Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Bodø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å flytte til Bodø. Jeg har ikke lyst. Jeg har masse fordommer om at det er kaldt hele tida, ikke noe særlig sosialt som skjer og lite uteliv og muligheter for shopping eller kafeer. Jeg tror menneskene der oppe er sure og vanskelige og bli kjent med og at jeg kommer til å bli ensom og deprimert der, spesielt i mørketida. Og at jeg ikke får sove på sommeren med sollys 24/7. Beklager fordommene mine, men jeg føler jeg må være ærlig når jeg ber folk om å komme med erfaringer og hvorfor jeg spør. 

Anonymkode: d68bd...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste sted å bo om du liker friluftsliv, bynære fjellturer, båtliv, kajakk og i det hele tatt nærhet til natur og naturkrefter. Ikke så mye å skryte av når det gjelder shopping, men vi har og får tak i det vi trenger. I tillegg er det kun 80 minutter til Gardermoen, om du absolutt må ut av landet, eller til Oslo. Hvor lang tid bruker du til din flyplass i dag?  Flyplassen ligger i sykkelavstand fra sentrumsområdene. 
Jeg har bodd i Oslo, og var glad for å komme nordover igjen. Her er det ro og fred. 
Det finnes lystette gardiner! Og behovet for søvn reduseres på sommeren, da kan du nyte lyse kvelder. Og vinteren må du bare leve med. Den går over når det blir april. 

Velkommen nordover!

Anonymkode: 486d8...210

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi masse konserter i Stormen, Svømmehallen scene, Parkenfestivalen, Opptur, Musikkfestuka 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt! Det var de verste årene i mitt liv, da jeg bodde der. Det var en befrielse å komme seg vekk. Bodde der i 4 år. 

Sleit ekstremt mye med å komme i kontakt med folk. Via arbeid var det veldig inngrodd miljø og lite rom for å bli kjent med nye. Synes generelt ikke folk var så vennlige, bar preg av at folk hadde seg og sitt. Som voksen nyinnflytter uten familie ble det bare ensomt. 

jeg har bodd både i Trondheim, Tromsø, Stavanger og Oslo etter det. Det har vært helt andre opplevelser. 

Anonymkode: aaad4...aa0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beste sted å bo om du liker friluftsliv, bynære fjellturer, båtliv, kajakk og i det hele tatt nærhet til natur og naturkrefter. Ikke så mye å skryte av når det gjelder shopping, men vi har og får tak i det vi trenger. I tillegg er det kun 80 minutter til Gardermoen, om du absolutt må ut av landet, eller til Oslo. Hvor lang tid bruker du til din flyplass i dag?  Flyplassen ligger i sykkelavstand fra sentrumsområdene. 
Jeg har bodd i Oslo, og var glad for å komme nordover igjen. Her er det ro og fred. 
Det finnes lystette gardiner! Og behovet for søvn reduseres på sommeren, da kan du nyte lyse kvelder. Og vinteren må du bare leve med. Den går over når det blir april. 

Velkommen nordover!

At flyturen tar 80 minutter betyr ikke at reisen tar 80 minutter. Du skal fortsatt komme deg til flyplassen, være der 1 time før.
Direktefly fra Bodø til Gardermoen tar forøvrig 90 min, og legg på reisevei til flyplass og venting på flyplass, så er du fort oppe i 180 min. 3 timer. 

Det er ganske mange steder hvor man lett kan ta tog til Gardermoen og bruke mye kortere tid. På Østlandet har man også Torp flyplass med direktefly til utlandet og flere steder i Norge. Greit at det sikkert er fordeler med Bodø, men sentral plassering er nå virkelig ikke en av dem.

Anonymkode: 4192c...386

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At flyturen tar 80 minutter betyr ikke at reisen tar 80 minutter. Du skal fortsatt komme deg til flyplassen, være der 1 time før.
Direktefly fra Bodø til Gardermoen tar forøvrig 90 min, og legg på reisevei til flyplass og venting på flyplass, så er du fort oppe i 180 min. 3 timer. 

Det er ganske mange steder hvor man lett kan ta tog til Gardermoen og bruke mye kortere tid. På Østlandet har man også Torp flyplass med direktefly til utlandet og flere steder i Norge. Greit at det sikkert er fordeler med Bodø, men sentral plassering er nå virkelig ikke en av dem.

Anonymkode: 4192c...386

Snakker om å misforstå og svartmale... Det ble vel ikke påstått at Bodø er veldig sentralt plassert eller at det er kortere vei til utlandet derfra enn andre steder i Norge. Det ble jo bare nevnt at om man savner livet sørpå er det kjapt å komme seg fra bysentrum til flyplassen, og grei reisetid fra Bodø til Oslo. Det er det jo, uten at noen påstår at Bodø er eneste byen med den muligheten eller at Bodø er bedre enn alle andre steder.

Mine tanker om Bodø:

Jeg er fra ene nabokommunen, og har bodd i Bodø i to perioder av livet (ifm utdannelse). Jeg tviler ikke på at det er vanskelig å finne seg nye venner hvis man kommer som voksen til Bodø, men dette er ikke Bodø alene om. Jeg har bodd mange ulike steder (både byer og tettsteder/bygder) i Norge, fra helt sør i landet til enda lengre nord enn Bodø, og de menneskene jeg ble kjent med var utelukkende tilflyttere eller studenter som bodde der midlertidig. Hadde liten eller ingen kontakt med innfødte på noen av plassene. Det er jo naturlig, da folk har familie og venner på hjemstedet sitt, og ikke alle har overskudd til flere venner. Hvis man prøver å møte andre tilflyttere, har man kanskje større hell.

Hvis man er vant med Oslo eller annen litt større by, og ønsker et like urbant liv dit man flytter, så vil man sikkert bli skuffet over Bodø. Hvis man derimot er åpen for nye omgivelser og opplevelser, så har Bodø mye fint å by på. Man får tak i stort sett det man vil ha, både nytt og brukt, det er mange ulike restauranter og kafeer, det er som nevnt flere festivaler og happenings i løpet av året, masse muligheter for frilufstliv og nydelig natur. Været er veldig skiftende, og vinteren kan være hard, og ja man blir lett deprimert i mørketida, så man må finne måter å jobbe seg gjennom det på. Men sommerhalvåret vil jeg påstå er helt fantastisk i Bodø og omegn! Da er det både kos i solveggen på en av byens uteserveringer og mange nydelige turstier rundt i området. Hopper man i bilen kan man jo kjøre litt utenfor byen og prøve seg på fisking eller rafting i Saltstraumen (Europas og verdens sterkeste malstrøm)! Det anbefales! En tur til Kjerringøy er også å anbefale hvis man er interessert i historie og gammel kultur, eller bare vil se mer fin natur.

Det er med Bodø som med andre steder; mye avhenger også av egne forventninger og den innstillingen man tar med seg.

Anonymkode: 33116...88d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks Bodø væring her. Nydelig by! Fantastisk fotballag;) 

Meeen noe «klikkete», et åpent folkeslag men mener allikevel at de kan være vanskelig å få helt innpass hos, men igjen, jeg bor på sørlandet,( og alle vet hva  som sies om de) men de har jeg merket lite til, så har mye med deg selv å gjøre, Din fremtoning og hva du selv gjør for å skape din egen lykke og trivsel. 

Anonymkode: a88b3...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bra for noen, men ikke noe for meg. Liten by med storbygalskap, relativt lite å gjøre om du ikke liker natur eller de konsertene som holdes i Stormen. Lite restauranter, uteliv, shopping. Du må elske vind, og ikke være avhengig av flere solvarme dager på rad.

Anonymkode: ada02...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår skepsisen. Det er meldt sludd, 3 grader og 8 s/m vind i morgen.

Jeg bor sørpå og klippet plenen i går....

Anonymkode: 88ddf...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø er en fantastisk by. Har bodd der i 16 år før jeg måtte flytte. Savner byen. 

Byen er passelig stor, så den har de viktigste tingene man trenger. Ok med tanke på shopping, bra uteliv for de som liker sånt, og nydelig natur overalt. Både fjell og hav er lett tilgjengelig. Et veldig godt kulturliv også, og fine museer - faktisk blant landets beste. Kjenner meg overhodet ikke igjen i de som har negative opplevelser med folkene. Veldig hyggelig mennesker - stort sett. Akkurat som de fleste andre steder vil jeg tro. Vinteren kan være lang, men vi bor tross alt i Norge. Mørketida er «kort» sammenlignet med Troms og Finnmark. Og sommeren er helt nydelig. Så jeg savner Bodø og anbefaler stedet på det varmeste. 

Anonymkode: 931c4...1c6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet om Bodø er at jeg hadde trengt en god vindjakke.

Jeg har uten å ha bodd i byen ca 10 bekjente i traktene. Inntrykket mitt fra de er at om jeg bare spør om å få komme på besøk, så får jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår skepsisen. Det er meldt sludd, 3 grader og 8 s/m vind i morgen.

Jeg bor sørpå og klippet plenen i går....

Anonymkode: 88ddf...aa1

Hehe, ja jeg stusset litt på kommentaren lengre opp der de skrev at vinteren er over i april :ler: Hvis man er heldig, er snøen borte og våren i full gang helt i slutten av april/begynnelsen av mai, men like ofte ligger siste snøen til man bikker over i mai og den ordentlige vårfølelsen kommer ikke før godt ut i mai eller begynnelsen av juni.
Jeg husker med gru i 2020... Jeg tuller ikke når jeg sier at blomsterbedene ikke smeltet frem før helt i slutten av mai... Så ja, man må være litt hardhaus (eller god på å fortrenge) for å bo her. Jeg tror mange av oss lever på de fine sommerne og bare går i dvale og fortrenger den mørke vintertida.

Anonymkode: 33116...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jævla vinden går gjennom marg og bein.  Skulle jeg valgt Nord-Norge, hadde jeg heller gått for Narvik eller Harstad

Anonymkode: 9e2cd...c4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller flyttet til mars 😂

Ikke er det noen by, ikke er det en bygd, vinden blåser konstant, mørkt, slapsete og jævlig fra oktober til og med mars/april. 

Hadde ikke flyttet dit selv om jeg ble tvunget til det. 

Fått et bra fotballag da, men hvor lenge varer det? 

Anonymkode: 4cc8f...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig mange steder i nord jeg heller ville valgt enn Bodø

Anonymkode: 0433e...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke verre enn Holmestrand ? Her skjer det ingenting.  # stuck # 

Anonymkode: a71fd...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Bodø, men det har sannsynligvis med at jeg har halve familien min i en nabokommune litt nordover. Bor på Østlandet, men hadde flyttet på flekken om livet gjorde at det var gjennomførbart akkurat nå.

Mørketiden er spesiell, det blåser alltid i Bodø, og vinteren varer naturlig nok lenger enn sørpå. Men resten av året er nydelig.

Anonymkode: e8e71...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra ei bygd litt lengre nord, men har nå bodd i Bodø i 15 år. Elsker byen, nærheten til naturen, miljøet og utvalget når det gjelder frisører/skjønnhet/hudpleie - som er en viktig del av mine interesse. Elsker utvalget når det gjelder butikker da det strekker til mitt bruk, men så er ikke jeg veldig opptatt av shopping heller. 

Jeg kunne aldri tenkt meg å bo i Tromsø, men Trondheim hadde ikke vært utelukket. Har ingen planer om å flytte, men skal vi flytte så blir det til ei bygd og ikke noen annen by. 

Anonymkode: db99f...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...