Gå til innhold

Sjefen vil heller at jeg skal søke sosialstønad enn å forskuttere meg lønn, jeg blir lei meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

NAV skal liksom være sikkerhetsnettet, men tydeligvis må du selv ha nok ressurser for å klare ventetida…. Anonymkode: f213f...932

Det er vel grunnleggende kunnskap at man selv må være sitt eget sikkerhetsnett i kriser? Man er naiv hvis man tror noe annet. I en krig så har ikke Norge sjans til å hjelpe over 5 millioner mennesker. Det er derfor man blir oppfordret til å ha både blant annet bufferkonto, forsikringer og beredskapslager.

Anonymkode: 51cac...cda

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Det er ingen som planlegger å bli syk. Vanlig behandlingstid for sykepenger er 4uker, noe som går helt fint for de fleste, det hadde det gjort for meg også. Nå er det så stort press på mitt lokale kontor at det er triplet behandlingstid. Det hadde vært umulig for meg å planlegge dette, hvis jeg i det hele tatt skulle greid å planlegge å få en fysisk skade.

Det kommer jo til å ordne seg på en eller annen måte, for det må det, så det er ikke det. Det er bare det at jeg føler jeg ikke får igjen for arbeidet og lojaliteten min som gjør meg trist.

Anonymkode: 12827...d59

Men det ER jo helt normalt å bli syk. Alle blir syke. Derfor har vi en buffer. Helst bør den gjøre at du kan skrape sammen til regninger 6 måneders tid, men 2-3 er et absolutt minimum. 

Du sier du ikke «kunne planlegge» å bli syk. Men å anta man aldri blir syk og derfor ikke sette av penger er som å anta huset ikke kan brenne ned, så derfor tegner man ikke forsikring. (og hus brenner ned mye sjeldnere enn mennesker blir syke).

Som voksen både kan og skal du planlegge. Sykdom er en av tingene du skal planlegge for.

Anonymkode: 8a1cc...647

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men det ER jo helt normalt å bli syk. Alle blir syke. Derfor har vi en buffer. Helst bør den gjøre at du kan skrape sammen til regninger 6 måneders tid, men 2-3 er et absolutt minimum. 

Du sier du ikke «kunne planlegge» å bli syk. Men å anta man aldri blir syk og derfor ikke sette av penger er som å anta huset ikke kan brenne ned, så derfor tegner man ikke forsikring. (og hus brenner ned mye sjeldnere enn mennesker blir syke).

Som voksen både kan og skal du planlegge. Sykdom er en av tingene du skal planlegge for.

Anonymkode: 8a1cc...647

Jeg tjener lite, min buffer rekker ikke tre hele måneder. Jeg er heldig som har jobb i det hele tatt. Er det kriminelt? Ja, det er kanskje min egen skyld at jeg kun har litt i fond som jeg ikke vil selge med tap og ikke sparekonto men er det så utrolig å be om hjelp fra en arbeidsgiver som jeg vier så mye tid og energi til? Sikkerhetsnettet for de fleste er jo nettopp NAV. 

Noen av dere tenker så svart-hvitt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har lyst til å delta på ting. Jeg har kanskje mer lyst til og har større behov for slike ting enn deg. Det er ikke sånn at jeg krever gratis penger til kos heller, men nav skylder meg mine penger som jeg har rett på. Det er kjedelig å gå glipp av sammenkomster jeg vil delta på, er det så rart?

Tror den som skrev dette svaret til deg, forsøker å sette litt lys på de som er under NAVs nåde på fast basis. Er desverre mange som har lyst på å delta på ting. Men som Ikke kan. Som går glipp av nettopp dette i år etter år. Til og med så og si livet ut. 

Og som vedkommende skrev. Det er noe av det som ryker først når man ikke har råd. Og jeg tror nok at også den som skrev dette til deg synes det er kjedelig. Og at det tvert imot er en lyst der. Men ingen mulighet . Du har i hvertfall mulighet til å komme deg ut av det om en kort stund.  

Anonymkode: 56f6a...85c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke grunnen til at sjefen / arbeidsplassen sier nei, men som utgangspunkt så mener jeg at det er kjipt å ikke ville hjelpe sine ansatte.

Jeg er vant til å være en god, fleksibel og smidig ansatt. Dette er noe jeg også alltid har fått tilbake av mine ledere og mine arbeidsplasser. Jeg er godt voksen og har vært i arbeidslivet i mange år. Har aldri opplevd, heldigvis, ledere og arbeidsplasser som ikke er løsningsorienterte og som ikke ønsker å hjelpe sine ansatte. Og ikke minst: Som ikke ser verdien i å bistå arbeidstagere. For det man ofte får igjen ved å hjelpe og bistå er lojale og gode ansatte. 

Jeg jobber nå i barnevernstjenesten og har opplevd mange arbeidsgivere som strekker seg langt for sine ansatte. Med fri, ekstra lønn, være besøkshjem eller beredskapshjem, som stiller opp i nettverksmøter osv. Det er helt fantastisk!

Anonymkode: 1a180...8a4

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er sykemeldt og har vært det siden starten av februar (men heldigvis er jeg frisk veldig snart) og her jeg bor er det nå 12 ukers behandlingstid for søknader for sykepenger hos nav. Siste pengene jeg fikk var halv lønn i februar fra arbeidsgivers betalingsperiode og inntil nå har jeg fått låne litt av samboer slik at han har lagt ut for de faste utgiftene og mat, snill som han er. Men nå er det ny måned med nye regninger i tillegg til mine egne regninger som lyser rødt i nettbanken, jeg har jo vært mye hos legen. Også er det masse kulturelt og sosialt jeg vil gå glipp av om jeg ikke får penger. Har allerede måttet holde meg hjemme fra to jubileumsbursdager de siste månedene, noe som er trist.

Uansett, jeg vil ha penger nå og jeg trenger penger nå så jeg spurte arbeidsgiver om han kunne forskuttere meg lønn og så søke tilbakebetaling av nav, istedenfor at jeg skulle vente på nav så lenge selv. Dette kunne han ikke hjelpe med og regnskapsfører sa at jeg skulle søke sosialstønad slik at NAV skal fremskynde min sykepengesøknad. Jeg ble skikkelig lei meg. Jeg har jobbet der fast i over tre år og jeg jobber hardt. Føler at jeg ikke får noe tilbake fra de når jeg legger igjen så mye. Heldigvis har jeg kollegaene mine som jeg er glad i, ellers ville det vært vondt å komme tilbake på jobb på mandag.

Hvordan forholder dere dere til at arbeidsgiver driter i dere?

Har du ikke sparepenger?

Anonymkode: 611c0...817

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror den som skrev dette svaret til deg, forsøker å sette litt lys på de som er under NAVs nåde på fast basis. Er desverre mange som har lyst på å delta på ting. Men som Ikke kan. Som går glipp av nettopp dette i år etter år. Til og med så og si livet ut. 

Og som vedkommende skrev. Det er noe av det som ryker først når man ikke har råd. Og jeg tror nok at også den som skrev dette til deg synes det er kjedelig. Og at det tvert imot er en lyst der. Men ingen mulighet . Du har i hvertfall mulighet til å komme deg ut av det om en kort stund.  

Anonymkode: 56f6a...85c

Lol hun skrev "suck it up buttercop", jeg tror ikke hun prøvde å vise sympati med meg nei.

Synes det er unødvendig å være spydig mot meg fordi jeg har et ønske som tydeligvis de også har da? Og hvis jeg ikke kan ønske meg kulturopplevelser eller å delta i sosiale sammenhenger som krever at jeg bruker penger, betyr det da at jeg kun kan ønske meg det mest nødvendige? Greit at det kun nødvendige er det man har krav på når man skal få sosialstøtte eller trygd fra NAV, men dette gjelder jo ikke meg. Jeg uttrykker bare et savn, jeg har gått glipp av merkedager for venner av meg og jeg synes det er kjipt. Det er ikke sånn at alle som synes det er leit bare må skjerpe seg vel?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er surt at man ikke har penger på en stund, men hvem sin skyld er det? Det er anbefalt å ha en bufferkonto, noe som alle burde ha. Arbeidsgiver kan ikke komme løpende og redde deg, bare fordi at du har rotet det til økonomisk. 

Anonymkode: 729a5...275

De fleste har ikke mange månedslønner i buffer.

Her er det ikke ts som roter, men NAV. Derfor må NAV rydde opp i dette. 

Anonymkode: 0b175...541

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du ikke sparepenger?

Anonymkode: 611c0...817

Ikke nå lenger, har ventet lenge nå.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykemeldt og har vært det siden starten av februar (men heldigvis er jeg frisk veldig snart) og her jeg bor er det nå 12 ukers behandlingstid for søknader for sykepenger hos nav. Siste pengene jeg fikk var halv lønn i februar fra arbeidsgivers betalingsperiode og inntil nå har jeg fått låne litt av samboer slik at han har lagt ut for de faste utgiftene og mat, snill som han er. Men nå er det ny måned med nye regninger i tillegg til mine egne regninger som lyser rødt i nettbanken, jeg har jo vært mye hos legen. Også er det masse kulturelt og sosialt jeg vil gå glipp av om jeg ikke får penger. Har allerede måttet holde meg hjemme fra to jubileumsbursdager de siste månedene, noe som er trist.

Uansett, jeg vil ha penger nå og jeg trenger penger nå så jeg spurte arbeidsgiver om han kunne forskuttere meg lønn og så søke tilbakebetaling av nav, istedenfor at jeg skulle vente på nav så lenge selv. Dette kunne han ikke hjelpe med og regnskapsfører sa at jeg skulle søke sosialstønad slik at NAV skal fremskynde min sykepengesøknad. Jeg ble skikkelig lei meg. Jeg har jobbet der fast i over tre år og jeg jobber hardt. Føler at jeg ikke får noe tilbake fra de når jeg legger igjen så mye. Heldigvis har jeg kollegaene mine som jeg er glad i, ellers ville det vært vondt å komme tilbake på jobb på mandag.

Hvordan forholder dere dere til at arbeidsgiver driter i dere?

Hvis du kan gå på mye kulturelt og sosialt kan du kanskje jobbe litt også? Be arbeidsgiver om tilrettelegging.

Anonymkode: 30673...596

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du kan gå på mye kulturelt og sosialt kan du kanskje jobbe litt også? Be arbeidsgiver om tilrettelegging.

Anonymkode: 30673...596

Ts har jo skrevet hvorfor hun ikke kan jobbe. 

Anonymkode: 0b175...541

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var egentlig ikke så veldig valgfritt. Både min lege, en annen offentlig behandler jeg har gått hos og NAV anbefalte meg å gå til denne private behandlingen for å ikke kaste bort tid på tilfriskning som ikke gikk og for å ikke injiseres unødvendig med kortison som ikke traff riktig. Det var viktig at jeg fikk riktig behandling på første forsøk.

Selvfølgelig er det valgfritt. Ingen har tvunget deg. Du har fått en anbefaling og den kan du velge å følge eller ikke. Verken legen din eller de to andre kan se inn i fremtiden og fortelle deg at hvis du får kortison satt på offentlig sykehus vil legen bomme. Det er selvfølgelig umulig for dem å vite.

Det er lett for leger og andre med høy inntekt og masse penger på bok å si, bare dra privat, men du må jo ta hensyn til din økonomi. Hvis ikke blir du sittende i en knipe med masse legeregninger og fortvile fordi du tror arbeidsgiver driter i deg når han ikke vil ta ansvar for dine økonomiske problemer.

Men nå fikk du det jo som du ville likevel da. Lært null av dette, regner jeg med. 🤷‍♀️

Anonymkode: 63e47...544

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår TS meget godt! 
Det er jo helt på trynet at en skal bli bankerott pga en sykmelding. 
Regningene hoper seg opp og en må gå på sosialen for å få ut noe grunker for å kunne ha noe å spise omtrent.  
Det er ikke smak om en to-tre dagers forsinkelse her , men ukesvis. 
Jeg er veldig heldig skjønner jeg siden jeg er ansatt i en bedrift der arbeidsgiver forskutterer sykepenger. 
Vi trenger kun å levere inn sykmelding til NAV. Lønna kommer som vanlig, takk og lov ! 🙏 

Og til dere som synes at hun ikke bør klage for at hun ikke får gå på kulturelle arrangementer. Skam dere! 
Det er ikke hennes feil at systemet NAV suger. 
Det er hennes penger de sitter og holder igjen. 
Jeg tror det var en tilbakestående beslutning å slå sammen Trygdekontoret, Arbeidskontoret og Sosialen 

Anonymkode: a7bcf...ae9

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det valgfritt. Ingen har tvunget deg. Du har fått en anbefaling og den kan du velge å følge eller ikke. Verken legen din eller de to andre kan se inn i fremtiden og fortelle deg at hvis du får kortison satt på offentlig sykehus vil legen bomme. Det er selvfølgelig umulig for dem å vite.

Det er lett for leger og andre med høy inntekt og masse penger på bok å si, bare dra privat, men du må jo ta hensyn til din økonomi. Hvis ikke blir du sittende i en knipe med masse legeregninger og fortvile fordi du tror arbeidsgiver driter i deg når han ikke vil ta ansvar for dine økonomiske problemer.

Men nå fikk du det jo som du ville likevel da. Lært null av dette, regner jeg med. 🤷‍♀️

Anonymkode: 63e47...544

Nå var det heller ikke det legebesøket på 2200 som fikk lasset til å tippe da, det er jo alt som kulminerer samtidig. Uansett så tar jeg mine behandlere sin anbefaling på alvor, er ikke det bra? Eller synes du jeg burde gått mot det mine behandlere sier til meg? Jeg undersøkte offentlig kortisolinjeksjon hos sykehuset også og det hadde vært lenge å vente. Jeg vil jo tilbake på jobb så snart jeg kan, ikke være sykemeldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tjener lite, min buffer rekker ikke tre hele måneder. Jeg er heldig som har jobb i det hele tatt. Er det kriminelt? Ja, det er kanskje min egen skyld at jeg kun har litt i fond som jeg ikke vil selge med tap og ikke sparekonto men er det så utrolig å be om hjelp fra en arbeidsgiver som jeg vier så mye tid og energi til? Sikkerhetsnettet for de fleste er jo nettopp NAV. 

Noen av dere tenker så svart-hvitt.

Så du har faktisk midler, du vil bare ikke bruke dem til å betale dine egne regninger, men synes heller jobben og nav skal ta ansvar, også for at du velger å gå til privat lege. Du har en fascinerende innstilling til så mangt her...

Anonymkode: 312d7...70f

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du har faktisk midler, du vil bare ikke bruke dem til å betale dine egne regninger, men synes heller jobben og nav skal ta ansvar, også for at du velger å gå til privat lege. Du har en fascinerende innstilling til så mangt her...

Anonymkode: 312d7...70f

NAV har faktisk et ansvar. TS har jobb, hun har rettigheter i folketrygda og hun har rett på sykepenger. NAV har et ansvar for at folk får sykepengene sine, til rett tid og inn på rett konto. Det er faktisk et ansvar NAV har. 

Hva TS bruker sine egne penger på er ikke relevant. Like lite relevant som hva du og jeg bruker lønna vår på. Vi har fortsatt lik rett til å klage om lønna eller sykepenger, som vi har rett på, ikke kommer inn på konto. 

Anonymkode: 1a180...8a4

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har lyst til å delta på ting. Jeg har kanskje mer lyst til og har større behov for slike ting enn deg. Det er ikke sånn at jeg krever gratis penger til kos heller, men nav skylder meg mine penger som jeg har rett på. Det er kjedelig å gå glipp av sammenkomster jeg vil delta på, er det så rart?

Dette er grunnen til at man sparer opp buffer, så har ma noe å bruke når det er ventetid på nav utbetalinger. 

TS her! Oppdatering: 

Arbeidsgiver forskutterte meg 10000kr så jeg fikk betalt noen av de utestående regningene mine og overført resten for å betale litt av gjelden min til samboer. 

Det var en lettelse! Er bare 340kr igjen nå da, men har ingenting som presser på i nettbanken i alle fall. 

Merkelig å lese side opp og ned om hvor fæl arbeidsgiver og nav er, men at samboeren din ikke hjelper deg i krisetider, DET syns du ikke er det minst rart!  Det er ufattelig sært å ikke hjelpe samboeren sin i en vanskelig situasjon, og forvente å få penger igjen når du ikke har noe. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå var det heller ikke det legebesøket på 2200 som fikk lasset til å tippe da, det er jo alt som kulminerer samtidig. Uansett så tar jeg mine behandlere sin anbefaling på alvor, er ikke det bra? Eller synes du jeg burde gått mot det mine behandlere sier til meg? Jeg undersøkte offentlig kortisolinjeksjon hos sykehuset også og det hadde vært lenge å vente. Jeg vil jo tilbake på jobb så snart jeg kan, ikke være sykemeldt. 

Allmennleger setter kortison, det gjør og fysioterapeuter. Og det koster en brøkdel av prisen du har betalt. 

Anonymkode: 8b6fd...541

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg forstår TS meget godt! 
Det er jo helt på trynet at en skal bli bankerott pga en sykmelding. 
Regningene hoper seg opp og en må gå på sosialen for å få ut noe grunker for å kunne ha noe å spise omtrent.  
Det er ikke smak om en to-tre dagers forsinkelse her , men ukesvis. 
Jeg er veldig heldig skjønner jeg siden jeg er ansatt i en bedrift der arbeidsgiver forskutterer sykepenger. 
Vi trenger kun å levere inn sykmelding til NAV. Lønna kommer som vanlig, takk og lov ! 🙏 

Og til dere som synes at hun ikke bør klage for at hun ikke får gå på kulturelle arrangementer. Skam dere! 
Det er ikke hennes feil at systemet NAV suger. 
Det er hennes penger de sitter og holder igjen. 
Jeg tror det var en tilbakestående beslutning å slå sammen Trygdekontoret, Arbeidskontoret og Sosialen 

Sånt piss som dette som gjør at staten er på vei nedover. Mennesker umyndiggjør seg selv og skylder alt på staten. Grunnen til at TS sin økonomi er på vei i dass er mangel på bufferkonto. 

Anonymkode: 729a5...275

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er grunnen til at man sparer opp buffer, så har ma noe å bruke når det er ventetid på nav utbetalinger. 

Merkelig å lese side opp og ned om hvor fæl arbeidsgiver og nav er, men at samboeren din ikke hjelper deg i krisetider, DET syns du ikke er det minst rart!  Det er ufattelig sært å ikke hjelpe samboeren sin i en vanskelig situasjon, og forvente å få penger igjen når du ikke har noe. 

Allmennleger setter kortison, det gjør og fysioterapeuter. Og det koster en brøkdel av prisen du har betalt. 

Anonymkode: 8b6fd...541

Hva feiler deg egentlig ? 
Er du misunnelig eller bitter eller noe sånt? 
Alt det som har skjedd er ikke TS sin feil. 
Og nei, en buffer er ikke til for tilfeller der NAV fucker opp økonomen vår. 
En buffer er til uforutsette utgifter som om vaskemaskin, tørketrommel , el bilen får en uventet reparasjon.  
Slutt å være så grinete, vent heller til det blir din tur å få noe rett i trynet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å søke sosialstønad i mellomtiden mens sykepengesøknaden behandles. 

Dette er noe de fleste gjør. 

Anonymkode: 18d5e...c2d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...