AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april Jeg så at det har vært en tråd om det tidligere, men finner ikke den. ok , så… Hva jeg har forstått med aksjer!! man kjøper aksjer til en gitt pris prisen går opp eller ned. Jeg kjøper to aksjer til $100. 50 pr aksje. prisen går ned, så mine to aksjer er verdt $80. Tap, på $10. Har is i magen. Lar de stå, og prisen øker til $200 for to aksjer. Kjøper flere til $40 pr stk, siden prisen har falt.og selger til $100 pr stk. fortjeneste $60. Easy peasy. men hva med fond. Jeg forstår så mye at da er det noen andre som sitter med mine penger og investerer i hytt og gevær. Så fortjeneste øker. la oss si at jeg investerer med kr 500, i global indeks fond, og global nordisk fond. Så 1000 kr i måneden. La oss si at jeg øker i disse nedgangstider, og øker investering til eks 3000 kroner i måneden. Har det noen betydning å investere større beløp, eller er det til enhver tid, totalt beløpet som blir investert, og det har ingenting å si for min fortjeneste, til hvilken pris de ble kjøpt. Altså, kjøp av aksjer nå kan gi meg høyere fortjeneste. vil fond gjøre det samme? Anonymkode: 5b3b9...c4b
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Jeg må innrømme at jeg etter å ha lest innlegget ditt to ganger egentlig ikke får helt tak i spørsmålet. Men fond er jo kort forklart en samling aksjer. Du kan kjøpe aksjer i 10 ulike selskap selv. Eller du kan kjøpe deg inn i et fond som sprer investeringen din ut på 10 ulike selskap. Det handler mest om diversifisering, noe som generelt gjør at man i stor grad kan begrense risiko. I alle fall det man kaller den usystematiske risikoen, som går på risiko knyttet til de ulike bedriftene i porteføljen. Risiko for fall i markedet, som vi ser nå, kalt systematisk risiko kan man aldri diversifisere bort. Forskjellen på enkeltaksjer og fond er i hovedsak at noen sitter og følger med og trader aksjer for pengene dine sånn at du slipper å gjøre det selv. Og for denne jobben tar de litt betalt. (eller mye, alt etter fond). Anonymkode: 1d3b1...245 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #3 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg etter å ha lest innlegget ditt to ganger egentlig ikke får helt tak i spørsmålet. Men fond er jo kort forklart en samling aksjer. Du kan kjøpe aksjer i 10 ulike selskap selv. Eller du kan kjøpe deg inn i et fond som sprer investeringen din ut på 10 ulike selskap. Det handler mest om diversifisering, noe som generelt gjør at man i stor grad kan begrense risiko. I alle fall det man kaller den usystematiske risikoen, som går på risiko knyttet til de ulike bedriftene i porteføljen. Risiko for fall i markedet, som vi ser nå, kalt systematisk risiko kan man aldri diversifisere bort. Forskjellen på enkeltaksjer og fond er i hovedsak at noen sitter og følger med og trader aksjer for pengene dine sånn at du slipper å gjøre det selv. Og for denne jobben tar de litt betalt. (eller mye, alt etter fond). Anonymkode: 1d3b1...245 Spørsmålet er om øke investeringsbeløpet nå vil gitt økt avkastning? Slik det er med aksjer. (Se bort fra at prisen kan falle også, jeg vet det). Anonymkode: 5b3b9...c4b
Ti T Usen Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april Kjøper du et aksjefond så er det noen (en "datamaskin") som kjøper aksjer i de ulike aksjene som inngår i fondets aksjer. Disse aksjene legges inn i potten til aksjefondet, og tap/gevinst regnes ut etter den totale aksebeholdningen til fondet. Et fond er jo ikke annet enn en samling av aksjer. Den egentlige verdien du eier er drøssevis av små aksjeposter, ikke en andel i et fond. Fondet er bare en term for å administrere kjøp/salg av mange aksjeposter Så hvis du investerer mer, så vil avkastningen i kroner selvfølgelig øke - hvis akjsekursene på aksjene som inngår i fondet øker.
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april Jeg tenkte mer på om større investering NÅ, med aksjemarkedet i “fritt fall”. Det høres ut som det er totaltbeløpet som er aktuelt hele tiden. Ikke når du investerte de. Et annet spørsmål. For noen uker siden, før markedet «krasjet», så hadde jeg et visst beløp i pluss i fond. Eks 14.200 i pluss, nå er beløpet redusert til 1900 i pluss. Jeg har ingen krise, lar pengene stå. Regner med markedet går opp igjen. Men burdet jeg tatt ut fortjenesten, og bare latt opprinnelig beløp stå igjen. Har ikke noe å si, fordi: Burde gjort det, fordi: Anonymkode: 5b3b9...c4b
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april Det er så og si umulig å time markedet, det er tid i markedet som vinner. Det beste er å kjøpe litt hver måned, da får du snittet ned i nedgangstider. Anonymkode: 29873...8bd
AnonymBruker Skrevet 9. april #7 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenkte mer på om større investering NÅ, med aksjemarkedet i “fritt fall”. Det høres ut som det er totaltbeløpet som er aktuelt hele tiden. Ikke når du investerte de. Et annet spørsmål. For noen uker siden, før markedet «krasjet», så hadde jeg et visst beløp i pluss i fond. Eks 14.200 i pluss, nå er beløpet redusert til 1900 i pluss. Jeg har ingen krise, lar pengene stå. Regner med markedet går opp igjen. Men burdet jeg tatt ut fortjenesten, og bare latt opprinnelig beløp stå igjen. Har ikke noe å si, fordi: Burde gjort det, fordi: Anonymkode: 5b3b9...c4b Nei, man taper ikke før man selger. Anonymkode: 29873...8bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå