Gå til innhold

Mangel på «you-do-you» mentalitet i mindre by

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flyttet fra Oslo til en mindre by. 

I Oslo følte jeg det var mange ulike måter å gjøre ting på, her i småbyen har jeg desverre følt det annerledes.

Jeg kan gå på lekeplassen med barnet mitt, møte på andre mødre i bhg som i enhver setning skal fremme det de gjør som absolutt nødvendig og best. «Vi går alltid hjem fra bhg - selvsagt gjør vi det, vil ikke være lat å kjøre bil» (jeg kjører bil, pga jobb og tidspress), er et eksempel. Det er liksom alltid en setning om hva de gjør, og hvorfor de gjør det , og de får inn en setning om at dette er helt nødvendig.. 

Jeg kjenner jeg blir litt sliten og matt av dette. Ikke bare er det vanskelig å møtes å snakkes om hyggelige ting slik at man kan bli kjent, men det er også som at man føler man er i en konkurranse man ikke har valgt å være en del av. 

Anonymkode: ce6e2...cfa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å ikke hive seg på konkurransen?

svare at, vi må kjøre vi, da vi har litt tidspress pga jobb. 

Anonymkode: 0471c...4b3

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare hev deg over det og skift tema. Typisk småby og bygd, din verdi er basert på hvordan andre ser deg. Og det skal helst ikke avvike altfor mye fra normalen og det som er "best". 

Prøv å finne andre som har mer interessante tema å snakke om, har lave skuldre og ikke bryr seg så mye om hva andre mener. 

Anonymkode: b9453...152

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har nytt godt av at andre rundt deg har vært lite fordomsfulle, uten at du selv har bidratt til det.

Du kan gjøre 'You do you' med disse. Så deilig at dere kan gå hjem hver dag fra barnehagen! Jeg kan ikke det, men you do you!

Innlegget ditt lyser ikke av åpenhet og forståelse for ulike måter å organisere hverdagen på..

Anonymkode: 1342a...f89

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje du har nytt godt av at andre rundt deg har vært lite fordomsfulle, uten at du selv har bidratt til det.

Du kan gjøre 'You do you' med disse. Så deilig at dere kan gå hjem hver dag fra barnehagen! Jeg kan ikke det, men you do you!

Innlegget ditt lyser ikke av åpenhet og forståelse for ulike måter å organisere hverdagen på..

Poenget var ikke at jeg ikke liker måten de gjør det på:) mer det at jeg ikke skjønner hvorfor tema ; «jeg gjør det sånn og det er best!!» i det hele tatt skal være et samtaleemne. Jeg syns det er helt supert at folk gjør ting på ulike måter, men det er «konkurransen» i alt, og det at det blir bragt inn i samtalen uten at det er naturlig jeg reagerer på. 

Hadde det bare vært det ene eksempelet over , men det er mange flere og helt gjennomgående. Desverre. 

bare lurte på om andre har merket dette?

og hvordan takle det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bare hev deg over det og skift tema. Typisk småby og bygd, din verdi er basert på hvordan andre ser deg. Og det skal helst ikke avvike altfor mye fra normalen og det som er "best". 

Prøv å finne andre som har mer interessante tema å snakke om, har lave skuldre og ikke bryr seg så mye om hva andre mener. 

Anonymkode: b9453...152

Ja jeg føler du beskriver det bra. 

Begynner å lure på om vi må flytte igjen😂

ikke slik jeg ønsker at ungene skal vokse opp

og ikke så åpent og inkluderende for oss voksne heller

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er vel bare å ikke hive seg på konkurransen?

svare at, vi må kjøre vi, da vi har litt tidspress pga jobb. 

Anonymkode: 0471c...4b3

Ja jeg har sagt det:) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget var ikke at jeg ikke liker måten de gjør det på:) mer det at jeg ikke skjønner hvorfor tema ; «jeg gjør det sånn og det er best!!» i det hele tatt skal være et samtaleemne. Jeg syns det er helt supert at folk gjør ting på ulike måter, men det er «konkurransen» i alt, og det at det blir bragt inn i samtalen uten at det er naturlig jeg reagerer på. 

Hadde det bare vært det ene eksempelet over , men det er mange flere og helt gjennomgående. Desverre. 

bare lurte på om andre har merket dette?

og hvordan takle det?

Må du skjønne det da? Du kan bare akseptere at de er slik. They do them.

Synes det blir veldig rart å etterlyse mer åpenhet for forskjeller, når du selv vurderer å flytte fordi de er så annerledes deg.

Får meg til å tro at du ikke egentlig ønsker mer 'you do you', men folk som gjør som deg. Do like me.

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det blir veldig rart å etterlyse mer åpenhet for forskjeller, når du selv vurderer å flytte fordi de er så annerledes deg.

Får meg til å tro at du ikke egentlig ønsker mer 'you do you', men folk som gjør som deg. Do like me.

Nei:) 

jeg ønsker ikke å være en del av en konkurranse jeg ikke har bedt om. 
det er det

eller tenkte du at jeg skulle tenke at « ja det stemmer, de som kjører er late»?! Hvis ikke er jeg fordomsfull? Ok..

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Du er på bærtur. TS synes naturligvis det er kjipt at de andre mammaene i bhg både direkte og indirekte kritiserer henne og alle andre som gjør ting annerledes enn dem. Hun bryr seg ikke om de går til fots hjem fra bhg og synes det er kjipt at de kritiserer henne for å kjøre. 

Anonymkode: 2f636...695

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei:) 

jeg ønsker ikke å være en del av en konkurranse jeg ikke har bedt om. 
det er det

eller tenkte du at jeg skulle tenke at « ja det stemmer, de som kjører er late»?! Hvis ikke er jeg fordomsfull? Ok..

Du kunne latt være å føle det som kritikk av deg personlig. De liker å gå, fint for dem. Det handler ikke om deg.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å you-do-you'e dem? "Så fint at dere går! Jeg liker denne parken, det er så fint å være ute med barna sånn som vi er nå". Det trenger jo ikke bli en stor greie? 

Regner med at ikke alle er sånn? For da ville jeg begynt å se på meg selv, om det kanskje var når jeg sa og gjprde. Kanskje du snakker veldig mye om hvor bra byen var og sånn?

Anonymkode: 14c1e...7df

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS vil jo ikke flytte fordi folka er annerledes enn henne? Men fordi de er fordomsfulle og kjipe. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har flyttet fra Oslo til en mindre by. 

I Oslo følte jeg det var mange ulike måter å gjøre ting på, her i småbyen har jeg desverre følt det annerledes.

Jeg kan gå på lekeplassen med barnet mitt, møte på andre mødre i bhg som i enhver setning skal fremme det de gjør som absolutt nødvendig og best. «Vi går alltid hjem fra bhg - selvsagt gjør vi det, vil ikke være lat å kjøre bil» (jeg kjører bil, pga jobb og tidspress), er et eksempel. Det er liksom alltid en setning om hva de gjør, og hvorfor de gjør det , og de får inn en setning om at dette er helt nødvendig.. 

Jeg kjenner jeg blir litt sliten og matt av dette. Ikke bare er det vanskelig å møtes å snakkes om hyggelige ting slik at man kan bli kjent, men det er også som at man føler man er i en konkurranse man ikke har valgt å være en del av. 

Er "Alle" sånn? Eller et par stk? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne latt være å føle det som kritikk av deg personlig. De liker å gå, fint for dem. Det handler ikke om deg.

Men hallo, det handler jo om TS når de sier dette direkte til TS som kjører til og fra bhg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om hva randoms foreldre i barnehagen sier eller mener? 

Også i større byer er det alltid folk som "snakker i oppskrifter". Da må man bare si ja og ha. 

Anonymkode: 620e4...89c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis mange kjipe bygdetroll på KG. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor bryr du deg om hva randoms foreldre i barnehagen sier eller mener? 

Også i større byer er det alltid folk som "snakker i oppskrifter". Da må man bare si ja og ha. 

Anonymkode: 620e4...89c

Akkurat det at jeg syns dette er litt forsurende for et miljø må jeg faktisk få lov til å kjenne på:) 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hallo, det handler jo om TS når de sier dette direkte til TS som kjører til og fra bhg. 

Hehe ja, virker slik ja

ts

AnonymBruker
Skrevet

You do you er ett av de verste hersketeknikk-uttrykkene jeg hører, eller lettere sagt leser. Har faktisk aldri hørt noen bruke det utenfor kg. Men det blir jo typisk brukt spydig når man åpenbart mener man selv har rett, så man bør være glad for å slippe å høre dette. Det hadde jo vært mye verre hvis disse folkene faktisk la det til.

"Vi går alltid hjem, vil ikke være late og kjøre bil. Men you do you. 😏"

Anonymkode: 983c0...eb6

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...