Gå til innhold

Dødsfall på Facebook

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når Facebook vet om dødsfallet før søsken, så reagerer jeg. 
De som er så ufølsomme og egoistiske at de må løpe til Facebook og andre sosiale medier, straks de finner ut at noen er død, for å være først, de har lite omløp i toppetasjen. 
(sannsynligvis leser de ikke tråder på kvinneguiden, så de får heller ikke dette synspunktet med seg).

Anonymkode: 83d53...a96

Akkurat dette er jeg veldig enig i.
Min bror gikk birt brått og uvventa tidligere i år, han hadde et enormt nettverk og vi i familien kunne naturligvis ikke nå alle før ryktene begynte å gå men jeg skjønner ikke hvorfor folk syntes det var greit å poste om dødsfallet hans ikke bare på egne facebooksider men hans facebook og instagram før vi i familien gjorde det. 
Vi venta bevisst med å legge ut dødsannonsen til vi visste at visse personer hadde fått beskjeden muntlig av en av oss i familien og slikt tar jo åpenbart litt tid. Vi snakker et par dager, ikke uker.

Anonymkode: 13287...c9e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bedre å ta kontroll selv enn å risikere at folk begynner å kondolere eller legge ut hjerter på soMe. Men jeg har venta til alle de nærmeste er informert og dødsannonse er ute . For jeg syns ikke det er kult å få vite om slik via FB! 

Anonymkode: c4fff...abf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slettet min mann FB da han lå for døden - akkurat som jeg ville ønsket om det var jeg som skulle dø. Ønsker ikke at min FB-side skal bestå når jeg ikke er her mer, og det vet barna mine. De er akkurat like private som meg så de ville ikke hatt noe FB-minneside selv. 

Anonymkode: 7def0...7d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har vært fint å kunne dele næres dødsfall, da har jeg sluppet å ringe rundt til alle som muligens hadde en relasjon til dem. Selvsagt ikke for alle de nærmeste pårørende er informert. Det blir litt som å sette inn annonse i avisa, jeg ser ikke noe problem med det. 

Å få gjort om personenes profil til minneside er derimot ikke så enkelt. Meta er umulig å få tak i. Jeg har fulgt alle oppskrifter og dokumentert i øst og vest. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (2 timer siden):

Jeg synes det har vært fint å kunne dele næres dødsfall, da har jeg sluppet å ringe rundt til alle som muligens hadde en relasjon til dem. Selvsagt ikke for alle de nærmeste pårørende er informert. Det blir litt som å sette inn annonse i avisa, jeg ser ikke noe problem med det. 

Å få gjort om personenes profil til minneside er derimot ikke så enkelt. Meta er umulig å få tak i. Jeg har fulgt alle oppskrifter og dokumentert i øst og vest. 

Helt enig. Facebook skulle hatt kundeservice når det gjelder slike ting.

Anonymkode: 3cea8...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er viktig å huske at det er opp til de nærmeste pårørende om de vil opplyse om dødsfall på fb. Ser en del legger ut om venners og litt perifere slektningers dødsfall. Det blir helt feil, synes jeg.

Anonymkode: c35f9...593

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 12.58):

Når Facebook vet om dødsfallet før søsken, så reagerer jeg. 
De som er så ufølsomme og egoistiske at de må løpe til Facebook og andre sosiale medier, straks de finner ut at noen er død, for å være først, de har lite omløp i toppetasjen. 
(sannsynligvis leser de ikke tråder på kvinneguiden, så de får heller ikke dette synspunktet med seg).

Anonymkode: 83d53...a96

Da en forelder her døde så visste alle rundt her at hn var død (offentlig person). Det var da naturlig å legge det ut på Facebook etter at de nærmeste var informert og gjøre om hn's side til en minneside. Ville heller gjøre det på den måten enn at det skulle være spekulasjoner og uttalelser på ulike kanter. Det ble da mindre belastning og oppfølging for de etterlatte. Da begravelsen kom ble også denne streamet for de som ville delta digitalt, men dette var under koronatiden. Ser man tilbake på det var det surrealistisk, men det var mange som så på begravelsen online på denne tiden. En annen begravelse jeg var i under koronatiden ble også tatt opp og delt med de som ikke kunne delta.

Anonymkode: d44dd...207

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 12.48):

Nå har jeg kommet i en alder. Da jeg de siste årene har opplevd veldig mange kjente har dødd. Familiemedlemmer venner arbeidskollegaer osv. jeg er 50. Men reagerer at det blir postet så utrolig fort på Facebook . Ser at det da blir masse aktivitet med hjerter ord osv. Men så går det pr dager så er alt stille. Hører at mindre og mindre møter opp til begravelse. Hvordan tenker dere om hvordan det har blitt?. 

Anonymkode: cccbe...43b

Jeg har opplevd at nær familiemedlem poster dødsfallet på fb raskt etter dødsfallet, og før vi som nærmeste familie fikk beskjed om dødsfallet. 

Anonymkode: c2f08...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tenker det er viktig å huske at det er opp til de nærmeste pårørende om de vil opplyse om dødsfall på fb. Ser en del legger ut om venners og litt perifere slektningers dødsfall. Det blir helt feil, synes jeg.

Anonymkode: c35f9...593

Det har man dessverre ingen styring på. Plutselig er det noen som vil dele om sitt tap. Så skal man ha styring på det må man legge ut innlegg selv. Helt realistisk. 

Anonymkode: c4fff...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekskjæresten min døde og datteren hans lagde minneside på Facebooksiden hans.

Dette er fem år siden og og jeg skjønner jo at alle ikke har fått det med seg, fortsatt gratulerer perifere venner han med bursdagen og ønsker han en fin dag og hei og opp og skål.

Pussig. 

Anonymkode: a3418...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvfølgelig orientere de nærmeste personlig. Så syns jeg det er greit å legge det ut på fb, gjerne med tid og sted for begravelse. Har satt stor pris på hjerter og gode ord på fb. Det er gjerne veldig travelt i uken mellom dødsfall og begravelse, og jeg personlig orker ikke mye besøk akkurat den uka. Men omtanke via meldinger er veldig fint å få.

Anonymkode: d7b37...02e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ekskjæresten min døde og datteren hans lagde minneside på Facebooksiden hans.

Dette er fem år siden og og jeg skjønner jo at alle ikke har fått det med seg, fortsatt gratulerer perifere venner han med bursdagen og ønsker han en fin dag og hei og opp og skål.

Pussig. 

Anonymkode: a3418...e6f

Hvis hun har laget en Facebook minneside og fylt ut skjema inne på Facebook der man må sende inn bilde av skifteattest eller dødsannonse, vil ikke bursdagshilsner dukke opp og det stå øverst på siden at det er en minneside for avdøde.

Hvis hun ikke har meldt inn til Facebook at han er død, fungerer hans facebook-konto som om han var i live.

Anonymkode: 3cea8...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...