AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:29 #41 Del Skrevet torsdag kl 06:29 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er introvert og kjenner meg igjen i naboen. I utgangspunktet har jeg ingenting imot å snakke litt med naboer innimellom, men det jeg har opplevd gang på gang er at det skaper en presedens, hvor det nå forventes snakking hver gang jeg er utenfor døra, og det skal snakkes mer og mer. Folk tar jo søren meg aldri et hint heller. Nabo: Hei hei! Fint vær i dag! Meg: Heisann! Ja, veldig deilig, derfor tenkte jeg at jeg skulle sitte her og kose meg med boka mi. Nabo: Åh, hva slags bok er det da? Meg: *Viser bokomslaget og sier navnet* Nabo: Åja. Er den bra eller? Meg: Ja, den er veldig spennende *smiler til naboen og åpner boka for å vise at nå har jeg lyst til å lese* Nabo: Jeg leser ikke så mye, jeg, men jeg ser ofte serier på Netflix. Meg: *Svarer halvveis fraværende, stiller ingen spørsmål tilbake* Mhm, det er jo gøy det og. Nabo: Akkurat nå ser jeg på [serienavn]. Har du sett den eller? Meg: Hmmm? Nei, ikke sett den. Nabo: *Spoiler hele plottet* Meg: *Desperat forsøk på å få være i fred* Ja, du får kose deg videre med den, da! *føler meg slem som må være såpass frekk* Nabo: Ja, det skal jeg! Har du noen ferieplaner, eller? Jeg skal til tante i Lofoten, så to uker til Danmark. Sykkelferie med storfamilien, så det blir meg, Tormod, Turid, Øystein - kanskje du har sett han i hagen her før? Høy og tynn med bart, vet du. Berit og Johan kommer, Eskil og Lisbeth. Uff, Lisbeth sliter sånn med ryggen stakkar, men hun har sagt det går fint hvis vi tar nok pauser. Blahblahblah blah blablablah... Meg: *Skriker på innsiden* Nei, nå ble det varmt, gitt. Får nesten ta med meg boka inn, tror jeg... Meg neste dag: Orker ikke gå ut med mindre jeg ser naboen forlate eiendommen først, så jeg holder meg inne, eller sykler til et avsidesliggende sted hvor jeg kan lese boken min utendørs i fred og ro. Noen ganger dukker det opp folk som skal prate der også 🥹 Anonymkode: d8522...36a Kjenner meg smertefullt igjen, og det finnes ikke noe verre 😭 Anonymkode: 57989...e62 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:37 #42 Del Skrevet torsdag kl 06:37 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, og jeg har i ungdomstida opplevd utestengelse og mobbing. Når folk oppfører seg slik blir det samme slag i trynet: Du er ikke god nok. Sikkert derfor det er så sårende. Det kjedelige er at jeg er tydeligvis utsatt for fordommer av henne, som helt sikkert kunne ha blitt oppklart som fordommer hvis hun bare ville snakke med meg. Anonymkode: 00d9a...4de Da bør du gjøre noe med hvordan du tenker, hvis en usosial nabo er nok til at det blir krise hos deg. Oppsøk heller arenaer der folk VIL være sosial. Det er ikke mobbing at naboen ikke søker kontakt. Anonymkode: c4992...31b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:41 #43 Del Skrevet torsdag kl 06:41 Ikke alle har behov for sosial kontakt. Anonymkode: dc60c...e7b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:48 #44 Del Skrevet torsdag kl 07:48 Jeg bor i blokk og dette å hele tiden møte på naboer når jeg bare vil sitte ute og slappe av er det jeg misliker mest med å dele uteområder. Jeg kan føle meg kvalt over at jeg ikke at noe sted jeg kan gå og slappe av i fred. Det er ikke noe galt med naboene. Anonymkode: e026c...52b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet torsdag kl 07:52 #45 Del Skrevet torsdag kl 07:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hm... tror jeg må flytte til et annet land, der folk ikke er slik. Syns det er uhyggelig. Anonymkode: 00d9a...4de Uansett hvor du flytter, vil du treffe på en god del mennesker som ikke vil ønske kontakt og sosiale omgang. I de aller fleste tilfellene vil det handle om dem, ikke om deg. Dine ønsker og behov er ikke andres fokus, rettesnor og målestokk. Hvis du virkelig tar deg så nær avvat ett annet menneske ikke ønsker kontakt med deg at du synes det er uhyggelig og vurderer å flytte ut av landet, er det på tide å søke hjelp. Du er ikke alene om å ha opplevd mobbing og utestengelse og å kjenne på ettervirkninger av det, men hvordan du håndterer det er ditt ansvar, det er ikke naboen og alle andre som skal tilpasse seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:56 #46 Del Skrevet torsdag kl 07:56 Min største skrekk er naboer som vil ha mye kontakt, så jeg gjør det samme. Hilser og holder avstand. Jeg er ikke en sosial type og har behov for å ha hjemmet i fred. Betyr ikke at jeg misliker noen, jeg vil bare ha ro. Anonymkode: 0875b...efb 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:57 #47 Del Skrevet torsdag kl 07:57 folkeskikk handler ikke om sosial kontakt forøvrig, det koster veldig lite å annerkjenne et annet menneske med eksempelvis ett nikk uten å invitere til sosial kontakt. Anonymkode: 77bf6...a6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:58 #48 Del Skrevet torsdag kl 07:58 Har ikke lest tråden, så beklager hvis jeg gjentar noe som er nevnt til det kjedsommelige allerede, men jeg er heller ikke interessert i å snakke med naboer. Og jeg finnes ikke religiøs. Anonymkode: 271c1...15b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:05 #49 Del Skrevet torsdag kl 08:05 Hun er ontrovert og hun hater kanskje småprat. Ikke tfeng deg på. Anonymkode: 53848...7a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:10 #50 Del Skrevet torsdag kl 08:10 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mulig jeg er mer sulten på sosial kontakt fordi jeg har flyttet til helt ny landsdel. Men håpløst å starte samtale, jeg sier korte ting som " fint vær i dag " og får korte svar. Har skjønt at hun er religiøs og vil kanskje ikke snakke med sånne jesabel's som meg. Anonymkode: 00d9a...4de AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det kjedelige er at jeg er tydeligvis utsatt for fordommer av henne, som helt sikkert kunne ha blitt oppklart som fordommer hvis hun bare ville snakke med meg. Anonymkode: 00d9a...4de Les det du selv skrev om henne, det er tydelig at du har fordommer mot henne på bakgrunn av at hun er religiøs. Jesabels, faktisk. Som andre også har skrevet er det ikke hennes oppgave å stille din sult på sosial kontakt. Anonymkode: 28a8c...8af 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:42 #51 Del Skrevet torsdag kl 08:42 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi deler bakgård i et hus. Jeg er åpen for å si hei og småprate, men det er stortsett bare barna hennes jeg får kontakt med. Jeg syns det er litt trist i og med at jeg også liker å sitte ute i solen. Når jeg sitter der, velger hun å gå inn. Bare når jeg er inne er de ute. Mulig jeg er mer sulten på sosial kontakt fordi jeg har flyttet til helt ny landsdel. Men håpløst å starte samtale, jeg sier korte ting som " fint vær i dag " og får korte svar. Har skjønt at hun er religiøs og vil kanskje ikke snakke med sånne jesabel's som meg. Men føler det hele er blitt så rart. Og selvsagt, hun har ingen plikt til å bli kjent med naboen om hun ikke vil, men trist syns jeg. Anonymkode: 00d9a...4de Kan forstå at du synes det er trist, men man må ha respekt for at ikke alle ønsker å sosialisere med naboene. Jeg kjenner meg veldig igjen i dette selv. Det er så voldsomt mye menneskekontakt gjennom jobb og oppfølging av barn, så når jeg er hjemme har jeg nada behov for å sosialisere og tørrprate med naboer. Anonymkode: a8abc...72e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:50 #52 Del Skrevet torsdag kl 08:50 Vi leier ut til ei som bor under oss. Jeg går også inn når hun er ute. Jeg tok initativ til å bli litt kjent med henne ettersom vi bor så oppi hverandre. Men hun snakker så stygt/ litt sånn gossip aktig så jeg vil ikke dele for mye av meg selv. Plutselig kan hun sikkert stå å baksnakke meg til andre, da er det greit å si så lite som mulig. Anonymkode: 59d3e...cf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet torsdag kl 09:00 #53 Del Skrevet torsdag kl 09:00 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hun har kanskje sosial angst. Hennes problem. Vær ute så mye du vil, kanskje hun tør opp litt etter hvert. Anonymkode: e8a87...127 helt sikker, det er en del folk sånn hvor jeg bor i Sør Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet torsdag kl 09:14 #54 Del Skrevet torsdag kl 09:14 Vær ute når du ønsker du. Men ikke tenk at hun nødvendigvis er interessert i sosial kontakt. Forstår at du har det behovet, men da må du nok heller snakke med andre naboer eller ha sosial kontakt på andre arena. Er det slik at du holder litt avstand til henne ute eller setter du deg feks ved siden av henne på benken hun sitter på? I et slikt tilfelle ville jeg opplevd deg som innpåsliten. Men det er kanskje ikke det du gjør. Er det forskjell i alder hos dere? Kanskje hun feks tenker du er veldig ung og ikke er interessert i å snakke med en «ungdom»? Ikke forstår at det kan være hyggelig uavhengig av alder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:24 #55 Del Skrevet torsdag kl 09:24 Jeg har også opplevd mobbing etc og kan ta det litt ille opp å bli avvist. Det er ingen god følelse, særlig når man føler seg litt i minus. Men du vet ikke grunnen til den andre. Og man har ikke rett på kontakt (selv om det et høflig å minimum nikke til naboene). Man kan bare prøve, og gå videre. Jeg sier som ei gammelt dame sa, da hun ble avvist av noen introverte damer på eldre-hjemmet, "Jaja, jeg vil være venn med de som vil være venn med meg!" Så prøvde hun heller kontakt med andre, og fikk det. Og de introverte damene ihvertfall tolererte henne bedre etterhvert, for hun trengte seg ikke på. Håper du finner noen å være med, enten naboer eller andre ❤️ Anonymkode: c4992...31b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:30 #56 Del Skrevet torsdag kl 09:30 Hun høres ut litt ut som meg. Enda jeg bor litt mer landlig,så spretter jeg vekk så fort jeg ser en nabo. 🙈 Til og med hvis de bare kjører forbi med bil. For jeg vet at blikk-kontakt er ensbetydende med at de stopper bilen og vil slå av en prat. På butikken sniker jeg meg avgårde til motsatte hyllerekker hvis jeg ser noen jeg kjenner. 😅 Jeg vil helst bare ha gjennomført det jeg planlegger den dagen. Har ingenting med om jeg liker dem eller ikke. Liker de alle. Men vil helst være i fred. Har ikke sosial angst heller. Men vil rett og slett være i fred. Spesielt hjemme. Der jeg ikke akkurat tusler rundt i det beste plagget jeg kunne finne den dagen. På butikken vil jeg helst bare få gjennomført det jeg er der for å gjøre. Det å snakke om vær og vind, barn ,jobb og slike ting drenerer alt av gode krefter hos meg. Spesielt fordi jeg heller ikke blir kvitt folk (jeg virker både åpen, forståelsesfull og utadvent hvis folk har fått meg til å åpne munnen min). Det å gidde å bli kjent med nye mennesker sitter også langt inne. Kan ikke tenke meg noe verre enn å sitte der og dele "tragiske" livshistorier . Derfor retter jeg kun fokus på andre og må sitte i timesvis for å høre på ting fra andre. Støtte og legge hele min sjel inn i det (det skjer automatisk) også blir jeg drenert for krefter minst en uke etterpå. Så det er virkelig ikke verdt det. Ingen naboer eller folk på jobben har noen gang blitt invitert hjem til meg. Ikke fordi jeg skammer meg for noe. For jeg har det faktisk veldig fint. Men hjemme er min gode hule der jeg kan trekke meg tilbake og velge sosial omgang selv. Det kan jeg ikke i jobben. Igjen vil jeg påpeke at jeg ikke er slik fordi jeg misliker noen. Og det er ikke sikkert at din nabo misliker deg. Men enkelte mennesker er rett og slett så innadvendte at de vil være i fred med tankene sine, i fred med livshistorien sin, ha fokus på det de har planlagt den dagen - og å ha pause fra å hele tiden måtte være på den samme "frekvensen" som alle andre. En av naboene mine som er baker har ett "triks' mot slike som meg. Hun blir ikke skremt av alle avvisningene jeg har gitt henne. Har hendt at hun har sett meg i hagen. Og da stopper hun bilen og gir meg en kake 😂 og da MÅ jeg faktisk snakke med henne . Dette skjer selvfølgelig når jeg bare har vært uti hagen med ubørstet hår eller med genseren bak fram (bare for å sette det på spissen) , så jeg blir like flau hver gang. Er nok en raring her i nabolaget på grunn av dette. For alt jeg vet kan noen også ha skrevet om meg her på Kvinneguiden. Poenget er i hvertfall at det å bake en kake ikke er så dumt. Da får du i hvertfall snakket med henne hvis det er så viktig for deg. For det er helt klart ikke så viktig for henne 🙈 Anonymkode: 29b5e...27a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:34 #57 Del Skrevet torsdag kl 09:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er nok en raring her i nabolaget på grunn av dette. For alt jeg vet kan noen også ha skrevet om meg her på Kvinneguiden. Poenget er i hvertfall at det å bake en kake ikke er så dumt. Da får du i hvertfall snakket med henne hvis det er så viktig for deg. For det er helt klart ikke så viktig for henne 🙈 Anonymkode: 29b5e...27a Må bare føye til en siste ting også: det er faktisk fint for oss introverte med folk som ikke gir seg. Og som ikke blir skremt av avvisning. For det tyder på at de faktisk er oppriktig interessert i å bli kjent. Og da er muligheten litt større for at den andre parten åpner seg for deg også. Og at det kan bli ett vennskap ut av det 🙂 Anonymkode: 29b5e...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:53 #58 Del Skrevet torsdag kl 09:53 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er nok en raring her i nabolaget på grunn av dette. For alt jeg vet kan noen også ha skrevet om meg her på Kvinneguiden. Anonymkode: 29b5e...27a Det skal ikke mye til, du trenger bare ha gardinene trukket for, eller å se på tv over lengre tid, eller å gå rundt i nabolaget med bærepose, så blir det innlegg på kg 😄 Anonymkode: 28a8c...8af 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:13 #59 Del Skrevet torsdag kl 10:13 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Enkelte folk mestrer dårlig å omgås, og burde kanskje valgt å bosette seg i en enebolig god avstand fra andre. Anonymkode: a18b6...e62 Det handler da ikke om det. Vi vet ikke hva andre gjennomgår eller hvordan de har det inni seg. Det er så lett å si at trives man ikke så flytt, men det er faktisk ikke alle som har råd og ressurser til det! For alt vi vet er dette her kun et problem for ts og ikke for naboen. Har selv bodd slik som ts og naboen. Det var hyggelig og greit, men på sikt syntes jeg det var slitsomt å dele bakgård med naboer. Man er hjemme og ønsker å være for seg selv etter lange arbeidsuker hvor man har fårt mer enn nok av det sosiale. Man ønsker å kunne ligge ute i bikini uten å risikere at naboer med følge kommer inn. Det betyr ikke at jeg ikke likte naboene mine, men jeg foretrakk å være inne og heller finne meg et sted i parken om jeg skulle solbade. Eller vente til en dag ingen andre var der ute. Anonymkode: f14b6...3ba 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:19 #60 Del Skrevet torsdag kl 10:19 Hvis ts har oppfattet denne naboen slik, så koster det vel ikke så mye å bare la henne få være i fred om hun ønsker det? Oversosiale kjadrete mennesker er en pest og en plage om de ikke tar et hint eller tusen. Stille folk har rett til å velge sin vei. Anonymkode: 95bcd...59c 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå