AnonymBruker Skrevet 9. april #101 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi deler alt 50/50, har gjort det slik i 13 år nå og vil gjerne fortsette med det. Han har råd til å legge ut mens jeg venter men ikke til å betale for alt og ikke i uforutsett tid fremover. Anonymkode: 12827...d59 I 13 år.... Oj. Det var dagens sjokk for meg. Var helt overbevist om at trådstarter var en selvsentrert 20 åring. Sett også i lys av hvordan reaksjonen på noen av innleggene har vært 🙈 Anonymkode: 56f6a...85c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #102 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, alle burde jobbe så godt de kan men ikke alle gjør det, uheldigvis. Slik er virkeligheten. Dessverre er jeg en som ofte ender opp med å ta andres oppgaver i tillegg til mine egne, fordi de andre ikke gidder. Jeg er ofte senere enn jeg trenger på jobb, for å gjøre litt ekstra. Det er en sånn arbeidstaker jeg ønsker å være, jeg vil være et ja-menneske. Min nærmeste kollega er også slik og heldigvis driver det meg til å fortsette å være sånn. Grunnen til at jeg blir lei meg av dette er jo fordi jeg ikke føler at det er likevekt mellom min innsats og arbeidstakeren sin anerkjennelse. Det hjelper heller ikke at han skylder meg masse pensjonssparepenger. Hvis jeg bare skal jobbe for lønna mi så kan jeg gjøre det som står i kontrakten min og ikke mer, men jeg ønsker ikke et sånt arbeidsforhold. Jeg ønsker et som blomstrer mer. Anonymkode: 12827...d59 Likevekt mellom din innsatts og det at du forventer å bli behandlet annerledes enn dine kollegaer, er det du fyrer opp denne tråden med. I Norge praktiserer arbeidsgivere og NAV, i all hovedsak likebehandling for alle mottakere av ytelser fra NAV og likebehandling av alle arbeidtakere. Å opptre som om du er en prinsesse som skal behandles bedre enn alle andre, de får du reise til ett annet land om du mener du fortjener fordi du er så flink og pliktoppfyllende med din ekstra innsats på arbeidsplassen. Vi opptrer bare ikke slik i Norge, dog er jeg fortsatt i den overbevisning at hele tråden er en oppdiktet historie fra ts sin side, der hun har det gøy med å se hvordan folk reagerer. Anonymkode: bafe1...1f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #103 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I 13 år.... Oj. Det var dagens sjokk for meg. Var helt overbevist om at trådstarter var en selvsentrert 20 åring. Sett også i lys av hvordan reaksjonen på noen av innleggene har vært 🙈 Anonymkode: 56f6a...85c Tror du på alt som skrives på nettet? Tror du denne tråden er bassert på en faktisk hendelse? Vi er to i samme husstand her, og ingen av oss tror dette er en sann historie. Anonymkode: bafe1...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #104 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Likevekt mellom din innsatts og det at du forventer å bli behandlet annerledes enn dine kollegaer, er det du fyrer opp denne tråden med. I Norge praktiserer arbeidsgivere og NAV, i all hovedsak likebehandling for alle mottakere av ytelser fra NAV og likebehandling av alle arbeidtakere. Å opptre som om du er en prinsesse som skal behandles bedre enn alle andre, de får du reise til ett annet land om du mener du fortjener fordi du er så flink og pliktoppfyllende med din ekstra innsats på arbeidsplassen. Vi opptrer bare ikke slik i Norge, dog er jeg fortsatt i den overbevisning at hele tråden er en oppdiktet historie fra ts sin side, der hun har det gøy med å se hvordan folk reagerer. Anonymkode: bafe1...1f3 Herregud nei, noen får utbetalt sykepenger fra arbeidsgiver og noen må vente på nav. Det er ikke så rart at jeg spør arbeidsgiver og blir skuffet over å få nei når jeg trenger det. Anonymkode: 12827...d59
AnonymBruker Skrevet 9. april #105 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det gjelder forskuttering av sykepenger, ikke lønn. Han kan søke nav om tilbakebetaling fra nav. Men jeg tror ikke bedriften har råd, i grunn. Selvfølgelig ønsker jeg at dette skal gjelde for alle i bedriften om de blir syke, ikke bare meg. Heldigvis har jeg aldri vært sykemeldt så lenge før, og forhåpentligvis blir jeg ikke det igjen. Anonymkode: 12827...d59 Ok, så både tittel og HI er feil, du har ikke bedt om forskudd på lønn likevel? Men du har altså bedt han gjøre frotak fra retningslinjene fordi du har jobbet der så lenge, og er så flink? Derfor fortjener du forskudd nå? Du ønsker ikke forskjellsbehandling, det er supert! Du har jobbet der i tre år, hva har du gjort i denne tiden for å oppfordre arbeidsgiver til å forskuttere sykelønn? Hvordan har du tenkt å jobbe for denne goden nå i ettertid når du er fullt tilbake i jobb? Jeg går ut i fra at siden du vil ha denne goden nå, og du ikke vil ha forskjellsbehandling, så vil dette også bli en fanesak for deg? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, alle burde jobbe så godt de kan men ikke alle gjør det, uheldigvis. Slik er virkeligheten. Dessverre er jeg en som ofte ender opp med å ta andres oppgaver i tillegg til mine egne, fordi de andre ikke gidder. Jeg er ofte senere enn jeg trenger på jobb, for å gjøre litt ekstra. Det er en sånn arbeidstaker jeg ønsker å være, jeg vil være et ja-menneske. Min nærmeste kollega er også slik og heldigvis driver det meg til å fortsette å være sånn. Grunnen til at jeg blir lei meg av dette er jo fordi jeg ikke føler at det er likevekt mellom min innsats og arbeidstakeren sin anerkjennelse. Det hjelper heller ikke at han skylder meg masse pensjonssparepenger. Hvis jeg bare skal jobbe for lønna mi så kan jeg gjøre det som står i kontrakten min og ikke mer, men jeg ønsker ikke et sånt arbeidsforhold. Jeg ønsker et som blomstrer mer. Anonymkode: 12827...d59 Men du vil jo ikke ha forskjellsbehandling? Hvordan skal de annerkjenne din innsats, uten å forskjellsbehandle? Du sier mye imot deg selv... Du sier du bør få spesialbehandling fordi du har jobbet der lenge og er flink, men du vil ikke ha forskjellsbehandling. Men siden du ikke får forskjellsbehandling, så skal du slutte yte ekstra... Anonymkode: c2ce3...874 3
AnonymBruker Skrevet 9. april #106 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du på alt som skrives på nettet? Tror du denne tråden er bassert på en faktisk hendelse? Vi er to i samme husstand her, og ingen av oss tror dette er en sann historie. Anonymkode: bafe1...1f3 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I 13 år.... Oj. Det var dagens sjokk for meg. Var helt overbevist om at trådstarter var en selvsentrert 20 åring. Sett også i lys av hvordan reaksjonen på noen av innleggene har vært 🙈 Anonymkode: 56f6a...85c Jeg har aldri vært syk så lenge før, heldig som jeg er. Jeg har heller aldri opplevd at NAV har hatt så lang behandlingstid på søknader. Og dere som skriver at å ønske å delta i livet på kultur og sosialt er selvsentrert må tenke dere litt om. Sosiallivet mitt er viktig for meg og jeg ønsker å støtte kulturtilbudene i den lille byen min, fordi de får til mye bra. Dette er ikke noe jeg krever eller sier at jeg har rett på, men jeg ønsker å delta i det. Hvorfor er det så fremmed og rart for dere? Anonymkode: 12827...d59 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #107 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, så både tittel og HI er feil, du har ikke bedt om forskudd på lønn likevel? Men du har altså bedt han gjøre frotak fra retningslinjene fordi du har jobbet der så lenge, og er så flink? Derfor fortjener du forskudd nå? Du ønsker ikke forskjellsbehandling, det er supert! Du har jobbet der i tre år, hva har du gjort i denne tiden for å oppfordre arbeidsgiver til å forskuttere sykelønn? Hvordan har du tenkt å jobbe for denne goden nå i ettertid når du er fullt tilbake i jobb? Jeg går ut i fra at siden du vil ha denne goden nå, og du ikke vil ha forskjellsbehandling, så vil dette også bli en fanesak for deg? Men du vil jo ikke ha forskjellsbehandling? Hvordan skal de annerkjenne din innsats, uten å forskjellsbehandle? Du sier mye imot deg selv... Du sier du bør få spesialbehandling fordi du har jobbet der lenge og er flink, men du vil ikke ha forskjellsbehandling. Men siden du ikke får forskjellsbehandling, så skal du slutte yte ekstra... Anonymkode: c2ce3...874 Nei, jeg skulle ønske min arbeidsgiver tok bedre vare på oss ansatte. Ingen i bedriften har vært sykmeldt så lenge som jeg har vært nå så lenge jeg har jobbet der. Anonymkode: 12827...d59
AnonymBruker Skrevet 9. april #108 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): siden du ikke får forskjellsbehandling, så skal du slutte yte ekstra Dette har jeg aldri sagt, jeg har tvert imot sagt at jeg vil være en god arbeidstaker og være et ja-menneske. Jeg vil hjelpe mine kollegaer og jeg vil jobbe i et positivt arbeidsmiljø som oppfordrer til utvikling. Jeg vil jo ha resultater å vise til når det er lønnssamtale. Jeg er også den eneste fagorganiserte på jobb, nettopp fordi jeg vil at vi skal ha bedre rettigheter. Hvorfor er dette forumet sånn at TS alltid tar feil uansett hva det gjelder? Kommer dere hit bare for å være sure? Eller er det sånn at dere faktisk ikke ønsker anerkjennelse, hjelp, tilrettelegging eller veiledning fra sjefene deres? Hvorfor er det så vanskelig for noen av dere å forestille dere? Anonymkode: 12827...d59 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #109 Skrevet 9. april Så mange sure svar! Mistenker at noen brukere kun er her inne for å trykke andre ned. Til ts: Jeg forstår godt at du er skuffet over din arbeidsgiver. Jeg ville søkt andre jobber, som forskutterer lønn ved sykdom. Saksbehandlingstiden er forresten 8 uker når du skal ha sykepenger direkte fra Nav, 15 uker når arbeidsgiver skal ha refusjon. Dette er likt over hele Norge, sykepengesakene behandles sentralt, ikke på lokalkontorene. Anonymkode: 327f3...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #110 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så mange sure svar! Mistenker at noen brukere kun er her inne for å trykke andre ned. Til ts: Jeg forstår godt at du er skuffet over din arbeidsgiver. Jeg ville søkt andre jobber, som forskutterer lønn ved sykdom. Saksbehandlingstiden er forresten 8 uker når du skal ha sykepenger direkte fra Nav, 15 uker når arbeidsgiver skal ha refusjon. Dette er likt over hele Norge, sykepengesakene behandles sentralt, ikke på lokalkontorene. Anonymkode: 327f3...fb7 Takk for at du sier det, begynte å føle at det var meg som var gal her. Ja, jeg og min samboer snakket om at jeg burde søke ny jobb tidligere i dag. Jeg har en kollega jeg jobber tett med som jeg stortrives med, det er nok det som har holdt meg der så lenge, for det er ikke mange andre ting som er på plass der dessverre. Arbeidsgiver skylder meg pensjonssparing for mange år også, noe som gjør dette enda mer frustrerende. Men jeg fikk litt hjelp i dag da. Saksbehandlingstiden er i utgangspunktet 8 uker fra all dokumentasjon er sendt inn, men i går fikk jeg en melding på NAV om at behandlingstiden på min søknad hadde blitt satt til 12 uker fra dokumentasjon var sendt inn (det ble den for tre uker siden). Han på telefonen kunne ikke svare på hvorfor, men at det skjer med noen. Anonymkode: 12827...d59 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #111 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du sier det, begynte å føle at det var meg som var gal her. Ja, jeg og min samboer snakket om at jeg burde søke ny jobb tidligere i dag. Jeg har en kollega jeg jobber tett med som jeg stortrives med, det er nok det som har holdt meg der så lenge, for det er ikke mange andre ting som er på plass der dessverre. Arbeidsgiver skylder meg pensjonssparing for mange år også, noe som gjør dette enda mer frustrerende. Men jeg fikk litt hjelp i dag da. Saksbehandlingstiden er i utgangspunktet 8 uker fra all dokumentasjon er sendt inn, men i går fikk jeg en melding på NAV om at behandlingstiden på min søknad hadde blitt satt til 12 uker fra dokumentasjon var sendt inn (det ble den for tre uker siden). Han på telefonen kunne ikke svare på hvorfor, men at det skjer med noen. Anonymkode: 12827...d59 Hvordan kan det ha seg at arbeidsgiver skylder deg pensjonssparing for mange år? Det er lovpålagt å innbetale til ansattes pensjon. Anonymkode: f98a7...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #112 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan det ha seg at arbeidsgiver skylder deg pensjonssparing for mange år? Det er lovpålagt å innbetale til ansattes pensjon. Anonymkode: f98a7...fa4 Jeg vet det, han bryter loven. Fagforeningen har opprettet sak og tar seg av alt det juridiske, men det tar lang tid. De sa det kan ta opptil 1.5 år. Anonymkode: 12827...d59
Motelvibes Skrevet 9. april #113 Skrevet 9. april (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du får jo penger før påske da, om du ikke visste det kan du lese de 4 « når kommer trygda « trådene som har blitt opprettet siste uke. det er ikke noe galt med ts sin sjef. Tja, ts kan ha krav på nødhjelp, eller at de setter fortgang på prosessen med sykepengene for og slippe og betale ut nødhjelp. Var et tips som var helt innafor. Skjønner ikke hvorfor du blander inn egen situasjon som er helt annerledes. Jo, du har og krav på nødhjelp , men du får ikke dekket regningene om du ikke varig sitter igjen med et mindre beløp enn livsopphold for deg og barnet etter boutgiftene. Anonymkode: 2fadd...fd2 Er det ikke dne 20. hver måned? Endret 9. april av Motelvibes
Grüner Skrevet 9. april #114 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er sykemeldt og har vært det siden starten av februar (men heldigvis er jeg frisk veldig snart) og her jeg bor er det nå 12 ukers behandlingstid for søknader for sykepenger hos nav. Siste pengene jeg fikk var halv lønn i februar fra arbeidsgivers betalingsperiode og inntil nå har jeg fått låne litt av samboer slik at han har lagt ut for de faste utgiftene og mat, snill som han er. Men nå er det ny måned med nye regninger i tillegg til mine egne regninger som lyser rødt i nettbanken, jeg har jo vært mye hos legen. Også er det masse kulturelt og sosialt jeg vil gå glipp av om jeg ikke får penger. Har allerede måttet holde meg hjemme fra to jubileumsbursdager de siste månedene, noe som er trist. Uansett, jeg vil ha penger nå og jeg trenger penger nå så jeg spurte arbeidsgiver om han kunne forskuttere meg lønn og så søke tilbakebetaling av nav, istedenfor at jeg skulle vente på nav så lenge selv. Dette kunne han ikke hjelpe med og regnskapsfører sa at jeg skulle søke sosialstønad slik at NAV skal fremskynde min sykepengesøknad. Jeg ble skikkelig lei meg. Jeg har jobbet der fast i over tre år og jeg jobber hardt. Føler at jeg ikke får noe tilbake fra de når jeg legger igjen så mye. Heldigvis har jeg kollegaene mine som jeg er glad i, ellers ville det vært vondt å komme tilbake på jobb på mandag. Hvordan forholder dere dere til at arbeidsgiver driter i dere? Anonymkode: 12827...d59 Når du har vært sykemeldt så mange uker, er det NAV og ikke arbeidsgiver som har ansvar for å betale sykepenger. Da er det ikke bare for arbeidsgiver å legge ut. Men det er jo helt hårreisende at det tar hele 12 uker å få behandlet sykepengesøknaden!! 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #115 Skrevet 9. april NiceOrNothing skrev (3 timer siden): Har aldri hørt om en arbeidsgiver gi forskudd for nav . Du må heller øke presset på nav, skulle ikke vært lov med så lang behandlingstid . Det er veldig vanlig at bedrifter forskuddsbetaler sykepenger tildens satte også krever inn NAV Anonymkode: e52a3...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 9. april #116 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så du har faktisk midler, du vil bare ikke bruke dem til å betale dine egne regninger, men synes heller jobben og nav skal ta ansvar, også for at du velger å gå til privat lege. Du har en fascinerende innstilling til så mangt her... Anonymkode: 312d7...70f Så TS skal ikke få sykepenger mener du? Anonymkode: e52a3...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 9. april #117 Skrevet 9. april For en tråd! Det vil si, her føler jeg det er i overkant mange forståsegpåere full av fordømmelse og bedrevitenhet. Jeg har lært å overse mange svar på mye av trådene her inne. Denne tråden blir nesten som et dårlig eksempel på hva enkelte greier å lire av seg. Uten å lese hele tråden så sier noen «er du frisk nok til å dra på et kulturelt arrangement så kan du også jobbe» (?!??j). Forstår dine ønsker godt TS. I. Rest. My. Case. Anonymkode: bff48...328 6 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #118 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tjener lite, min buffer rekker ikke tre hele måneder. Jeg er heldig som har jobb i det hele tatt. Er det kriminelt? Ja, det er kanskje min egen skyld at jeg kun har litt i fond som jeg ikke vil selge med tap og ikke sparekonto men er det så utrolig å be om hjelp fra en arbeidsgiver som jeg vier så mye tid og energi til? Sikkerhetsnettet for de fleste er jo nettopp NAV. Noen av dere tenker så svart-hvitt. Anonymkode: 12827...d59 Jeg tror du bør realitetsorientere deg litt ang hva man spør arbeidsgiver om, for forskudd på lønn er ikke vanlig. Det krever en god del ekstraarbeid, og er en ikke ubetydelig risiko. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å bygge opp en stor nok buffer til tre måneders livsopphold, og behandlingstiden for sykepenger MÅ bli kortere enn tre måneder, det er uholdbart. Men du bør ikke ha buffer i fond, i alle fall ikke hvis du ikke er villig til å selge med tap. Du må alltid prioritere å spare til buffer FØR du sparer i fond. Her må du selv ta ansvar, ikke legge ansvaret på arbeidsgiver. En hvilken som helst økonom vil kunne fortelle deg at du må prioritere buffer framfor fond. Og er den økonomiske krisen så akutt som det din var, må du selvsagt selge fond selv om du går i minus. Anonymkode: 826d9...cf3 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #119 Skrevet 10. april Du ville vel uansett ikke fått sosialhjelp hvis du har penger i fond? Anonymkode: 826d9...cf3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #120 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud nei, noen får utbetalt sykepenger fra arbeidsgiver og noen må vente på nav. Det er ikke så rart at jeg spør arbeidsgiver og blir skuffet over å få nei når jeg trenger det. Anonymkode: 12827...d59 Hvorfor skal arbeidsgivere ha en policy, om de skal drive å gjøre unntak her og der. De forskutterer ikke og sånn er det. Ingen grunn til skuffelse. Ser at noen til og med foreslo å be om forskudd på feriepenger. Arbeidsgiver utbetaler feriepenger for at det skal dekke ferietrekket (lønnsbortfall ved ferieavvikling), da gjerne på sommeren for enklere saksbehandling. Om arbeidsgiver skulle utbetalt feriepenger nå, fordi den ansatte venter på sykepenger, kan faktisk arbeidsgiver bli erstatningspliktig til ansatt når ferien kommer og det ikke er feriepenger til å dekke. Helt sjukt mange elendige råd i denne tråden. Men ja, det er så klart bedre for ansatte at arbeidsgiver forskutterer. Det har også med feriepengeopptjening å gjøre. Men de gjør ikke forskjell internt. Det vil jo forringe saksbehandlingstiden ytterligere. Og de rådene om forskudd generelt… hjelp. Ser jo du skriver du har fått 10.000 fra dem. De må du jo tilbakebetale/ trekkes for senere. Men det kjenner du jo til. Det her er ikke oppgulp direkte mot deg TS men alle de elendige rådene. Manuelle forskudd til ansatte er et pes uten like, det skal avstemmes og dokumenteres i regnskapet. Og ingen vet når du er tilbake. Anonymkode: 65f47...3e4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå