AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:22 #61 Del Skrevet torsdag kl 10:22 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hm... tror jeg må flytte til et annet land, der folk ikke er slik. Syns det er uhyggelig. Anonymkode: 00d9a...4de Det er ikke uhyggelig for oss som er sånn. Dine følelser, ditt problem! Anonymkode: 29afd...e66 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:33 #62 Del Skrevet torsdag kl 10:33 Jeg tenker at det er noe som skurrer her med måten du tenker på. Det du skriver her; "hun er nok religiøs som ikke liker en jesabel som meg" Er en ganske selv-sentrert vinkling på det som skjer. For selv om du "tuller" Så føler du at du er et offer som ikke blir møtt på det du trenger. Antageligvis har hun nok bare oppdaget at dere er ganske forskjellig, og hun er ikke interessert i å bli mer kjent enn på vanlig høflig hils. Og det må man nesten respektere. Vi eier jo ikke "rettigheter" på relasjoner og vennskap med andre bare fordi vi er naboer. Tenk om du hadde en nabo som trenger seg på deg når du ikke har lyst å snakke? Dette her kunne faktisk vært meg og min nabo. Hver gang jeg er ute, uansett hva det er, så kommer hun og vil snakke. Jeg har ikke lyst å snakke hele tiden, jeg vil holde på med det jeg driver med. Jeg liker å være ute å jobbe. Det er godt å luke, og rydde, eller hva det enn er. Men jeg kan si hei og fint å se deg. Men jeg vil ikke ha vin,gå lang tur, eller henge med henne på en lørdag kveld. Det finnes en mellomting. Og nei, dere er ikke uvenner bare fordi hun ikke vil bli kjent. Vær en grei nabo, og respekter når noen setter grenser. For det gjør hun. Hun sier veldig klart at "hei, jeg ser at du er der, men jeg vil ikke snakke." Anonymkode: e0f02...908 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet torsdag kl 10:38 #63 Del Skrevet torsdag kl 10:38 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har ikke stilt henne et eneste spørsmål. Får ikke kontakt. Anonymkode: 00d9a...4de Så ta et hint da. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telerose Skrevet torsdag kl 10:53 #64 Del Skrevet torsdag kl 10:53 AnonymBruker skrev (17 timer siden): 🙁 hvorfor kan ikke voksne være like åpne som barn. Når jeg var barn kan jeg aldri huske å få sånn respons fra annet barn, vi bare lekte sammen og hadde det hyggelig. Anonymkode: 00d9a...4de Ikke alle barn liker kontakt heller. Mine døtre gikk unna om det kom noen som ville prate med de. Eldste har nå lært seg å være mer sosial, men blir ekstremt utslitt av det, mens yngste sier noen få ord, men helst holder hun kjeft. Når du først blir kjent med de, så prater de. Hvis de ønsker. Så, ikke alle barn er like åpne. Introverte er introverte, selv som barn. La oss introverte få være i fred. Vi kommer når vi ønsker det 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:38 #65 Del Skrevet torsdag kl 11:38 Synes tankegangen om at vi introverte er mer som katter er veldig fin. Man må være tålmodig, og katten velger selv om den ønsker nærkontakt eller ei. Det nytter ikke å tvinge en katt til å like deg 😅 Til motsetning, er kanskje ekstroverter litt mer som oversosiale hunder 😂 Anonymkode: 075fe...a4c 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:36 #66 Del Skrevet fredag kl 07:36 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 20.41): Jeg unngår også å bli kjent med naboene mine. Det er ikke fordi jeg er beskjeden, har sosial angst eller annet. Det er rett og slett fordi jeg ønsker å få være i fred når jeg sitter på verandaen, driver på i hagen osv. Jeg vil ikke måtte småprate om været hver gang jeg beveger meg ute. Ts, spiller det noen rolle hvorfor? Naboen har gitt tydelig beskjed om at hun ikke er interessert i å bli kjent med deg eller småprate om været. Du kan irritere deg grenseløst - som kun går ut over deg selv - eller du kan akseptere det og begrense deg til et "hei" når du møter på henne ute. Anonymkode: 04c90...d35 Helt enig med deg! Anonymkode: 71a10...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:46 #67 Del Skrevet fredag kl 07:46 Hva blir det neste? At naboen får gjester og du er ikke invitert? Og det er ikke inkluderende? Anonymkode: c8667...c7a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:09 #68 Del Skrevet fredag kl 08:09 Å bo så tett oppå andre mennesker, men ikke klare å si hei en gang. Da bor man litt feil. Anonymkode: 34093...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:47 #69 Del Skrevet fredag kl 08:47 Ikke overtrnk og tro det er deg det er noe med. Enkelte,jeg er slik, er rett og slett glad i å være alene. Av og til er jeg lei av folk og vil bare være i fred. Og det finnes flere som meg. Anonymkode: d2199...f83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:47 #70 Del Skrevet fredag kl 08:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke overtrnk og tro det er deg det er noe med. Enkelte,jeg er slik, er rett og slett glad i å være alene. Av og til er jeg lei av folk og vil bare være i fred. Og det finnes flere som meg. Anonymkode: d2199...f83 *Overtenk* Anonymkode: d2199...f83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:22 #71 Del Skrevet fredag kl 20:22 Gjorde også dette med naboene mine når jeg bodde i en bolig med flere leiligheter. Ikke fordi jeg ikke likte de men jeg har sykt sosial angst noen ganger Anonymkode: 9febc...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet fredag kl 20:27 #72 Del Skrevet fredag kl 20:27 makkapakka skrev (På 9.4.2025 den 17.32): Dette gjør jeg også mot folk jeg ikke liker. Der går an å vise normal høflighet for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:37 #73 Del Skrevet fredag kl 20:37 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 17.29): Vi deler bakgård i et hus. Jeg er åpen for å si hei og småprate, men det er stortsett bare barna hennes jeg får kontakt med. Jeg syns det er litt trist i og med at jeg også liker å sitte ute i solen. Når jeg sitter der, velger hun å gå inn. Bare når jeg er inne er de ute. Mulig jeg er mer sulten på sosial kontakt fordi jeg har flyttet til helt ny landsdel. Men håpløst å starte samtale, jeg sier korte ting som " fint vær i dag " og får korte svar. Har skjønt at hun er religiøs og vil kanskje ikke snakke med sånne jesabel's som meg. Men føler det hele er blitt så rart. Og selvsagt, hun har ingen plikt til å bli kjent med naboen om hun ikke vil, men trist syns jeg. Anonymkode: 00d9a...4de Dette gjør jeg også med naboer i samme borettslag. Jeg er sosial, men vil velge selv hvem jeg er sosial med. Jeg er sosial med venner og familie, og har egentlig mer enn nok med det. Hjemme vil jeg være i min egen boble og ha egentid, og orker ikke bli venner med naboer, for da har man de gående på døren støtt og stadig, eller man blir stående i lange samtaler til/fra bilen når man kommer og går. Det har jeg hverken tid til eller interesse av. Anonymkode: f80b7...30e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:07 #74 Del Skrevet lørdag kl 10:07 Grüner skrev (13 timer siden): Der går an å vise normal høflighet for det! Ja, men plutselig så viser man normal høflighet ovenfor noen som tenker at oi, dette er min bestevenn. Og så har man det gående med ringing på tlf midt på dagen og roping med EN gang man går ut, eller masing. Altså jeg har en sånn nabo. Jeg kan nesten ikke vise meg ute for hun kommer løpende med kaffe og te. Vil du ha ?? Sett deg ned ! vil du på tur? jeg skal nå. Vil du komme hit i kveld? Har du planer? Ja jeg hadde planer om å være i fred. Jeg tenker en mellomting er fint. Fint å si hei. Være vanlig høflig. Hjelpe om det er noe. Men ikke trenge seg på og mase og være helt bananas og så bli sur for at naboen ikke orker mer mas. Voksne altså.. ! Anonymkode: e0f02...908 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:05 #75 Del Skrevet lørdag kl 13:05 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 8.06): Hm... tror jeg må flytte til et annet land, der folk ikke er slik. Syns det er uhyggelig. Anonymkode: 00d9a...4de Herregud. Du må slutte å ta det personlig fordi naboen ønsker å være i fred. La hun være i fred, du er skikkelig intens, desperat og uhyggelig. Anonymkode: 46c10...051 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:39 #76 Del Skrevet lørdag kl 13:39 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 19.28): 🙁 hvorfor kan ikke voksne være like åpne som barn. Når jeg var barn kan jeg aldri huske å få sånn respons fra annet barn, vi bare lekte sammen og hadde det hyggelig. Anonymkode: 00d9a...4de Barn er ofte mer åpne, men barn kan også være introverte. Det som er fordelen med å være et barn som introvert, er at man for det første ikke forventes å småprate (barn kan sitte i stillhet ved siden av hverandre og leke og synes det er helt greit), og for det andre kan man når som helst takke nei til å leke eller bare avslutte leken når man blir sliten og lei. AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 19.57): Ja, og jeg har i ungdomstida opplevd utestengelse og mobbing. Når folk oppfører seg slik blir det samme slag i trynet: Du er ikke god nok. Sikkert derfor det er så sårende. Det kjedelige er at jeg er tydeligvis utsatt for fordommer av henne, som helt sikkert kunne ha blitt oppklart som fordommer hvis hun bare ville snakke med meg. Anonymkode: 00d9a...4de Det du forteller om her, kalles "negative automatiske tanker" og handler kun om deg og dine følelser. Du må rett og slett jobbe med disse tankene og lære deg at andres måte og møte deg på, avhenger av så utrolig mange ulike ting. I de fleste tilfeller har det ikke noe med deg å gjøre i det hele tatt. Jeg kan f.eks. bli "ansiktsblind" når jeg er sliten og kan fremstå som sikkert både sur og overlegen hvis folk treffer meg på butikken etter jobb. Sannheten er at det ikke har noe som helst å gjøre med dem i det hele tatt. Det handler utelukkende om meg og at jeg sliter med å fungere sosialt når jeg er sliten, og at jeg har evig nok med å huske alt jeg skal handle når jeg er på butikken. Kanskje du burde snakke med noen om disse negative tankene dine? De kan henge sammen med vanskelige minner fra barndommen, som utestengelse og mobbing. AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 8.06): Hm... tror jeg må flytte til et annet land, der folk ikke er slik. Syns det er uhyggelig. Anonymkode: 00d9a...4de Det finnes ingen land der alle folk er ekstroverte og ønsker å snakke med deg hele tiden. Selv i de mest sosiale miljøer og kulturer vil du møte folk som ikke elsker småprat og sosial omgang med kjente og ukjente. AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 10.09): Å bo så tett oppå andre mennesker, men ikke klare å si hei en gang. Da bor man litt feil. Anonymkode: 34093...77e Man må da få lov til å bo hvor man vil, uansett hvor sosial eller usosial man er. Det finnes da ingen regler i borettslag om at man må sosialisere og småprate jevnlig med naboene. Kanskje de med stort behov for å skravle med naboene heller burde sørge for å få dekket sosialiseringsbehovet sitt andre steder, istedet for å tvinge seg på naboene. De usosiale dekker behovet sitt ved å holde seg inne eller være usosial i egen hage, og så får de sosiale dekke behovet sitt ved å oppsøke folk som liker å skravle. Vipps, problem løst. Det pleier vel heller ikke å stå i boligannonsene at naboene er svært sosiale og at det derfor anbefales at man liker småprat i oppgangen eller over hekken i hagen. Man kjøper/leier bolig for å ha en plass å bo, og velger selv hvor mye kontakt man vil ha med naboene. Når det er sagt, så klarer de fleste å være høflig og si hei. De som ikke klarer det, har antakelig problemer og trenger ikke at naboene skal uglese dem og tillegge dem masse fordommer og holdninger de ikke har, bare fordi de ikke er sosiale nok. Anonymkode: 78ec5...4ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:04 #77 Del Skrevet lørdag kl 14:04 Er du klar over hvor slitsomt det er å ikke kunne gå ut i hagen/verandaen sin uten at noen roper på deg?! Har ingenting imot naboene, og ja det hadde vært hyggelig å blitt litt bedre kjent med dem. Men jeg er konstant sliten, og når jeg er hjemme vil jeg bare slappe av. Når det er sagt - en vakker dag har jeg forhåpentligvis mer overskudd og blir kjempeglad for at noen vil snakke litt. Dagsform. Tid. Bare vær hyggelig men tilbaketrukket, så du ikke "skremmer" vedkommende. Dere kommer nok i prat etterhvert. Anonymkode: 0006b...bb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet lørdag kl 14:07 #78 Del Skrevet lørdag kl 14:07 Jeg nikker bare kort til den ene naboen her, jeg vil ikke ha kontakt. Jeg har nok venner og er ikke interessert i vær og vind-prat. Jeg synes det er belastende når det forventes mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:14 #79 Del Skrevet lørdag kl 14:14 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Gjorde også dette med naboene mine når jeg bodde i en bolig med flere leiligheter. Ikke fordi jeg ikke likte de men jeg har sykt sosial angst noen ganger Anonymkode: 9febc...78d Selv om du har sosial angst kan man si hei til naboen og slå av en liten prat. Det er normal høflighet. Slutt å bruk diagnosen som unnskyldning. Anonymkode: 71edc...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet lørdag kl 14:15 #80 Del Skrevet lørdag kl 14:15 Jeg hadde gitt blaffen I naboen og satt meg ute med kaffekoppen og en god bok, så kan hun naboen bare gå inn så mye hun vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå