Gå til innhold

Forkjøpsrett

Gjest Nicolaisen

Anbefalte innlegg

Gjest Nicolaisen

Dere som bydde på bolig, vant budrunden og fikk boligen på høyeste ansiennitet - hvor mange år ansiennitet hadde dere? Jeg og samboer fikk bolig med hemmelig bud, fikk overtalt selger til å være med på det og det ble derfor ikke budrunde - vi bydde prisantydning. Jeg har 17 år ansiennitet og håper det holder. Jeg var inne på min boligbyggelaget hjemmeside og sett på alt som ble lagt ut nytt idag av kjøpte boliger (blir lagt ut nye boliger hver onsdag) og der var over halvparten med ansiennitet kun fra 2020 til 2025 - overrasker meg at så mange ikke har vært medlem eller blitt tipset om det mye tidligere! Vi håper de som eventuelt er interessert mener boligen ikke er verdt prisantydning og hadde tenkt å by lavere selv eller ikke har høyere ansiennitet enn meg - vi hadde tenkt å by lavere enn prisantydning, men vet det er større sjans for at folk ikke vil ha boligen hvis den heller ble kjøpt for prisantydning enn under prisantydning. Ut ifra det vi har hatt mulighet til å kjøpe bolig for, så er denne boligen helt klart den som har føltes mest riktig av flere vi har sett på - mye pga barnet vårt også. Trenger noen oppmuntrende historier, nervene sitter utenpå de neste dagene og er så redd for å miste den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt lang ansiennitet når jeg har kjøpt bolig, men har fulgt med på hvor lang ansiennitet folk har som kjøper bolig rundt her jeg bor. Det er VELDIG tilfeldig. Noen får boligen til godt under prisantydning og har ingen ansiennitet, noen har ansiennitet på over 40 år som plutselig snapper opp siste liten.

Så det er helt umulig å si om dere er trygge eller ikke. Mye tilfeldigheter. 

Anonymkode: fe86f...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolaisen

Jeg vet det er helt umulig å si, jeg ønsket bare høre hvor høy ansiennitet folk har fått boligene sine på 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tok boligen vår på ansiennitet. Hadde litt over 30 år, fikk den overført fra en i familien fordi vi ville ha boligen.

Anonymkode: a5c83...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flyttet inn i min første Obos leilighet i 1996 og meldte meg samtidig inn i Obos, flyttet fra Obos leilighet til selveierleilighet i 2203 og deretter flyttet jeg til andre siden av landet. Har 29 år ansiennitet per i dag, men den dagen jeg flytter tilbake til Oschlo så vil ansienniteten være nærmere 50 år. Den ansienniteten kommer nok til gode når vi setter snuten sørover igjen. 

Anonymkode: 77c4d...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolaisen
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi tok boligen vår på ansiennitet. Hadde litt over 30 år, fikk den overført fra en i familien fordi vi ville ha boligen.

Jeg fikk bytte medlemskap med min mor. Jeg hadde 12 år, hun 17 - øker sjanser litt mer med 5 ekstra år 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis fristen for å melde forkjøp har gått ut, er det jo bare å spørre megler om hvor lang ansiennitet den med lengst ansiennitet har. Det gir deg jo en pekepinn.

I borettslaget vi bor i, er det mange i trettiårene med 1-2 barn som kjøper leilighet. Leilighetene som selges her, får ofte meldere av forkjøp med ansiennitet fra slutten av åttitallet/starten av nittitallet (for de som har arvet OBOS-medlemsskap fra foreldre). Men det betyr ikke nødvendigvis at de blir tatt på forkjøp. Vi hadde lengst forkjøpsrett da vi kjøpte, men var også de eneste som la inn bud, og fikk leiligheten under prisantydning.

Anonymkode: ada3b...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolaisen
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis fristen for å melde forkjøp har gått ut, er det jo bare å spørre megler om hvor lang ansiennitet den med lengst ansiennitet har. Det gir deg jo en pekepinn.

I borettslaget vi bor i, er det mange i trettiårene med 1-2 barn som kjøper leilighet. Leilighetene som selges her, får ofte meldere av forkjøp med ansiennitet fra slutten av åttitallet/starten av nittitallet (for de som har arvet OBOS-medlemsskap fra foreldre). Men det betyr ikke nødvendigvis at de blir tatt på forkjøp. Vi hadde lengst forkjøpsrett da vi kjøpte, men var også de eneste som la inn bud, og fikk leiligheten under prisantydning.

Anonymkode: ada3b...13a

Meldefrist for  forkjøpsrett har ikke gått ut enda 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicolaisen skrev (2 timer siden):

Jeg vet det er helt umulig å si, jeg ønsket bare høre hvor høy ansiennitet folk har fått boligene sine på 🙂

Ok, jeg hadde ingen ansiennitet :) 

Anonymkode: fe86f...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicolaisen skrev (8 timer siden):

Jeg fikk bytte medlemskap med min mor. Jeg hadde 12 år, hun 17 - øker sjanser litt mer med 5 ekstra år 🙂

Jeg krysser fingrene for deg🤞🏻🤞🏻 Har fortsatt dårlig samvittighet fordi vi tok boligen her på forkjøpsrett og karma tok oss med masse feil (og dette var før nye regler på boligkjøperforsikring, så fikk ikke noe😌) 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mistet en ganske fin leilighet til ansennitet. Bydde ikke engang, budrunden gikk sin gang og endte på ok sum, og så skrev jeg meg opp. 20 timer før utløp var den tatt av noen andre - jeg har 22 års ansennitet. 

Anonymkode: fd7e4...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpe på min mors ansiennitet, var vel rundt 25 år.

Anonymkode: 2db86...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte på min fars ansiennitet, han har rundt 45 år ca 🙂

Anonymkode: 507f3...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde 6 måneders ansiennitet og vant

Anonymkode: 77a8c...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...