Gå til innhold

Til dere som ikke er religiøse – hvordan tror dere universet oppsto? Hva tror dere utløste the Big Bang?

Anbefalte innlegg

debatant skrev (1 minutt siden):

Så du mener at det greit å dømme kristne, men ikke å ansvarliggjøre politikerne?

Jeg holder alle ansvarlige for egne handlinger inkludert kristne, andre religiøse, politikere og meg selv. Det er jo det som er poenget mitt. Om man beskytter sin egen gruppe fra konsekvenser av egne handlinger, og dømmer andre slik du dømmer homofile som det er det motsatte av hva Jesus ville gjort, er det problematisk i følge mitt menneskesyn og min tolkning av bibelen.  Så lenge man ikke skader andre og bidrar til samfunnet mener jeg at man kan leve som man vil. Jeg tror ikke Gud klapper noen på skulderen ved perleporten for å spre hat mot minoriteter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene1982 skrev (2 timer siden):

Jeg holder alle ansvarlige for egne handlinger inkludert kristne, andre religiøse, politikere og meg selv. Det er jo det som er poenget mitt. Om man beskytter sin egen gruppe fra konsekvenser av egne handlinger, og dømmer andre slik du dømmer homofile som det er det motsatte av hva Jesus ville gjort, er det problematisk i følge mitt menneskesyn og min tolkning av bibelen.  Så lenge man ikke skader andre og bidrar til samfunnet mener jeg at man kan leve som man vil. Jeg tror ikke Gud klapper noen på skulderen ved perleporten for å spre hat mot minoriteter. 

Du anklaget nettopp kristne for hva sektene til JW og Mormonere står for. Bibelen advarer mot kristne skurker. De burde legges merke til. Videre dømmer du meg for å spre hat. Jeg kan ikke huske jeg har sagt noe stygt om noen homofile pga deres legning. Bibelen taler mot homofili. Boken den Vestlige sivilisasjonen er bygget på.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle testamentet er fylt med hat, men hva som til en hver tid som holdes frem som guds-ord er i konstant endring for å passe med det samfunnet det blir ytret i.
Eneste grunn til at kristendommen fremstår relativt "ufarlig" i Norge i dag er som følge av mangel på makt.

True barn med gudommelig straff er en effektiv måte for kontroll og frykt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 21.36):

Jeg tror big bang oppstod som en tilfeldighet. En vakker tilfeldighet hvor alle faktorer plutselig var tilstede for å skape noe nytt. Litt som en regnbue eller en graviditet, bare mer komplisert. Et lykketreff 

Synes det er en fin tanke. At noen ganger så skjer det slike tilfeldige, utrolige ting.

Jeg tror ikke noen (gud) utløste big bang. Det bare skjedde. Som betyr at flere fine ting kan skje tilfeldig igjen

Anonymkode: 6cd0a...149

Ting skjer ikke bare av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (1 time siden):

Du anklaget nettopp kristne for hva sektene til JW og Mormonere står for. Bibelen advarer mot kristne skurker. De burde legges merke til. Videre dømmer du meg for å spre hat. Jeg kan ikke huske jeg har sagt noe stygt om noen homofile pga deres legning. Bibelen taler mot homofili. Boken den Vestlige sivilisasjonen er bygget på.

Når halvparten av de som bruker boken din er skurker, burde ikke det vært et signal om at vanlige kristne må kaste ut alle sektene?

Det er dette jeg ikke liker: du sier at homofili er synd (men du bare siterer en bok) Bibelen er lang og de fleste får litt hat, men du valgte homofile, og sa at det var ikke du som sa det, men det står i boka di.  Du oppfatter kritikk som hat. Jeg tror ikke noen homofile bryr seg om dj liker dem eller ikke, da bibelen for deg er for å støtte opp om meninger du allerede har. Du burde tenke på hvorfor du bryr deg. Hvorfor er deg vintig for deg å diktere anderes liv. Det er 2025. Kom ut av skapet om du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (55 minutter siden):

Når halvparten av de som bruker boken din er skurker, burde ikke det vært et signal om at vanlige kristne må kaste ut alle sektene?

Det er dette jeg ikke liker: du sier at homofili er synd (men du bare siterer en bok) Bibelen er lang og de fleste får litt hat, men du valgte homofile, og sa at det var ikke du som sa det, men det står i boka di.  Du oppfatter kritikk som hat. Jeg tror ikke noen homofile bryr seg om dj liker dem eller ikke, da bibelen for deg er for å støtte opp om meninger du allerede har. Du burde tenke på hvorfor du bryr deg. Hvorfor er deg vintig for deg å diktere anderes liv. Det er 2025. Kom ut av skapet om du vil!

Skurkestreker som å stjele, lyve, drepe, hor osv er galt fordi det står i boka Norges grunnlov er bygget på. Ikke sant?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

debatant skrev (2 minutter siden):

Og å stjele, lyve, drepe, hor osv er galt fordi det står i boka Norges grunnlov er bygget på. Ikke sant?

Dette er alle grunnlover bygget på. Det er helt normale etiske regler. Ikke det om hor. De sier bare at du ikke skal være utro.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (12 minutter siden):

Helene1982 skrev (12 minutter siden):

Dette er alle grunnlover bygget på. Det er helt normale etiske regler. Ikke det om hor. De sier bare at du ikke skal være utro.  

Anbefaler deg å få en korekt bibel som oversetter riktig. Så du ser med klarhet hvilke normale etiske regler du ikke tror på.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (5 minutter siden):

Anbefaler deg å korekt bibelsom oversetter riktig. Så du ser med klarhet hvilke normale etiske regler du ikke tror på.

Jeg følger ikke bibelen. Jeg lever nå og gjør handlinger etter mine egne etiske rettningslinjer. 

Endret av Helene1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 21.36):

Jeg tror big bang oppstod som en tilfeldighet. En vakker tilfeldighet hvor alle faktorer plutselig var tilstede for å skape noe nytt. Litt som en regnbue eller en graviditet, bare mer komplisert. Et lykketreff 

Synes det er en fin tanke. At noen ganger så skjer det slike tilfeldige, utrolige ting.

Jeg tror ikke noen (gud) utløste big bang. Det bare skjedde. Som betyr at flere fine ting kan skje tilfeldig igjen

Anonymkode: 6cd0a...149

Kanskje Romlingane prompa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 timer siden):

Jeg følger ikke bibelen. Jeg lever nå og gjør handlinger etter mine egne etiske rettningslinjer. 

Ser det.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor snakker folk om før og etter. Det er ikke noe før. Eller etter. Tid er noe vi har funnet på. 

Anonymkode: 75e79...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo et vitenskapelig spørsmål. Hvorfor skal fullstendig ukvalifiserte mennesker mene noe om universets opprinnelse?

Anonymkode: 01333...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er jo et vitenskapelig spørsmål. Hvorfor skal fullstendig ukvalifiserte mennesker mene noe om universets opprinnelse?

Super kvalifiserte Sagan hadde på 80 tallet helt andre perspektiver enn dagens super kvalifiserte Tyson. Hva hjelper det å være kvalifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (5 timer siden):

Super kvalifiserte Sagan hadde på 80 tallet helt andre perspektiver enn dagens super kvalifiserte Tyson. Hva hjelper det å være kvalifisert?

En 50-tallets thoraxkirurg hadde en helt annen tilnærming til hjerteoperasjoner en dagens hjertekirurger, men jeg antar du hadde foretrukket kvalifisert helsepersonell dersom du lå under kniver?  Eller hadde det vert like greit med snekkeren Lars?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 13.36):

Religiøse mennesker mener ofte at en Gud skapte universet. Men dere som ikke er religiøse, hva tenker dere om universets opprinnelse? Mener dere at det alltid har eksistert, at det oppsto av seg selv, eller har dere en annen teori?

Anonymkode: f6606...b16

Ordet alltid slutter på tid. Selve tiden startet også ved big bang så det er meningsløst å snakke om før big bang siden før handler om tid.

Spekulerer villt:

Hele det observerbare universet kom ut av et giga svart hull, svært massivt på svært liten plass som eksploderte ved big bang. Vi vet jo nå temmelig sikkert at svarte hull finnes, men mye mindre enn mitt teoretiske ur-svarte hull. Det kan ha eksploderte pga "kvantefluktasjoner" eller et annet mer ukjent fenomen. Kanskje var det et før likevel og at big crunch i forrige univers kom så langt at det opprinnelige giga svarte hullet nådde en kritisk masse, pga en hittil ukjent naturlov der det finnes en grense for hvor stort et svart hull kan bli.

Anonymkode: b719a...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For antropologer og psykologer kan det være interessant å kartlegge ukvalifiserte menneskers påståelighet, overtro, misoppfatninger og dumhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ordet alltid slutter på tid. Selve tiden startet også ved big bang så det er meningsløst å snakke om før big bang siden før handler om tid.

Spekulerer villt:

Hele det observerbare universet kom ut av et giga svart hull, svært massivt på svært liten plass som eksploderte ved big bang. Vi vet jo nå temmelig sikkert at svarte hull finnes, men mye mindre enn mitt teoretiske ur-svarte hull. Det kan ha eksploderte pga "kvantefluktasjoner" eller et annet mer ukjent fenomen. Kanskje var det et før likevel og at big crunch i forrige univers kom så langt at det opprinnelige giga svarte hullet nådde en kritisk masse, pga en hittil ukjent naturlov der det finnes en grense for hvor stort et svart hull kan bli.

Hva du skriver om har ingen ting med dagens bb modell å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
debatant skrev (2 minutter siden):

Hva du skriver om har ingen ting med dagens bb modell å gjøre.

Hva er det dagens modell sier om universets opprinnelse?.

Anonymkode: e8533...7ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 13.48):

Hva er det dagens modell sier om universets opprinnelse?.

Anonymkode: e8533...7ae

Jeg kjenner litt til 2024 modellen. Men den er vist foreldet nå. Nå er det nye modeller på gang da de forrige er konkurs og forkastet.

Det eneste bb modellene har til felles er at de heter "big bang", hvilket var et navn den fikk av Fred Hoyle som latterliggjorde modellen.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...