Gå til innhold

Sjefen vil heller at jeg skal søke sosialstønad enn å forskuttere meg lønn, jeg blir lei meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykemeldt og har vært det siden starten av februar (men heldigvis er jeg frisk veldig snart) og her jeg bor er det nå 12 ukers behandlingstid for søknader for sykepenger hos nav. Siste pengene jeg fikk var halv lønn i februar fra arbeidsgivers betalingsperiode og inntil nå har jeg fått låne litt av samboer slik at han har lagt ut for de faste utgiftene og mat, snill som han er. Men nå er det ny måned med nye regninger i tillegg til mine egne regninger som lyser rødt i nettbanken, jeg har jo vært mye hos legen. Også er det masse kulturelt og sosialt jeg vil gå glipp av om jeg ikke får penger. Har allerede måttet holde meg hjemme fra to jubileumsbursdager de siste månedene, noe som er trist.

Uansett, jeg vil ha penger nå og jeg trenger penger nå så jeg spurte arbeidsgiver om han kunne forskuttere meg lønn og så søke tilbakebetaling av nav, istedenfor at jeg skulle vente på nav så lenge selv. Dette kunne han ikke hjelpe med og regnskapsfører sa at jeg skulle søke sosialstønad slik at NAV skal fremskynde min sykepengesøknad. Jeg ble skikkelig lei meg. Jeg har jobbet der fast i over tre år og jeg jobber hardt. Føler at jeg ikke får noe tilbake fra de når jeg legger igjen så mye. Heldigvis har jeg kollegaene mine som jeg er glad i, ellers ville det vært vondt å komme tilbake på jobb på mandag.

Hvordan forholder dere dere til at arbeidsgiver driter i dere?

Anonymkode: 12827...d59

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

De gjør det rette her. Kjipt at livet ditt er som det er, men det er ikke sjefen sitt problem. 

Anonymkode: 68d75...23b

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange arbeidsgivere i det private som ikke betaler ut sykepenger etter arbeidsgiverperioden, og da kan de selvfølgelig ikke endre på det bare for deg. Hvis dette er viktig fot deg, så bør du sjekke ut hvilke rutiner arbeidsgiver har, før du starter i jobben.

Anonymkode: f98a7...fa4

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kan jo evt høre med arbeidsgiver om du kan få feriepengene dine utbetalt nå istedenfor i juni , det kan jo hjelpe deg noe på vei så bruker du sykepengene som feriepenger når du får dem 😊

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig mange arbeidsgivere i det private som ikke betaler ut sykepenger etter arbeidsgiverperioden, og da kan de selvfølgelig ikke endre på det bare for deg. Hvis dette er viktig fot deg, så bør du sjekke ut hvilke rutiner arbeidsgiver har, før du starter i jobben.

Anonymkode: f98a7...fa4

Nei. Det er ingen som planlegger å bli syk. Vanlig behandlingstid for sykepenger er 4uker, noe som går helt fint for de fleste, det hadde det gjort for meg også. Nå er det så stort press på mitt lokale kontor at det er triplet behandlingstid. Det hadde vært umulig for meg å planlegge dette, hvis jeg i det hele tatt skulle greid å planlegge å få en fysisk skade.

Det kommer jo til å ordne seg på en eller annen måte, for det må det, så det er ikke det. Det er bare det at jeg føler jeg ikke får igjen for arbeidet og lojaliteten min som gjør meg trist.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Moppeguri skrev (4 minutter siden):

Du kan jo evt høre med arbeidsgiver om du kan få feriepengene dine utbetalt nå istedenfor i juni , det kan jo hjelpe deg noe på vei så bruker du sykepengene som feriepenger når du får dem 😊

Ja, dette er en mulighet. Jeg håper også at skattepenger jeg får igjen kan komme snart, de kom dessverre ikke i dag. Nå har jeg søkt på sosialstønad selv om jeg ikke har rett på det, slik at de vet hva jeg trenger penger til. Kanskje det hjelper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Også er det masse kulturelt og sosialt jeg vil gå glipp av om jeg ikke får penger. Har allerede måttet holde meg hjemme fra to jubileumsbursdager de siste månedene, noe som er trist.

Kulturelt og sosialt? 

det er det første som må "lide" når man lever fattig. Sånn er det bare. Har ikke fått deltatt på ting som dette på flere år. 

Suck it up buttercop. Dette er det som kalles livet. 

Anonymkode: 455c8...c59

• Liker 25
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

En ting som overrasket meg og som også var frustrerende var at NAV ikke kunne fremskynde søknaden før alle mine regninger var gått til inkasso og som han på telefonen sa "at namsmannen nesten står på døra". Det blir jo bare dyrere for alle parter da? Det er ikke sånn at regninger ikke må betales bare fordi de ikke har gått til inkasso enda. Synes synd på de som må forholde seg til NAV på jevnlig basis.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kulturelt og sosialt? 

det er det første som må "lide" når man lever fattig. Sånn er det bare. Har ikke fått deltatt på ting som dette på flere år. 

Ja, jeg har lyst til å delta på ting. Jeg har kanskje mer lyst til og har større behov for slike ting enn deg. Det er ikke sånn at jeg krever gratis penger til kos heller, men nav skylder meg mine penger som jeg har rett på. Det er kjedelig å gå glipp av sammenkomster jeg vil delta på, er det så rart?

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt ordner seg❤ Har du regninger - ring og del de opp eller be om utsettelse til du får lønn. ( og da kan de også deles opp 🙂) Lovmessig kan ingenting innkreves utenom å bo og spise. Men du bør da ringe ! Så du slipper renter / inkasso. 

Det sosiale du nevner : det er ikke noe du kan prioritere på noen måte akkurat nå. Ingen tenker dårlig om deg av den grunn 🌹

Anonymkode: 21428...5c2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kulturelt og sosialt? 

Reagerte på det samme, det kulturelle og sosiale livet er det første som ryker når man er syk/skadet, både pga tilstanden, og pga økonomien. Jeg har heller ikke deltatt på noe de siste årene. Jeg har vært syk i ca 7 år, og jeg har ikke tall på hvor mye jeg har gått glipp av, så at noen er syk/skadet noen mnd og dermed går glipp av kulturelle og sosiale begivenheter i den (korte) perioden, klarer jeg ikke å ha medlidenhet med.

Med det sagt, det er selvsagt tungt og kjipt når man ikke har til mat og regninger, men det er noe annet.

Anonymkode: dbae3...843

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
Moppeguri skrev (13 minutter siden):

Feriepenger skal brukes på ferie. Får ts ikke forskudd på lønn, så får hvertall ikke ts forskudd på feriepenger.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt ordner seg❤ Har du regninger - ring og del de opp eller be om utsettelse til du får lønn. ( og da kan de også deles opp 🙂) Lovmessig kan ingenting innkreves utenom å bo og spise. Men du bør da ringe ! Så du slipper renter / inkasso. 

Det sosiale du nevner : det er ikke noe du kan prioritere på noen måte akkurat nå. Ingen tenker dårlig om deg av den grunn 🌹

Anonymkode: 21428...5c2

Takk for snill kommentar ❤️

Ja, jeg har tatt runden og utsatt de regningene jeg kan. Det er naturligvis masse legeregninger, og heldigvis fikk jeg også låne litt ekstra av samboer til en dyr behandling jeg fikk i går. Det er bra, da kommer jeg fortere tilbake på jobb også, så blir alt raskere normalt igjen.

Jeg kommer ikke til å prioritere noe sosialt eller kulurelt før jeg kan, jeg bare savner å kunne gjøre det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (1 minutt siden):

Feriepenger skal brukes på ferie. Får ts ikke forskudd på lønn, så får hvertall ikke ts forskudd på feriepenger.

Er dette jeg frykter. At han sier nei fordi de egentlig ikke har råd og må spare opp nå til alle feriepengeutbetalingene.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For en sjef. Sosial stønad får du ikke. Jeg er minsteufør, eneforsørger og har 200kr på konto og ikke fått betalt to regninger… Blir fin påske… Ikke råd til tau engang.

Anonymkode: f7214...27e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For en sjef. Sosial stønad får du ikke. Jeg er minsteufør, eneforsørger og har 200kr på konto og ikke fått betalt to regninger… Får null i sosial stønad også. Så da er det ikke håp for de med jobb. Blir fin påske… Ikke råd til tau engang.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Reagerte på det samme, det kulturelle og sosiale livet er det første som ryker når man er syk/skadet, både pga tilstanden, og pga økonomien. Jeg har heller ikke deltatt på noe de siste årene. Jeg har vært syk i ca 7 år, og jeg har ikke tall på hvor mye jeg har gått glipp av, så at noen er syk/skadet noen mnd og dermed går glipp av kulturelle og sosiale begivenheter i den (korte) perioden, klarer jeg ikke å ha medlidenhet med.

Med det sagt, det er selvsagt tungt og kjipt når man ikke har til mat og regninger, men det er noe annet.

Det er jo ikke et krav, men et ønske. Og jeg kan ikke gjøre det før jeg har råd uansett, hvorfor er dette så kritikkverdig? Regningene som lyser rødt i nettbanken kommer først, selvsagt.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er også begrenset økonomisk og sosialt pga sykdom, men jeg forstår allikevel ts som egentlig skulle hatt penger utbetalt blir frustrert. Det er jo nav sin saksgang som gjør at hun må vente på det hun har krav på.

Anonymkode: a4bc7...541

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med nav og be om prioritering på sykepenger for å forhindre utbetaling av kommunale ytelser. Dette gjør jeg daglig og hjelper om alt ifht sykepengene er på plass. 

mvh nav ansatt som jobber med sosialhjelp 

Anonymkode: 7fd14...b03

• Liker 4
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...