AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april Lønner det seg at leiligheten er takstert over eller under prisantydning på skattemeldinga? Eier leilighet. Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Og hvordan vet jeg hva leiligheten er taksert for? Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 9. april #3 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hvordan vet jeg hva leiligheten er taksert for? Anonymkode: 0c7c8...c7c Glemte; Altså hva megleren takserer for. Stemmer det alltid at leiligheten er helt riktig taksert på skattemeldinga? Er bare redd den er taksert for høy? Kan hende den er steget? Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april Har ingenting å si. Så sant du ikke har en ren formue på 1.7 millioner kroner. Hvis du har det,så lønner det seg å ha en ligningsverdi som ligger under. Ingen vet om det er taksert for høyt eller for lavt, med mindre du ikke selger eller selv skaffer en takstmann. Skatteetaten går kun etter markedsverdi ved å sammenligne hva tilsvarende boliger har gått for. Anonymkode: d518e...320 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #5 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har ingenting å si. Så sant du ikke har en ren formue på 1.7 millioner kroner. Hvis du har det,så lønner det seg å ha en ligningsverdi som ligger under. Ingen vet om det er taksert for høyt eller for lavt, med mindre du ikke selger eller selv skaffer en takstmann. Skatteetaten går kun etter markedsverdi ved å sammenligne hva tilsvarende boliger har gått for. Anonymkode: d518e...320 Mente du ren formue i boligen? Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 10. april #6 Skrevet 10. april Eiendomsverdien settes vanligvis etter en standardsats ganger med antall kvadratmeter. Verdi på eiendom har normalt mest å si for kommunal eiendomsskatt. Verdien på skattemeldingen er lav, men har man ikke lån på boligen, så kan det bli litt formuesskatt. En kan klage til skattekontoret for å få satt ned verdien. Det er krav om takst og at takstmann har vært på befaring inne i huset/leiligheten. Anonymkode: 600a8...8e5
AnonymBruker Skrevet 10. april #7 Skrevet 10. april Jeg har lån på boligen. Har det noe å si? Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 10. april #8 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mente du ren formue i boligen? Anonymkode: 0c7c8...c7c Totalen av alt du eier minus gjeld. Anonymkode: 93f02...c64
AnonymBruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Burde jeg da forandre på skatten? Når jeg eier det meste i huset og har minst mulig lån? Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 17. april #10 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 18.48): Har ingenting å si. Så sant du ikke har en ren formue på 1.7 millioner kroner. Hvis du har det,så lønner det seg å ha en ligningsverdi som ligger under. Ingen vet om det er taksert for høyt eller for lavt, med mindre du ikke selger eller selv skaffer en takstmann. Skatteetaten går kun etter markedsverdi ved å sammenligne hva tilsvarende boliger har gått for. For alle som ikke betaler formueskatt er det ikke så viktig. Men verdien er også grunnlag for utrekning av eiendomsskatten. Så visst kommunen du bor i har eiendomsskatt er det absolutt verdt å ta en titt på ligningsverdi bolig. Anonymkode: 08174...70b
AnonymBruker Skrevet 17. april #11 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): For alle som ikke betaler formueskatt er det ikke så viktig. Men verdien er også grunnlag for utrekning av eiendomsskatten. Så visst kommunen du bor i har eiendomsskatt er det absolutt verdt å ta en titt på ligningsverdi bolig. Anonymkode: 08174...70b Hvordan finner jeg ut om kommunen har eiendomsskatt ? Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 17. april #12 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan finner jeg ut om kommunen har eiendomsskatt ? Anonymkode: 0c7c8...c7c Ja, hvordan tror du? Kommunens nettside og søk der. Evt ett googlesøk på ordene eiendomsskatt og navet på din kommune.. Anonymkode: 44e6d...39d
AnonymBruker Skrevet 17. april #13 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, hvordan tror du? Kommunens nettside og søk der. Evt ett googlesøk på ordene eiendomsskatt og navet på din kommune.. Anonymkode: 44e6d...39d Det er eiendomsskatt i denne kommunen her. Hva gjør jeg da? Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 17. april #14 Skrevet 17. april Får ikke forandra det fordi det må være dokumentert markedsverdi. Ikke hva jeg selv tror den er verdt. Anonymkode: 0c7c8...c7c
AnonymBruker Skrevet 17. april #15 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får ikke forandra det fordi det må være dokumentert markedsverdi. Ikke hva jeg selv tror den er verdt. Anonymkode: 0c7c8...c7c Selvfølgelig Anonymkode: 1f8f3...63f
Christina82 Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Anbefalte innlegg