AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #1 Skrevet 9. april 2025 Noen som har/har hatt brennende munn syndrom som faktisk har fått svar noen sted på hva/hvorfor og hvordan man håndterer det? Det er generelt lite info og forskning på det, men det må være noe hjelp å få noen plass, eller? Jeg har opplevd at tannleger vet mer enn leger, men nå har jeg slitt med dette siden februar og begynner å bli litt desperat etter noe som kan hjelpe på dette. Jeg har nok hatt dette i mange år av og på i perioder, der det har kommet med "røde/bare" flekker på tungen og svie, men da har det vart i ca 2 uker og forsvunnet igjen, jeg har aldri hatt det konstant sånn som jeg fikk nå i februar. Jeg har hatt mye kroppslig og psykisk belastning siden oktober i fjord, da gikk jeg litt på veggen etter mye stress over lang tid som gjorde at jeg gikk ned veldig mye i vekt. I desember ble jeg gravid men mistet og hadde mye komplikasjoner ift det.. jeg lurer på om det kan ha en sammenheng. Ee det noen der ute som vet litt om temaet? Anonymkode: 4c037...f37 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #2 Skrevet 9. april 2025 Hvor gammel er du? Enkelte opplever dette når hormonene svinger kraftig i perimenopause. Kanskje graviditet/ miste medfører samme problem, eller muligens at du er i en alder der det svinger naturlig også? Anonymkode: e5953...dea
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #3 Skrevet 9. april 2025 Er det samme flekker på tunga som ved geografisk tunge? Jeg har i hvert fall det, og kan absolutt skrive under på at det blir verre under graviditet. Kan nok helt sikkert forverres av andre påkjenninger også. Mulig kroppen fortsatt holder på å balansere seg etter du mistet? Anonymkode: 3d8fa...be8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #4 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er du? Enkelte opplever dette når hormonene svinger kraftig i perimenopause. Kanskje graviditet/ miste medfører samme problem, eller muligens at du er i en alder der det svinger naturlig også? Anonymkode: e5953...dea Jeg er "bare" 29, så overgangsalder er det nok ikke, men har lest at det kan komme av hormonforandring ja, kanskje det er mulig å sjekke?🤔 Anonymkode: 4c037...f37 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #5 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det samme flekker på tunga som ved geografisk tunge? Jeg har i hvert fall det, og kan absolutt skrive under på at det blir verre under graviditet. Kan nok helt sikkert forverres av andre påkjenninger også. Mulig kroppen fortsatt holder på å balansere seg etter du mistet? Anonymkode: 3d8fa...be8 Ja, jeg trodde alltid jeg hadde geografisk tunge helt til jeg fikk det jeg har nå. Jeg fikk flekker på tungen da det startet nå også men nå kommer og går det litt, har ingen flekker akkuratt nå og i dag har jeg store smerter.. Anonymkode: 4c037...f37
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #6 Skrevet 9. april 2025 Jeg har hatt det, forferdelige smerter. Viste seg at jeg var allergisk mot egg. Anonymkode: 008fd...7c4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #7 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt det, forferdelige smerter. Viste seg at jeg var allergisk mot egg. Anonymkode: 008fd...7c4 Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke har spist egg men har ikke merket forskjell.. mulig det er allergi mot noe annet men hva aner jeg ikke. Har vært syk nå en uke hvor jeg omtrent kun spiste yoghurt og banan, hadde halsbetennelse. Da hadde jeg ikke veldig vondt, men etter jeg begynte å spise mat igjen nå har jeg veldig vondt. Vet ikke om det er maten eller at jeg ikke har tatt vitaminer som jeg har brukt en stund for å se om det kunne hjelpe.. er du helt bra etter du kutta ut egg? Anonymkode: 4c037...f37
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #8 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke har spist egg men har ikke merket forskjell.. mulig det er allergi mot noe annet men hva aner jeg ikke. Har vært syk nå en uke hvor jeg omtrent kun spiste yoghurt og banan, hadde halsbetennelse. Da hadde jeg ikke veldig vondt, men etter jeg begynte å spise mat igjen nå har jeg veldig vondt. Vet ikke om det er maten eller at jeg ikke har tatt vitaminer som jeg har brukt en stund for å se om det kunne hjelpe.. er du helt bra etter du kutta ut egg? Anonymkode: 4c037...f37 Egg trenger jo ikke være årsaken for deg da. Det kan være b12, sink, melke-allergi/intoleranse, andre ting. Jeg har ikke hatt tilbakefall. Anonymkode: 008fd...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #9 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Egg trenger jo ikke være årsaken for deg da. Det kan være b12, sink, melke-allergi/intoleranse, andre ting. Jeg har ikke hatt tilbakefall. Anonymkode: 008fd...7c4 Fint å høre at det ble i orden for deg, får jo litt jåp om at det er en løsning for meg også.. tar b12 og sink tilskudd men har som sagt ikke tatt en uke pga sykdom Anonymkode: 4c037...f37
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #10 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fint å høre at det ble i orden for deg, får jo litt jåp om at det er en løsning for meg også.. tar b12 og sink tilskudd men har som sagt ikke tatt en uke pga sykdom Anonymkode: 4c037...f37 Hvis du har b-12 mangel så kan det være at tilskudd ikke hjelper, det må du nesten finne ut av hos lege. Men det kan som sagt være andre ting, andre matallergier/intoleranser. Ikke alt slår ut på vanlige blodprøver, jeg fikk avdekket det via Lab1. Men det er kostbart. Anonymkode: 008fd...7c4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #11 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du har b-12 mangel så kan det være at tilskudd ikke hjelper, det må du nesten finne ut av hos lege. Men det kan som sagt være andre ting, andre matallergier/intoleranser. Ikke alt slår ut på vanlige blodprøver, jeg fikk avdekket det via Lab1. Men det er kostbart. Anonymkode: 008fd...7c4 Jeg har tatt blodprøve for å avdekke mangler, det var ingenting det var ekstremt lite av. Hadde litt for lite d-vitamin som jeg har brukt tilskudd for et par mnd nå. Anonymkode: 4c037...f37 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #12 Skrevet 9. april 2025 Jeg har hatt det i 15 år uten noen god forklaring. Har hatt vitaminmangel innimellom, så har det forsvunnet uten at noe har løst seg. Eneste er at det blir verre om jeg spiser sterk mat eller mye godteri, så holder meg unna det. Det gjør heldigvis ikke vondt konstant, men er litt lei av å bli kalt pyse for at jeg ikke kan spise mat med chili 😂 Anonymkode: 9c85e...120 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #13 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg trodde alltid jeg hadde geografisk tunge helt til jeg fikk det jeg har nå. Jeg fikk flekker på tungen da det startet nå også men nå kommer og går det litt, har ingen flekker akkuratt nå og i dag har jeg store smerter.. Anonymkode: 4c037...f37 Det var slik det startet for meg også. Anonymkode: 9c85e...120
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #14 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har hatt det i 15 år uten noen god forklaring. Har hatt vitaminmangel innimellom, så har det forsvunnet uten at noe har løst seg. Eneste er at det blir verre om jeg spiser sterk mat eller mye godteri, så holder meg unna det. Det gjør heldigvis ikke vondt konstant, men er litt lei av å bli kalt pyse for at jeg ikke kan spise mat med chili 😂 Anonymkode: 9c85e...120 Så utrolig slitsomt, huff. Jeg holder meg også unna sterk mat, har fått beskjed om å begrense sukkerinntak også, så har gjort det lenge men jeg er jo utrolig svak for søtsaker så det har blitt litt innimellom. Jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal klare tanken på å ha det resten av livet, det er jo utrolig ubehagelig og veldig vondt til tider. Har du andre helseplager i tillegg om jeg kan spørre? Anonymkode: 4c037...f37
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #15 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som har/har hatt brennende munn syndrom som faktisk har fått svar noen sted på hva/hvorfor og hvordan man håndterer det? Det er generelt lite info og forskning på det, men det må være noe hjelp å få noen plass, eller? Jeg har opplevd at tannleger vet mer enn leger, men nå har jeg slitt med dette siden februar og begynner å bli litt desperat etter noe som kan hjelpe på dette. Jeg har nok hatt dette i mange år av og på i perioder, der det har kommet med "røde/bare" flekker på tungen og svie, men da har det vart i ca 2 uker og forsvunnet igjen, jeg har aldri hatt det konstant sånn som jeg fikk nå i februar. Jeg har hatt mye kroppslig og psykisk belastning siden oktober i fjord, da gikk jeg litt på veggen etter mye stress over lang tid som gjorde at jeg gikk ned veldig mye i vekt. I desember ble jeg gravid men mistet og hadde mye komplikasjoner ift det.. jeg lurer på om det kan ha en sammenheng. Ee det noen der ute som vet litt om temaet? Anonymkode: 4c037...f37 Har du angst/depresjon også? Jeg har hørt at det kan være en sammenheng mellom dette og brennende munn. Anonymkode: cd897...4d4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #16 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det var slik det startet for meg også. Anonymkode: 9c85e...120 Hvor lenge har du hatt det? Anonymkode: 4c037...f37
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #17 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du angst/depresjon også? Jeg har hørt at det kan være en sammenheng mellom dette og brennende munn. Anonymkode: cd897...4d4 Ja, jeg har slitt med angst og tidvis depresjon store deler av livet, men det ble ikke sånn her før i februar. Har lest at det kan ha en sammenheng med psykiske lidelser jeg også ja. Anonymkode: 4c037...f37 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #18 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har hatt det i 15 år uten noen god forklaring. Har hatt vitaminmangel innimellom, så har det forsvunnet uten at noe har løst seg. Eneste er at det blir verre om jeg spiser sterk mat eller mye godteri, så holder meg unna det. Det gjør heldigvis ikke vondt konstant, men er litt lei av å bli kalt pyse for at jeg ikke kan spise mat med chili 😂 Anonymkode: 9c85e...120 Hvordan er det for det når du spiser eller har noe i munnen som tyggis eller pastill? Er det vondt da også eller kjenner du det fortsatt? Anonymkode: 4c037...f37
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #19 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tatt blodprøve for å avdekke mangler, det var ingenting det var ekstremt lite av. Hadde litt for lite d-vitamin som jeg har brukt tilskudd for et par mnd nå. Anonymkode: 4c037...f37 Du kan jo ha mangel selv om blodprøvene ikke viser "ekstremt lite", og de avdekker jo heller ikke matintoleranser, og mineraler som sink, selen, e vitamin o.l. Jeg tok også prøvene fastende. Anonymkode: 008fd...7c4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #20 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan jo ha mangel selv om blodprøvene ikke viser "ekstremt lite", og de avdekker jo heller ikke matintoleranser, og mineraler som sink, selen, e vitamin o.l. Jeg tok også prøvene fastende. Anonymkode: 008fd...7c4 Det er sant. Jeg skal til legen i morgen for blodprøver for å finne ut av hormonnivå, tenker jeg bare må ta en skikkelig runde å sjekke det som kan sjekkes, orker ikke detta her. Har time hos ønh om noen uker også. Anonymkode: 4c037...f37
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå