Fremmed fugl Skrevet 5. mai #161 Skrevet 5. mai A new man skrev (På 3.5.2025 den 9.25): I 37 av sakene var det bare muntlige bevis, tiltalte ble altså dømt i "påstand mot påstand"-saker. Offeret har anmeldt raskt, forklart seg troverdig og klart blant annet om hva hun husket/ikke husket. Tenåringsguttene tiltalt for dette har snakket usammenhengende og fremstått usikre, derfor også mindre troverdige. "1. Målsäganden bedöms som både trovärdig och tillförlitlig genom att anmäla det som hänt relativt snart, ofta genom larmsamtal, ha en tydlig konkret berättelse om vad som hänt, vara tydlig med vad hon minns och inte minns och vara konsekvent i sin beskrivning av vad som hänt. I flera av dessa fall är också den tilltalade mindre trovärdig, eftersom hans berättelse är tydligt motsägelsefull eller så har han ändrat sin berättelse vid flera tillfällen under rättsprocessen. 2. Målsäganden har i nära anslutning till händelsen i konkreta ordalag berättat för andra vad hon varit med om (polis, sjukvård, vänner eller anhöriga). Hon har beskrivit händelsen på samma sätt i de olika sammanhangen. 3. Målsäganden har enligt samlade vittnesmål visat tecken på traumatisering efter händelsen." I majoriteten av fallene der det ble dømt uten tekniske bevis eller tilståelse, så var alle disse tre punktene oppfylt. Men noen ganger har retten vurdert fornærmet som troverdig også uten at alle tre punktene har vært til stede. Du har en litt spesiell måte å drive med ikke sitering og skrive fritt. Som din fortelling om de stutrende tenåringsguttene. Der du da prøver å lage en falsk historie. https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser#h-Brasbedomning
Fremmed fugl Skrevet 5. mai #162 Skrevet 5. mai A new man skrev (På 3.5.2025 den 10.37): Det blir bare verre og verre. Side 71: Svensk politi oppgir at de holder avhør med mange mistenkte i disse saken. De blir ofte arrestert og varetektsfengslet i den forbindelse. Og sluppet ut, da under 10% havner i retten. Dette er også ofte ungdommer uten rulleblad, så det gir en veldig negativ påvirkning på dem. Er det helt vanlige at folk blir sluppet ut etter avhør. Varetektsfengsling i lang tid er ikke vanlig. Hva var poenget med denne posten? Syns du det er galt at politiet etterforsker slike saker?
A new man Skrevet 5. mai #163 Skrevet 5. mai (endret) Fremmed fugl skrev (11 minutter siden): Du har en litt spesiell måte å drive med ikke sitering og skrive fritt. Som din fortelling om de stutrende tenåringsguttene. Der du da prøver å lage en falsk historie. Jeg siterte ikke fordi svensk juss er litt vanskelig tilgjengelig å lese. De har merkelige ord for forsett, fornærmede osv. Jeg skjønner ikke hva du sikter til med sutrende tenåringer? Endret 5. mai av A new man
A new man Skrevet 5. mai #164 Skrevet 5. mai Fremmed fugl skrev (1 minutt siden): Er det helt vanlige at folk blir sluppet ut etter avhør. Varetektsfengsling i lang tid er ikke vanlig. Hva var poenget med denne posten? Syns du det er galt at politiet etterforsker slike saker? Selvsagt ikke. Jeg har konsekvent tatt til orde for økte ressurser og prioritering av etterforskning og påtale i voldtektssaker. Herunder har jeg stilt spørsmål ved at flere voldtekter av barn oppklares og gjerningsmennene blir dømt bare skyldes prioriteringer, jf. Nouen som kom ut 8.mars i fjor. Jeg siterte ikke fra BRÅs siste rapport, men det var polisen selv som reflekterte over at de varetektsfengslet i mye større grad i disse sakene og det folk som var unge, ikke hadde rulleblad og hvor det viste seg at det ikke ble reist påtale.
Fremmed fugl Skrevet 5. mai #165 Skrevet 5. mai A new man skrev (På 3.5.2025 den 11.28): 28% av sakene endres i Hovretten (tilsvarer lagmannsrett). Det var interessant å lese om dette i rapportens s 92 og utover. Det ble som oftest frifinnelse der bevisene utgjorde den fornærmedes forklaring, samt et støttevitne som ikke hadde vært tilstede. Troverdighetsvurderingen virker skjønnsmessig og nærmest avhengig av fornærmedes, tiltaltes og dommernes dagsform? Aktoratet vant frem i saker der hva som var voldtekt var spørsmålet. Feks, hun sa nei, men hjalp til med å få penis inn i skjeden fordi det gjorde vondt da han prøvde. Han ble dømt, jeg synes det høres rart ut. Altså. Etter seks år er det fortsatt stor usikkerhet rundt bevisbedømmelse og gjerningsinnhold. 8 endringer på dommen fra tingretten av lagmannsretten (På svensk Hovrätten) når det gjelder tema for tråden (voldtekt på grunn av manglende samtykke) . Der halvparten var endring fra frifinnelse til fellende dom, og andre halvparten gikk andre veien. Så 4 fall der høyere rett frifant den tiltalte etter at tingretten hadde dømt.
A new man Skrevet 5. mai #166 Skrevet 5. mai (endret) Fremmed fugl skrev (3 minutter siden): 8 endringer på dommen fra tingretten av lagmannsretten (På svensk Hovrätten) når det gjelder tema for tråden (voldtekt på grunn av manglende samtykke) . Der halvparten var endring fra frifinnelse til fellende dom, og andre halvparten gikk andre veien. Så 4 fall der høyere rett frifant den tiltalte etter at tingretten hadde dømt. Leste du om sakene, eller hoppet du rett til BRÅs konklusjoner. 8 omtalte saker, eller 8 totalt mener du? Endret 5. mai av A new man
Fremmed fugl Skrevet 5. mai #167 Skrevet 5. mai A new man skrev (7 minutter siden): Leste du om sakene, eller hoppet du rett til BRÅs konklusjoner. 8 omtalte saker, eller 8 totalt mener du? Jeg har kanskje fordelen at det er lettere for meg å lese svensk. Det var 8 saker som omhandlet "samtykke" der hovrätten gjorde om dommer fra tingretten. Av disse så kom hovrätten med en fellende dom i 4 tilfeller der tingretten hadde frikjent. Er det som står i rapporten. Hovedproblemet med rettspleien behandling av voldtekt, er at det er en så liten andel som ender opp i retten. Men du roper om noen få dommer i et land med dobbel så høy befolkning der en høyere rett gjør det som er poenget med muligheten å anke lavere retts dom.
Fremmed fugl Skrevet 5. mai #168 Skrevet 5. mai A new man skrev (21 minutter siden): Leste du om sakene, eller hoppet du rett til BRÅs konklusjoner. 8 omtalte saker, eller 8 totalt mener du? Jeg har kanskje fordelen at det er lettere for meg å lese svensk. Det var 8 saker som omhandlet "samtykke" der hovrätten gjorde om dommer fra tingretten. Av disse så kom hovrätten med en fellende dom i 4 tilfeller der tingretten hadde frikjent. Er det som står i rapporten. Hovedproblemet med rettspleien behandling av voldtekt, er at det er en så liten andel som ender opp i retten. Men du roper om noen få dommer i et land med dobbel så høy befolkning der en høyere rett gjør det som er poenget med muligheten å anke lavere retts dom.
Fremmed fugl Skrevet 5. mai #169 Skrevet 5. mai A new man skrev (30 minutter siden): Selvsagt ikke. Jeg har konsekvent tatt til orde for økte ressurser og prioritering av etterforskning og påtale i voldtektssaker. Herunder har jeg stilt spørsmål ved at flere voldtekter av barn oppklares og gjerningsmennene blir dømt bare skyldes prioriteringer, jf. Nouen som kom ut 8.mars i fjor. Jeg siterte ikke fra BRÅs siste rapport, men det var polisen selv som reflekterte over at de varetektsfengslet i mye større grad i disse sakene og det folk som var unge, ikke hadde rulleblad og hvor det viste seg at det ikke ble reist påtale. Nei, du siterte ikke. Helt riktig, fordi det du skrev finns ikke i rapporten. Noen av intervju objektene fra politiet syns dem varetektsfengsler på for svake bevis, men det er ikke anført i relasjon til alder. Median alder på siktede er i følge rapporten 25 år ved samtykke voldtekter.
katties Skrevet 5. mai #170 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 19.43): Verken jeg, mine venner, eller noen jeg har møtt har så vidt jeg vet voldtatt noen. Det er overhodet intet jeg kan gjøre for å hindre at noen blir voldtatt. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor denne informasjonen har adresse meg eller likesinnede. Jeg mistenker egentlig at mange kvinner ser etter en vei utenom å ta ansvar for egen sikkerhet. Anonymkode: f3c38...84e Jeg kjenner flere som har havnet i slike situasjoner. Nei, de har ikke "ignorert" faresignaler, men de har rett og slett ikke hatt erfaring med at noen menn er slike monstre som kan gjøre slikt. De trodde at de kanskje bate trengte en kjæreste som kunne forstå dem, eller at jenter som advarte mot disse folka kanskje bare misforsto noe, eller at de rett og slett ikke ble oppdratt til å være redd for at menn kom til å synes voldtekt var greit, ogat det kunne skje i en hvilken som helst setting.
A new man Skrevet 5. mai #171 Skrevet 5. mai (endret) Fremmed fugl skrev (1 time siden): Jeg har kanskje fordelen at det er lettere for meg å lese svensk. Det var 8 saker som omhandlet "samtykke" der hovrätten gjorde om dommer fra tingretten. Av disse så kom hovrätten med en fellende dom i 4 tilfeller der tingretten hadde frikjent. Er det som står i rapporten. Hovedproblemet med rettspleien behandling av voldtekt, er at det er en så liten andel som ender opp i retten. Men du roper om noen få dommer i et land med dobbel så høy befolkning der en høyere rett gjør det som er poenget med muligheten å anke lavere retts dom. Det kan være du kan mer svensk enn meg. Jeg tror du må laste ned rapporten i pdf for å lese hele. Det er lenke på siden du viser til. Jeg angav noe jeg fant på side 92 foran, så lang er ikke den websiden du lenket til. Rapporten finnes på svensk og engelsk. Det er grundige saker, det skal de ha. Litt "farget" er de, feks når de tar forbehold om kritiske svar, at de mest engasjerte svarer, men ikke tar tilsvarende forbehold når noen er positive. Alt i alt var rapporten likevel god og bedre enn sist. 2025_3_Samtyckeslagens tillämpning och konsekvenser.pdf Endret 5. mai av A new man
A new man Skrevet 5. mai #172 Skrevet 5. mai (endret) Fremmed fugl skrev (På 5.5.2025 den 13.18): Nei, du siterte ikke. Helt riktig, fordi det du skrev finns ikke i rapporten. Noen av intervju objektene fra politiet syns dem varetektsfengsler på for svake bevis, men det er ikke anført i relasjon til alder. Median alder på siktede er i følge rapporten 25 år ved samtykke voldtekter. Side 71 om utstrakt bruk av varetektsfengsling. Om alder se side 80. Medianalder på de siktede var 25 ja, og 31 etter de gamle reglene. Markant forskjell der også. Når politiet omtaler avhørte på side 80, så er det alle mistenkte de omtaler. Husk at under 10% av anmeldte blir siktet. Medianalderen på anmeldte kan være lavere. Det er litt dette jeg kritiserte BRÅ for angående den forrige rapporten. De velger median og ikke gjennomsnitt, slik at det ikke skal se så ille ut/passe deres konklusjoner best? De velger å bruke alderen på siktede istedet for anmeldte/avhørte/varetektsfengslede. Dette finnes det også tallmateriale på, men passer igjen kanskje ikke så godt med konklusjonen. Men igjen Sverige og BRÅ er de eneste som tar en skikkelig evaluering og jeg oppfordrer alle til å lese rapporten. Politi og forsvarere er mer negative enn faktorene. Endret 10. mai av A new man
knooters Skrevet 7. mai #173 Skrevet 7. mai (endret) Food for thought: kanskje det er enklere å endre liggekulturen slik at man i hovedsak har sex i etablerte forhold, hvor det å ikke ha et gjensidig samtykke er et mindre problem enn å finne en samtykkelov som både høres riktig ut og ivaretar folks rettssikkerhet? Jeg skal ikke unnskylde noe som helst, men det å faktisk kjenne noen er en "fail-safe"-mekanisme i slike settinger. Du leser folks signaler bedre når du vet hvordan de er. Endret 7. mai av knooters
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå