Gå til innhold

Sjefen vil heller at jeg skal søke sosialstønad enn å forskuttere meg lønn, jeg blir lei meg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sånt piss som dette som gjør at staten er på vei nedover. Mennesker umyndiggjør seg selv og skylder alt på staten. Grunnen til at TS sin økonomi er på vei i dass er mangel på bufferkonto. 

Anonymkode: 729a5...275

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge! 
De aller fleste av oss betaler en større andel i skatt, og det er for å holde velferdsstaten i gang bla 
En må kunne forvente at både du og jeg og NAV  gjør jobben vår. 
At du sitter og ruger på en feit bufferkonto er fint for deg , men du har mistet fokus og innsikt i at alle har ikke nødvendigvis den samme muligheten . 
Det kan være ulike grunner til det. 
Nå skal du få noe annet å furte for . 
På min jobb har vi behandlingsforsikring som gir oss muligheten til å få legehjelp /spesialist i løpet av noen få dager . 
Vi betaler ikke en krone selv, flybillett og alt som hører til , og kronen på verket er at vi lønnen på konto som vanlig , sykmeldt eller ei. 
Veldig glad for at TS fikk hjelp, og jeg håper du ikke jobber i NAV 

Anonymkode: a7bcf...ae9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skyldig samboeren din?? Sånne ting går opp i opp i livets lange løp. Første tiden med min samboer var jeg under utdanning så han betalte mest. Det siste året nå så ble han permittert og begynner snart på ny utdanning. Nå er det jeg som betaler mest 

Anonymkode: 611c0...817

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du har faktisk midler, du vil bare ikke bruke dem til å betale dine egne regninger, men synes heller jobben og nav skal ta ansvar, også for at du velger å gå til privat lege. Du har en fascinerende innstilling til så mangt her...

Anonymkode: 312d7...70f

Jeg solgte noe av det. Det er ikke nok igjen nå til å dekke over det jeg har utestående hos samboer. NAV skylder meg penger som er mine, når jeg ikke får de så må jeg jo undersøke hvordan jeg ellers kan fikse det eller?

Hvis ikke du skjønner hvorfor jeg måtte til én privat behandlingstime så har du ikke lest svarene mine her.

Anonymkode: 12827...d59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skyldig samboeren din?? Sånne ting går opp i opp i livets lange løp. Første tiden med min samboer var jeg under utdanning så han betalte mest. Det siste året nå så ble han permittert og begynner snart på ny utdanning. Nå er det jeg som betaler mest 

Anonymkode: 611c0...817

Vi deler alt 50/50, har gjort det slik i 13 år nå og vil gjerne fortsette med det. Han har råd til å legge ut mens jeg venter men ikke til å betale for alt og ikke i uforutsett tid fremover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er vanlig å søke sosialstønad i mellomtiden mens sykepengesøknaden behandles. 

Dette er noe de fleste gjør. 

Anonymkode: 18d5e...c2d

Det vanlige er å ikke måtte vente på sykepengene. 

Anonymkode: 0b175...541

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er sykemeldt og har vært det siden starten av februar (men heldigvis er jeg frisk veldig snart) og her jeg bor er det nå 12 ukers behandlingstid for søknader for sykepenger hos nav. Siste pengene jeg fikk var halv lønn i februar fra arbeidsgivers betalingsperiode og inntil nå har jeg fått låne litt av samboer slik at han har lagt ut for de faste utgiftene og mat, snill som han er. Men nå er det ny måned med nye regninger i tillegg til mine egne regninger som lyser rødt i nettbanken, jeg har jo vært mye hos legen. Også er det masse kulturelt og sosialt jeg vil gå glipp av om jeg ikke får penger. Har allerede måttet holde meg hjemme fra to jubileumsbursdager de siste månedene, noe som er trist.

Uansett, jeg vil ha penger nå og jeg trenger penger nå så jeg spurte arbeidsgiver om han kunne forskuttere meg lønn og så søke tilbakebetaling av nav, istedenfor at jeg skulle vente på nav så lenge selv. Dette kunne han ikke hjelpe med og regnskapsfører sa at jeg skulle søke sosialstønad slik at NAV skal fremskynde min sykepengesøknad. Jeg ble skikkelig lei meg. Jeg har jobbet der fast i over tre år og jeg jobber hardt. Føler at jeg ikke får noe tilbake fra de når jeg legger igjen så mye. Heldigvis har jeg kollegaene mine som jeg er glad i, ellers ville det vært vondt å komme tilbake på jobb på mandag.

Hvordan forholder dere dere til at arbeidsgiver driter i dere?

Har aldri hørt om en arbeidsgiver gi forskudd for nav . Du må heller øke presset på nav, skulle ikke vært lov med så lang behandlingstid . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I alle fall ikke i tre måneder fra all dokumentasjon er sendt inn. Det kan hjelpe å søke sosialstønad fordi de fremskynder behandlingen av sykepenger. Men det burde jo ikke vært nødvendig å sende inn søknad på sosialstønad som jeg ikke har krav på, for å få NAV til å behandle min søknad på sykepenger. NAV fungerer så dårlig at de anbefaler smutthull i sitt eget system.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo det er faktisk over 8 uker behandlingstid stort sett. 

Svært mange må ha stønad i mellomtiden,  hvertfall her i Bergen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (4 minutter siden):

Har aldri hørt om en arbeidsgiver gi forskudd for nav . Du må heller øke presset på nav, skulle ikke vært lov med så lang behandlingstid . 

NAV sier at de ikke fremskynder behandlingen av søknaden før alle regningene har gått til inkasso og namsmannen står på døra. 🤷‍♀️ Heldigvis fikk jeg betalt noe av det i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alle fall ikke i tre måneder fra all dokumentasjon er sendt inn. Det kan hjelpe å søke sosialstønad fordi de fremskynder behandlingen av sykepenger. Men det burde jo ikke vært nødvendig å sende inn søknad på sosialstønad som jeg ikke har krav på, for å få NAV til å behandle min søknad på sykepenger. NAV fungerer så dårlig at de anbefaler smutthull i sitt eget system.

Det er som sagt helt vanlig. 

Har en klient nå hvor arbeidsgiver er treg å sende inntektsmelding.  Vi kan purre, men utover det mø vi bare la saken hennes ligge i systemet. Hun har ventet snart fire måneder. 

Arbeidsgiver er OFTE treg med inntektsmelding som gjør at behandlingstiden forlenges ytterligere.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er som sagt helt vanlig. 

Har en klient nå hvor arbeidsgiver er treg å sende inntektsmelding.  Vi kan purre, men utover det mø vi bare la saken hennes ligge i systemet. Hun har ventet snart fire måneder. 

Arbeidsgiver er OFTE treg med inntektsmelding som gjør at behandlingstiden forlenges ytterligere.  

Jeg måtte også mase på min arbeidsgiver om dette, inntektsmelding ble sendt i midten av mars, 6 uker etter jeg ble syk. Skulle tro det gikk automatisk fra han fikk melding om at jeg ble sykemeldt, men han glemte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du TS levert søknad om sykepenger som du skal, og sett at din arbeidsgiver har sendt inn inntektsmelding for perioden du skal ha penger? Selv om det står at det er 12 uker behandlingstid, så bruker det ofte ikke å være så lang tid om alt er i orden. Jeg er enig med den som skrev at du må pushe på NAV, send dem melding og etterlys sykepengene, og si at du er nødt til å søke sosialhjelp visst du snart ikke får den første utbetalingen. Jeg har vært i samme situasjon at jeg har ventet på penger og da måtte jeg visst vente ekstra lenge fordi arbeidsgiver ikke hadde sendt inn ny inntektsmelding. NAV forteller deg ikke sånt, det må du finne ut av selv. Trist men sant, det er helt uakseptabelt å måtte vente så lenge på penger og systemet fungerer kun optimalt med arbeidsgivere som forskutterer sykepenger, der er NAV kjappe me då betale arbeidsgivere tilbake. Men får du utbetalt direkte fra NAV, da skal man vente i ukesvis tydeligvis, så systemet er overhodet ikke designet for brukeren...

Anonymkode: 3975e...1c1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du TS levert søknad om sykepenger som du skal, og sett at din arbeidsgiver har sendt inn inntektsmelding for perioden du skal ha penger? Selv om det står at det er 12 uker behandlingstid, så bruker det ofte ikke å være så lang tid om alt er i orden. Jeg er enig med den som skrev at du må pushe på NAV, send dem melding og etterlys sykepengene, og si at du er nødt til å søke sosialhjelp visst du snart ikke får den første utbetalingen. Jeg har vært i samme situasjon at jeg har ventet på penger og da måtte jeg visst vente ekstra lenge fordi arbeidsgiver ikke hadde sendt inn ny inntektsmelding. NAV forteller deg ikke sånt, det må du finne ut av selv. Trist men sant, det er helt uakseptabelt å måtte vente så lenge på penger og systemet fungerer kun optimalt med arbeidsgivere som forskutterer sykepenger, der er NAV kjappe me då betale arbeidsgivere tilbake. Men får du utbetalt direkte fra NAV, da skal man vente i ukesvis tydeligvis, så systemet er overhodet ikke designet for brukeren...

Anonymkode: 3975e...1c1

Ja, alt er gjort riktig og arbeidsgiver sendte inn inntektsmelding etter jeg hadde mast. Uheldigvis noe sent, men allikevel før jeg fikk melding om at behandlingstiden var forlenget med ytterligere 4 uker. Da jeg søkte og alt var sendt inn var behandlingstiden 8 uker. Så slik som det er nå er den første søknaden ferdig behandlet i starten av Juni. Jeg har vært sykemeldt siden starten av Februar.

Jeg har snakket med nav på telefon flere ganger, og også over melding, de kan ikke hjelpe meg før alt går til inkasso, men det vil jeg jo ikke at det skal.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke optimal løsning, men hva med kredittkort? Så lenge du har kontroll på pengene og vet at det kommer inn igjen slik at du kan betale inn igjen på kortet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tipaa skrev (3 minutter siden):

Ikke optimal løsning, men hva med kredittkort? Så lenge du har kontroll på pengene og vet at det kommer inn igjen slik at du kan betale inn igjen på kortet ?

Er det ikke 30 dagers betalingstid på de fleste kredittkort? Jeg får ikke penger før om to måneder. Har trumf kredittkort til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med tanke på uventa utgifter til helsehjelp så er det faktisk ikke så veldig viktig med med buffer Norge hvis man sammenlikner med andre land. Det blir skivebom å nevne land i denne sammenhengen.

TS har tatt et valg om å kjøpe private helsetjenester uten verken buffer eller forsikring. Det nytter ikke å komme etterpå å klage når man har brukt penger man ikke har på noe som er valgfritt. 

Anonymkode: 63e47...544

Det er riktig at vi har det bedre enn mange andre land, og det var ikke det jeg sammenlignet. Samtidig har mange et naivt syn og tro på Norge. Derfor skrev jeg Norge. Det er lurt og ha en buffer som syk i Norge. Ts har vel lært det nå i forhold til sykepengene. Og gå privat er er valg, og det var dumt av ts i denne situasjonen. Jeg gikk ikke privat, men 3 egenandeler om dagen samt medisiner på blå resept blakket meg imens jeg ventet på frikort, så sånn lærte jeg. Det finnes noen fallgruver i NORGE. Det er her vi bor og det er nav og helsetjenester i Norge vi snakker om. 
ja, hadde vi bodd i et land veldig ulikt vårt  så hadde vi ikke hatt sykepenger, nav, egenandel og mulighet til og spare buffer, men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 2fadd...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tjener lite, min buffer rekker ikke tre hele måneder. Jeg er heldig som har jobb i det hele tatt. Er det kriminelt? Ja, det er kanskje min egen skyld at jeg kun har litt i fond som jeg ikke vil selge med tap og ikke sparekonto men er det så utrolig å be om hjelp fra en arbeidsgiver som jeg vier så mye tid og energi til? Sikkerhetsnettet for de fleste er jo nettopp NAV. 

Noen av dere tenker så svart-hvitt.

Nei, alle har ikke mulighet til og spare til buffer , det er mange som knapt får det til og gå rundt. Ts som savner penger til kultur og sammenkomster er åpenbart ikke blant dem. Ts høres litt ung og naiv ut, men fikk kanskje en lærepenge nå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste har ikke mange månedslønner i buffer.

Her er det ikke ts som roter, men NAV. Derfor må NAV rydde opp i dette. 

Det fungerer jo ikke sånn… nav har ikke rotet, nav er et tregt system. De ordner opp, men ikke tidsnok. Derfor har man månedslønner i buffer til situasjoner som dette, og så fyller man på igjen når nav etterbetaler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er riktig at vi har det bedre enn mange andre land, og det var ikke det jeg sammenlignet. Samtidig har mange et naivt syn og tro på Norge. Derfor skrev jeg Norge. Det er lurt og ha en buffer som syk i Norge. Ts har vel lært det nå i forhold til sykepengene. Og gå privat er er valg, og det var dumt av ts i denne situasjonen. Jeg gikk ikke privat, men 3 egenandeler om dagen samt medisiner på blå resept blakket meg imens jeg ventet på frikort, så sånn lærte jeg. Det finnes noen fallgruver i NORGE. Det er her vi bor og det er nav og helsetjenester i Norge vi snakker om. 
ja, hadde vi bodd i et land veldig ulikt vårt  så hadde vi ikke hatt sykepenger, nav, egenandel og mulighet til og spare buffer, men det er en annen diskusjon. 

Å gå til én privat behandlingstime var et forsvarlig valg av meg. Jeg ville ikke vente mange uker med en behandling som får meg rett tilbake på jobb. Ikke legen, fysioterapeut eller NAV anbefalte å få denne behandlingen offentlig på sykehuset, men heller privat. Alle de andre timene jeg har hatt har vært offentlig, og det er mange.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, alle har ikke mulighet til og spare til buffer , det er mange som knapt får det til og gå rundt. Ts som savner penger til kultur og sammenkomster er åpenbart ikke blant dem. Ts høres litt ung og naiv ut, men fikk kanskje en lærepenge nå. 

Jeg er ikke ung eller naiv, jeg visste at jeg måtte vente på penger fra NAV, jeg bare forventet ikke at jeg ikke skulle få noen penger før i Juni når jeg ble syk i Februar. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...