Gå til innhold

Hjelp til å formulere vanskelig melding til barnefar i Canada 🙏

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer ikke noe godt ut av å ta opp dette nå. Du skulle gjort det mens barnet var under 18 år, i tilfelle. 

Anonymkode: 0967a...6df

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kan du bare droppe.

Det lager null mening at denne mannen skal gi deg penger nå. Barnet deres er jo voksen, og at du nå sliter med å forsørge barna du har fått med andre menn er ikke hans problem.

Her er det bare å ligge unna, og krysse fingrene for at han ikke testamenterer pengene sine til Undulatforeningen eller lignende.

Anonymkode: 9157a...758

Dette er svaret, ts! 
Hvis han skal gi noe penger på dette tidspunktet, så er det direkte til det voksene barnet, ikke til deg. 

Du har ikke stilt krav til ham tidligere, da kan du ikke plutselig dukke opp 19 år senere å be om «tilbakebetaling». 

Skjønner at du i desperasjon og frustrasjon ser etter en løsning, og at gammelt nag da kommer frem. Men dette er ikke veien å gå. Det er ikke det voksene barnet du ber om støtte til nå, det er i realiteten deg og dine yngre barn. 

Det er gir ingen mening å ut av det blå be ham om å støtte gammel en x-kjæreste fra 19 år tilbake, og hennes barn med en ny mann.

Hvis du absolutt skal be ham om noe, må det være at han betaler direkte til deres felles voksene barn, en støtte til studier eller lignende. Men jeg ser ikke noe videre vits i det heller. Tenker du burde droppe hele greia…

Anonymkode: 19ee9...000

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Unnskyld meg? Hvem ønsker å bli alene med 3 barn. Kan man styre sin skjebne ??!!! Hvis ja hadde alle levd fantastiske liv. For et følelsesløst og empatiløst svar. Skjerp deg. Dama sliter nok fra før. 

Anonymkode: e908a...dc4

Man kan forutse slike ting ja. Det er naivt å tro at et ekteskap vil holde igjennom et helt liv. Spesielt hvis det er et dårlig forhold i utgangspunktet. Det er helt fjernt for meg at folk ikke forsikrer seg selv, i tilfelle det skjer et brudd, sykdom, ulykke eller dødsfall. At man kun velger å lene seg på sin partner. Istedenfor å alene spare penger på en bufferkonto eller i et fond. Jeg har allerede begynt å spare til pensjon i fond, og jeg bikker snart 30 år. Jeg er forberedt på å bli minstepensjonist, da jeg er ung ufør. Dermed så sparer jeg mellom 5-7 000 kr i mnd. Men kanskje er jeg så heldig at jeg er frisk nok til å jobbe 50% om 10 eller 20 år. 

//

Uansett så synes jeg at du TS legger for mye ansvar på barnefar. Hva med å ta litt ansvar selv for å komme seg ut av en dårlig økonomisk livssituasjon?

Anonymkode: 281a5...c57

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er ikke et barn lenger. Toget har gått. Du har ikke krav på en krone nå. La det ligge! 

Hvorfor har du han på facebook? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ts, du kan ikke ta frustrasjonen din ut på ham nå og kreve penger, det er for sent. Om noe, så kanskje han vil støtte sin voksne sønn om de får et forhold, men du kan ikke be ham om penger nå. Det er for sent

Anonymkode: c3967...65a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså du vil at han skal "betale det han skylder" for ett barn slik du kan forsørge de andre to? 

Anonymkode: 77d0c...803

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hva du vil oppnå?

Hun vil ha penger.

Anonymkode: 1efa5...4fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er barnefar nr 2 da, TS? Hjelper ikke han til med de to yngste da? Han på 20 er jo voksen nå, så han burde vel kunne klare å hjelpe til om han bor hjemme hos deg.

Anonymkode: 73dbe...3b0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dårlig gjort mot barnet at du ikke har gjort alt i din makt for å få faren til å bidra økonomisk under oppveksten. Nå er det for sent. 

Anonymkode: 5b152...641

Nå orket jeg ikke å skrive alt som har skjedd, for det er komplisert  - men jeg prøvde første årene etter han flyttet, å få ham til å ta ansvar. Jeg hadde kontakt med både moren hans og ene broren, som prøvde alt de kunne også, men til slutt ga de opp.

Han kom stadig med nye unnskyldninger for hvorfor han ikke kunne bidra, men det som er sannheten dessverre - og som moren hans også mente - er at dette var hans egoistiske måte å "straffe" meg på, siden jeg var den som avsluttet forholdet. Jeg fikk flere ganger høre fra ham, når jeg spurte hvordan han kunne bare gi opp sitt eget barn på denne måten - at alt dette var min skyld, siden jeg "ga opp med ham"... 

Til slutt orket jeg ikke kjempe mer, og søkte heller om bidragsforskudd fra NAV. Så når jeg skrev at jeg aldri har bedt ham om noe - var det egentlig de påfølgende 17 årene jeg snakket om... Jeg trodde ikke jeg kom til å få negative kommentarer om meg som mor, om jeg unnlot å skrive om alt jeg prøvde de første årene - for det var uansett ikke dette innlegget mitt handlet om.

Siden han plutselig i fjor bestemte seg for å gi de pengene til barnet, tenkte jeg at han kanskje endelig har begynt å forandre seg litt, og innsett at han har oppført seg feil alle disse årene. Når han i tillegg kontaktet meg på Facebook nylig, så jeg på dette som en mulig åpning for å ta opp temaet om penger - men jeg er nok bare naiv som håper at han har forandret seg...

TS

Anonymkode: 8a334...290

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg saken død, jobb med deg selv for å bli kvitt bitterheten for noe du aldri kan endre eller gjøre noe med. 

Du skriver at du sliter økonomisk, men det er neppe pga 20 åringen, men de to andre. Hv med faren/ fedrene deres? Du får se på bidraget/ bidragene der, også kan du jo se på muligheten til å jobbe mer eller bytte til en bedre betalt jobb.

Anonymkode: 4974f...099

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde droppet klagebrevet men sendt et brev der jeg ba far om. Å betale feks 1000 canadiske dollar i mnd til høyere utdanning.l inntil barnet er ferdig med utdannelsen. Det er vanlig i Canada at foreldre bidrar til universitetsutdanning, and inkludert skolepenger. Ring ambassaden og forsøk å finne fram til hva foreldre gjennomsnittlig betaler pr mnd når de har barn i høyere utdanning. Send kopi av brevet til besteforeldre, påpek at han ikke har bidratt, fortell hba barnet trenger penger til (universitetsutdannelse, førerkort, bil, depositum på leilighet, og hør om de kan hjelpe.) 

Anonymkode: 5dbbe...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå orket jeg ikke å skrive alt som har skjedd, for det er komplisert  - men jeg prøvde første årene etter han flyttet, å få ham til å ta ansvar. Jeg hadde kontakt med både moren hans og ene broren, som prøvde alt de kunne også, men til slutt ga de opp.

Han kom stadig med nye unnskyldninger for hvorfor han ikke kunne bidra, men det som er sannheten dessverre - og som moren hans også mente - er at dette var hans egoistiske måte å "straffe" meg på, siden jeg var den som avsluttet forholdet. Jeg fikk flere ganger høre fra ham, når jeg spurte hvordan han kunne bare gi opp sitt eget barn på denne måten - at alt dette var min skyld, siden jeg "ga opp med ham"... 

Til slutt orket jeg ikke kjempe mer, og søkte heller om bidragsforskudd fra NAV. Så når jeg skrev at jeg aldri har bedt ham om noe - var det egentlig de påfølgende 17 årene jeg snakket om... Jeg trodde ikke jeg kom til å få negative kommentarer om meg som mor, om jeg unnlot å skrive om alt jeg prøvde de første årene - for det var uansett ikke dette innlegget mitt handlet om.

Siden han plutselig i fjor bestemte seg for å gi de pengene til barnet, tenkte jeg at han kanskje endelig har begynt å forandre seg litt, og innsett at han har oppført seg feil alle disse årene. Når han i tillegg kontaktet meg på Facebook nylig, så jeg på dette som en mulig åpning for å ta opp temaet om penger - men jeg er nok bare naiv som håper at han har forandret seg...

TS

Siden barnet nå er over 18 har du ikke rett på noe fra ham.

Da er det evnt ungdommen selv som må kontakte far om det ønsker noe fra ham.

Anonymkode: 3b564...3a5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en liten styrkeklem din vei TS. Du får mye ufortjent kritikk her. Jeg tror heller ikke det vil hjelpe å be om noe fra exen, men jeg skjønner godt sinnet og frustrasjonen du sitter med. Du er ikke en dårlig mor (i alle fall ikke ut fra det du har skrevet), så ikke ta alle disse frekke kommentarene inn over deg. Det er lett å spy fra seg anonymt på et forum, og ingen har gått i dine sko. Masse lykke til, jeg håper hellet snur snart. 

Anonymkode: 59950...4bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han muligens er på glid, så ville jeg (om jeg absolutt skulle henvendt meg til ham), ikke bedt om økonomisk kompensasjon til meg selv, men heller et tilskudd til deres felles barns utdannelse, f.eks et fast månedlig beløp. 

Anonymkode: 541bb...200

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ett barn med en utenlending som stikker av hjem når barnet er 1 år, og så går du videre og får 2 barn til, hvorav fedrene der også stikker av? Og så klager du over dårlig økonomi som alenemor? 

Jeg skjønner aldri hvordan mennesker som deg klarer å ta så mange dårlige valg. Er ingen menneskerett med god økonomi. Hadde du bodd i alle andre land enn Norge hadde ett menneske med din IQ bodd på gaten. 

Anonymkode: 3c9f4...0b2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 0.53):

Jeg er alenemor og har fortsatt to barn som bor hjemme. Jeg sliter veldig økonomisk for tiden, og dette har nok forsterket disse tankene om å kontakte den som skylder meg mest her i livet 😏

Eller bør jeg bare droppe hele greia? 🫤

Dropp det. Du fikk bidragsforskudd for barnet fram til det var 18.

Du har en eller to andre fedre å gå på for de to barna som fortsatt bor hjemme.

Anonymkode: 2608e...c2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er kjipt at han ikke har betalt, men din økonomiske situasjon idag er ikke hans ansvar.

Anonymkode: 490e4...675

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden han muligens er på glid, så ville jeg (om jeg absolutt skulle henvendt meg til ham), ikke bedt om økonomisk kompensasjon til meg selv, men heller et tilskudd til deres felles barns utdannelse, f.eks et fast månedlig beløp. 

Anonymkode: 541bb...200

Hun bør holde seg helt unna og gi "barnet" en mulighet til selv å lage en relasjon til faren.

Anonymkode: 2608e...c2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...