AnonymBruker Skrevet 9. april #21 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har/har hatt brennende munn syndrom som faktisk har fått svar noen sted på hva/hvorfor og hvordan man håndterer det? Det er generelt lite info og forskning på det, men det må være noe hjelp å få noen plass, eller? Jeg har opplevd at tannleger vet mer enn leger, men nå har jeg slitt med dette siden februar og begynner å bli litt desperat etter noe som kan hjelpe på dette. Jeg har nok hatt dette i mange år av og på i perioder, der det har kommet med "røde/bare" flekker på tungen og svie, men da har det vart i ca 2 uker og forsvunnet igjen, jeg har aldri hatt det konstant sånn som jeg fikk nå i februar. Jeg har hatt mye kroppslig og psykisk belastning siden oktober i fjord, da gikk jeg litt på veggen etter mye stress over lang tid som gjorde at jeg gikk ned veldig mye i vekt. I desember ble jeg gravid men mistet og hadde mye komplikasjoner ift det.. jeg lurer på om det kan ha en sammenheng. Ee det noen der ute som vet litt om temaet? Anonymkode: 4c037...f37 Jeg hadde det i ca 2 år. Så gikk det overgav seg selv. Anonymkode: 4c3f9...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #22 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde det i ca 2 år. Så gikk det overgav seg selv. Anonymkode: 4c3f9...a1e Fant du ut hvorfor? Anonymkode: 4c037...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #23 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er sant. Jeg skal til legen i morgen for blodprøver for å finne ut av hormonnivå, tenker jeg bare må ta en skikkelig runde å sjekke det som kan sjekkes, orker ikke detta her. Har time hos ønh om noen uker også. Anonymkode: 4c037...f37 Ikke ta tilskudd før blodprøvene i hvert fall, særlig ikke b vitaminer. Med mindre du bare skal sjekke hormonnivå da. Hos meg var hormoner også fint. Nå vet jeg at jeg ikke har b-12 mangel siden jeg har gått på injeksjoner i mange år, og bms oppstod først lenge etter påbegynt b-12 behandling. Så det var ikke det som var greia hos meg. Men jeg vet at man kan ha funksjonell b12 mangel selv om prøvene er innenfor normalen, så det er jo greit å finne ut hvor i gata du ligger. For det kan være stor forskjell på å ligge på 250 og 500 på serum-b12. Det trenger ikke ha noe med b12 å gjøre i det hele tatt, jeg bare vet at b12 mangel (og da sikkert også folat) kan gi brennende munn. Spiser du for mye selen, så kan det også gi brennende munn. Jeg spiste en del paranøtter før som jeg måtte slutte med fordi jeg fikk overdose og mye problemer. Greit å sjekke slike ting også. Anonymkode: 008fd...7c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #24 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde det i ca 2 år. Så gikk det overgav seg selv. Anonymkode: 4c3f9...a1e Jøss, interessant. Slet du med angst/stress? Ingen endringer i kosthold eller kosttilskudd? Anonymkode: 008fd...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #25 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fant du ut hvorfor? Anonymkode: 4c037...f37 Nei. Jeg fikk beskjed om at det veldig sjeldent er klar årsak. Det beste er å roe ned og ikke stresse med hvorfor. Det var ekstremt smertefullt, men da jeg sluttet å prøve å bli bedre gikk det over av seg selv. Anonymkode: 4c3f9...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #26 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jøss, interessant. Slet du med angst/stress? Ingen endringer i kosthold eller kosttilskudd? Anonymkode: 008fd...7c4 Nei. Ingen endringer. Tannlegen jeg var hos sa det var vanlig at det gikk over av seg selv etter 1-3 år. Anonymkode: 4c3f9...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #27 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke ta tilskudd før blodprøvene i hvert fall, særlig ikke b vitaminer. Med mindre du bare skal sjekke hormonnivå da. Hos meg var hormoner også fint. Nå vet jeg at jeg ikke har b-12 mangel siden jeg har gått på injeksjoner i mange år, og bms oppstod først lenge etter påbegynt b-12 behandling. Så det var ikke det som var greia hos meg. Men jeg vet at man kan ha funksjonell b12 mangel selv om prøvene er innenfor normalen, så det er jo greit å finne ut hvor i gata du ligger. For det kan være stor forskjell på å ligge på 250 og 500 på serum-b12. Det trenger ikke ha noe med b12 å gjøre i det hele tatt, jeg bare vet at b12 mangel (og da sikkert også folat) kan gi brennende munn. Spiser du for mye selen, så kan det også gi brennende munn. Jeg spiste en del paranøtter før som jeg måtte slutte med fordi jeg fikk overdose og mye problemer. Greit å sjekke slike ting også. Anonymkode: 008fd...7c4 Takk for godt svar. Jeg har brukt b12 i hvetfall halvannen mnd nå før jeg ble syk en uke og ikke tok noe. Da jeg var syk trodde jeg bms hadde forsvunnet da noen dager var nesten uten plager, men da jeg begynte å spise vanlig mat igjen når for noen dager siden fikk jeg veldig vondt igjen, neten uutholdelig.. da jeg var syk spiste jeg kun saftis, yoghurt og banan ( hadde halsbetennelse). Anonymkode: 4c037...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #28 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Jeg fikk beskjed om at det veldig sjeldent er klar årsak. Det beste er å roe ned og ikke stresse med hvorfor. Det var ekstremt smertefullt, men da jeg sluttet å prøve å bli bedre gikk det over av seg selv. Anonymkode: 4c3f9...a1e Takk for svar. Vanskelig å bare legge det ak seg også da det tar opp ekstremt mye tid på taker, det styrer omtrent hele dagen og livskvalitet. Anonymkode: 4c037...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #29 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for svar. Vanskelig å bare legge det ak seg også da det tar opp ekstremt mye tid på taker, det styrer omtrent hele dagen og livskvalitet. Anonymkode: 4c037...f37 Det forstår jeg, men det bidrar negativt. Min erfaring er at du bruker mer tid på å bli kvitt det på den måten. Lær deg teknikker for å håndtere det isteden. Anonymkode: 4c3f9...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #30 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for godt svar. Jeg har brukt b12 i hvetfall halvannen mnd nå før jeg ble syk en uke og ikke tok noe. Da jeg var syk trodde jeg bms hadde forsvunnet da noen dager var nesten uten plager, men da jeg begynte å spise vanlig mat igjen når for noen dager siden fikk jeg veldig vondt igjen, neten uutholdelig.. da jeg var syk spiste jeg kun saftis, yoghurt og banan ( hadde halsbetennelse). Anonymkode: 4c037...f37 Jeg brukte b12 tilskudd i mange måneder. Det økte verdier i blodet i en periode, men jeg hadde fortsatt mye mangelsymptomer. Løste seg med injeksjoner. Men nå var ikke bms et symptom på min mangel i det hele tatt, jeg ville bare nevne det. Siden det forsvant du hadde veldig begrenset kosthold og kom igjen da du begynte å spise mat, så kan det jo være en indikasjon på intoleranser - eller om det er noe du har for mye av mtp f.eks selen. For mye selen kan gi bms. Du kan jo vurdere selv om du gidder å koste på prøver fra lab1, for det er dyrt. Men det avdekket flere ting hos meg som var viktig, som vanlige tester hos fastlege ikke fanget opp. Viktig å spise variert i flere uker før man tar testen, og den må taes fastende (uten vann og mat). Ja det er sykt vondt, fy søren. Klarte nesten ikke sove. Anonymkode: 008fd...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #31 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg brukte b12 tilskudd i mange måneder. Det økte verdier i blodet i en periode, men jeg hadde fortsatt mye mangelsymptomer. Løste seg med injeksjoner. Men nå var ikke bms et symptom på min mangel i det hele tatt, jeg ville bare nevne det. Siden det forsvant du hadde veldig begrenset kosthold og kom igjen da du begynte å spise mat, så kan det jo være en indikasjon på intoleranser - eller om det er noe du har for mye av mtp f.eks selen. For mye selen kan gi bms. Du kan jo vurdere selv om du gidder å koste på prøver fra lab1, for det er dyrt. Men det avdekket flere ting hos meg som var viktig, som vanlige tester hos fastlege ikke fanget opp. Viktig å spise variert i flere uker før man tar testen, og den må taes fastende (uten vann og mat). Ja det er sykt vondt, fy søren. Klarte nesten ikke sove. Anonymkode: 008fd...7c4 Jeg har heldigvis kunnet sove da det virket som det ga seg da jeg sov, og mye av smertene har blitt borte da jeg har spist eller hatt noe i munnen henerelt, men nå virker det som det er der hele tiden uansett.. huff Anonymkode: 4c037...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #32 Del Skrevet 9. april Ja jeg har hatt det.. Jeg var innom en «hau» av leger og spesialister, før de fant ut at det var det. Den siste legen skrev ut dremovate, flytende. Dette skal egentlig brukes til noe annet (psoriasis tror jeg) men jeg fikk beskjed om å bruke det som munnskyll morgen og kveld i litt over ei uke. Det funket!! (Men smaker helt jævelig!) Kan ennå få antydning hvis jeg har drukket alkohol, mye kaffe, snus el.. Men i hverdagen er jeg helt kvitt brennende munn 😊 Anonymkode: efc19...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #33 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg har hatt det.. Jeg var innom en «hau» av leger og spesialister, før de fant ut at det var det. Den siste legen skrev ut dremovate, flytende. Dette skal egentlig brukes til noe annet (psoriasis tror jeg) men jeg fikk beskjed om å bruke det som munnskyll morgen og kveld i litt over ei uke. Det funket!! (Men smaker helt jævelig!) Kan ennå få antydning hvis jeg har drukket alkohol, mye kaffe, snus el.. Men i hverdagen er jeg helt kvitt brennende munn 😊 Anonymkode: efc19...34a Så med andre ord så kan kaffe og snus forværre bms?🙈 Anonymkode: 4c037...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå