Gå til innhold

Bleieslutt og aktiviteter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

vi har en snart 4 åring som er i gang med bleieslutt. Hjemme så bruker han truse, og har litt uhell, klarer å si i fra men tisser litt på seg før resten går i do. 
I barnehagen vil de at han klarer å si i fra og tisse på do (tørr) før han slutter med bleie i barnehagen. 

Så det er kun truse i hverdagen etter bhg og i helgene. 
Men hva gjør dere når dere skal ut på en aktivitet eller lignende? Går de med truse også får bare uhell skje? 
Tenker hvis vi ville tatt en tur på biblioteket. 

Dette tar jo så klart en stund siden han ikke får gått med truse hele dagen hver dag (lettere hvis det hadde vært sommerferie). 
Så vi kan jo ikke unngå å gjøre ting utenfor huset i mange mnd fremover. 

Anonymkode: 573c5...92f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer til å bli uhell ja. Klærene kan vaskes de! Ha med våtservietter og et par skift når dere går ut døra.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde alltid med ekstra skift. Gikk på do før vi vri et sted, og gikk på do når vi kom frem til f.eks biblioteket. 

Anonymkode: 8b076...f9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha med skift. Ha med potte i bilen. Pass på at han tisser før dere drar og før dere skal hjem.

Anonymkode: d1dbf...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Barn er ikke helt tørre før de er tørre i alle situasjoner, så ingen grunn til å utsette det å gå uten bleie når dere er ute på ting. Barnet er vel dessuten gammelt nok til at det rent språklig kan få frem behovene sine, så da vil jo resten gå seg til ved øving og prøving. 

Øv inn at dere alltid går på do før dere drar, spør barnet med jevne mellomrom, ha med skift, våtservietter og annet å tørke med hvis uhellet skulle skje. 

Anonymkode: dfc23...b05

AnonymBruker
Skrevet

Det at han må gå med bleie i barnehagen må jo være veldig forvirrende for han? Han blir jo ikke helt tørr før han slutter med bleie der også. Ha ekstra godt med skift på plassen hans, det kan forekomme uhell, men det går fint.

Min eldste er tre, og vi forsøkte først i sommer. Hun hadde null interesse av å gå på do eller på potte, så vi valgte å vente litt. En dag jeg hentet henne før jul sier hun at hun ikke har bleie på. Jeg spør henne om hvorfor, og da sa hun at hun hadde sagt til de ansatte at hun ikke ville ha bleie mer. Barnehagen hadde hørt på henne, og da jeg leverte en bleiefri unge dagen etterpå så var jeg litt sånn "går det bra, hun er jo ikke tørr enda, kan sikkert tvinge på en bleie", men det sa de at vi ikke skulle gjøre. De var helt på lag, og forberedt på uhell.

Vi har så klart hatt uhell, men det gikk fort altså. Etter noen uker uten uhell var det plutselig litt igjen, men så gikk det over igjen.

Har alltid med skift og våtservietter, men er også veldig klar på at vi går på do før vi reiser noe sted. Det må ikke komme noe i do, men vi må prøve litt.

Anonymkode: 75cce...88b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ja har også tenkt tanken at det er mye frem og tilbake med truse og bleie når han bruker det i barnehagen. 
Men de var ganske klare på at hvis han ikke klarte å si i fra før han må tisse, så blir det mye uhell i barnehagen noe som resulterer til at han kan bli mer flau og skamme seg. Og at det kan ha en negativ påvirkning på bleieslutt. 

så jeg aner ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det at han må gå med bleie i barnehagen må jo være veldig forvirrende for han? Han blir jo ikke helt tørr før han slutter med bleie der også. Ha ekstra godt med skift på plassen hans, det kan forekomme uhell, men det går fint.

Min eldste er tre, og vi forsøkte først i sommer. Hun hadde null interesse av å gå på do eller på potte, så vi valgte å vente litt. En dag jeg hentet henne før jul sier hun at hun ikke har bleie på. Jeg spør henne om hvorfor, og da sa hun at hun hadde sagt til de ansatte at hun ikke ville ha bleie mer. Barnehagen hadde hørt på henne, og da jeg leverte en bleiefri unge dagen etterpå så var jeg litt sånn "går det bra, hun er jo ikke tørr enda, kan sikkert tvinge på en bleie", men det sa de at vi ikke skulle gjøre. De var helt på lag, og forberedt på uhell.

Vi har så klart hatt uhell, men det gikk fort altså. Etter noen uker uten uhell var det plutselig litt igjen, men så gikk det over igjen.

Har alltid med skift og våtservietter, men er også veldig klar på at vi går på do før vi reiser noe sted. Det må ikke komme noe i do, men vi må prøve litt.

TS her.

Ja har også tenkt tanken at det er mye frem og tilbake med truse og bleie når han bruker det i barnehagen. 
Men de var ganske klare på at hvis han ikke klarte å si i fra før han må tisse, så blir det mye uhell i barnehagen noe som resulterer til at han kan bli mer flau og skamme seg. Og at det kan ha en negativ påvirkning på bleieslutt. 

så jeg aner ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

TS her.

Men de var ganske klare på at hvis han ikke klarte å si i fra før han må tisse, så blir det mye uhell i barnehagen noe som resulterer til at han kan bli mer flau og skamme seg. Og at det kan ha en negativ påvirkning på bleieslutt. 

så jeg aner ikke? 

Uhell er normalt, og hvordan man reagerer på det har jo alt å si.

Du skriver i HI at han sier i fra, men noen ganger rekker han ikke helt frem, så han sier jo i fra. I barnehagen til mine barn har de en rutine på at de skal på do da og da, og når et bar driver med bleieslutt så er de oftere på ballen og minner på at de skal gå på do. 

Har ikke hatt inntrykk av at mitt barn har vært flau eller skammet seg noe nevneverdig hvert fall, og det har jo vært noen uhell i barnehagen. Selv når de har vært tørre en stund så er det ingen garanti, de vil jo glemme seg i blant, for de er så opptatt med et eller annet.

Nå kommer jo uansett påskeferien, og da er det flere dager uten barnehage hvor han får øvd seg på å gå uten bleie hele tiden. Tipper det da går seg til, også kan han evt. begynne i barnehagen uten bleie over påske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde alltid med et par skift, men det var sjelden det ble uhell. 

Anonymkode: f4839...160

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her samarbeider vi med barnehagen nå når vår på 2 år og 3 mnd sluttet med bleier. Har med ekstra skift i barnehagen. Han hadde bleie en liten stund da han sov dupp og når de var ute, men nå er han helt bleiefri i bhg.

Anonymkode: aae42...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen vår var å alltid ha med skift, og "kladder" hvis vi kjørte bil. Pluss at vi var strenge på at "alle går på do før vi går ut hjemmefra, uansett om de må eller ikke må tisse." Og hadde rutiner på at vi gikk på do jevnlig og ofte.  Vi voksne gikk gjerne på do selv også samtidig, så det ikke ble noe bare han gjorde.
Uhell ble håndtert så diskret som mulig. 

Og så var vi nok ekstra oppmerksomme på nærmeste do/tissemulighet til enhver tid. Hvis ungen sa "nå", så var det full fart til do.

Vår opplevelse var at uhell for det meste skjedde hvis vi slurvet med rutinene, eller hvis barnet var veldig opptatt og "ikke hadde tid" til å gå på do. 
(Etter hvert ser man signalene i god tid.) 

Jeg ville nok brukt påsken til ordentlig trening, og så forsøkt å levere i barnehagen uten bleie etter påsken.

Ved bleieslutt på vinter er det ikke helt uvanlig med bleie i vinterdressen når de er ute, men det er fordi det er veldig dumt med uhell som gjør dressen våt. 

Anonymkode: 45791...9d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Men de var ganske klare på at hvis han ikke klarte å si i fra før han må tisse, så blir det mye uhell i barnehagen noe som resulterer til at han kan bli mer flau og skamme seg. Og at det kan ha en negativ påvirkning på bleieslutt. 

så jeg aner ikke? 

Han blir ikke flauere og mer skamfull enn hva barnehagen gjør han. Men ja, han må selvsagt lære seg å kjenne når han må på do og si i fra om skal trenge hjelp.

Det kan være greit å ikke legge opp til et fullt program hver eneste dag i denne perioden. Når dere skal på noe, så tar dere med ekstra skift og våtservietter. Husk også pose til å legge evt skitne klær i. 

Anonymkode: 0da62...119

• Liker 1
Skrevet

De eneste gangene vi hadde på bleie etter bleieslutt var hvis vi skulle kjøre langt, kunne alltids hatt potte i bilen men sønnen vår sovnet alltid og da orket vi ikke å ta sjangsen på at han knep igjen😂 men ellers har jo mange steder do, og hvis dere er ute i naturen er det jo ikke noe problem å tisse i en busk :) om han klarer å «tisse på kommando» så gjør det ting mye lettere fordi han kan tisse rett før dere går ut, men hvis han ikke er på det stadiet enda må dere nesten bare sørge for å ha med ekstra skift i stelleveska en stund til, og forvente at det kan bli noen uhell, men det går seg jo til :) 

Skrevet

Vi hadde med skift når vi skulle ut på noe, men det største "trikset" når man skal på aktiviteter, er å gå på do etter klokka.

For oss var det hver 2. time som var nøkkeltallet, det kan selvfølgelig være mer eller mindre for andre barn. Så vi hadde på alarm og etter 2 timer var det rett inn på nærmeste toalett og prøve å tisse, uansett hvor lite ungene sa at de MÅTTE tisse. Om det ikke kom noe i det hele tatt, så gjentok vi doturen hvert 30. minutt til ungen hadde tisset, og så ny alarm på 2 timer.

Vi hadde selvfølgelig uhell, men veldig få. Aldri i bilen faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, dere MÅ ikke på biblioteket de nærmeste ukene. Vi holdt oss i nærområdet de ukene det var mest hektisk rundt bleieslutt. Tisser han på seg ute på lekeplassen er vi for det første ute, og for det andre kort vei hjem. 

Anonymkode: af6b2...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uhell er normalt, og hvordan man reagerer på det har jo alt å si.

Du skriver i HI at han sier i fra, men noen ganger rekker han ikke helt frem, så han sier jo i fra. I barnehagen til mine barn har de en rutine på at de skal på do da og da, og når et bar driver med bleieslutt så er de oftere på ballen og minner på at de skal gå på do. 

Har ikke hatt inntrykk av at mitt barn har vært flau eller skammet seg noe nevneverdig hvert fall, og det har jo vært noen uhell i barnehagen. Selv når de har vært tørre en stund så er det ingen garanti, de vil jo glemme seg i blant, for de er så opptatt med et eller annet.

Nå kommer jo uansett påskeferien, og da er det flere dager uten barnehage hvor han får øvd seg på å gå uten bleie hele tiden. Tipper det da går seg til, også kan han evt. begynne i barnehagen uten bleie over påske.

TS HER.
Ja, nå kommer jo påskeferien som hadde vært en gylden mulighet for å trene på det hver dag. 

eneste problemer er at vi skal på badehotell fra fredag til søndag, noe vi har booket og gledet oss til i lang tid. Så bør vi da droppe dette? Eller skal vi ta en sjangs på å prøve å bare gå i truse der også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS HER.
Ja, nå kommer jo påskeferien som hadde vært en gylden mulighet for å trene på det hver dag. 

eneste problemer er at vi skal på badehotell fra fredag til søndag, noe vi har booket og gledet oss til i lang tid. Så bør vi da droppe dette? Eller skal vi ta en sjangs på å prøve å bare gå i truse der også? 

Du skal selvfølgelig ha på badebleie når barnet ikke er helt tørt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, 

vi har en snart 4 åring som er i gang med bleieslutt. Hjemme så bruker han truse, og har litt uhell, klarer å si i fra men tisser litt på seg før resten går i do. 
I barnehagen vil de at han klarer å si i fra og tisse på do (tørr) før han slutter med bleie i barnehagen. 

Så det er kun truse i hverdagen etter bhg og i helgene. 
Men hva gjør dere når dere skal ut på en aktivitet eller lignende? Går de med truse også får bare uhell skje? 
Tenker hvis vi ville tatt en tur på biblioteket. 

Dette tar jo så klart en stund siden han ikke får gått med truse hele dagen hver dag (lettere hvis det hadde vært sommerferie). 
Så vi kan jo ikke unngå å gjøre ting utenfor huset i mange mnd fremover. 

En nesten fire år gammel gutt, er temmelig sent å begynne med bleieslutt på. 
Nå er vi nær påskeferien, så her må dere voksne ta dere sammen og intensivere bleieslutt, påminnelse om å gå på do, med hyppige mellomrom. 
Skal dere ut, så skal han på do først, selv om han ikke vil. Går det flere timer før dere er hjemme igjen, så finner dere et do ute. 

Våre jenter var tørre før de var 2,5 år gamle. Ja, jenter er tidligere enn gutter med bleieslutt, men når de voksne synes det er enklere å ta på ei bleie så tar ting unødvendig lang tid. Foreldres latskap går ut over barn, her. 

Anonymkode: ce90c...837

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

så jeg aner ikke? 

Barn blir jo ikke flaue av uhell med mindre de blir fortalt av voksne at det er noe de burde skamme seg over. 

Mitt barn har vært uten bleie i barnehagen i to år nå. Det går fint, men forrige uke var han så uheldig at han bæsjet på seg. Vi lager ikke noen stor sak av det. Shit happens. 

Anonymkode: d1dbf...8a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...