Gå til innhold

Hvem får gode referanser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De som virkelig er flinke, altså de som leder ikke vil bli kvitt. Som man ser på som et tap å miste? Eller får dårlige ansatte som ledere har venta på å bli kvitt i åresvis gode referanser? 

Ja, referansen må snakke sant. Men hvem vet om leder lyver eller ikke. Alle vet at man som referanseperson ikke skal snakke dårlig om andre. Allikevel tror jeg at enkelte kan holde relevant informasjon skjult eller fremheve det som passer en selv…

Anonymkode: 10959...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror de som er ærlige og viser mye respekt for andre får gode referanser. De som er brautende, spydige og tar masse plass får nok ikke alltid de beste referansene. 

Anonymkode: 40d9c...063

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en som hopper rundt fra strøjobb til strøjobb så har jeg ikke så mange referanser jeg vil bruke egentlig. Men så er jeg nå på spekteret og fungerer vel ikke så veldig godt i arbeidslivet generelt så det er strøjobber det blir her og der.Tror lengste jobben jeg har holdt på i en alder av 34 nå er på litt over et år. Har vel egentlig aldri fått sparken heller kun at kontrakten min ikke blir forlenget. 

Anonymkode: 2d460...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en som hopper rundt fra strøjobb til strøjobb så har jeg ikke så mange referanser jeg vil bruke egentlig. Men så er jeg nå på spekteret og fungerer vel ikke så veldig godt i arbeidslivet generelt så det er strøjobber det blir her og der.Tror lengste jobben jeg har holdt på i en alder av 34 nå er på litt over et år. Har vel egentlig aldri fått sparken heller kun at kontrakten min ikke blir forlenget. 

Meg som svarer meg selv, men en utdannelse på masternivå har jeg jo så er ikke så gæren i topplokket nødvendigvis, men arbeidslivet er nok egentlig ikke laga for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som virkelig er flinke, altså de som leder ikke vil bli kvitt. Som man ser på som et tap å miste? Eller får dårlige ansatte som ledere har venta på å bli kvitt i åresvis gode referanser? 

Ja, referansen må snakke sant. Men hvem vet om leder lyver eller ikke. Alle vet at man som referanseperson ikke skal snakke dårlig om andre. Allikevel tror jeg at enkelte kan holde relevant informasjon skjult eller fremheve det som passer en selv…

De aller fleste ledere er opptatt av å gi riktige referanser. Det vil si at referansen de gir gjenspeiler det inntrykket de har av den ansatte og dennes prestasjoner, eller hadde den gang personen jobbet hos dem. 

Anonymkode: 8f969...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet med innhenting av referanser i vikarbyrå og mitt inntrykk er heller at problemet er at litt for mange arbeidsgivere som har et problem med eksisterende ansatte er direkte uproffe, tydelig negative og deler taushetsbelagt info om planlagt familieforøkelse eller diagnoser når det innhentes referanser. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er en ansatt som arbeider veldig samvittighetsfullt, men sliter litt med helsa, så jeg har måtte ha flere pauser osv. Jeg har hatt jobber der jeg har gjort en god jobb, fått til det jeg skal, og bidratt godt. Og jobber der jeg helt ærlig ikke mestret oppgavene, og gjorde en veldig middelmådig jobb. Men fremstår veldig positiv og profesjonell selv om jobben jeg har utført, nok ikke har bidratt med noe positivt i firmaet.  Jeg har likevel alltid fått gode referanser, der jeg blir beskrevet veldig positivt, og at de er godt fornøyde med jobben jeg har gjort. Mistenker at referansene fra den "første typen jobb" jeg har hatt er sanne, og at referansene fra "siste type jobber" kanskje var for å hjelpe meg å finne en ny jobb🙈

Anonymkode: 6fa94...7a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er en ansatt som arbeider veldig samvittighetsfullt, men sliter litt med helsa, så jeg har måtte ha flere pauser osv. Jeg har hatt jobber der jeg har gjort en god jobb, fått til det jeg skal, og bidratt godt. Og jobber der jeg helt ærlig ikke mestret oppgavene, og gjorde en veldig middelmådig jobb. Men fremstår veldig positiv og profesjonell selv om jobben jeg har utført, nok ikke har bidratt med noe positivt i firmaet.  Jeg har likevel alltid fått gode referanser, der jeg blir beskrevet veldig positivt, og at de er godt fornøyde med jobben jeg har gjort. Mistenker at referansene fra den "første typen jobb" jeg har hatt er sanne, og at referansene fra "siste type jobber" kanskje var for å hjelpe meg å finne en ny jobb🙈

Anonymkode: 6fa94...7a6

For å bli kvitt deg, mener du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde selv nylig en sak hvor en flink og dreven ansatt søkte jobb i 2 år. Kalt inn på intervju hos mange, men aldri fått noen av jobbene. Tror han søkte 6-7 jobber. 
Bytta referanse, brukte noen av de gamle og ikke nåværende. Fikk jobben med en gang. Så fant man ut at leder aldri klarte å gi tydelig nok svar på det de nye potensielle ledere lurte på (klarte ikke å besvare lovlige spm). Hun ble også litt furt da han fortalte om at han hadde fått ny jobb. Det viser seg at ingen andre vill gjøre de ekstra oppgavene hun har satt han til å gjøre. Andre har ikke kapasitet og mulighet. Nå sliter hun med å delegere videre til andre. Han har dessverre sykemeldt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...