Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
w.anonym10 skrev (8 minutter siden):

Samtykkeloven har to mål: den skal være normgivende, og gjøre det tydeligere hva som er lov og ikke.

Det første har ikke slått til i Sverige, hvorfor skal det skje i Norge. 

Danske undersøkelser viser at unge dansker mer i tvil om hva som er lov og ikke etter innføringen av samtykkeloven. 

Svenskene har overlatt til domstolene å trekke opp grensene. Det er uhørt på strafferetten område. Det er lovgiver oppgave. Samtykke, å si "ja" i ord eller handling er ikke klart eller tydelig. Grensen er skjønnsmessig. 

Dette er ingen god løsning. 

Endret av A new man
Skrevet
A new man skrev (4 minutter siden):

Våre naboland har gjort seg den erfaringen at innføring av samtykkelov har ført til flere saker med ord mot ord. Det må vi regne med skjer i Norge også. 

Det har også blitt økt fokus på fornærmede ord og handlinger, gav fornærmede signaler? Hva ble sagt under seansen, i forkant? Seksuell historikk blir relevant igjen. Hvis saken så bare blir henlagt på mangel av bevis, tenker jeg at det nærmest føles som et nytt overgrep og kan ikke forstå at statestikkformål veier tyngre. 

En lovendring vil åpenbart ende med at det blir flere saker, hvor det er ord mot ord. I de fleste saker er det ord mot ord, også med dagens paragraf.

Etter at loven er innført i Sverige har den gitt en dobling i antallet som er dømt i voldtekttsaker, selv om beviskravene er like strenge. Dette viser at loven fungerer. Loven er selvsagt ikke perfekt, som alle andre lover.

At voldtekter fortsatt forekommer eller blir henlagt, er ikke det samme som at loven ikke fungererer. 

Dessuten er det allerede et stort fokus på hva offeret hadde på seg og seksuell historikk i dag. Det er en påkjenning slik loven er nå, og vil fortsatt være en påkjenning ved samtykkelov.

Voldtektsofre mener allerede i dag at det føles ut som et nytt overgrep når en sak blir henlagt. En samtykkelov vil ikke gjøre dette verken mer eller mindre belastende.

Skrevet

Med så mye voldtekt det finnes så bør det absolutt komme en strengere samtykkelov. Mest kvinner, men også menn blir voldtatt.
Ikke minst trengs det strengere fengselsstraff for de som voldtar. Jeg fatter ikke hva folk som voldtar noen tenker med. Tror de at de slipper unna en voldtekt? Tror de at de får respekt av å voldta noen? De får tro om igjen og skjerpe seg kraftig. 

Aldri greit for ett menneske å ha sex med noen som ikke har gitt samtykke til det. Det er ikke mye jobb og slitsomt for folk å gi og få samtykke. Hvis folk ikke skjønner det så er de ikke voksne nok til å ha sex med andre. 

Skrevet
A new man skrev (11 minutter siden):

Det første har ikke slått til i Sverige, hvorfor skal det skje i Norge. 

Danske undersøkelser viser at unge dansker mer i tvil om hva som er lov og ikke etter innføringen av samtykkeloven. 

Svenskene har overlatt til domstolene å trekke opp grensene. Det er uhørt på strafferetten område. Det er lovgiver oppgave. Samtykke, å si "ja" i ord eller handling er ikke klart eller tydelig. Grensen er skjønnsmessig. 

Dette er ingen god løsning. 

Du kan lese mer om hvordan loven har fungert i europeiske land her om du er nysgjerrig: https://samtykkelov.no/hva-skjer-i-europa

Loven virker etter sin hensikt i både Sverige og Danmark. 

Når en slik lovendring trer i kraft, utløser dette naturligvis flere anmeldelser enn tidligere. 

Skrevet
umAxa skrev (5 minutter siden):

Hvordan ser ansvarsbyrden ut for å håndtere ungdom og unge menn til å bli mer fornuftig, tenker du? Er ikke uenig i hva du har sagt frem til nå, men jeg er nysgjerrig på hvordan du ser på en løsning som skal gi de resultatene du vil ha.

Både unge menn og unge kvinner har ekstremt dårlige forbilder i influensere. De sitter konstant på telefonen og ser på pene, dumme mennesker som har på ulikr annyrekk.  Det gjorde vi også (bortsett fra at det var magasiner) da jeg var ung, men jeg tror forskjellen nå er at mange aspirerer mot å bli som sine idoler i stedet for at de er underholdning.

Jeg kjenner mange gode fedre, og jeg vet at voksne ikke ofte når frem til unge som vil passe inn i gjengen, men vi må prøve. Ungdom gjør dumme ting hele tiden, men man kan også velge og ikke være saueflokk. Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg tror at personen som stoppet mobbere og fulgte den fulleste dama hjem, ofte kommer langt som voksen. 
Ungdomstiden handler mye om å prøve å passe inn, og influensere vil at unge ikke skal tenke selv men følge. Er det viktig å formidle sikker sex, og at om man sksl ha sex med noen, er det viktig at det er samtykkende og en god opplevelse for begge. eller er det viktig å formidle at unge gutter har grøt i hodet, og at man kan bli anklaget for voldtekt, da sex er noe menn bruker kvinner til? Satt på spissen. 

Skrevet
w.anonym10 skrev (5 minutter siden):

Etter at loven er innført i Sverige har den gitt en dobling i antallet som er dømt i voldtekttsaker, selv om beviskravene er like strenge. Dette viser at loven fungerer. Loven er selvsagt ikke perfekt, som alle andre lover.

De er fortsatt ikke på norsk nivå i Sverige.

Svenskene innførte straff for grovt uaktsom voldtekt samtidig med samtykkeloven. Det har vi hatt i Norge en stund. Mange av de nye domfellelse er i Sverige gjaldt uaktsom voldtekt.

Det tiltaket svenskene så gav desidert best effekt var rask etterforskning og domstolsbehandling. Vi ser det i Norge også. Overgrep mot barn har skyhøy prioritet og har en helt annen oppklaringsprosent og prosentvis antall dømte. 

Flere i Sverige reiser tvil om at svenske domstoler har overholdt beviskravene i alle samtykkesakene. Noen få opplever at tiltalte nærmest må bevise at han fikk samtykke. 

Alt i alt, dårlige regler og de vil spesielt treffe unge, "verstingene" vil lett vri seg unna straffeansvar. 

Skrevet
A new man skrev (1 minutt siden):

De er fortsatt ikke på norsk nivå i Sverige.

Svenskene innførte straff for grovt uaktsom voldtekt samtidig med samtykkeloven. Det har vi hatt i Norge en stund. Mange av de nye domfellelse er i Sverige gjaldt uaktsom voldtekt.

Det tiltaket svenskene så gav desidert best effekt var rask etterforskning og domstolsbehandling. Vi ser det i Norge også. Overgrep mot barn har skyhøy prioritet og har en helt annen oppklaringsprosent og prosentvis antall dømte. 

Flere i Sverige reiser tvil om at svenske domstoler har overholdt beviskravene i alle samtykkesakene. Noen få opplever at tiltalte nærmest må bevise at han fikk samtykke. 

Alt i alt, dårlige regler og de vil spesielt treffe unge, "verstingene" vil lett vri seg unna straffeansvar. 

Straffeparagrafene for europeiske land er alle ulike, og Norges lov vil være unik for Norge.

I Norge vil ordlyden være at det holder å si "nei", "stopp", vri seg unna eller lammes. Dette er det eneste loven vil endre.

Beviskravene vil være de samme, og det vil ikke bli enklere å få noen dømt. Det eneste som vil endres i praksis, er at politiet kan etterforske voldtekter uten at det er begått vold, trusler, eller at offeret var bevisstløs. I tillegg fjernes minstestraffen for voldtekt.

Dette er verken en utvanning av voldtektsbegrepet, og endrer heller ikke beviskravene.

Du må gjerne være uenig i at det er voldtekt å ha sex med noen som sier "nei" eller gråter. Du er så klart helt fri til å mene dette.

• Nyttig 2
Skrevet
A new man skrev (29 minutter siden):

Det har ingen verdens ting med frykt for falsk anmeldelse å gjøre. 

Jeg gidder ikke slå opp nå, men legger dine tall til grunn. 97% av anmeldelser blir henlagt? Ok. Det er veldig høyt. Dette har med at voldtekt er veldig vanskelig å bevise i dag og det blir vanskeligere, ikke lettere med en samtykkelov. 

Vi verken skal eller burde se bort fra viktige rettsikkerhetsgarantier for å få flere dømt for voldtekt. 

Også i disse sakene er man uskyldig til det motsatte er bevist. 

Det er påtalemakten som må bevise at alle vilkårene er oppfylt. 

Beviskravet er strengt, det skal være bevist utover enhver rimelig tvil, er det ikke det, så skal man frikjennes. 

En skal ikke måtte selvinkriminere seg heller. Man har ikke plikt til å forklare seg slik ar man blir dømt. 

Den inndelingen du gjør i falske og, jeg antar riktige? anmeldelser har veldig lite for seg. 

Enten er det bevist eller ikke. Er det gode nok bevist blir det påtale og dom. 

Fu kan sjekke tallene mine. Voldtekter som ikke blir anmeldt er selvsagt litt usikkert, men anmeldte voldtekter er lett å søke opp. Det er veldig vanskelig å bevise voldtekt. Og det må være sånn at for at noen skal dømmes, må det bevises i retten. Og sånn må det være. 

Min frustrasjon er at på grunn av at så få dømmes, er det mange som ikke anmelder. Historier om at man kan bli anmeldt for falsk anmeldelse hjelper heller ikke. Jeg hører det kjempeofte, men det finnes nesten ikke tilfeller sv dette. Jeg synes det er kjemperart når menn tar offerrollen i en fiktiv historie om voldtekt. Jeg har aldri hørt en kvinne snakke om at hun er usikker på hvordan samtykke fungerer. Jeg har heller ikke hørt det fra menn jeg kjenner. Stigmatisering om hvorfor offeret var full, om hun var hyggelig mot ham, hvorfor hun ikke sloss med en voksen mann osv. og 3% dom og rettssaker i årevis gjør at mange forståelig nok ikke orker eller evner å anmelde eller gjør det sent. . Det at veldig mange ønsker å fortrenge at det har skjedd. 

• Liker 1
Skrevet
w.anonym10 skrev (47 minutter siden):

Du kan lese mer om hvordan loven har fungert i europeiske land her om du er nysgjerrig: https://samtykkelov.no/hva-skjer-i-europa

Loven virker etter sin hensikt i både Sverige og Danmark. 

Dette er en ren propagandaside. Ser man bak tallene og leser rapportene fra blant annet BRÅ og kriminalstatistikken, så får man et annet bilde av det. 

Skrevet (endret)
Eureka! skrev (1 time siden):

En ny samtykkelov vil ikke endre noenting på dette eksempelet. De som gir etter for sex for husfredens skyld vil også gi sitt samtykke om de faktisk må si «JA» først. 
Og nei, eksempler som dette, hvor man gir etter, er IKKE voldtekt. Det er vanrespekt for virkelige overgrepsoffer å likestille mas og sexpress fra ektemannen som voldtekt. Om studien hadde blitt snudd til mannlige intervjuobjekter med akkurat samme spørsmål, ville vi fått mange voldtatte menn også. Det er like vanlig at menn gir etter for mas for å beholde husfreden. 

Jeg er for samtykkeloven men mener at den skal gjelde nye relasjoner/kjæresteforhold og være verbalt samtykke. Det er der vi trenger den. Menn som tar for gitt at det skal bli sex fordi hun ble med hjem, sovnet i senga hans, begynte å kline men ombestemte seg og var «luremus». Det er også her rettsvernet er svakt.
Det er bare latterlig om ektepar skal måtte si JA hver eneste gang etter 30 år. Toxic forhold, maktubalanse og alt innen den kategorien er ikke noe som kan løses med en lov. 

Som kvinne som ble brutalt voldtatt av tidligere partner må jeg påpeke at det er en fryktelig fryktelig traumatisk opplevelse, så man bør på ingen måte kjimse av overgrep utført av partnere. Det er et helt forferdelig grusomt sjokk når den du elsker og stolte på går over en slik grense. Det er vanskelig å beskrive hvor ødeleggende slikt er, på mange måter. 

Nei man trenger ikke å innhente muntlig ja hver gang i et forhold, fordi man som regel kjenner hverandres kroppsspråk godt nok til at nonverbal kommunikasjon er tilstrekkelig. Jeg viste til når det er sagt og vist NEI veldig tydelig, og gjerne flere ganger også, og mannen likevel ikke gir seg, men presser gjennom et "samtykke" ved at kvinnen blir så redd for ytterligere/annet ubehag at hun ikke våger annet enn å gi etter. 

Menn burde forsåvidt fått drillet inn at dere MÅ huske på at deres fysisk overlegenhet nærmere bestandig vil føre til at kvinnen til slutt gir etter dersom du ikke gir deg med å presse når du har henne i sårbar situasjon (Alene med deg er sårbar situasjon. Alene med deg og naken/knapt kledd er svært sårbar situasjon.). Allerede etter to nei som ikke respekteres vil kvinner begynne å frykte voldtekt (ja også om partner kommer slik uro fort), og for hver nei som ikke respekteres øker redsel for å bli tatt med vold, og sjansen for å falle inn i overlevelsesmodus.

Det er ikke frivillige sex når kvinner sier nei flere ganger og til slutt gir etter for press fra overmakten (hvilket dere menn bestandig er). Du ER overgriper om du holder på slik. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
A new man skrev (Akkurat nå):

Dette er en ren propagandaside. Ser man bak tallene og leser rapportene fra blant annet BRÅ og kriminalstatistikken, så får man et annet bilde av det. 

Loven er ikke en propagandaside, men en informasjonsside. For deg som åpenbart er svært i mot og redd for denne loven, kan den nok framstå som det.

Som sagt, du må gjerne være uenig i at å si "nei", "stopp", eller vri seg unna ikke er voldtekt. Men du må også tåle at det strider mot svært manges rettsfølelse.

Det er ingen andre lovbrudd som har slike forutsetninger i norsk lovverk.

• Nyttig 1
Skrevet

Forøvrig veldig trist å lese holdningene og latterliggjøringen fra en del menn angående dette temaet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (58 minutter siden):

Både unge menn og unge kvinner har ekstremt dårlige forbilder i influensere. De sitter konstant på telefonen og ser på pene, dumme mennesker som har på ulikr annyrekk.  Det gjorde vi også (bortsett fra at det var magasiner) da jeg var ung, men jeg tror forskjellen nå er at mange aspirerer mot å bli som sine idoler i stedet for at de er underholdning.

Dette er etter alle signaler riktig, men hva skal man gjøre når vi har influensere globalt som kommer med dårlig innflytelse til barn i den mest lett påvirkelige gruppen?  

Jeg kjenner mange gode fedre, og jeg vet at voksne ikke ofte når frem til unge som vil passe inn i gjengen, men vi må prøve. 

Om det er foreldrene som er løsningen, hvordan kan en foreldre konkurrere mot en flashy influenser om barnets oppmerksomhet effektivt? Foreldrene er en sliten grå gruppe som stresser over jobb og dyre matvare priser som sovner foran TV'en etter middag. Ingen barn har lyst til å bli som foreldrene sine. De vil heller være som de kule influenserne.

Ungdom gjør dumme ting hele tiden, men man kan også velge og ikke være saueflokk. Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg tror at personen som stoppet mobbere og fulgte den fulleste dama hjem, ofte kommer langt som voksen. 

Sannsynligheten for at vedkommende kommer lengre er nok større, men hvordan skal et barn bli mentalt våken nok til å bryte seg ut av en destruktiv saueflokk, og spesielt i en tid (tenåringstiden) der å tilhøre en gruppe er viktig for dem? Å være utenfor er kanskje den største krisen for en tenåring og du selv er enig i at det handler om å passe inn (i en gruppe) for en ungdom.

Er det viktig å formidle sikker sex, og at om man sksl ha sex med noen, er det viktig at det er samtykkende og en god opplevelse for begge. eller er det viktig å formidle at unge gutter har grøt i hodet, og at man kan bli anklaget for voldtekt, da sex er noe menn bruker kvinner til? Satt på spissen. 

Målet er nok en trygg og god opplevelse for alle parter, men det er som sagt mange føringer i forkant som bidrar til utfallet, der føringene starter allerede i hvordan barnet vokser opp i hjemmet og på mobilen. Disse føringene har du påpekt her og der, men hva er løsningen? 

Hvordan kan en samtykkelov og en godkjent knapp i samtykke-appen hjelpe i en u-kultur som har "herjet" i barnets første 10-15 år av hans/hennes liv?

Skrevet
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Jeg er for samtykkelov nå. Jeg  har endret mening.  Jeg synes fortsatt at det er absurd at en del menn vil ha sex med mennesker som de ikke bryr seg om samtykker eller ikke, og jeg håper ikke jeg kjenner noen av dem. jeg er for loven fordi det kan føre til at flere voldtektsforbrytere blir dømt. sånn det er nå er 80% av menn hysteriske for å bli feilaktig anlaget for voldtekt, men få av dem hever stemmen når "Må vi skrive under med bankID" drar voldtektsvitsene sine. 

De skal ha for forsøket. Realiteten er at det ikke vil føre til flere domfellelser. Det vil bare komplisere hva som skiller grov voldtekt og at to kåte personer glemmer å lage "kontrakt" før de har sex.

Alle oppegående mennesker med et snev av empati og sosial fornuft vet godt uten samtykkelov, hva samtykkende sex er. De få som på forunderlig vis aldri har visst det, vil fortsette å ture frem som før. Folk som voldtar eller forgriper seg gjør ikke det fordi de ikke vet hvor grensen går for samtykkende sex, men fordi de er kåte og bryr seg døyten om den andre parten også er kåt og har lyst. En samtykkelov vil ikke endre noe på disse syke holdningene. Det som bør fokuseres på og endres, er hva og hvordan vi lærer opp barn og unge til hva som er greit og ikke.

Menn er redde for samtykkelov fordi det potensiellt kan føre til flere ødelagte liv. Det er irrasjonellt å være redd for å fly også, men tanken på at det kan skje deg og at du til forskjell fra å kjøre bil, ikke sitter på kontrollen. Det er skummelt. Det å vite at når man den ene dagen har samtykkende god sex med en kvinne, kan man i praksis våkne neste morgen med en anmeldelse. Dersom man er uheldig å ligge med feil type kvinne vel og merke. Og det spiller ingen rolle om man er uskyldig eller ikke. Får du ord på deg at du har voldtatt noen er livet over. Og selv om det heldigvis skjer svært sjeldent, vil en samtykkelov gjøre sjansene for det større. For sex fungerer ikke i praksis slik at man spør den andre personen "hei, skal vi ha sex? Er det greit at jeg kler av deg og penetrerer deg?" Sex er passion! Det er bare noe man vet man vil ha og at den andre personen også vil. Alt annet er klønete turnoff. At vi som voksne mennesker prøver å få på plass en samtykkelov syntes jeg sier mye om hvor langt vi har fallt som art.

• Nyttig 1
Skrevet
umAxa skrev (På 16.4.2025 den 12.41):

Dette er etter alle signaler riktig, men hva skal man gjøre når vi har influensere globalt som kommer med dårlig innflytelse til barn i den mest lett påvirkelige gruppen?  

Om det er foreldrene som er løsningen, hvordan kan en foreldre konkurrere mot en flashy influenser om barnets oppmerksomhet effektivt? Foreldrene er en sliten grå gruppe som stresser over jobb og dyre matvare priser som sovner foran TV'en etter middag. Ingen barn har lyst til å bli som foreldrene sine. De vil heller være som de kule influenserne.

Sannsynligheten for at vedkommende kommer lengre er nok større, men hvordan skal et barn bli mentalt våken nok til å bryte seg ut av en destruktiv saueflokk, og spesielt i en tid (tenåringstiden) der å tilhøre en gruppe er viktig for dem? Å være utenfor er kanskje den største krisen for en tenåring og du selv er enig i at det handler om å passe inn (i en gruppe) for en ungdom.

Målet er nok en trygg og god opplevelse for alle parter, men det er som sagt mange føringer i forkant som bidrar til utfallet, der føringene starter allerede i hvordan barnet vokser opp i hjemmet og på mobilen. Disse føringene har du påpekt her og der, men hva er løsningen? 

Hvordan kan en samtykkelov og en godkjent knapp i samtykke-appen hjelpe i en u-kultur som har "herjet" i barnets første 10-15 år av hans/hennes liv?

Alle familier har en dynamikk og et verdisyn. Noen lærer masse bra hjemme, mens noen lærer hva man ikke skal gjøre.

I dag er det en del som tror at ytringsfrihet er at egen oppførsel ikke skal ha konsekvenser. Sånn er ikke virkeligheten. Valutaen mot unge er penger og tilgang på elektronikk. Om man er ung (eller voksen) og ikke forstår samtykke, bør man ikke ha sex. Om man er redd for å voldta noen ved et uhell, bør man ikke ha sex. Foreldre må først og fremst sørge for at deres sønn ikke voldtar noen. Alle unge jenter får beskjed om at unge menn er som ville fyr og det er deres jobb og ikke være uforsiktig (les gå utendørs, ha på klær som kan trigge menn, ikke være alene med en mann) Det er ikke alle menn, men leksen for unge kvinner er at unge gutter ikke kan oppdras. Jeg mener at også unge gutter kan oppdras. 

Thanos skrev (På 16.4.2025 den 12.49):

De skal ha for forsøket. Realiteten er at det ikke vil føre til flere domfellelser. Det vil bare komplisere hva som skiller grov voldtekt og at to kåte personer glemmer å lage "kontrakt" før de har sex.

Alle oppegående mennesker med et snev av empati og sosial fornuft vet godt uten samtykkelov, hva samtykkende sex er. De få som på forunderlig vis aldri har visst det, vil fortsette å ture frem som før. Folk som voldtar eller forgriper seg gjør ikke det fordi de ikke vet hvor grensen går for samtykkende sex, men fordi de er kåte og bryr seg døyten om den andre parten også er kåt og har lyst. En samtykkelov vil ikke endre noe på disse syke holdningene. Det som bør fokuseres på og endres, er hva og hvordan vi lærer opp barn og unge til hva som er greit og ikke.

Menn er redde for samtykkelov fordi det potensiellt kan føre til flere ødelagte liv. Det er irrasjonellt å være redd for å fly også, men tanken på at det kan skje deg og at du til forskjell fra å kjøre bil, ikke sitter på kontrollen. Det er skummelt. Det å vite at når man den ene dagen har samtykkende god sex med en kvinne, kan man i praksis våkne neste morgen med en anmeldelse. Dersom man er uheldig å ligge med feil type kvinne vel og merke. Og det spiller ingen rolle om man er uskyldig eller ikke. Får du ord på deg at du har voldtatt noen er livet over. Og selv om det heldigvis skjer svært sjeldent, vil en samtykkelov gjøre sjansene for det større. For sex fungerer ikke i praksis slik at man spør den andre personen "hei, skal vi ha sex? Er det greit at jeg kler av deg og penetrerer deg?" Sex er passion! Det er bare noe man vet man vil ha og at den andre personen også vil. Alt annet er klønete turnoff. At vi som voksne mennesker prøver å få på plass en samtykkelov syntes jeg sier mye om hvor langt vi har fallt som art.

Problemet er jo åpenbart at en del menn har sex uten samtykke. Og av en eller annen grunn har de sympati med fiktive voldtektsanklagede menn. Kvinner kan ikke ta konsekvensene av enkelte menn sin irasjonelle frykt for voldtekt. Det er som at jeg hadde sagt i en tråd om menn som tar ditt eget liv, at det var vanskelig for  som kjenner menn som er suicidale, og sutre over at menn ikke forstår hvor vanskelig det er å være bekymret som kvinne. Det er ikke en urealistisk problemstilling, men den er fullstendig navlebeskuende og upassende. Forstår du det? Jeg forstår ikke at alle ikke ønsker at flere voldtektsmenn dømmes, men tror at en samtykkelov vil ødelegge lidenskapen. Er lidenskapen å ha sex uten samtykke? Når kvinner sier at under 3% av voldtektsmenn dømmes, er svaret: Stakkars menn. H a om menn ikke har sex med kvinner som er så ustabile at de er kapable til å anmelde en falsk voldtekt? Hjelp henne heller til å få helsehjelp?  

Skrevet
w.anonym10 skrev (På 16.4.2025 den 11.25):

Når en slik lovendring trer i kraft, utløser dette naturligvis flere anmeldelser enn tidligere. 

Jeg mente ikke antall anmeldelser, jeg henviste til https://bra.se/

De har tilsvarende undersøkelser NKVTS i Norge.  BRÅ fant at 1/4 av kvinner i Sverige var utsatt for voldtekt, mens det tilsvarende i Norge var 1/5. 

Samtykkeloven kan ikke ha virket normskapende i Sverige? Det er ingenting som tyder på det. 

Danskenes erfaring og forskning finnes her: https://dkr.dk

Skrevet
Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Alle familier har en dynamikk og et verdisyn. Noen lærer masse bra hjemme, mens noen lærer hva man ikke skal gjøre.

I dag er det en del som tror at ytringsfrihet er at egen oppførsel ikke skal ha konsekvenser. Sånn er ikke virkeligheten. Valutaen mot unge er penger og tilgang på elektronikk. Om man er ung (eller voksen) og ikke forstår samtykke, bør man ikke ha sex. Om man er redd for å voldta noen ved et uhell, bør man ikke ha sex. Foreldre må først og fremst sørge for at deres sønn ikke voldtar noen. Alle unge jenter får beskjed om at unge menn er som ville fyr og det er deres jobb og ikke være uforsiktig (les gå utendørs, ha på klær som kan trigge menn, ikke være alene med en mann) Det er ikke alle menn, men leksen for unge kvinner er at unge gutter ikke kan oppdras. Jeg mener at også unge gutter kan oppdras. 

Hvordan skal oppdragelsen til unge gutter se ut i så fall, og hvordan skal omstendigheten være for en faktisk effektiv innvirkning?

Ingen oppdrar sin sønn til å voldta, og jeg vil anta at de blir fortalt at voldtekt ikke er lov - men det skjer jo, så er det effektiv måte å bare fortelle at det ikke er lov da?

Skrevet

Det denne tråden viser er at det er en del menn som er usikre på hva som er samtykkende sex. Det er viktig. Det er også noen som ikke vet at voldtekt som regel ikke er et overfall, men en man kjenner og stoler på. 

Skrevet
Helene1982 skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner mange gode fedre, og jeg vet at voksne ikke ofte når frem til unge som vil passe inn i gjengen, men vi må prøve.

Ungdom gjør dumme ting hele tiden, men man kan også velge og ikke være saueflokk. Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg tror at personen som stoppet mobbere og fulgte den fulleste dama hjem, ofte kommer langt som voksen. 
Ungdomstiden handler mye om å prøve å passe inn, og influensere vil at unge ikke skal tenke selv men følge. Er det viktig å formidle sikker sex, og at om man sksl ha sex med noen, er det viktig at det er samtykkende og en god opplevelse for begge. eller er det viktig å formidle at unge gutter har grøt i hodet, og at man kan bli anklaget for voldtekt, da sex er noe menn bruker kvinner til? Satt på spissen. 

Dette kan jeg bekrefte. Min sønn ble selv mobbet på barneskolen, og utviklet en veldig stor sosial samvittighet av å ha kjent dette på kroppen selv. Som ungdom tok han godt vare på de svakeste, og ja han enten fulgte altfor fulle jenter hjem, fikk meg til å kjøre dem hjem når jeg hentet ham, eller han tok dem rett og slett med seg hjem til oss. Det er ikke få fulle jenter (eller jenter som mistet bussen hjem og ikke hadde foreldre som ville hente) vi har hatt på overnatting på sofaen. En periode (før de lærte å ikke drikke mer enn de tålte) var det nesten mer vanlig å få en slik gjest i løpet av helga enn ikke. Han hadde ikke samvittighet til å etterlate dem alene. 

Hvor har denne godhet og omtanke for andre ført ham? Han tok sin utdannelse ferdig, jobbet litt som vikar i diverse selskaper en stund, og så regelrett sloss selskapene om å gi ham fast ansettelse ved å tilby høyere lønn/stilling enn de andre. Til og med et selskap som ikke hadde hatt ham som vikar blandet seg inn i dette. 

Han er flink, det er nå så også, men dette skjedde ikke kun på bakgrunn av å være flink, for mange er flinke. Han er en virkelig fin, real og inkluderende person. Hel ved. DET har ført til at han nå, allerede i begynnelsen av 20 årene, har en lønn og en stilling folk som er betydelig eldre bare kan drømme om. 

Å være en skikkelig real person lønner seg. Selv menn har mer respekt for slikt enn for drittsekker. 

• Hjerte 1
Skrevet
umAxa skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal oppdragelsen til unge gutter se ut i så fall, og hvordan skal omstendigheten være for en faktisk effektiv innvirkning?

Ingen oppdrar sin sønn til å voldta, og jeg vil anta at de blir fortalt at voldtekt ikke er lov - men det skjer jo, så er det effektiv måte å bare fortelle at det ikke er lov da?

Jeg er ingen ekspert på oppdragelse, og Voldtekt er ikke normal oppførsel. Det er vold. Det er normalt å ønske at partneren også har en fin opplevelse når man har sex. Empati og menneskesyn kan læres. Når man liker å påføre andre skade og smerte, har man som regel ikke det bra med seg selv, men det rettferdigjør ikke handlingene og handlinger har konsekvenser. Hvordan foreldre og øvrig familie behandler hverandre er viktig.  Sosial trening er viktig. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...