Gå til innhold

Naboen min går inn hvis jeg er ute og unngår blikk kontakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Naboen min går inn hvis jeg er ute og unngår blikk kontakt"

Hvis du unngår blikkontakt når du er ute, er det kanskje ikke så vanskelig å ta hintet...
Jeg hadde sikkert også gått inn. Eller bare gitt faen.

Anonymkode: 91566...766

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hun er vel ikke interessert i å bli kjent med naboen sin da. Jeg driter 100% i naboene min selv og har null interesse av å prate med de. 

Anonymkode: 61bb8...250

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 17.37):

Voksne folk har erfaringer fra livet og er preget av livet de har levd, derfor er de ikke like åpne og ukritiske som barn. Helt normalt.

Anonymkode: e70fe...56f

Ekspander  

Ja, og jeg har i ungdomstida opplevd utestengelse og mobbing. 

Når folk oppfører seg slik blir det samme slag i trynet: Du er ikke god nok. 

Sikkert derfor det er så sårende. 

Det kjedelige er at jeg er tydeligvis utsatt for fordommer av henne, som helt sikkert kunne ha blitt oppklart som fordommer hvis hun bare ville snakke med meg. 

Anonymkode: 00d9a...4de

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har det samme sosiale behovet som deg. Folk som tar kontakt slik holder jeg meg unna. Jeg ville gjort det samme som henne.

Antagelig finner hun det irriterende at du forstyrrer henne. Hva med å ta et hint og la henne bare være i fred?

Og nei, man trenger ikke å ha sosial angst, være sjenert eller være autist for å føle det slik. 

Endret av SPOCA
  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 17.38):

Det handler ikke nødvendigvis om å ikke like…. Jeg er sånn selv, men det er fordi jeg hater å måtte snakke med folk bare fordi jeg får ut i hagen…. 

Anonymkode: 71a10...c66

Ekspander  

Ja faktisk enig i det, i egen hage syns jeg ikke det passer seg alltid, ikke på altan heller...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 15.29):

Vi deler bakgård i et hus. Jeg er åpen for å si hei og småprate, men det er stortsett bare barna hennes jeg får kontakt med. 

Jeg syns det er litt trist i og med at jeg også liker å sitte ute i solen. Når jeg sitter der, velger hun å gå inn. Bare når jeg er inne er de ute. 

Mulig jeg er mer sulten på sosial kontakt fordi jeg har flyttet til helt ny landsdel. Men håpløst å starte samtale, jeg sier korte ting som " fint vær i dag " og får korte svar. 

Har skjønt at hun er religiøs og vil kanskje ikke snakke med sånne jesabel's som meg. 

Men føler det hele er blitt så rart. 

Og selvsagt, hun har ingen plikt til å bli kjent med naboen om hun ikke vil, men trist syns jeg. 

Ekspander  

Hun burde åpenbart ikke bodd der, men i en enebolig med skjermet hage. Ikke ditt problem. 

Anonymkode: 5d587...2dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 17.28):

🙁 hvorfor kan ikke voksne være like åpne som barn. Når jeg var barn kan jeg aldri huske å få sånn respons fra annet barn, vi bare lekte sammen og hadde det hyggelig. 

Ekspander  

Jeg var et sjenert barn som kunne synes det var vanskelig og ubehagelig å måtte leke med ukjente barn - og er ikke helt ulik som voksen, selv om jeg har gått inn for å bli mer komfortabel med det. Jeg kan i mye større grad forholde meg til fremmede når situasjon og anledning krever det, men har ikke noe behov for å småprate med hvemsomhelst nårsomhelst bare fordi, særlig ikke når jeg er i privat modus.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 18.22):

Hun burde åpenbart ikke bodd der, men i en enebolig med skjermet hage. Ikke ditt problem. 

Ekspander  

Det er ikke andres oppgave å tilfredsstille det sosiale behovet til ekstroverte, som blir usikre på seg selv med en gang de ikke får i gang småprat med naboen. 

Anonymkode: 4edd3...e7c

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Ikke alle har råd til det. 

Kanskje ta ikke skal oppsøke naboen og prøve på å få kontakt. Men heller prøve å ignorere henne tilbake igjen. 

Anonymkode: 6de91...9d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Ærlig talt. Selvfølgelig har hun like mye rett til å bo der. Hun har ikke gjort ts noe som helst, hun velger bare ikke å være sosial med henne. Det må man faktisk bare respektere.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun vil være i fred. Respekter det. 

Anonymkode: 1ffc0...a1f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg unngår også å bli kjent med naboene mine. Det er ikke fordi jeg er beskjeden, har sosial angst eller annet. Det er rett og slett fordi jeg ønsker å få være i fred når jeg sitter på verandaen, driver på i hagen osv.

Jeg vil ikke måtte småprate om været hver gang jeg beveger meg ute.

Ts, spiller det noen rolle hvorfor? Naboen har gitt tydelig beskjed om at hun ikke er interessert i å bli kjent med deg eller småprate om været. Du kan irritere deg grenseløst - som kun går ut over deg selv - eller du kan akseptere det og begrense deg til et "hei" når du møter på henne ute.

Anonymkode: 04c90...d35

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er introvert og kjenner meg igjen i naboen. I utgangspunktet har jeg ingenting imot å snakke litt med naboer innimellom, men det jeg har opplevd gang på gang er at det skaper en presedens, hvor det nå forventes snakking hver gang jeg er utenfor døra, og det skal snakkes mer og mer. Folk tar jo søren meg aldri et hint heller.

Nabo: Hei hei! Fint vær i dag!
Meg: Heisann! Ja, veldig deilig, derfor tenkte jeg at jeg skulle sitte her og kose meg med boka mi.
Nabo: Åh, hva slags bok er det da?
Meg: *Viser bokomslaget og sier navnet*
Nabo: Åja. Er den bra eller?
Meg: Ja, den er veldig spennende *smiler til naboen og åpner boka for å vise at nå har jeg lyst til å lese*
Nabo: Jeg leser ikke så mye, jeg, men jeg ser ofte serier på Netflix.
Meg: *Svarer halvveis fraværende, stiller ingen spørsmål tilbake* Mhm, det er jo gøy det og.
Nabo: Akkurat nå ser jeg på [serienavn]. Har du sett den eller?
Meg: Hmmm? Nei, ikke sett den.
Nabo: *Spoiler hele plottet*
Meg: *Desperat forsøk på å få være i fred* Ja, du får kose deg videre med den, da! *føler meg slem som må være såpass frekk*
Nabo: Ja, det skal jeg! Har du noen ferieplaner, eller? Jeg skal til tante i Lofoten, så to uker til Danmark. Sykkelferie med storfamilien, så det blir meg, Tormod, Turid, Øystein - kanskje du har sett han i hagen her før? Høy og tynn med bart, vet du. Berit og Johan kommer, Eskil og Lisbeth. Uff, Lisbeth sliter sånn med ryggen stakkar, men hun har sagt det går fint hvis vi tar nok pauser. Blahblahblah blah blablablah...
Meg: *Skriker på innsiden* Nei, nå ble det varmt, gitt. Får nesten ta med meg boka inn, tror jeg...

Meg neste dag: Orker ikke gå ut med mindre jeg ser naboen forlate eiendommen først, så jeg holder meg inne, eller sykler til et avsidesliggende sted hvor jeg kan lese boken min utendørs i fred og ro. Noen ganger dukker det opp folk som skal prate der også 🥹

Anonymkode: d8522...36a

• Liker 16
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er også enig i at hun selvsagt skal respekteres, og at TS bare må la henne være i fred. Skjønner godt TS, også. Men, enkelte ganger må man bare akseptere situasjonen, og kanskje dama tør opp etter hvert, det er også mulig.

Jeg er introvert, og jeg er ganske reservert. Nå bor jeg i et boligkompleks og har da naturligvis naboer rundt meg på alle kanter, men jeg holder meg bevisst litt på avstand, for jeg har ikke så lyst til at de begynner å komme på døren osv. Har blant annet ei i nærheten som virker veldig interessert i å omgås sosialt, men jeg synes jeg har nok med alle de jeg har i bekjentskapskretsen fra før, og vil gjerne ha tid for meg selv, uten at det stadig vekk ringes på døren og vil på besøk. Hvis jeg visste at denne damen var oppegående nok til å respektere mine grenser, og at vi bare møttes sånn en gang i blant, så ville det vært greit, men hun virker å være den veldig sosiale typen, og da tenker jeg at det er best å holde noe avstand.

Anonymkode: fe433...4eb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at hun signaliserer rimelig sterkt at hun vil være i fred. Om det handler om at hun ikke liker deg eller bare foretrekker å være alene med ungene er ikke viktig. Bare la henne være, så kan det være hun tar kontakt selv en dag i fremtiden når hun føler seg seg trygg på at du ikke er innpåsliten f.eks. 

Anonymkode: cc7a1...e80

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm... tror jeg må flytte til et annet land, der folk ikke er slik. Syns det er uhyggelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når jeg sitter ute på verandaen, er det for å slappe av. Ikke for å snakke med naboen. Jeg sier selvsagt hei når de er ute, men er egentlig ikke særlig interessert i å prat. Og jeg går ikke inn selv om naboen kommer ut. Men hadde naboen prata hull i huet på meg, da er det mulig jeg hadde begynt å gjøre det. 

Anonymkode: c231e...683

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La henne være. 

Anonymkode: c8667...c7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 6.06):

Hm... tror jeg må flytte til et annet land, der folk ikke er slik. Syns det er uhyggelig. 

Ekspander  

😂😂 du vet at en salig miks av ekstroverte og introverte finnes overalt?! Det har null med land vi bor eller kommer i fra å gjøre. Ha nå bare respekt for at folk er forskjellige. 

Anonymkode: 61bb8...250

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 18.24):

Det er ikke andres oppgave å tilfredsstille det sosiale behovet til ekstroverte, som blir usikre på seg selv med en gang de ikke får i gang småprat med naboen. 

Anonymkode: 4edd3...e7c

Ekspander  

Dette!!!

TS, du har heller ingen grunn til å spekulere i at hun har fordommer mot deg. Det kan være langt mer sannsynlig at hun bare er introvert og ikke får noen verdi av smalltalk og kontakt med naboer.

Anonymkode: 57989...e62

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...