Gå til innhold

Om ny samtykke lov

litro

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I forhold til at det er noen som tar seg til rette og går over grenser tenkte jeg å hive meg på debatten om dette:

De som systematisk opptrer slik at det er klart de kan bli sur, sint eller voldelige om de ikke får sex, er det nok en del av disse som opplever at de blir hyppig valgt bort. Det betyr at uavhengig av om de orienterer seg mot veldig mange seksualpartnere, vil rekke å stifte bekjentskap med flere. Dvs. fra noen og tyve til hundrevis. Dette er gjerne de som hverken skjønner eller egentlig er interessert i å innhente samtykke. De ligger i en tidligere gråsone, hvor det bare var unntaksvis de bedrev vold direkte. Slik får du serieovergripere som i praksis kan ødelegge skrekkelig mange liv.

Så har du en del av befolkningen som er betydelig større, de vil gjerne ha god stemning, kan være litt småfurte, men er generelt åpen for signaler og det inkluderer kommunikasjon. De er villig til å forholde seg til Me Too bevegelsen, men vet ikke helt hvordan de skal løse flørting med tanke på dette, de er åpen for å følge normer og regler, men vet ikke helt hva de synes om samtykke - blir ikke det kleint i stituasjonen? Ved kunnskap om kommunikasjon og hvordan ting kan svikte uten dette, så er de derimot overbevist om at ny samtykkelov er en god ting.

Fra denne gruppen kommer det i blant overgrep fordi en har klønet det til, det kan være at den andre har opplevd tidligere overgrep og gått inn i fawn og passiviteten er blitt tolket som klarsignal. 9 av 10 vil stoppe ved tydelig, sint og direkte tiltale på at det de bedriver er uønsket. Det tragiske er at det krever trygghet, mot og aktivitet å si ifra. Derfor er noen uheldige sjeler overrepresentert som offer, det er gjerne grupper som allerede har et vanskelig liv, har tidligere traumer og er i overlevelsesmodus.

Fra synspunktet fra de som har gjentatte uheldige erfaringer i livet, vil det store flertallet kunne være problematiske, de trenger noen som er ekstremt inntunet, kommuniserer med ord og handlinger før, underveis og etter.

Og det finnes ikke noe gøy med tallene over ufrivillig seksuell aktivitet. Jeg har bevist unngått kjønn i det jeg skriver her, da nonbinary er overrepresentert i offerrollen og det er en liten overvekt av menn som er biseksuelle eller har sex med menn som begår overgrep. Mannlig presenterende mennesker således i «målgruppen» også. Vi har vel ikke glemt lommemannen?

Anonymkode: 39c7f...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 18.03):

Det finnes nok absolutt tilfeller hvor oppegående menn ikke har forstått at de går over grensen. Det er ganske vanlig å fryse om man føler frykt. Menn er ofte sterkere og jeg har hørt flere argumentere for at det er helt ok å mase/overtale noen til å ha sex. Da kommer man farlig nær grensa for at noen føler seg tvunget til å ha sex selv om det ikke nødvendigvis er intensjonen til den som maser. En sammtykkelov som krever et "entusiastisk" ja fra begge tror jeg vil kunne fjerne følelsen av at det er ok å mase seg til sex.

Anonymkode: 741c5...80f

Ekspander  

En samtykkelov vil ikke ha noe med å mase seg til sex å gjøre. 

Det vil bli straffbart der staten kan bevise at noen med forsett eller grov uaktsomhet har hatt sex med noen uten samtykke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  litro skrev (På 9.4.2025 den 12.38):

Det dukket opp en litt morsom setning i VG artikkel, som for all del kan være sann - vanskelig å vite.

"– Hver femte kvinne rapporterer å ha blitt voldtatt minst en gang i løpet av livet." (Opplysninger til VG: Legger frem ny samtykkelov - sex uten samtykke kan bli straffbart)

Betyr det at 1 av 5 menn er voldtekts menn, eller skal en anta at det er noen som står for større del av voldtektene; slik at det er mer 1 av 20, hvor enkelte menn voldtar 4 kvinner eller noe?

Ekspander  

Selvsagt er minst en av fem menn creeps, som aldri vil forstå noe om dynamikk mellom mann og kvinne. Vil tro det er moderate tall.

Dette er de mennene som blir friendzonet, og som kan være venn med kvinner i mange år, i håp om at det skal skje noe, helt til hun en dag er overstadig beruset, og ikke forstår hva som skjer.

Anonymkode: f979e...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 10.4.2025 den 18.09):

En samtykkelov vil ikke ha noe med å mase seg til sex å gjøre. 

Det vil bli straffbart der staten kan bevise at noen med forsett eller grov uaktsomhet har hatt sex med noen uten samtykke. 

Ekspander  

Vi diskuterte dette for ett år siden. "tjat" sex var grundig diskutert i Sverige, at noen maser seg til et samtykke skulle fortsatt anses som et samtykke i Sverige. Hvis maset er press? Vi skiller oss, du må flytte ut mv. Er det da fortsatt bare mas? 

Uskyldspresumpsjonen bør vi også holde på. Uskyldig til det motsatte er bevist? 

https://radar.dk/artikel/tiktok-sanger-frikendt-efter-voldtaegtsdom

Han ble frikjent. Det kostet likevel en platekontrakt og 7 måneder av livet hans (koko danske regler om varetekt) 

Det er stigmatiserende å bli anmeldt, ekstra stigmatiserende for noe så grovt som voldtekt. Hva så når saken blir henlagt på bevisets stilling? En blir aldri renvasket heller? 

Både i Danmark og Sverige har både anmeldelser og henleggelser økt kraftig. 

Mange svensker mener de i realiteten har fått en omvendt bevisbyrde i disse sakene. 

Det blir en «giftig kombinasjon» med at man også har regler for grov uaktsom voldtekt. Hva blir da bevistemaet?

Noe sånt:
Tiltalte må bevise utover enhver rimelig tvil at han ikke var noe mer enn uaktsom da han ikke skjønte at den andre ikke samtykket i handling eller ord. 

Tiltalte kan få lang fengselsstraff og bli dømt for et alvorlig og veldig stigmatiserende lovbrudd uten at vilkårene for erstatning er oppfylt engang! 

Her er litt nyere kilder 

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/helgpanelen-utvarderar-samtyckeslagen-skilda-upplevelser/

Litt forskjellige oppfatninger, Ivarsson har vært en høylytt motstander av loven hele veien. 
D

et virker å være enighet om at loven gir flere dommer, men verken BRÅ eller andre har tatt seg bryderiet med å sjekke ut om det er på grunn av brudd på reglen om samtykke. Typisk svensk vil jeg si, er det vondt eller strider med ens oppfatning, så skyves det under teppet. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/B0JbO7/sovevoldtekt-er-straffene-for-strenge:

jeg mener ordet «voldtekt «bør reserveres for de alvorligste krenkelsene. Straffeloven rangerer handlingene etter grovhet og voldtekt i dag er blant de aller groveste. Det vil si voldtekt til samleie ( straffeskjerpende i dag)  i strl. 292: 

«Straffen er fengsel fra 3 inntil 15 år dersom voldtekten som nevnt i § 291 omfattet:

a.innføring av penis i skjede- eller endetarmsåpning,

b.innføring av penis i fornærmedes munn,

c.innføring av gjenstand i skjede- eller endetarmsåpning, eller

d.dersom lovbryteren har fremkalt en tilstand som nevnt i § 291 bokstav b for å oppnå seksuell omgang.»

Anne Robbestad, ikke meg dette. Hun er dr. Juris ved universitetet i Oslo. 

Det bør ikke være lov å runke seg med hånden til en som sover heller, men krenkelsen er ikke i nærheten av å være så grove som ved gjerningene som beskrives over. 

Danskene har også gjort seg noen erfaringer: 
https://dkr.dk/nyheder/2023/sep/ny-undersoegelse-mange-danskere-er-i-vildrede-med-samtykke-til-sex -

«Tidligere gik mange voldtægtsforbrydere fri, men den nye generation af mænd skal jo ikke straffes, fordi den forrige ikke blev det.»

Sitatet er hentet fra denne saken: 

https://www.weekendavisen.dk/2023-6/samfund/den-perfekte-storm

Se også: 

https://politiken.dk/debat/kroniken/art9177374/Der-er-noget-helt-galt-i-behandlingen-af-voldtægtssager-og-varetægtsfængslingen-af-tiltalte

Det med varetektsfengsling er ikke relevant i Norge, men en del saker om samtykke omtales også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det mest gutter på opptil 25 som blir dømt, oppgir BRÅ. Det er gutter med lav utdannelse og ofte et annet morsmål eller ellers ikke er så flinke til å snakke for seg.

De har kanskje lavere forutsetninger til å lese andre mennesker generelt. Det kommer med erfaring. Mye bedre seksualopplysning gir de unge et bedre utgangspunkt? Det er bedre enn kjempestrenge straffer etter min mening. Unge vil ha sex uansett, de kan jo ikke skikkelige risikovurderinger engang? 

Det dukket opp en litt morsom setning i VG artikkel, som for all del kan være sann - vanskelig å vite.

"– Hver femte kvinne rapporterer å ha blitt voldtatt minst en gang i løpet av livet." (Opplysninger til VG: Legger frem ny samtykkelov - sex uten samtykke kan bli straffbart)

Betyr det at 1 av 5 menn er voldtekts menn, eller skal en anta at det er noen som står for større del av voldtektene; slik at det er mer 1 av 20, hvor enkelte menn voldtar 4 kvinner eller noe?

Ekspander  

I Sverige er det 1 av fire. Samtykkeloven har ikke gjort noe med holdningene. 

Har du hørt om Julius Koppeng? Google han, så ser du at en mann nok begår flere overgrep.  

Mattestykket blir vel også bare rett hvis alle bare har hatt en seksualpartner i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A new man skrev (På 12.4.2025 den 16.26):

Vi diskuterte dette for ett år siden. "tjat" sex var grundig diskutert i Sverige, at noen maser seg til et samtykke skulle fortsatt anses som et samtykke i Sverige. Hvis maset er press? Vi skiller oss, du må flytte ut mv. Er det da fortsatt bare mas? 

Ekspander  

Selvfølgelig vil samtykke etter "mas" være samtykke. Er vanskelig å se et samfunn der avtaler som er inngått på grunn av mas ikke er gyldige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 12.4.2025 den 20.16):

Selvfølgelig vil samtykke etter "mas" være samtykke. Er vanskelig å se et samfunn der avtaler som er inngått på grunn av mas ikke er gyldige. 

Ekspander  

Heller ikke her er det svart hvitt tenker jeg. Vi har vel begge sett flere på KG som virkelig hater masesex og grovt fordømmer dette. Det er ikke noe jeg ville nedlatet meg til, men anerkjenner at slikt forekommer. Et framtvunget samtykke vil nok ikke stå seg? Heller ikke et uegentlig samtykke? Blir det litt som avtaleloven § 36? Det er ikke strafferett, men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er morsomt med den statistikken? Min egen og andre kvinners levde erfaring gjenspeiler de tallene uten tvil. Jevnaldrende jeg har kjent opp igjennom har vært utsatt for alt fra overgrep som barn, til date rape, til antastelse på åpen gate.

Det har ingenting med offermentalitet å gjøre. Opplevelser av overgrep og trakassering er noe mange etter min erfaring fikk kjenne på kroppen og snakket om i tenårene og starten av tyveårene. Den gang hadde mange av jentene ikke språket/kunnskapen til å i det hele tatt definere det de hadde opplevd som overgrep. 

Anonymkode: 42c47...67d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 18.03):

Det finnes nok absolutt tilfeller hvor oppegående menn ikke har forstått at de går over grensen. Det er ganske vanlig å fryse om man føler frykt. Menn er ofte sterkere og jeg har hørt flere argumentere for at det er helt ok å mase/overtale noen til å ha sex. Da kommer man farlig nær grensa for at noen føler seg tvunget til å ha sex selv om det ikke nødvendigvis er intensjonen til den som maser. En sammtykkelov som krever et "entusiastisk" ja fra begge tror jeg vil kunne fjerne følelsen av at det er ok å mase seg til sex.

Anonymkode: 741c5...80f

Ekspander  

Dette går forøvrig begge veier. Samtykkelov er bra, men den må være kjønnsnøytral og ikke basere seg på at "fysisk sterkest" betyr at man automatisk har gitt samtykke hvis noen gjør noe seksuelt mot en. Som du sier, hvis man føler frykt, kan man stivne til - og det gjelder også om man teknisk sett er fysisk overlegen. Da hjelper jo ikke fysikken lenger. Dessuten er det jo et seksuelt overgrep også før man rekker gjøre motstand. Om verdens sterkeste mann blir befølt av verdens svakeste kvinne, er det fortsatt et seksuelt overgrep dersom ikke samtykke er innhentet.

Nå skal ikke jeg generalisere for mye, men jeg har vært borti kvinner som ikke liker å bruke seksuelt språk og heller vil la ting være underforstått/mellom linjene. Dette er sånt man må legge bort med en kjønnsnøytral og korrekt fungerende samtykkelov, dersom man faktisk ønsker å ha et sexliv uten å i praksis gjøre motparten til voldtektsforbryter. (det gjelder også menn som ikke liker å bruke begrepsapparatet som må til for å eksplisitt erklære at man har samtykket, selvsagt)

Det kan jo også godt være at man får mange tilfeller hvor folk voldtar hverandre fordi ingen spurte om samtykke. Blir spennende å se hvordan det håndteres.

Det er vel også en risiko for at en anmeldt vil servere en motanmeldelse, og påstå seg voldtatt, hvor resultatet blir en slags "stalemate" fordi ingen av alternativene kan utelukkes i tilstrekkelig stor grad. Som påpekt i første avsnitt: den fysisk minste parten kan fint klare å voldta den fysisk største. Å være fysisk stor er ingen garanti for noe som helst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som har jobbet i overgrepsmottak i mange år, ser jeg ikke hvordan loven skal fungere. Mange av dem som kommer inn har i utgangspunktet samtykket til sex, men de har gjerne ikke samtykket til at kompisen også skal bli med. Eller til at det skal være røff sex, analsex, kvelning, osv. Det er en stor økning av hardcore sex, også blant unge og uerfarne. Jenter kommer inn med skader i større grad enn før. Hvordan fungerer en samtykkelov i de tilfellene?

Anonymkode: 83eb2...710

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri noen gang kommer jeg til å skrive under på et papir, eller en app, at jeg gir samtykke til sex i x antall timer. Ingenting vil være mer risiko for en kvinne enn å signere noe slikt. Når signaturen er gitt har hun gitt fra seg all makt og rettsvern for hva enn mannen måtte finne på. Han kan fortsette så lenge han ønsker, han kan holde henne, ikke la henne gå, ta kvelertak, klype og skremme henne, presse henne til hva enn han måtte ønske å få realisert av rare fantasier. For uansett hva som skjer har mannen ryggen fri, fordi han har hennes underskrift og tillatelse på et papir.

Ja til et tydelig verbalt samtykke. Som like verbalt kan trekkes tilbake om det skjer noe hun ikke ønsker. Men skriftlig vil være 10 ganger verre for kvinner. 

Endret av Eureka!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eureka! skrev (På 15.4.2025 den 1.09):

Ja til et tydelig verbalt samtykke. Som like verbalt kan trekkes tilbake om det skjer noe hun ikke ønsker. 

Ekspander  

Det er ikke slik sex fungerer. Jeg har aldri noen sinne opplevd en kvinne som har verbalt spurt om mitt samtykke for å gjøre noe seksuellt med meg. Så skal alle disse kastes i fengsel i 4 år eller mer for voldtekt etter den nye loven?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (På 15.4.2025 den 1.39):

Det er ikke slik sex fungerer. Jeg har aldri noen sinne opplevd en kvinne som har verbalt spurt om mitt samtykke for å gjøre noe seksuellt med meg. Så skal alle disse kastes i fengsel i 4 år eller mer for voldtekt etter den nye loven?

Ekspander  

Og det er nettopp dit vi faktisk må. Det kan ikke være sånn at mannen må gjøre mer for å innhente et samtykke enn en kvinne bare fordi noen synser litt om at han oftere ville kunne bruke rå kraft til å komme seg vekk hvis han ikke egentlig vil. At fravær av motstand ikke er et samtykke er vel noe av det man vil ha frem her, men det må også gjelde sjenerte kvinner som ikke liker å eksplisitt spørre på en verbal måte.

Det er ikke en samtykkelov hvis man ikke faktisk innhenter samtykket, samme hvor kleint det måtte føles.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det virker ekstremt mye... vanskelig å tro på det. Men har merket at "voldtatt" i 20 hundre tallet betyr noe annet enn voldtatt i 19 hundre tallet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn som voldtar bryr seg dessverre ikke om samtykkelov. Om de var opptatt av samtykke, hadde de ikke voldtatt i utgangspunktet. I ytterste konsekvens kan samtykkeappen og evt andre løsninger føre til bevis på at voldtekt ikke har funnet sted selv om det motsatte er tilfelle. Dersom jeg er i en situasjon hvor noen kan voldta meg, hva hindrer dem i å true meg til å signere samtykke? Med kniven på strupen signerer jeg jo, og dermed har jeg signert på at det var frivillig selv om jeg ble voldtatt. Intensjonen om samtykkelov er god, effekten kan dessverre være litt delt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva denne loven løser. Det positive til den kan være at den er normgivende, og med det bidrar til belyse tydeligere hva voldtekt er. Håpet må være at det kan bidra til færre voldtekter. 

Kritikken mot den er at man rent rettslig vil stå overfor ett av to scenarioer. Enten vil man stå i det samme problemet man alltid har i voldtektssaker, at de er vanskelige å bevise. Det blir ikke nødvendigvis noe lettere nå. Om det blir det er det fordi man har endret bevisbyrden, at det blir mer opp til tiltalte å bevise samtykke. Om det ender slik, er det alvorlig og vil føre til flere justismord. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 18.11):

Selvsagt er minst en av fem menn creeps, som aldri vil forstå noe om dynamikk mellom mann og kvinne. Vil tro det er moderate tall.

Dette er de mennene som blir friendzonet, og som kan være venn med kvinner i mange år, i håp om at det skal skje noe, helt til hun en dag er overstadig beruset, og ikke forstår hva som skjer.

Anonymkode: f979e...c02

Ekspander  

Her ligger også hunden begravet.

At vi har mange tilfeller av ungdommer som tror det er greit å presse hverandre til sex. 
At vi har økt sexløshet, incel og maskulinie kurs-programmer.
At vi har økt forbruk av kjøpte pseudo relasjoner på OnlyFans
At vi har skal nå bruke App med BankID innlogging for å registrere samtykke.

Alt dette peker på en rettning, og det er at den naturlige gitte dansen mellom menn og kvinner har blitt hetset, ødelagt, og utvannet så mye at vi vil bare oppleve mer og mer av disse "symptomene" fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er laget en app for å løse opp i samtykke problemet, men amnesty er kritisk til akkurat denne appen.

Amnesty reagerer på app laget for sex-samtykke

Det en påpeker er at appen ikke er god til å "trekke tilbake samtykke" eller "fornye samtykke", en må kanskje ha en mer velutviklet løsning - mye kan skje etter en har gitt samtykke, samt at en ikke plukker opp kroppspråk.

Hvis en hadde brukt noe google watch opplegg i tillegg, som en slags "volds alarm", så ville det ha kinda plukket opp "kroppsspråket" en ønsker å plukke opp - ved å ha mulighet til å trykke på avbryt eller fornye knapp, samt bruk av "hud" relaterte sensorer; jeg tror det er en god løsning, hvis konseptet forbedres. Videre er det også et personvern perspektiv her, som en bør tenke på - dette med samtykke er kinda veldig sensitiv info og bør (eller må)  behandles tilsvarende medisinsk informasjon.

Alt i alt er det bedre å ha tilgang på slik app og en ny samtykke lov, enn ingen samtykke lov - en snakker ofte om å bevise i rettsalen, men det er mer viktig å gi klare signaler til befolkningen om hva som er greit enn nøyaktig det å tilpasse paragrafer til å være bevisbar(en kan ikke ha en stor prosentandel i befolkningen som tror noe er greit, bare fordi dette gjør det enklest å bevise); nå er uansett den nye samtykkeloven en EØS greie, hvor vi dilter etter, slik at det dermed tar seg bedre ut å være itakt med internasjonal lovgiving.

Endret av litro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...