Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Bodø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At folk er sure kjenner jeg meg i hvert fall ikke igjen i. Jeg er søring og har aldri bodd fullt og helt i Bodø, men jeg har pga. en rolle i Forsvaret reist mye opp og ned i flere år. Jeg synes folk jevnt over er veldig hyggelige og imøtekommende. Det hjelper litt at jeg møter dem med litt selvironi på Østlandets bekostning, for all del, men "sure" synes jeg ikke treffer i det hele tatt.  

Ellers er det mye fantastisk natur i nærheten, og for meg som har reist mye opp og ned er absolutt flyplassbeliggenheten ganske grei. Rusler inn til sentrum. Synes heller ikke mørketiden, som heller ikke er så lang som jeg tror en del antar, har vært så ille. Sommeren er fin, og selv jeg som alltid har slitt med søvn synes midnattssolen har hatt null negativ innvirkning på døgnrytmen og innsovningen. Ellers synes jeg at Bodø, ved å være soleklar hovedstad i Nordland og ligge dritlangt fra nærmeste by større enn seg selv, føles litt mer "komplett" enn andre byer på roughly samme størrelse med overkommelig avstand til Oslo.

Så synes jeg ikke at selve byen (i motsetning til omgivelsene rundt den) er utpreget vakker, nødvendigvis, og jeg synes været er ganske kjipt selv til kystby nordpå å være. Så er nok ikke det heller fullt så ille som det en som er så negativ til tanken om å flytte til Bodø som TS kan se for seg, men det er for min del helt klart en ulempe. Uansett er det mye å like ved Bodø.

Anonymkode: c557e...8d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forstår skepsisen. Det er meldt sludd, 3 grader og 8 s/m vind i morgen.

Jeg bor sørpå og klippet plenen i går....

Anonymkode: 88ddf...aa1

Men nå er det uvanlig varmt på Østlandet da, og uvær nordpå… greit nok at været er dårligere i nord enn i sør, men ulikhetene som vi har akkurat nå er ikke typiske.

Når det er sagt, på generell basis er også jeg skeptisk til vinden i Bodø! Men det er nydelig rundt Bodø. Obs at det er høye boligpriser. Jeg opplever bodøværinger som åpne og hyggelige, men jeg har aldri bodd der (mye på besøk pga jobb). 

Anonymkode: 6f340...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode og varierte svar - takk! Oppleves det trygt? Jeg må Ta med meg to barn og det er viktig for meg at de skal ha en trygg oppvekst. 

Anonymkode: d68bd...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 13.07):

Vi vurderer å flytte til Bodø. Jeg har ikke lyst. Jeg har masse fordommer om at det er kaldt hele tida, ikke noe særlig sosialt som skjer og lite uteliv og muligheter for shopping eller kafeer. Jeg tror menneskene der oppe er sure og vanskelige og bli kjent med og at jeg kommer til å bli ensom og deprimert der, spesielt i mørketida. Og at jeg ikke får sove på sommeren med sollys 24/7. Beklager fordommene mine, men jeg føler jeg må være ærlig når jeg ber folk om å komme med erfaringer og hvorfor jeg spør. 

Det er kaldt der. Men menneskene er ikke sure og vanskelige. De er varme og rause, og jeg føler de får opp temperaturen flere grader. Det er klart du får sove; Du får deg "black- out" gardiner som stenger alt sollys ute. 

Jeg bor i sør, men har bodd i Bodø noen år. Jeg tenker tilbake på det som gode år. Og sommeren der har jo vært ganske fine de siste årene. :) 

Anonymkode: c9f5f...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø er ihvertfall et bra sted for single mennesker. Folk er kontaktsøkende. Vært ute på byen der noen ganger. Aldri gått alene hjem fra byen..

Anonymkode: 71dd0...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bodø er ihvertfall et bra sted for single mennesker. Folk er kontaktsøkende. Vært ute på byen der noen ganger. Aldri gått alene hjem fra byen..

Anonymkode: 71dd0...806

Mulig mannen flytter opp alene først. Burde jeg være bekymret..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var kjipt å bo der. Jeg trivdes aldri. Været. Det er langt til alt. 

Jeg vet mange utrolig hyggelige og positive folk som har vært ensomme i Bodø. Tilflyttere sliter ofte med å få et nettverk. 

For meg er det en liten by som prøver å være stor.

Anonymkode: 0e5aa...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...