AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april I vinterferien for 7 uker siden trynte jeg på ski og brakk ankelen. Lite viste jeg hvor bra det skulle bli for helse mi vi har 3 barn i alderen 5-8 år. Jeg jobber turnus som sykepleier. Mannen pendler så har alltid vært jeg som har hatt ansvar for levering om morgenen, og henting de dagene jeg ikke har jobber kveldsvakt . Det er er sabla stress å få 3 trassen barn avgårde om morgenen. Hektisk jobb og så rett hjem etter henting ab unger og så i gang med middag. Jeg er koordinatoren i familien som har hatt styr på handling, rydding, organisering og planlegging. Veldig sliten, stressa og mutt/trist men så brakk jeg ankelen da og havna på krykker. Da måtte mannen min søke tilrettelegging på jobb siden jeg ikke kunne levere og hente ungene. Pluselig ble vi to voksne om mårran til å dele stresset . Jeg kunne lage middag (på krakk) i fred og ro mens han henta unger. Ungene har også måttet ta mer ansvar for rydding og vasking, det har egentlig vært godt for dem. Mannen også . Ungene gjorde protest men de hadde ikke valg. Så de kom fort i rutinen. Nå er det mye mer rydding og orden fordi ungene rydder selv og tar mer annsvar mannen måtte også læres. Han kan rydde men er blind for alt som skal gjøres. Men fikk fort øynene åpne når han så hvor fort det ble rotete om han ikke småryddet . Jeg tok gipsen på torsdag. har første uka tilbake på jobb nå. Jeg har mye mer overskudd, jeg er mye gladere, mindre stressa . Våkner uthvilt istedenfor å våkne sliten . Helt fantastisk å brukke beinet lærte meg at jeg måtte delegere ut oppgaver til de andre i familien istedenfor å ta alt selv. Mannen fikk mer øynenen åpne for alle de usynlige oppgavene. Jeg har fått sovet masse og hvilt. Henta meg inn rett og slett hvordor deler jeg dette med dere ? Jo for å nå frem til dere slitne mammaer der ute som drukner i hverdagen . Dere trenger kanskje en pause . Og ikke minst gjør om på logistikken hjemme hvis det går. Det er utrolig hvor bra en 6 åring og en 8 åring kan rydde og ordne etter seg når se først får det i rutinen Anonymkode: 75a7c...2aa 10 10
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): å brukke beinet lærte meg at jeg måtte delegere ut oppgaver til de andre i familien istedenfor å ta alt selv Det å delegere ut oppgaver er altså bare enda en oppgave som kvinner skal ta ansvar for hjemme? Anonymkode: 1cf42...4e2 5
AnonymBruker Skrevet 9. april #3 Skrevet 9. april Gratulerer med et nytt og bedre regime! Anonymkode: 0e3cb...5c6 6
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det å delegere ut oppgaver er altså bare enda en oppgave som kvinner skal ta ansvar for hjemme? Anonymkode: 1cf42...4e2 Klart det måtte komme en sånn 🙄 Anonymkode: 21c4a...bd3 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det å delegere ut oppgaver er altså bare enda en oppgave som kvinner skal ta ansvar for hjemme? Anonymkode: 1cf42...4e2 Problemet er at kvinner har tatt ansvaret for ting som ikke er deres ansvar (all organisering i hjemmet). Da må de naturligvis fikse problemet de har skapt selv også. Anonymkode: 0e3cb...5c6 1 1
hvaduikkeser Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april Har det helt likt her, bare 2 unger i stedet for for 3. Alt står på meg. Jeg orker ikke å brekke noe for å få en endring her, men vurderer å lage et system hvor alle har hver sine arbeidsoppgaver, så jeg får litt «fri».
AnonymBruker Skrevet 9. april #7 Skrevet 9. april hvaduikkeser skrev (1 minutt siden): Har det helt likt her, bare 2 unger i stedet for for 3. Alt står på meg. Jeg orker ikke å brekke noe for å få en endring her, men vurderer å lage et system hvor alle har hver sine arbeidsoppgaver, så jeg får litt «fri». Jeg tenker du reiser på husmorferie og får unger og mannen til å løse organiseringen og skape systemet. Ellers risikerer du at de ikke får eierskap til både systemet og oppgavene sine og det renner ut i sanden etter kort tid. Anonymkode: 0e3cb...5c6
AnonymBruker Skrevet 9. april #8 Skrevet 9. april Skal aldri finne en mann som ikke rydder og gjør det som trengs på egen hånd. Anonymkode: d7a13...924
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Skrevet 9. april Bedre å velge en oppegående mann fra start av. Da sliper man både syt og brudd. Anonymkode: 5b3d0...990 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #10 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal aldri finne en mann som ikke rydder og gjør det som trengs på egen hånd. Anonymkode: d7a13...924 Lykke til i jakten 🤭 Anonymkode: c1f9f...4ab
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Lykke til i jakten 🤭 Anonymkode: c1f9f...4ab Finnes mange av de, men de leter som regel etter bra damer også. Anonymkode: 5b3d0...990
AnonymBruker Skrevet 9. april #12 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det å delegere ut oppgaver er altså bare enda en oppgave som kvinner skal ta ansvar for hjemme? Anonymkode: 1cf42...4e2 Å herregud er det noe problem å gjøre det da? Anonymkode: 3b9b5...094
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal aldri finne en mann som ikke rydder og gjør det som trengs på egen hånd. Anonymkode: d7a13...924 Bra for deg Anonymkode: 21c4a...bd3
AnonymBruker Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det å delegere ut oppgaver er altså bare enda en oppgave som kvinner skal ta ansvar for hjemme? Anonymkode: 1cf42...4e2 Du måtte gjøre det om til noe negativt? 🤦♀️ Anonymkode: 08b54...dfe
AnonymBruker Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): I vinterferien for 7 uker siden trynte jeg på ski og brakk ankelen. Lite viste jeg hvor bra det skulle bli for helse mi vi har 3 barn i alderen 5-8 år. Jeg jobber turnus som sykepleier. Mannen pendler så har alltid vært jeg som har hatt ansvar for levering om morgenen, og henting de dagene jeg ikke har jobber kveldsvakt . Det er er sabla stress å få 3 trassen barn avgårde om morgenen. Hektisk jobb og så rett hjem etter henting ab unger og så i gang med middag. Jeg er koordinatoren i familien som har hatt styr på handling, rydding, organisering og planlegging. Veldig sliten, stressa og mutt/trist men så brakk jeg ankelen da og havna på krykker. Da måtte mannen min søke tilrettelegging på jobb siden jeg ikke kunne levere og hente ungene. Pluselig ble vi to voksne om mårran til å dele stresset . Jeg kunne lage middag (på krakk) i fred og ro mens han henta unger. Ungene har også måttet ta mer ansvar for rydding og vasking, det har egentlig vært godt for dem. Mannen også . Ungene gjorde protest men de hadde ikke valg. Så de kom fort i rutinen. Nå er det mye mer rydding og orden fordi ungene rydder selv og tar mer annsvar mannen måtte også læres. Han kan rydde men er blind for alt som skal gjøres. Men fikk fort øynene åpne når han så hvor fort det ble rotete om han ikke småryddet . Jeg tok gipsen på torsdag. har første uka tilbake på jobb nå. Jeg har mye mer overskudd, jeg er mye gladere, mindre stressa . Våkner uthvilt istedenfor å våkne sliten . Helt fantastisk å brukke beinet lærte meg at jeg måtte delegere ut oppgaver til de andre i familien istedenfor å ta alt selv. Mannen fikk mer øynenen åpne for alle de usynlige oppgavene. Jeg har fått sovet masse og hvilt. Henta meg inn rett og slett hvordor deler jeg dette med dere ? Jo for å nå frem til dere slitne mammaer der ute som drukner i hverdagen . Dere trenger kanskje en pause . Og ikke minst gjør om på logistikken hjemme hvis det går. Det er utrolig hvor bra en 6 åring og en 8 åring kan rydde og ordne etter seg når se først får det i rutinen Anonymkode: 75a7c...2aa Hell i uhell! Jeg opplevde noe lignende, kom ut for en liten ulykke og måtte sitte i ro et par måneder. Da gikk det opp for meg at alt jeg egentlig gjorde fra morra til kveld var å passe på at alt gikk som smurt for alle. Et spor jeg hadde kommet i for lenge siden. Anonymkode: 91a2e...58f
AnonymBruker Skrevet 9. april #16 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hell i uhell! Jeg opplevde noe lignende, kom ut for en liten ulykke og måtte sitte i ro et par måneder. Da gikk det opp for meg at alt jeg egentlig gjorde fra morra til kveld var å passe på at alt gikk som smurt for alle. Et spor jeg hadde kommet i for lenge siden. Anonymkode: 91a2e...58f Ts her Ja ser den. De første to ukene med brukket ben her ble et helvette. Mann og barn måtte mases og opplæres. Det er så mye lettere å gjøre ting selv, fordi det tar så lang tid p mase andre i gang. Men det å ta seg tid til å gi andre oppgaver og ikke gi seg om de er late , er verd det i det store bildet Anonymkode: 75a7c...2aa
AnonymBruker Skrevet 10. april #17 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Å herregud er det noe problem å gjøre det da? Anonymkode: 3b9b5...094 Åpenbart, siden menn sjelden gidder å ta ansvar for det! De fokuserer på karrieren mens kvinner blir takknemlig for å brekke et bein fordi da får de endelig litt ro i hverdagen de også. Anonymkode: 1cf42...4e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå