegrateng, pannekaker, fisk eller biff😂 både til frokost og kvelds. Ellers går det i ostesmørbrød i airfryeren. Steker seg av og til egg eller koker nudler. De er også glad i wraps Har ofte rundstykker og pizzahorn i fryseren til matpakker:) Anonymkode: fdc01...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:45 #9 Del Skrevet torsdag kl 18:45 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 17.54): Hei! Har tre gutter her hjemme som alltid er sultne. De er slanke og trener ofte, så er ikke bekymret for vekta. Problemet er at jeg er så lei av å lage mat hver gang og prøve å være kreativ. Hva serverer dere til barna deres til frokost og kveldsmat? Og hvor mye spiser deres gutter på rundt 8, 10 og 12? Mine er lite glade i brødskiver da siden de spiser det på skolen hver dag. Anonymkode: c4a67...ad9 Er det DU som lager mat? Hva? Mitt kjøkken er ikke åpent konstant. Tennene må hvile mellom måltider og det må magen også. Er de sultne mellom måltidene blir de oppfordret til å spise mer til selve måltidene. Anonymkode: 89a1c...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:53 #10 Del Skrevet torsdag kl 18:53 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det DU som lager mat? Hva? Mitt kjøkken er ikke åpent konstant. Tennene må hvile mellom måltider og det må magen også. Er de sultne mellom måltidene blir de oppfordret til å spise mer til selve måltidene. Anonymkode: 89a1c...84c Hehe. Tror du ikke jeg har prøvd det, men noen mennesker spiser små måltider og heller flere Anonymkode: c4a67...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:03 #11 Del Skrevet torsdag kl 19:03 Tror jeg ville laget opp store porsjoner av mat å ha i kjøleskapet, så kan de forsyne seg og varme opp selv etter behov. Så slipper du å føle at du står og lager mat hele tiden. -grøt av ulike typer. Havregrøt, byggrøt, kjøleskapsgrøt eller chiapudding - smoothie, gjerne med egg, acovado, havregryn, cottage cheese for mer næring -pizzasnurrer/fylte horn er fint å ha i fryseren. - kokte egg, omeletter med ost og skinke holder et par dager i kjøleskapet Anonymkode: 4dd70...1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:31 #12 Del Skrevet torsdag kl 19:31 Da mine brødre var tenåringer så trente de veldig mye. Gutter i vekst som trener aktivt trenger mye mat. De spiste gjerne et halvt brød til frokost, med pålegg. Min mor laget da ikke noe ekstra mat til dem. De spiste brød med pålegg. Ville de ha noe annet så laget de det selv. Anonymkode: 19035...a31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:17 #13 Del Skrevet torsdag kl 20:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe. Tror du ikke jeg har prøvd det, men noen mennesker spiser små måltider og heller flere Anonymkode: c4a67...ad9 Ingen trenger å spise annenhver time Anonymkode: 89a1c...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå