AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april Jeg har et fond jeg har spart 2000 i månenes på over flere år. Jeg har også overført litt av og til. Det gikk bra. Jeg hadde god avkastning. Nå har fondet stupt etter Trump begynte å kødde med andre land. Jeg har fremdeles avkastning, men det har gått mye ned. 😔 Jeg er redd for å tape mer enn jeg har satt inn. Hele poenger med et fond var at det er penger som vokser. Anonymkode: 4101a...20d
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Skal du bruke pengene imorgen? Anonymkode: 94244...386
AnonymBruker Skrevet 9. april #3 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal du bruke pengene imorgen? Anonymkode: 94244...386 Nei. Jeg hadde planer om å la dem sitte der en stund. Anonymkode: 4101a...20d
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Jeg hadde planer om å la dem sitte der en stund. Anonymkode: 4101a...20d Så hvorfor skal du selge nå da? Anonymkode: 94244...386 8 5
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april Du taper ikke noen ting før du tar de ut. Hvis du velger å ta de ut når de står lavt, så vil du tape (eller ikke tjene så mye), ja. Men du ønsker fremdeles å spare, ikke sant? Hva skal du gjøre når det blir litt bedre tider igjen og pilen peker oppover? Kjøpe med de pengene du tok ut? Da taper du enda mer. Du skal la pengene stå akkurat nå, eventuelt spare litt ekstra nå som det er billig. Leste du ikke om dette før du begynte å spare i fond? Prøv å finn en enkel guide til fondsparing du kan lese, så slipper du å bekymre deg. Anonymkode: ec7f7...5b0 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april Hvor mange år er det til du ønsker å bruke pengene? De som taper penger, er de som lar dette stresset gå dem til hodet og de selger på verste mulig tidspunkt (som nå!). Så lenge du har langsiktig sparehorisont, vil du mest sannsnylig tjene godt på å ha is i magen. Hvis du ikke klarer å gjøre det mens du sjekker, så burde du opptiktig ikke sjekke fondene dine - overhodet. La dem ligge urørt og usett i minst ett år før du engang vurderer det. La denne stormen blåse over. Det kan ta lenger enn et år, så det avhenger av hvor lang sparehorisont du har altså. Anonymkode: 153df...da9
AnonymBruker Skrevet 9. april #7 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan ta lenger enn et år, så det avhenger av hvor lang sparehorisont du har altså. Tenker du at fondene vil fortsette å synke jevnt og trutt i over et år fremover? Da tapes det mye penger for folk😔 Anonymkode: d36bb...1b3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #8 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har et fond jeg har spart 2000 i månenes på over flere år. Jeg har også overført litt av og til. Det gikk bra. Jeg hadde god avkastning. Nå har fondet stupt etter Trump begynte å kødde med andre land. Jeg har fremdeles avkastning, men det har gått mye ned. 😔 Jeg er redd for å tape mer enn jeg har satt inn. Hele poenger med et fond var at det er penger som vokser. Anonymkode: 4101a...20d Du skal ikke ta ut fondet ditt, med mindre du må ha penger nå. Anonymkode: a2082...848
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker du at fondene vil fortsette å synke jevnt og trutt i over et år fremover? Da tapes det mye penger for folk😔 Anonymkode: d36bb...1b3 Men du forstår ikke - pengene tapes jo ikke med mindredu selger i nedgangstider! Anonymkode: 153df...da9 9 3
AnonymBruker Skrevet 9. april #10 Skrevet 9. april La det stå og fortsett med faste overføringer. Har du en sparehorisont som er lengre enn Trump er president skal du se at du får god avkastning på det du setter inn nå. Anonymkode: 5fe04...d34 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april Det Trump holder på med vil skade verdensøkonomien i mange år fremover. Det er ikke så kortsiktig som en del vil ha det til, dette kan ikke sammenliknes med normale variasjoner og nedgangstid. Situasjonen nå er helt uoversiktlig, og mange økonomer har ikke samfunnskunnskap nok til å se at dette er noe annet enn ordinære strømninger i verdenspolitikken. Jeg har tatt ut mine fond, og er veldig lettet. Jeg har plassert pengene på andre måter over de siste par månedene. Anonymkode: 1eaad...d38 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #12 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det Trump holder på med vil skade verdensøkonomien i mange år fremover. Det er ikke så kortsiktig som en del vil ha det til, dette kan ikke sammenliknes med normale variasjoner og nedgangstid. Situasjonen nå er helt uoversiktlig, og mange økonomer har ikke samfunnskunnskap nok til å se at dette er noe annet enn ordinære strømninger i verdenspolitikken. Jeg har tatt ut mine fond, og er veldig lettet. Jeg har plassert pengene på andre måter over de siste par månedene. Anonymkode: 1eaad...d38 Mens jeg og alle andre som har historiebøkene å se i er veldig avslappa og rolige med å holde oss stille i båten. Lang horisont er ikke 4 år. Ikke 5 heller men 10+ og innen da vil du ha hatt trygghet med null risiko som passer deg best mens vi andre har hatt avkastning på risikoen vi valgte da vi starta sparingen. Ingen av delene er direkte feil men en av oss vil tjene mer enn den andre. Anonymkode: bac2a...dd9 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april Samme svar som i de 100 andre trådene om dette: Nei, ikke selg. Anonymkode: 08cdf...800 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april Fond er kanskje ikke det riktige for deg hvis du blir nervøs av å se det gå ned litt. Fond er for langtidig sparing 10+ 20+ 30+ år. Anonymkode: 1843e...7a0 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april Du skal kjøpe når det går ned, ikke selge. Tenk på det som at det er på tilbud. Neste kjøp er billigere enn før det gikk ned. Anonymkode: 5db15...940 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #16 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det Trump holder på med vil skade verdensøkonomien i mange år fremover. Det er ikke så kortsiktig som en del vil ha det til, dette kan ikke sammenliknes med normale variasjoner og nedgangstid. Situasjonen nå er helt uoversiktlig, og mange økonomer har ikke samfunnskunnskap nok til å se at dette er noe annet enn ordinære strømninger i verdenspolitikken. Jeg har tatt ut mine fond, og er veldig lettet. Jeg har plassert pengene på andre måter over de siste par månedene. Anonymkode: 1eaad...d38 Good for you. Anonymkode: 94244...386 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #17 Skrevet 9. april Om det går ut over nattesøvnen, så hørte jeg en ekspert si at da kunne en ta ut 20%. Anonymkode: 4e135...de9
AnonymBruker Skrevet 9. april #18 Skrevet 9. april Som mange sier: hvis man ikke skal ha pengene i nærmeste fremtid, men langt fram i tid (eks. 10-20 år iallefall), så er nok det smarteste å la pengene være. Men så er det jo også sånn at det ikke er alle med penger i fond som skal spare i 20+ år til. Mange har allerede spart i mange år allerede og har planlagt å bruke pengene snart til eks. boligkjøp eller andre ting. Da får man naturligvis helt hetta av det som skjer nå... Anonymkode: 91493...353 2 1
monican94 Skrevet 9. april #19 Skrevet 9. april ja om du tror det er smart å selge på bunn så.. Men da er jo penga tapt..
AnonymBruker Skrevet 9. april #20 Skrevet 9. april Takk for gode råd. Jeg vet jo at jeg taper på å ta ut nå, men jeg har hørt at mange selger i disse dager. Jeg hadde egentlig tenkt å bare la det stå, men jeg ble nervøs når jeg hørte hva andre gjorde. Pengene er til sparing over lang tid. Jeg tenger dem ikke nå. Anonymkode: 4101a...20d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå