AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:11 #1 Del Skrevet onsdag kl 13:11 Har ei venninne som jeg har vært veldig close med i 10 + år. En kveld tok hun opp at jeg har glemt å svare henne på noe - når jeg kan komme på middag. Hun spurte meg 2 ganger. Sa beklager, jeg har rett og slett glemt. Hun er singel - ingen barn. Jeg er gift med 1 barn. Så brukte hun annledningen til å ta opp flere ting hun var misfornøyd med ved meg. At jeg er med andre venner mer enn henne - for eksempel skrev hun "du dro tidligere hjem på fredag, og du var lengre ute med __enn med meg" og "du har sagt ja til å møte___ en person du ikke kjenner så godt". Hun viste til hva jeg har gjort og hva jeg har planlagt. Dette likte jeg ikke, fordi vi er 30 + med hver vårt liv. Jeg sa tydelig ifra at jeg ikke trenger å forklare meg selv, for jeg kan møte hvem jeg vil, jeg kan dra hjem når jeg vil uten at hun trenger å få en forklaring. Det morsomte er at jeg var med hun her 2 ganger i løpet av en uke - uten at hun tok opp noe og vi hadde det kjempe koselig så jeg ble veldig overasket da hun sendte meg dette. Det endte rett og slett med at jeg skrev jeg skal bli flinkere og bedre, og at jeg har mye gående og strekker ikke til men jeg prøver å få tid til alle mine venner. Det hun svarte var rett og slett at hun har behov for venner i sitt liv som har tid til henne ofte og at hun håper jeg blir flinkere. Her føler jeg at hun lagde et problem ut av ingenting og rett og slett prøver å skape drama i mitt liv. Noe jeg ikke tilatter eller trenger.. jeg har et fint liv og har ikke behov for mennesker som skal lage kvalme helt uten videre. Vi har ikke snakket sammen på over en mnd. Anonymkode: 7aea5...b64 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:47 #2 Del Skrevet onsdag kl 17:47 Hun er urimelig. Anonymkode: a6315...011 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:12 #3 Del Skrevet onsdag kl 18:12 Det der hadde jeg aldri giddet. Jeg har også en venninne som er ganske ensom og får kvelningsfornemmelser når hun kaller meg sin beste venn. Må prøve å fade det ut, men vet hun kommer til å bli såret 😔 Anonymkode: bea92...a87 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:19 #4 Del Skrevet onsdag kl 18:19 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har ikke snakket sammen på over en mnd. Anonymkode: 7aea5...b64 Da bare lar du det fade ut, uten dramatikk. Anonymkode: 562f7...498 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet onsdag kl 18:25 #5 Del Skrevet onsdag kl 18:25 Sånn jeg ser det har du tre valg: 1. la det fortsette som før 2. fade henne ut 3. kommunisere til henne (muntig eller tekst) at hun har kommunisert sine forventninger (og krav) til deres vennskap, du kan ikke innfri disse forventningene (ikke begynn å forklare å unnskylde, da tar det aldri slutt) og at enten så må vennskapet fortsette på begges premisser, eller så må dere avslutte. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:04 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:04 «Jeg setter pris på å ha deg som venn, og har det veldig hyggelig med deg. Men jeg har også andre venner, og ønsker naturlig nok å tilbringe tid med dem også. Ja, også nye venner og bekjentskaper. Fordi jeg har barn har jeg ikke så nye tid til å være med venner, så den tiden jeg har må jeg fordele på alle. I perioder blir det kanskje litt mer eller litt mindre på noen, men når man er gode venner så tåler man det. Jeg forstår at du føler et behov for hyppig kontakt med dine venner, og jeg håper du finner det i din vennekrets. Jeg er på et sted i livet der jeg ikke kan være en bestevenn som er din eneste venn.» Anonymkode: a7f10...0cc 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:20 #7 Del Skrevet onsdag kl 19:20 Hun er modig som tar opp ting som plager henne, men jeg hadde ikke orket å forholde meg til en som fører regnskap med hvem og hvor lenge jeg er med andre folk. Det er helt på trynet og kontrollerende. Å ytre et ønske om å tilbringe mer tid sammen ville vært ok. Anonymkode: 52c59...53a 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:44 #8 Del Skrevet onsdag kl 19:44 Nei takk Anonymkode: 0dc7d...e4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:51 #9 Del Skrevet onsdag kl 19:51 Jeg mener at du ikke har noen grunn for å unnskylde deg. At hun ikke har noen andre venner er ikke ditt problem. Hun må ta ansvar for seg selv og sitt liv. Hva med å oppfordre henne til å prøve og skape et nytt nettverk? Hvis ikke du har gjort det. Anonymkode: 3c993...ac0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:41 #10 Del Skrevet onsdag kl 20:41 Jeg ønsker ikke å bli møtt med krav, og ingen evne til innlevelse, i et vennskap. Det er ikke et vennskap, for meg. Så jeg ville kuttet ut og sluttet å svare. Anonymkode: ea515...2c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:45 #11 Del Skrevet onsdag kl 21:45 Hvis dette kom så fullstendig ute av det blå som du fremstiller det som, så ville jeg blitt oppriktig bekymret for denne venninnen.. Å "angripe" nære venner slik, helt plutselig, det var det jeg gjorde når jeg var på det dypeste i depresjon... Anonymkode: 94dcf...871 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:47 #12 Del Skrevet torsdag kl 00:47 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det der hadde jeg aldri giddet. Jeg har også en venninne som er ganske ensom og får kvelningsfornemmelser når hun kaller meg sin beste venn. Må prøve å fade det ut, men vet hun kommer til å bli såret 😔 Anonymkode: bea92...a87 Får du kvelningsfornemmelser når en venninne kaller deg sin beste venn? Nå har jeg hørt det, også. Tror hun vil få det bedre uten en slik "venn" som deg. Til TS: Tydeligvis har venninnen din personlige problemer. Kanskje du skulle snakket med henne om hva som plager henne, og samtidig sagt til henne at hun må godta at du har et liv med andre venner. Det tror jeg hun innerst inne forstår, og dere har det jo hyggelig sammen, så jeg synes ikke en sånn "utblåsning" trenger å ødelegge vennskapet deres. Du må bare si fra at hun må roe seg ned med dette, og akseptere hvordan du lever livet ditt. Hun er nok mye alene, og da kan frustrasjon gi seg slike utslag. Anonymkode: 32dc8...eb4 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:08 #13 Del Skrevet torsdag kl 04:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis dette kom så fullstendig ute av det blå som du fremstiller det som, så ville jeg blitt oppriktig bekymret for denne venninnen.. Å "angripe" nære venner slik, helt plutselig, det var det jeg gjorde når jeg var på det dypeste i depresjon... Anonymkode: 94dcf...871 Man kan dessverre ikke regne med at alle har overskudd til å være imøtekommende når man skyver folk fra seg ved psykisk sykdom. Den syke kan jo beklage når depresjonsbølgen er over, men andre mennesker har rett til å sette egne grenser for hva som er greit og hva man takler og tåler i et vennskap. Anonymkode: ea515...2c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:47 #14 Del Skrevet torsdag kl 08:47 Takk for svar. Vi har som nevnt ikke snakket med hverandre på mer enn en mnd men idag nådde jeg ut for å se om hun vil møtes. Som den ene kommentaren her, jeg kommer ikke til å legge meg flat og godkjenne oppførselen hennes for jeg har et liv og jeg kan møte hvem enn jeg vil på mine egne premisser. Men jeg vil høre hvor disse følelsene kommer fra. For jeg har ikke et problem med henne, det er hun som har et problem med meg. Jeg kan bare beklage for at jeg eventuelt var ufin i tonen når jeg skrev til henne men meningen min står. Anonymkode: 7aea5...b64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet torsdag kl 08:50 #15 Del Skrevet torsdag kl 08:50 Forstår deg godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:13 #16 Del Skrevet fredag kl 19:13 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 15.11): Det endte rett og slett med at jeg skrev jeg skal bli flinkere og bedre, og at jeg har mye gående og strekker ikke til men jeg prøver å få tid til alle mine venner. Det hun svarte var rett og slett at hun har behov for venner i sitt liv som har tid til henne ofte og at hun håper jeg blir flinkere. Annet enn å glemme å svare på meldinger, så trenger du ikke å forbedre deg når du har mange venner som alle skal prioriteres. Ved å si dette, så bekrefter du for henne at hun har rett til å sutre på at du er mer med andre. Bare det å liste opp hvor mye jeg er med den og den hadde vært spikeren i kista for DET vennskapet. Når "venner" skal eie deg, og bestemme over din fritid, så er det egentlig ikke et vennskap å spare på. Anonymkode: 589fc...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:11 #17 Del Skrevet fredag kl 20:11 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 15.11): Har ei venninne som jeg har vært veldig close med i 10 + år. En kveld tok hun opp at jeg har glemt å svare henne på noe - når jeg kan komme på middag. Hun spurte meg 2 ganger. Sa beklager, jeg har rett og slett glemt. Anonymkode: 7aea5...b64 Eg hadde også blitt superlei meg dersom eg spurte mi kjære vennine to gonger om å komme på middag og ikkje fekk svar. Anonymkode: f65c1...a67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:20 #18 Del Skrevet fredag kl 20:20 Hvor gammel er hun? Tenker hun ikke har så mange venner og er veldig umoden. Selv har jeg få venner men jeg liker og å være alene. Min venninne derimot elsker å være sosial og har masse venner. Men man er da ikke sjalu av den grunn. Du får heller oppmuntre henne om å bli frivillig elle få seg en hobby Anonymkode: be998...270 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå