Gå til innhold

Dødsfall på Facebook

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kommet i en alder. Da jeg de siste årene har opplevd veldig mange kjente har dødd. Familiemedlemmer venner arbeidskollegaer osv. jeg er 50. Men reagerer at det blir postet så utrolig fort på Facebook . Ser at det da blir masse aktivitet med hjerter ord osv. Men så går det pr dager så er alt stille. Hører at mindre og mindre møter opp til begravelse. Hvordan tenker dere om hvordan det har blitt?. 

Anonymkode: cccbe...43b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk må gjøre som de vil. Jeg for min del har aldri delt dødsfall i nær familie på sosiale medier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Folk må gjøre som de vil. Jeg for min del har aldri delt dødsfall i nær familie på sosiale medier. 

Ikke jeg heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå har jeg kommet i en alder. Da jeg de siste årene har opplevd veldig mange kjente har dødd. Familiemedlemmer venner arbeidskollegaer osv. jeg er 50. Men reagerer at det blir postet så utrolig fort på Facebook . Ser at det da blir masse aktivitet med hjerter ord osv. Men så går det pr dager så er alt stille. Hører at mindre og mindre møter opp til begravelse. Hvordan tenker dere om hvordan det har blitt?. 

Når Facebook vet om dødsfallet før søsken, så reagerer jeg. 
De som er så ufølsomme og egoistiske at de må løpe til Facebook og andre sosiale medier, straks de finner ut at noen er død, for å være først, de har lite omløp i toppetasjen. 
(sannsynligvis leser de ikke tråder på kvinneguiden, så de får heller ikke dette synspunktet med seg).

Anonymkode: 83d53...a96

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal gi Facebook skylden for at folk ikke møter opp i begravelser. Tror folk i en presset hverdag med økt stress og forventninger har mer skyld i at folk ikke har så mye kontakt i det virkelige liv lenger.

Anonymkode: 704c6...df6

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært vanlig at folk deler på Facebook at noen har gått bort. Det på grunn av utvidet vennekrets både til de nærmeste, og til den avdøde. De er færre som leser dødsannonsene idag enn tidligere (vil jeg tro), så det er litt «folkeopplysning» med å dele det på SoMe. 
Jeg får ikke selv med meg alle som går bort, og går i færre begravelser nå enn tidligere. Jeg regner med det vil ta seg litt opp med årene igjen. Jeg er i en litt mellomfase nå i forhold til alder og når folk oftest går bort. 

Jeg tenker folk må dele det de selv ønsker å dele, enten det er her eller der. For noen er det godt å få dele, og få den omsorgen, mens andre ikke har samme behovet. Begge deler er helt greit. Jeg personlig følger ikke opp folk jeg har gitt et hjerte til som er mer perifere, men kan sende en sms til en venninne og hører hvordan det går flere ganger etter noen nære har gått bort. Det tar jeg ikke offentlig på Facebook . 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det blir fort mye "prat" og "hjerter" om man ikke selv poster noe også har jeg erfart og det er ofte verre enn om man poster og får alle disse på den ene posten. Når det gjelder å gå i begravelse får hver gjøre det som er riktig for dem, personlig vil jeg jeg tenke at man ikke har noe i en begravelse å gjøre om man ikke også hadd enoe med personen å gjøre mens de var i live, vi opplevde sågar at noen som ikke hadde snakket med et familiemedlem på over 30 år holdt tale om hvor trist det ville bli å gå videre uten personen mens tårene rant og for oss ble det rett og slett for mye..

Anonymkode: 1db50...c47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et vanskelig område som ikke er svart/hvitt.
Jeg endte selv med å formidle at mannen min var død på hans facebookside etter å ha formidlet det til de det var naturlig å si det til. Dødsfallet kom brått og uventet, og han hadde mange bekjente der jeg aldri hadde møtt. Han ønsket også at kontoen skulle slettes om noe skjedde, så jeg hadde et ønske om å unngå så mye spekulering når jeg plutselig tok kontoen hans ned (vi hadde gjensidig rett til å gjøre det). For meg gjorde det godt med tilbakemeldinger og små anekdoter der jeg satt i sjokk. Hadde i utgangspunktet ikke trodd jeg ville fortalt om noe slikt på facebook. Det er også godt å vite at det ikke ligger der til evig tid, eller at det ikke tikker inn gratulasjoner fra bekjente årlig på en facebookkonto man ikke får slettet (som var årsaken til at han ønsket kontoen bort som han så skjedde hos en kollega som var død). Tror ikke det påvirket oppmøte i bisettelsen.

Anonymkode: e2e64...831

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet nære familiemedlemmer før Facebook verden. Å da husker jeg bare hvor mye det hjalp oss i sorgen. At vi fikk besøk osv.  Men klart vi er forskjellige og det som er godt for noen blir et mas fir andre kanskje ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det er et vanskelig område som ikke er svart/hvitt.
Jeg endte selv med å formidle at mannen min var død på hans facebookside etter å ha formidlet det til de det var naturlig å si det til. Dødsfallet kom brått og uventet, og han hadde mange bekjente der jeg aldri hadde møtt. Han ønsket også at kontoen skulle slettes om noe skjedde, så jeg hadde et ønske om å unngå så mye spekulering når jeg plutselig tok kontoen hans ned (vi hadde gjensidig rett til å gjøre det). For meg gjorde det godt med tilbakemeldinger og små anekdoter der jeg satt i sjokk. Hadde i utgangspunktet ikke trodd jeg ville fortalt om noe slikt på facebook. Det er også godt å vite at det ikke ligger der til evig tid, eller at det ikke tikker inn gratulasjoner fra bekjente årlig på en facebookkonto man ikke får slettet (som var årsaken til at han ønsket kontoen bort som han så skjedde hos en kollega som var død). Tror ikke det påvirket oppmøte i bisettelsen.

Anonymkode: e2e64...831

Godt poeng, tanten min har vært død i noen år, men det kommer inn fødselsdagsgratulasjoner på facebook fremdeles. For en nærstående må sånt være veldig vondt.

Anonymkode: 0d91e...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

For meg var det veldig godt å få så mange hjerter, kondolanser, varme når jeg mistet en nær, og kirken var stappfull i begravelsen, dette gjør godt for denne sørgende sjelen. Men vi er alle forskjellige.

Anonymkode: fd97e...38a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Folk må gjøre som de vil tenker jeg. Så er det jo noe med at det ofte går rykter om man ikke sier noe. 

Var en gang det gikk rykter om at moren min var død. Skikkelig ubehagelig. Da var det egentlig svigerinnen til pappa som var død. vi visste jo selfølgelig det, men var forsatt ubehagelig å høre det fra flere. 

Anonymkode: ab379...2d0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt poeng, tanten min har vært død i noen år, men det kommer inn fødselsdagsgratulasjoner på facebook fremdeles. For en nærstående må sånt være veldig vondt.

Med dødsattesten kan man gjøre om den siden til en minneside eller få slettet den

Anonymkode: fd97e...38a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må legge til at det ikke er fb som gjør til at ferre stiller i begravelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må legge til at det ikke er fb som gjør til at ferre stiller i begravelse. 

Klar over det. Men det betyr mye for de i sorg at folk møter opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min var åpen på Facebook om at han hadde uhelbredelig kreft, og skrev av og til hvordan det gikk med behandling og helsen, og skrev også en uke før han døde at nå gikk det mot slutten.

Et par dager etter at han hadde forlatt oss, la jeg ut et bilde av han og skrev at han ikke var blant oss mer.

Noen dager senere skrev jeg på Facebook når og hvor bisettelsen skulle finne sted, og at det skulle være minnestund.

Hadde jeg ikke lagt ut dette på Facebook, hadde det vært få av hans bekjente og venner som hadde fått med seg at han var borte, og derfor ikke hadde fått muligheten til å ta farvel med han i kirken.

Jeg syntes det var veldig godt å se alle de fine kommentarene folk la igjen, og det var en trøst for meg.

Anonymkode: 3cea8...abc

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, dette har jeg også observert (men ikke angående familiemedlemmer, da hadde jeg prøvd å gjøre noe med det/slette profilen eller få den omgjort til en minneside), og tenkt at det virker jo bare utrolig trist når folk skriver "håper du har en fin bursdag!" til en som har vært død i årevis..

Anonymkode: 777ed...281

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette har jeg også observert (men ikke angående familiemedlemmer, da hadde jeg prøvd å gjøre noe med det/slette profilen eller få den omgjort til en minneside), og tenkt at det virker jo bare utrolig trist når folk skriver "håper du har en fin bursdag!" til en som har vært død i årevis..

Anonymkode: 777ed...281

Fikk venneforslag til en som jeg hadde flere felles venner med,men som jeg ikke kjente.Gikk da inn på siden til vedkommende.Da oppdaget jeg at h*n var død for over ett år siden..🤔H*n hadde også etter bortgangen fått gratulasjoner til dagen! Sletta selvfølgelig forslaget. Det er ikke alle som får med seg at noen går bort,derfor bør en ha en plan om hvem som skal slette ens fb når en er borte!

Anonymkode: 2e6f7...c53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjæresten min var åpen på Facebook om at han hadde uhelbredelig kreft, og skrev av og til hvordan det gikk med behandling og helsen, og skrev også en uke før han døde at nå gikk det mot slutten.

Et par dager etter at han hadde forlatt oss, la jeg ut et bilde av han og skrev at han ikke var blant oss mer.

Noen dager senere skrev jeg på Facebook når og hvor bisettelsen skulle finne sted, og at det skulle være minnestund.

Hadde jeg ikke lagt ut dette på Facebook, hadde det vært få av hans bekjente og venner som hadde fått med seg at han var borte, og derfor ikke hadde fått muligheten til å ta farvel med han i kirken.

Jeg syntes det var veldig godt å se alle de fine kommentarene folk la igjen, og det var en trøst for meg.

Anonymkode: 3cea8...abc

❤️❤️❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Fikk venneforslag til en som jeg hadde flere felles venner med,men som jeg ikke kjente.Gikk da inn på siden til vedkommende.Da oppdaget jeg at h*n var død for over ett år siden..🤔H*n hadde også etter bortgangen fått gratulasjoner til dagen! Sletta selvfølgelig forslaget. Det er ikke alle som får med seg at noen går bort,derfor bør en ha en plan om hvem som skal slette ens fb når en er borte!

Anonymkode: 2e6f7...c53

Det er mange muligheter på det området

Man bør oppnevne en minnekontoforvalter, og den kan enten slette kontoen eller gjøre den om til en minneside. Jeg hadde fortsatt tilgang til kontoen til mannen min etter han gikk bort, og gjorde sånn at fødselsdatoen ikke ble offentlig. Da blir ikke venner minnet på bursdagen, men det blir de heller ikke om den blir gjort om til en minneside. I tillegg la jeg ut at han hadde gått bort på siden hans, slik at de som går inn der ser det 

Anonymkode: 4a9c4...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...