Gå til innhold

Til pedagoger/ ped.ledere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 21.55):

Skal rapporter til PPT og andre type ekstra oppgaver gjøres i ubunden tid? Spesielt når man ikke får det unna i løpet av hektisk arbeidsdag? Har skrevet en omfattende rapport som tok tid og krefter, frist i morgen tidlig. Fikk først vite om dette på fredag.

Gikk fra avdelingen i arbeidstiden i går for å skrive, måtte tilbake på avdelingen etter 20 minutter. En ansatt fikk telefon og måtte hente sykt barn på skolen. I dag fikk man ikke tak i vikar og det endte med at jeg måtte bli med på tur.. Skrev ferdig etter jobb i dag, slik at styrer får den i morgen på formiddagen (frist). Gikk noen timer. Velger å føre i hvert fall 1 time som overtid. Resten i ubunden tid/ gratis arbeid. 
Sendte mail til styrer. Fikk nekt, avtalen var i arbeidstiden svarte hun. 

Føler ikke dette er greit. Så sliten og faktisk drittlei yrket. Er det jeg som har brutt avtalen her?

Anonymkode: 31728...88a

Det er styrers ansvar at du som pedagogisk leder får avviklet plantiden din. Om det oppstår behov i barnehagen som gjør at du ikke får gjort unna pålagte oppgaver må styrer finne en løsning på dette. Hva hadde skjedd om du hadde sagt at du ikke rakk å skrive rapporten innen fristen? 

Barnehagen er underbemannet og dette har ansatte ropt opp om i åresvis uten å bli hørt. Nå roper foreldrene, via «Foreldreopprøret» sammen med de ansatte, men politikerne svarer med en veileder som kommer med tips om omdisponeringer som om ikke barnehageansatte er eksperter i å finne løsninger allerede. 

Jeg er redd noe alvorlig må skje og barnehagesektoren knele helt før det kommer penger på bordet til en forsterket bemanningsnorm. Sluttet selv i en jobb som jeg i utgangspunktet elsker - pedagogisk leder på småbarnsavdeling etter over 20 år, da det ikke er til å leve med og kombinere med egen familie og god fysisk og psykisk helse. Jobber nå i skolen og det er noe helt annet. 

https://www.barnehage.no/barnehagelaerere-barnehagestrategi-bemanning/barnehagestrategi-veileder-kollaps-i-barnehagesektoren/265327?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR5pcnZJbPvgCIUgFt74fTRQMuN-0dRrhqmiKNa6XYB0nWF9-FNYtdysFT665w_aem_ZlrhpSvjywHrqwLtgcnUiA

Anonymkode: 07508...fb4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Havspeil skrev (På 9.4.2025 den 17.36):

Omfattende rapporter til PPT ,bør ikke være prisgitt tidsnød / negativ energi . 

Sier det som mor til et barn som hele skoleløpet har vært avhengig av en slik rapport. 

Jeg finner det også klanderverdig,at du som offentlig ansatt lufter det på Kvinneguiden. Etisk skurrer det for meg. 

Hva tenker du om rapporten du har gitt ,med tiden du hadde....? Ble den kastet på deg i siste liten ? Dette er jo ikke greit lovmessig ifht eleven !! Da tiltak og hverdag fremover avhenger av denne rapporten. Ofte i lang tid fremover. 

Dette høres søkt ut. Den som skriver denne rapporten får den ikke opp i fanget. Men er involvert og forberedt over tid. 

Det graverende her ,er ikke eventuell mangel på overtidsbetaling. Men følgende det får for eleven . 

Legger da til at du DRITTLEI yrket ditt....vel..kanskje du bør se deg om etter noe annet. 

Jeg ville ikke vært avhengig av den rapporten for mitt barn ,som her leveres.🥲

( men fint du er ærlig ) 

Løvemamma.

Dette innlegget reagerer jeg STERKT på. Fysj og fy for noen holdninger du viser her!! Og for en komplett manglende forståelse for hva pedagoger faktisk står i i yrkeslivet. Ikke rart rekrutteringen til læreryrket er lavere enn noensinne. 

Anonymkode: 4f8bd...cdf

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (På 9.4.2025 den 17.36):

Omfattende rapporter til PPT ,bør ikke være prisgitt tidsnød / negativ energi . 

Sier det som mor til et barn som hele skoleløpet har vært avhengig av en slik rapport. 

Jeg finner det også klanderverdig,at du som offentlig ansatt lufter det på Kvinneguiden. Etisk skurrer det for meg. 

Hva tenker du om rapporten du har gitt ,med tiden du hadde....? Ble den kastet på deg i siste liten ? Dette er jo ikke greit lovmessig ifht eleven !! Da tiltak og hverdag fremover avhenger av denne rapporten. Ofte i lang tid fremover. 

Dette høres søkt ut. Den som skriver denne rapporten får den ikke opp i fanget. Men er involvert og forberedt over tid. 

Det graverende her ,er ikke eventuell mangel på overtidsbetaling. Men følgende det får for eleven . 

Legger da til at du DRITTLEI yrket ditt....vel..kanskje du bør se deg om etter noe annet. 

Jeg ville ikke vært avhengig av den rapporten for mitt barn ,som her leveres.🥲

( men fint du er ærlig ) 

Løvemamma.

Hvorfor skurrer dette etisk for deg, en anonymisert utblåsning på KG om en pedagogisk rapport til et hvilket som helst barn i barnehage? Du vet det eksisterer nesten 5500 barnehager i Norge? Fylt med tilsvarende antall ansatte og barn. 

Om dette er en ny sak hvor foreldrene selv har kontaktet PPT er det ikke uvanlig at barnehagen el skolen får i oppdrag å skrive en pedagogisk rapport på kort varsel og ikke tidligere har vært involvert i prosessen. Styrer kan jo også ha vært involvert/ informert men glemt å sende informasjon videre til pedagogisk leder. 

Bemanningen i norske barnehager er katastrofalt lav, den sliter ut de dedikerte og dyktige ansatte som jobber der og dette rammer i sluttenden de som trenger en god barnehage mest - barna. Så mye snakk om de sårbare barna under pandemien, nå er det bare pengene og mangel på sådan som rår. Trist! 

Anonymkode: 07508...fb4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 22.15):

Var det fravær i personalgruppen siden du ikke fikk tatt ut ubunden tid? Har styrer noen forslag til hvordan du skulle gjennomført dette i arbeidstiden dersom det er mangel på personal? Synd at styrer er så lite imøtekommende her. 

Vil anbefale deg å snakke med styrer i forkant neste gang. Styrer har ansvar for å legge til rette for at du får gjennomført arbeidsoppgavene dine. 

Forstår frustrasjonen din. Det er utrolig utmattende. Helt enig med personen over i at det er alt for mye dugnadsarbeid i barnehager, og vi har alle ansvar for å få slutt på praksisen. Bra du sier ifra.

Anonymkode: 3c4ad...679

Ja, det var som jeg skrev i HI at man ikke fikk tak i vikar. Styrer er vikarinnkaller selv og visste det godt. Allikevel var hun frekk og urimelig nok til å si at det bare er sånn av og til at man må utvide ubunden tid. Det hun egentlig mente var  gratis arbeid. Alle vet at man har 4 timer ubunden tid som pedagog i barnehagen, det er ikke noe som heter å utvide ubunden tid utover 37,5 t/ uka (4 t). Når man har jobbet flere timer på kveldstid for å få unna en ekstra oppgave, så mener jeg at man burde få betalt for det. Jeg hadde en dårlig frist fordi styrer selv hadde glemt å gi beskjed i tide. Det sier litt. Og, jeg skal vel ikke straffes med gratis arbeid/ dugnad. Har jobbet masse gratis oppgjennom uten å tenke over det, ikke slik at jeg løper rundt med timelister. Vet at det er mye sparing i barnehagene, men dette er vel ikke rette måten å gjøre det på…

Anonymkode: 31728...88a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...