Gå til innhold

Når bli gravid i ny jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når er det innafor å bli gravid når man er ny i jobben? Har et barn på 2.5 år fra før, og vil egentlig ikke vente mye lengre med nr to pga aldersforskjell. Et vanskelig dilemma synes jeg! 

Anonymkode: a80f5...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En arbeidsgiver er vel aldri veldig glad for at ansatte blir gravide uansett når det er, sånn sett😅 Jeg var gravid når jeg begynte i ny jobb, det gikk helt greit det. Jeg tenker det er viktigere å time avstanden til ungene, enn å ta hensyn til arbeidsplassen. 😊

Anonymkode: 7bfd8...7e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du vil. Familie før jobb, alltid. Ingen kommer til å takke deg for at du venta et år. Sette hele livet sitt på vent for å jobbe hardt for å gjøre noen andre rikere? For meg er det et enkelt valg i alle fall. 

Anonymkode: d9bc5...839

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_8072.jpeg.6871f1d1ebb038c2ac839f817a955dae.jpegJeg ville kanskje ventet et år? I alle fall hvis du var mye dårlig i forrige svangerskap. Ikke helt populært om du skulle få masse fravær med én gang du har startet i ny jobb. Og så er det vel noen regler for hvor lenge du må ha jobbet et sted for å få lønnet permisjon? 

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville venta til du har full foreldrepermisjonsrettigheter. Om du kommer rett fra annen jobb så er vel dette i orden. Men hvis du har bedre lønn i denne jobben ville jeg venta (minst 6 mnd). Plutselig blir du sykmeldt også, og har du ikke sykepengerettigheter vil dette forplante seg økonomisk den dagen du begynner permisjon. 

Anonymkode: b82ee...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når du vil. Familie før jobb, alltid. Ingen kommer til å takke deg for at du venta et år. Sette hele livet sitt på vent for å jobbe hardt for å gjøre noen andre rikere? For meg er det et enkelt valg i alle fall. 

Anonymkode: d9bc5...839

Så når man jobber gjør man andre rikere?

Er vel greit å jobbe for å få litt penger så man kan ta vare på disse barna. Barna får det ikke veldig bra på luft og kjærlighet.

Eller tenker du at as Norge skal betale?

Anonymkode: 42f68...700

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du vil. Jeg begynte nylig i ny jobb og er snart høygravid. Som sjefen min sa da jeg fortalte om det, og sa jeg hadde gruet meg litt til å si det: Det er egentlig aldri noe optimalt tidspunkt for å få barn, alltid føler man at noe står i veien. Men du skal ikke tenke i det hele tatt på at det er dårlig timing for bedriften. Barna er viktigst og kommer først. Dette gjenspeiles også i lovverket, hvor gravide har et særskilt vern i arbeidslivet 😊

Med det sagt så er det selvsagt lurt å ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger før fødsel. Også lurt å tenke på at du kan bli sykmeldt tidlig, og da er det viktig å ha sykepengerettighetene på plass. Men dette er ting som går på egen økonomi, og ikke hensyn til arbeidsplassen.

Anonymkode: 3290a...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge alt det praktiske er på plass (typ opptjening til perm, sykepengerettigheter etc) så ville jeg tenkt at det bare er å prøve. Passer det noensinne perfekt med barn? Selv ble jeg gravid etter 1 mnd i ny jobb. Man vet jo ikke hvor lang tid det tar heller å bli gravid. Og det er vel alltid noen på en arbeidsplass som skal mene noe, at man får barn «for tidlig i arbeidsforholdet, for tette barn, for mange barn, blablabla». Du jobber jo for å leve, du lever jo ikke for å jobbe. 

Anonymkode: c3a68...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når er det innafor å bli gravid når man er ny i jobben? Har et barn på 2.5 år fra før, og vil egentlig ikke vente mye lengre med nr to pga aldersforskjell. Et vanskelig dilemma synes jeg! 

Anonymkode: a80f5...60d

Akkurat når det passer for deg! 

Anonymkode: 0d624...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fant ut at jeg var gravid en uke før jeg begynte i ny jobb. Var sykemeldt nesten hele svangerskapet. Jeg ble bare møtt med forståelse. Og det skulle bare mangle. Jeg tenker man er ganske kjip hvis man begynner å vurdere noen som illojale osv fordi de blir gravide. Bli gravid så fort som mulig, så får du sjekka om du har kommet til et bra sted 😜 Om du ikke får den forståelsen og oppfølginga du trenger, så er permisjonstiden en helt perfekt tid for å søke nye jobber.  

Svangerskapspengene ble forresten uansett beregnet fra den nye lønna mi, jeg hadde jo vært ansatt med ny lønn i ni måneder da jeg gikk ut i permisjon. Søkte bare svangerskapspenger litt tett opptil fødsel. 

Anonymkode: 28547...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på det samme.. synes også det er vanskelig problemstilling. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å bytte jobb nå «mellom barna», men sånn ble det. Hadde egentlig lyst til å bli gravid igjen nå om noen måneder, men om noen måneder begynner jeg i ny jobb og synes det er skikkelig ubehagelig å være «hun nye gravide». Men ettersom vi ønsker mindre aldersforskjell med barnet vi har fra før, så kan jeg ikke drøye for lenge heller.. tenker meg i hjel på dette hver eneste dag 

Anonymkode: 9b526...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du vil

Anonymkode: 91489...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var 7-8 uker på vei da jeg startet opp i ny jobb. Var ikke så mye å gjøre med det.  🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 96f72...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...