AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april I slutten av november flyttet jeg inn til kjæresten, og begynte å planlegge å selge min bolig. Jeg leide den derfor ikke ut, fordi jeg tenkte det ble for kort tid. Nå viser det seg at siden jeg meldte flytting har skatteetaten registrert leiligheten jeg eier som sekundærbolig. Her er det jo åpenbart noe jeg ikke har satt meg inn i, for jeg trodde at en sekundærbolig kun ble aktuelt om man eide flere boliger.. Så da har jeg altså blitt skattet 100% på formuesverdien, og fått en ekstra skatteregning på 35 000 kr for det. Vet noen om det går an å søke om å få den registrert som primærbolig siden jeg faktisk har betalt alle kostnader for den og bodd der mesteparten av året? Hovedregelen er jo at det er adressen på slutten av året som avgjør, men ingen regel uten unntak? Det er så sinnsykt sure penger.. Jeg har jo også betalt litt "leie" for å bo hos kjæresten, så det ble en dyr måned med samboerskap.. Hadde vi visst det hadde vi jo bare utsatt det en måned. Anonymkode: 86181...792 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Her er det dessverre ikke noen unntak slik jeg kan se. Det er hvor du bor ved utgangen av året som teller, ikke hvor du har bodd resten av året. Hvis du er ekstra lur nå så får du fart i boligsalget mens du fortsatt kan selge uten å skatte eventuell fortjeneste. Anonymkode: 8379d...073 2
Poserose Skrevet 9. april #3 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er det dessverre ikke noen unntak slik jeg kan se. Det er hvor du bor ved utgangen av året som teller, ikke hvor du har bodd resten av året. Hvis du er ekstra lur nå så får du fart i boligsalget mens du fortsatt kan selge uten å skatte eventuell fortjeneste. Anonymkode: 8379d...073 Takk! Planen var alltid å selge på nyåret, og jeg er i gang med prosessen Det går jo i orden så lenge overtakelse er før november 2026.
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april Det her må du dessverre ta på tabbekvoten. Anonymkode: f0e38...2ad
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april Skattet du 100 prosent av formuesverdien? 😨 Vennligst forklar. For da lærer også jeg noe jeg ikke kan .Trodde faktisk ikke at det var mulig 🙈 Anonymkode: 1783f...c09
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skattet du 100 prosent av formuesverdien? 😨 Vennligst forklar. For da lærer også jeg noe jeg ikke kan .Trodde faktisk ikke at det var mulig 🙈 Anonymkode: 1783f...c09 Det betyr at du ikke får noe skatterabatt… ikke at man skatter 10.000.000 om boligen er verdt 10.000.000… Anonymkode: e2e96...c0e
Gjest Cartman Skrevet 9. april #7 Skrevet 9. april Jeg gjorde den samme feilen for flere år siden. Den er kjip
Poserose Skrevet 10. april #8 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Skattet du 100 prosent av formuesverdien? 😨 Vennligst forklar. For da lærer også jeg noe jeg ikke kan .Trodde faktisk ikke at det var mulig 🙈 Anonymkode: 1783f...c09 Jeg skatter på 100% av formuesverdien. Altså 0,85% av hele boligverdien. I motsetning til 25% av boligverdien som gjelder for primærbolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå