AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #1 Skrevet 9. april 2025 Har hatt problem med hyppig vannlating og har fått en medisin som heter Betmiga hos legen, men jeg lurer på om dette kan regnes som en kronisk sykdom og at man må gå på disse medisinene for alltid? Det kommer vel tilbake hvis man slutter på de kanskje.. Anonymkode: cb043...2a2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #2 Skrevet 9. april 2025 Jeg hadde ekstrem vannlatingstrang i lang tid, og ble tilbudt medisin. Viste seg at årsaken til vannlatingen var todelt; b12 mangel, og svak bekkenbunn. Anonymkode: 1fbe0...394
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #3 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde ekstrem vannlatingstrang i lang tid, og ble tilbudt medisin. Viste seg at årsaken til vannlatingen var todelt; b12 mangel, og svak bekkenbunn. Anonymkode: 1fbe0...394 Rart legen ikke nevnte noe om dette. Jeg kan jo ta det opp med han og se hva han mener om det. Bør jo da få B12 hvis jeg har behov for det samt begynne med knipeøvelser kanskje hvis det ikke er noe annen behandling... Anonymkode: cb043...2a2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #4 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Rart legen ikke nevnte noe om dette. Jeg kan jo ta det opp med han og se hva han mener om det. Bør jo da få B12 hvis jeg har behov for det samt begynne med knipeøvelser kanskje hvis det ikke er noe annen behandling... Anonymkode: cb043...2a2 Jeg gikk med dette i mange år uten at legen nevnte det. Ble sendt til urolog da, uten noen funn. Men ble aldri sendt til gynekolog, og legen tenkte nok at b12 var ok siden det var rett innenfor normalen. Men jeg hadde mange andre symptomer som var typisk for mangel, så jeg kom heldigvis til ny lege og jeg fikk injeksjoner siden tilskudd ikke var så effektivt. Jeg tror nok andre ting også kan påvirke mtp næringsstoffer. Hyppig vannlating har ikke bare med nerve og muskelfunksjon å gjøre, men kan også påvirkes av angst/stress. Og det er jo flere ting som er viktig da, ikke bare b12, men f.eks folat, magnesium, d vitamin. Du kan også dra til fysioterapeut som jobber med kvinnehelse. Men en gynekolog kan se om du har muskelknuter og cyster som også kan påvirke. De sjekker bekkenbunn i tillegg. Har du svak bekkenbunn så er det jo kjempeviktig å trene den opp uansett. Anonymkode: 1fbe0...394
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #5 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg gikk med dette i mange år uten at legen nevnte det. Ble sendt til urolog da, uten noen funn. Men ble aldri sendt til gynekolog, og legen tenkte nok at b12 var ok siden det var rett innenfor normalen. Men jeg hadde mange andre symptomer som var typisk for mangel, så jeg kom heldigvis til ny lege og jeg fikk injeksjoner siden tilskudd ikke var så effektivt. Jeg tror nok andre ting også kan påvirke mtp næringsstoffer. Hyppig vannlating har ikke bare med nerve og muskelfunksjon å gjøre, men kan også påvirkes av angst/stress. Og det er jo flere ting som er viktig da, ikke bare b12, men f.eks folat, magnesium, d vitamin. Du kan også dra til fysioterapeut som jobber med kvinnehelse. Men en gynekolog kan se om du har muskelknuter og cyster som også kan påvirke. De sjekker bekkenbunn i tillegg. Har du svak bekkenbunn så er det jo kjempeviktig å trene den opp uansett. Anonymkode: 1fbe0...394 Tusen takk for svar. Dette var nyttig info. Jeg undersøker med legen vedr evt injeksjoner av B12. Bruker allerede d-vitamin, folat og magnesium. En gynekolog er kanskje tingen. Jeg vil booke en time eller bli henvist dit for en ordentlig sjekk. Evt også fysio.. Takk igjen for svar 🙂 Anonymkode: cb043...2a2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #6 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for svar. Dette var nyttig info. Jeg undersøker med legen vedr evt injeksjoner av B12. Bruker allerede d-vitamin, folat og magnesium. En gynekolog er kanskje tingen. Jeg vil booke en time eller bli henvist dit for en ordentlig sjekk. Evt også fysio.. Takk igjen for svar 🙂 Anonymkode: cb043...2a2 Jeg lå på like under 250 (tror jeg) på b12 da vi begynte med injeksjoner, så over referanseområdet, men ganske lave nivåer likevel. Har skjønt at mer optimale nivåer er 4-500. Dropp tilskudd av andre vitaminer noen dager før du tester b12, særlig andre b vitaminer (inkl folat). Hvis du ikke har andre helseutfordringer som kan være pga b12, så er det kanskje mest tilbøyelig at du har svak bekkenbunn. Men greit å sjekke uansett Anonymkode: 1fbe0...394
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #7 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg lå på like under 250 (tror jeg) på b12 da vi begynte med injeksjoner, så over referanseområdet, men ganske lave nivåer likevel. Har skjønt at mer optimale nivåer er 4-500. Dropp tilskudd av andre vitaminer noen dager før du tester b12, særlig andre b vitaminer (inkl folat). Hvis du ikke har andre helseutfordringer som kan være pga b12, så er det kanskje mest tilbøyelig at du har svak bekkenbunn. Men greit å sjekke uansett Anonymkode: 1fbe0...394 Ok, da har jeg notert meg det. Da dropper jeg andre vitaminer før test av B12. Har ingen andre helseutfordringer utover dette, men ja, sjekker dette uansett. Jeg vil jo helst være medisinfri 🙂 Anonymkode: cb043...2a2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #8 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt problem med hyppig vannlating og har fått en medisin som heter Betmiga hos legen, men jeg lurer på om dette kan regnes som en kronisk sykdom og at man må gå på disse medisinene for alltid? Det kommer vel tilbake hvis man slutter på de kanskje.. Anonymkode: cb043...2a2 Nei, det kan gå over. Blæra tilvenner seg. Anonymkode: bf2b8...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #9 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ok, da har jeg notert meg det. Da dropper jeg andre vitaminer før test av B12. Har ingen andre helseutfordringer utover dette, men ja, sjekker dette uansett. Jeg vil jo helst være medisinfri 🙂 Anonymkode: cb043...2a2 Ok, bra det da Ja greit å i hvert fall utelukke det som årsak. Svak bekkenbunn kan komme av fødsel, inaktivitet, men også kosthold. Spis godt med proteiner fra kjøtt og fisk, og pass på d vitamin og magnesium. Viktig for muskulaturen nedi der Anonymkode: 1fbe0...394 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå