AnonymBruker Skrevet 10. april #141 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja jeg vet jo at jeg ikke har råd til det, jeg har jo gått glipp av det fordi jeg ikke har penger. Jeg har aldri sagt at det er det eneste jeg trenger penger til. Jeg er bedt til grilling i påsken og da må jeg ha penger til maten jeg skal ha med pluss togbilletten den korte strekningen det er dit hvis jeg skal dit. Det er noe jeg ønsker å delta på og det er ikke dyrt eller mye. Anonymkode: 12827...d59 Skal han du har bodd med i 13 år dit? Tror du at du kan låne noe mat av han eller andre som skal dit? Har du mulighet til og sitte på med noen, sykle eller gå? Selvom jeg syntes du virker litt fjern i denne tråden, hadde jeg spandert et par pølser på deg om vi var i samme krets og skulle på grilling i påsken . Anonymkode: 2fadd...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #142 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Off det er kjedelig å være sykemeldt OG begynne å bekymre seg over økonomi. sosial stønad har 1-2 uker behandlingstid spørs hvor du bor. Tror det er noe som er nødhjelp og. Usikker Anonymkode: 0edd5...a99 Nødhjelp til mat går raskt, så ts kunne fått mat til påske, men det var vel at hun hadde penger i fond. Hvis man er blakk og ikke har mat får man nødhjelp . Anonymkode: 2fadd...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #143 Del Skrevet 10. april Dette er jo helt vanlig praksis i mange private firmaer/selskap. Sjefen din kan ikke endre hele lønns-/personalpolitikken fordi du blir lei deg!?? Grow up! Anonymkode: c382f...e7b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #144 Del Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 7.23): Jeg tror du bør realitetsorientere deg litt ang hva man spør arbeidsgiver om, for forskudd på lønn er ikke vanlig. Det krever en god del ekstraarbeid, og er en ikke ubetydelig risiko. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å bygge opp en stor nok buffer til tre måneders livsopphold, og behandlingstiden for sykepenger MÅ bli kortere enn tre måneder, det er uholdbart. Men du bør ikke ha buffer i fond, i alle fall ikke hvis du ikke er villig til å selge med tap. Du må alltid prioritere å spare til buffer FØR du sparer i fond. Her må du selv ta ansvar, ikke legge ansvaret på arbeidsgiver. En hvilken som helst økonom vil kunne fortelle deg at du må prioritere buffer framfor fond. Og er den økonomiske krisen så akutt som det din var, må du selvsagt selge fond selv om du går i minus. Anonymkode: 826d9...cf3 Herregud. Du vet jo ikke hva du snakker om, du svarer jo på noe HELT ANNET enn det ts spør om. https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykepenger-etter-arbeidsgiverperioden#forskuttere Anonymkode: 327f3...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #145 Del Skrevet 11. april Til dere som driver og angriper ts: Den lange saksbehandlingen av sykepenger gjør at folk går LENGE uten sykepenger. De kan først søke om sykepenger etter at sykmeldingsperioden er over. Deretter starter saksbehandlingstiden, så lenge arbeidsgiver har sendt inntektsmelding. Dermed kan det gå mer enn tre måneder fra de blir sykmeldt, til utbetalingen kommer. Det er ikke alle som har så god økonomi at de kan gå i tre måneder før de får penger, eller som ts inntil 5 måneder, ettersom hun har fått forlenget saksbehandlingstid. Det er ikke alle som har anledning til å spare så stor buffer. Når det er sagt, ikke alle arbeidsgivere har råd til å forskuttere/påta seg risikoen det er (i tilfelle ikke ansatt har rett på sykepenger). Anonymkode: 327f3...fb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #146 Del Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 15.31): Jeg er sykemeldt og har vært det siden starten av februar (men heldigvis er jeg frisk veldig snart) og her jeg bor er det nå 12 ukers behandlingstid for søknader for sykepenger hos nav. Siste pengene jeg fikk var halv lønn i februar fra arbeidsgivers betalingsperiode og inntil nå har jeg fått låne litt av samboer slik at han har lagt ut for de faste utgiftene og mat, snill som han er. Men nå er det ny måned med nye regninger i tillegg til mine egne regninger som lyser rødt i nettbanken, jeg har jo vært mye hos legen. Også er det masse kulturelt og sosialt jeg vil gå glipp av om jeg ikke får penger. Har allerede måttet holde meg hjemme fra to jubileumsbursdager de siste månedene, noe som er trist. Uansett, jeg vil ha penger nå og jeg trenger penger nå så jeg spurte arbeidsgiver om han kunne forskuttere meg lønn og så søke tilbakebetaling av nav, istedenfor at jeg skulle vente på nav så lenge selv. Dette kunne han ikke hjelpe med og regnskapsfører sa at jeg skulle søke sosialstønad slik at NAV skal fremskynde min sykepengesøknad. Jeg ble skikkelig lei meg. Jeg har jobbet der fast i over tre år og jeg jobber hardt. Føler at jeg ikke får noe tilbake fra de når jeg legger igjen så mye. Heldigvis har jeg kollegaene mine som jeg er glad i, ellers ville det vært vondt å komme tilbake på jobb på mandag. Hvordan forholder dere dere til at arbeidsgiver driter i dere? Anonymkode: 12827...d59 Slik jeg forstår deg, så er standarden hos din arbeidsgiver at de kun betaler ut sykepenger i arbeidsgiverperioden, og alle sykepenger etter dette, overlater de til NAV å betale ut. I så fall er jo dette måte bedriften gjør dette på, og måten de har satt opp systemet sitt. Ja, det er lov for arbeidsgivere å forskuttere og få etterbetalt av NAV. Men dette er en kostnad mange arbeidsgivere velger å ikke ta. Og hvis man gjør det, så gjør man det som standard, ikke i enkelttilfeller. Og har et økonomisystem som er satt opp slik at det er tilrettelagt for dette. Så at du blir skuffet over at arbeidsgiver ikke kan forskuttere sykepenger og få etterbetalt av NAV som en spesialavtale i ditt tilfelle, er faktisk din egen feil. Det er du som har forventninger til arbeidsgiver som det ikke er naturlig at de innfrir. Hadde du vært i jobb, og ikke sykmeldt, og hadde trengt penger litt før lønningsdag, så kunne du nok argumentert for forskudd på lønn. Men når du er sykmeldt og utenfor arbeidsgiverperioden, så har de jo heller ingen planlagt lønnsutbetaling til deg. Den kommer jo førts når du er tilbake på jobb etter sykmeldingen. Som flere har foreslått, så kan du be om å få utbetalt feriepenger nå. Men det er jo også litt rart å be om, hvis de har en ordning der alle ansatte får feriepenger istedenfor lønn i f.eks. juni. For da blir det igjen krøll for systemet å betale ut til deg nå. Dessuten flytter du bare problemet, fordi du da ikke vil ha penger til ferien. Om du har jobbet der i 3 år, så bør du ha hatt mulighet til å vite hva slags systemer de har hos din arbeidsgiver, og at du kunne komme i en slik situasjon hvis du ble syk. (Og derfor bygget deg opp en buffer i tilfelle.) Anonymkode: 0b46b...578 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #147 Del Skrevet 11. april Dette er ikke sjefen sitt ansvar. Det er ditt. Det er ikke bare å legge ut for sykepenger, når man ikke har systemer for det. Det er opp til bedriften og etablere disse systemene. små bedrifter gjør gjerne ikke det, da det ofte må vente i månedsvis på å få pengene refundert. Har du ikke penger på sparekonto, søker man nødhjelp i fra nav eventuelt sosialstønad frem til sykepengene kommer. Anonymkode: 099c6...0e9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå