AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:36 #1 Del Skrevet onsdag kl 11:36 Religiøse mennesker mener ofte at en Gud skapte universet. Men dere som ikke er religiøse, hva tenker dere om universets opprinnelse? Mener dere at det alltid har eksistert, at det oppsto av seg selv, eller har dere en annen teori? Anonymkode: f6606...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet onsdag kl 14:12 #2 Del Skrevet onsdag kl 14:12 Bibelen sier noe om hvem som skapte, og hvorfor. Ikke en vitenskapelig publisering om detaljene rundt hvordan. Det er jo tross alt en tekst fra tidlig jernalder. Jeg ser ingen konflikt for kristen tro og vitenskapen i forhold skapelsen og universets tilblivelse. Hvordan dette er i andre religioner vet jeg ikke. Angående spørsmålet om universet bestandig har eksistert eller hadde en start. Uansett hvilken start vi tenker oss, Big Bang eller Gud, så blir spørsmålet enten, hva startet Big Bang? Eller hvordan ble Gud til? Å si at universet eller Gud er evige, er litt juks. Evig er et begrep vi bruker uten å forstå det, og som elegant løser spørsmålet om uten å gi noe mer informasjon. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:26 #3 Del Skrevet onsdag kl 14:26 Jeg blir helt svimmel av å tenke på universet, både på hvordan det oppstod og om det har en avgrensing. For hva var da før universets oppstandelse? Og hva finnes utenfor universets grenser? Etter å ha gått i ketaminassistert terapi og hatt veldig intense psykedeliske opplevelser, har dette blitt noe jeg grubler mye på. Jeg er ikke kristen, men opplevde i de behandlingene en form for kontakt med en dyptgående bevissthet og kjærlighet, og jeg vil tro det for mange er det samme som å «møte Gud». Jeg definerer det ikke som Gud, men som en universell energi som til syvende og sist finnes i oss alle - det er det alt er lagd av. Ettersom tid er et begrep konstruert av mennesker er det kanskje nytteløst å snakke om universets opprinnelse - det finnes ingen fortid eller fremtid, alt er her og nå. Men det er utrolig overveldende (og gøy) å filosofere over dette. Til syvende og sist tror jeg ikke vi mennesker har intellekt eller sanser nok til å fatte en brøkdel av alt som eksisterer/foregår, hverken i denne verdenen eller i universet generelt ☺️ Anonymkode: e77b8...5ff 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:11 #4 Del Skrevet onsdag kl 15:11 stan skrev (55 minutter siden): Bibelen sier noe om hvem som skapte, og hvorfor. Ikke en vitenskapelig publisering om detaljene rundt hvordan. Det er jo tross alt en tekst fra tidlig jernalder. Jeg ser ingen konflikt for kristen tro og vitenskapen i forhold skapelsen og universets tilblivelse. Hvordan dette er i andre religioner vet jeg ikke. Angående spørsmålet om universet bestandig har eksistert eller hadde en start. Uansett hvilken start vi tenker oss, Big Bang eller Gud, så blir spørsmålet enten, hva startet Big Bang? Eller hvordan ble Gud til? Å si at universet eller Gud er evige, er litt juks. Evig er et begrep vi bruker uten å forstå det, og som elegant løser spørsmålet om uten å gi noe mer informasjon. Godt svar, men universet slik vi kjenner det er ikke evig fordi vi vet at alt kom fra samme punkt og at alt beveger seg bort fra hverandre. Det er vel slik teorien om big bang har oppstått. Det betyr vel også, slik jeg forstår det, at alt i universet vil opphøre å eksistere når alt er langt nok borte fra hverandre. Gud kan være evig fordi tid ikke eksisterer utenfor universet. Ikke alt trenger å ha en start altså, men det er jo ganske uforståelig for oss mennesker der livet har en tydelig start og slutt. Anonymkode: fd614...31b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet onsdag kl 17:55 #5 Del Skrevet onsdag kl 17:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til syvende og sist tror jeg ikke vi mennesker har intellekt eller sanser nok til å fatte en brøkdel av alt som eksisterer/foregår, hverken i denne verdenen eller i universet generelt utrolig, jeg trodde jeg var den eneste å tenke sånn. Jeg er helt enig. Til og med om vi kunne utvikle en I.Q på.. la oss si... 1000 .. 10 000 ? en million ?.. vi hadde vært fremdeles begrenset av vår menneske kropp med sine 5 senser. Jeg finner dette helt fascinerende forresten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:31 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:31 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg blir helt svimmel av å tenke på universet, både på hvordan det oppstod og om det har en avgrensing. For hva var da før universets oppstandelse? Og hva finnes utenfor universets grenser? Etter å ha gått i ketaminassistert terapi og hatt veldig intense psykedeliske opplevelser, har dette blitt noe jeg grubler mye på. Jeg er ikke kristen, men opplevde i de behandlingene en form for kontakt med en dyptgående bevissthet og kjærlighet, og jeg vil tro det for mange er det samme som å «møte Gud». Jeg definerer det ikke som Gud, men som en universell energi som til syvende og sist finnes i oss alle - det er det alt er lagd av. Ettersom tid er et begrep konstruert av mennesker er det kanskje nytteløst å snakke om universets opprinnelse - det finnes ingen fortid eller fremtid, alt er her og nå. Men det er utrolig overveldende (og gøy) å filosofere over dette. Til syvende og sist tror jeg ikke vi mennesker har intellekt eller sanser nok til å fatte en brøkdel av alt som eksisterer/foregår, hverken i denne verdenen eller i universet generelt ☺️ Anonymkode: e77b8...5ff Hadde gjerne lest ett eget innlegg om ketaminassistert terapi fra deg, da jeg vurderer dette selv. Anonymkode: 79140...018 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:36 #7 Del Skrevet onsdag kl 19:36 Jeg tror big bang oppstod som en tilfeldighet. En vakker tilfeldighet hvor alle faktorer plutselig var tilstede for å skape noe nytt. Litt som en regnbue eller en graviditet, bare mer komplisert. Et lykketreff Synes det er en fin tanke. At noen ganger så skjer det slike tilfeldige, utrolige ting. Jeg tror ikke noen (gud) utløste big bang. Det bare skjedde. Som betyr at flere fine ting kan skje tilfeldig igjen Anonymkode: 6cd0a...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet onsdag kl 20:45 #8 Del Skrevet onsdag kl 20:45 Tid er i realiteten en målenhet for forandring, hva som var før BigBang er muligens et spørsmål som ikke gir mening. Ta en linjal på 30cm, der lengden er analogi for tid, så spør du hva er lengden før linjalen. Et spørsmål som ikke er relevant siden uten linjalen så er det ingen lengde. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet torsdag kl 05:54 #9 Del Skrevet torsdag kl 05:54 Gregarious skrev (9 timer siden): Tid er i realiteten en målenhet for forandring, hva som var før BigBang er muligens et spørsmål som ikke gir mening. Ta en linjal på 30cm, der lengden er analogi for tid, så spør du hva er lengden før linjalen. Et spørsmål som ikke er relevant siden uten linjalen så er det ingen lengde. Dagens big bang model sier at det var ingen ting før big bang. Før big bang gir ingen mening. Men en selvmotsigende big bang modell gir heller ingen mening. Husk at dagens bb modell er grunnleggende forskjellig fra den vi lærte av Sagan på 80 tallet. Og fremdeles har den mange problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:01 #10 Del Skrevet torsdag kl 06:01 Om jeg måtte bestemme meg for noe, så tror jeg det er en simulering. For å gå gjennom følelsesregisteret og vokse sjelelig. Anonymkode: aebf3...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:40 #11 Del Skrevet torsdag kl 10:40 debatant skrev (4 timer siden): Dagens big bang model sier at det var ingen ting før big bang. Før big bang gir ingen mening. Men en selvmotsigende big bang modell gir heller ingen mening. Husk at dagens bb modell er grunnleggende forskjellig fra den vi lærte av Sagan på 80 tallet. Og fremdeles har den mange problemer. Carl Sagan hadde knapt noen egen teori. Hans tilnærming til dette var nærmest filosofisk ispedd noen observasjoner. Sagan spekulerte bl a i om universet ville falle sammen igjen for så å utløse et nytt Big Bang. Nå er ikke dette en særlig utbredt teori lenger. I dag har vi langt mer presise modeller basert på langt mer presise observasjoner og matematikk og fysikk som understøtter dette. Anonymkode: eb076...ee4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet torsdag kl 12:22 #12 Del Skrevet torsdag kl 12:22 debatant skrev (6 timer siden): Dagens big bang model sier at det var ingen ting før big bang. Før big bang gir ingen mening. Men en selvmotsigende big bang modell gir heller ingen mening. Husk at dagens bb modell er grunnleggende forskjellig fra den vi lærte av Sagan på 80 tallet. Og fremdeles har den mange problemer. Mener du selvmotsigende eller ufullstendig. Om du mener førstnevnte så spesifiser gjerne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet torsdag kl 19:04 #13 Del Skrevet torsdag kl 19:04 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Carl Sagan hadde knapt noen egen teori. Hans tilnærming til dette var nærmest filosofisk ispedd noen observasjoner. Sagan spekulerte bl a i om universet ville falle sammen igjen for så å utløse et nytt Big Bang. Nå er ikke dette en særlig utbredt teori lenger. I dag har vi langt mer presise modeller basert på langt mer presise observasjoner og matematikk og fysikk som understøtter dette. Anonymkode: eb076...ee4 Bb teorien oppsto på 1920 tallet. Hva mener du med at Sagan ikke hadde en. Bb var det rådende paradigmet siden en fant bakgrunnsstrålingen. Sagan var ikke dum. Han kjente godt til dem. Poenget er at hans modeller var grunnleggende forskjellig fra dagens. Så du mener en har presise modeller som ikke tar hensyn til svart materie/energi som utgjør 94% av universets masse. Er ikke det å strekke strikken litt langt? Det finnes stjerner som er eldre enn angivelig alder på universet. Dette er ikke engang toppen av isfjellet av problemer med bb modellen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:10 #14 Del Skrevet torsdag kl 19:10 Det viktigste relgiøse må svare for er hvordan Gud oppstod. At han er evig er bullshit nissepreik x 100000. De viser til solnedganger, sommerfugler og fotosyntesen.. Se! En Gud må stå bak. Alt annet er umulig! Men hva er en sommerfugl i sammenligning med en evig og allmektig Gud uten feil??? Den dagen de klarer å forklare det, så skal jeg lytte. Anonymkode: 62e8d...a38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet torsdag kl 19:32 #15 Del Skrevet torsdag kl 19:32 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det viktigste relgiøse må svare for er hvordan Gud oppstod. At han er evig er bullshit nissepreik x 100000. De viser til solnedganger, sommerfugler og fotosyntesen.. Se! En Gud må stå bak. Alt annet er umulig! Men hva er en sommerfugl i sammenligning med en evig og allmektig Gud uten feil??? Den dagen de klarer å forklare det, så skal jeg lytte. Anonymkode: 62e8d...a38 Dette er skrevet om i et hav av andre tråder. Vi prøvde å skrive om dagens bb models konkursbo. Din uhøflige tone er ikke smigrende. Endret torsdag kl 19:33 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet torsdag kl 19:40 #16 Del Skrevet torsdag kl 19:40 Gregarious skrev (7 timer siden): Mener du selvmotsigende eller ufullstendig. Om du mener førstnevnte så spesifiser gjerne. En selvmotsigende modell er absolutt ufullstendig. En modell som ikke forklarer stjerners og galaksers tilblivelse forklarer ingen ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet torsdag kl 19:42 #17 Del Skrevet torsdag kl 19:42 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 13.36): Religiøse mennesker mener ofte at en Gud skapte universet. Men dere som ikke er religiøse, hva tenker dere om universets opprinnelse? Mener dere at det alltid har eksistert, at det oppsto av seg selv, eller har dere en annen teori? Anonymkode: f6606...b16 Jeg vet ikke. Pascal argumenterte for at det var smart å være religiøs av spillteoretiske grunner, men tror han bommet på sannsynlighetsberegningen. Religion handler mye om at man ikke klarer å akseptere at det faktisk alltid vil være ting vi ikke vet. Kan personlig ikke se hvorfor man skal lage fantasifortellinger istedenfor å si at vi ikke vet. Men skaper sikkert en god følelse hos dem som velger å være religiøse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:46 #18 Del Skrevet torsdag kl 19:46 Hva jeg tror er vel ikke så relevant, da jeg egentlig ikke har kunnskap til å mene noe som helst om det. Det er det kjedelige svaret fra en ikke-religiøs, som jo er det samme som mangel på en tro. Anonymkode: 5ba32...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:00 #19 Del Skrevet torsdag kl 20:00 Religiøse tror ingen ting om universets begynnelse, vi vet at her er det mye vi ikke vet eller kan forstå. Universet selv legger begrensninger på hva vi kan se, og tid og rom er såpass stort. En interessant teori er jo at det finnes multivers, og at vårt univers oppsto via et hull i et annet univers. Denne teorien svarer jo ikke på problemstillingen, den bare flytter den til et annet sted. Gregarious skrev (23 timer siden): Tid er i realiteten en målenhet for forandring, hva som var før BigBang er muligens et spørsmål som ikke gir mening. Ta en linjal på 30cm, der lengden er analogi for tid, så spør du hva er lengden før linjalen. Et spørsmål som ikke er relevant siden uten linjalen så er det ingen lengde. Eller er det en lengde som ikke blir målt? 🤷♀️ Anonymkode: 673f0...4d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet fredag kl 00:18 #20 Del Skrevet fredag kl 00:18 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 1.11): Godt svar, men universet slik vi kjenner det er ikke evig fordi vi vet at alt kom fra samme punkt og at alt beveger seg bort fra hverandre. Det er vel slik teorien om big bang har oppstått. Det betyr vel også, slik jeg forstår det, at alt i universet vil opphøre å eksistere når alt er langt nok borte fra hverandre. Gud kan være evig fordi tid ikke eksisterer utenfor universet. Ikke alt trenger å ha en start altså, men det er jo ganske uforståelig for oss mennesker der livet har en tydelig start og slutt. Anonymkode: fd614...31b Joda. Men hva var før punktet? Om Gud er utenfor tid, betyr det at alt skjer i samme stund? At evig er fravær av tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå