AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:55 #1 Del Skrevet tirsdag kl 19:55 Skal rapporter til PPT og andre type ekstra oppgaver gjøres i ubunden tid? Spesielt når man ikke får det unna i løpet av hektisk arbeidsdag? Har skrevet en omfattende rapport som tok tid og krefter, frist i morgen tidlig. Fikk først vite om dette på fredag. Gikk fra avdelingen i arbeidstiden i går for å skrive, måtte tilbake på avdelingen etter 20 minutter. En ansatt fikk telefon og måtte hente sykt barn på skolen. I dag fikk man ikke tak i vikar og det endte med at jeg måtte bli med på tur.. Skrev ferdig etter jobb i dag, slik at styrer får den i morgen på formiddagen (frist). Gikk noen timer. Velger å føre i hvert fall 1 time som overtid. Resten i ubunden tid/ gratis arbeid. Sendte mail til styrer. Fikk nekt, avtalen var i arbeidstiden svarte hun. Føler ikke dette er greit. Så sliten og faktisk drittlei yrket. Er det jeg som har brutt avtalen her? Anonymkode: 31728...88a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:05 #2 Del Skrevet tirsdag kl 20:05 Oi! Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Jobber ikke gratis og er ikke du som har satt fristen. Vi bruker utelukkende ubunden tid til slike ting. Jobber ikke dugnad og gratis. Uaktuelt. Pga folk har jobbet så mye gratis så er plantiden til pedagoger uendret siden 90 tallet men arbeidsmengde har økt ekstremt. Da går det ikke opp da. Folk må slutte med dugnad i barnehagene å stille krav der det hører hjemme. Ikke godta at dette ble gratis arbeid. Spør din styrer hvordan dette skulle blitt løst på annen måte med de utfordringene som var i din bhg. Og hvorfor så kort frist? Anonymkode: d68c2...5b6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:15 #3 Del Skrevet tirsdag kl 20:15 Var det fravær i personalgruppen siden du ikke fikk tatt ut ubunden tid? Har styrer noen forslag til hvordan du skulle gjennomført dette i arbeidstiden dersom det er mangel på personal? Synd at styrer er så lite imøtekommende her. Vil anbefale deg å snakke med styrer i forkant neste gang. Styrer har ansvar for å legge til rette for at du får gjennomført arbeidsoppgavene dine. Forstår frustrasjonen din. Det er utrolig utmattende. Helt enig med personen over i at det er alt for mye dugnadsarbeid i barnehager, og vi har alle ansvar for å få slutt på praksisen. Bra du sier ifra. Anonymkode: 3c4ad...679 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:15 #4 Del Skrevet tirsdag kl 20:15 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oi! Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Jobber ikke gratis og er ikke du som har satt fristen. Vi bruker utelukkende ubunden tid til slike ting. Jobber ikke dugnad og gratis. Uaktuelt. Pga folk har jobbet så mye gratis så er plantiden til pedagoger uendret siden 90 tallet men arbeidsmengde har økt ekstremt. Da går det ikke opp da. Folk må slutte med dugnad i barnehagene å stille krav der det hører hjemme. Ikke godta at dette ble gratis arbeid. Spør din styrer hvordan dette skulle blitt løst på annen måte med de utfordringene som var i din bhg. Og hvorfor så kort frist? Anonymkode: d68c2...5b6 Fordi hun er frekkhetens nådegave. Tar ikke jobben seriøst. Glemmer å gi viktig informasjon. Glipp og misforståelser hele tiden. Men sparing ned til ørenivå, det får hun til. Budsjetter meg her og budsjetter meg der. Takk! Jeg skal kreve! Anonymkode: 31728...88a 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:23 #5 Del Skrevet tirsdag kl 20:23 Det fungerer ikke sånn i skolen for lærere. Vi måtte da eventuelt ta av den ubundne tiden til å gjøre slik om det hastet. Anonymkode: 97b4f...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:27 #6 Del Skrevet onsdag kl 15:27 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det fungerer ikke sånn i skolen for lærere. Vi måtte da eventuelt ta av den ubundne tiden til å gjøre slik om det hastet. Anonymkode: 97b4f...bd0 Mange pedagoger i barnehagen mister den ubundne tiden hvis det er sykefravær. Da har de ikke noe ubunden tid å ta av. Anonymkode: 9aec7...fea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:31 #7 Del Skrevet onsdag kl 15:31 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fordi hun er frekkhetens nådegave. Tar ikke jobben seriøst. Glemmer å gi viktig informasjon. Glipp og misforståelser hele tiden. Men sparing ned til ørenivå, det får hun til. Budsjetter meg her og budsjetter meg der. Takk! Jeg skal kreve! Anonymkode: 31728...88a Er håpløst å jobbe for slike styrere! Hvordan gikk det? Anonymkode: d68c2...5b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havspeil Skrevet onsdag kl 15:36 #8 Del Skrevet onsdag kl 15:36 (endret) Omfattende rapporter til PPT ,bør ikke være prisgitt tidsnød / negativ energi . Sier det som mor til et barn som hele skoleløpet har vært avhengig av en slik rapport. Jeg finner det også klanderverdig,at du som offentlig ansatt lufter det på Kvinneguiden. Etisk skurrer det for meg. Hva tenker du om rapporten du har gitt ,med tiden du hadde....? Ble den kastet på deg i siste liten ? Dette er jo ikke greit lovmessig ifht eleven !! Da tiltak og hverdag fremover avhenger av denne rapporten. Ofte i lang tid fremover. Dette høres søkt ut. Den som skriver denne rapporten får den ikke opp i fanget. Men er involvert og forberedt over tid. Det graverende her ,er ikke eventuell mangel på overtidsbetaling. Men følgende det får for eleven . Legger da til at du DRITTLEI yrket ditt....vel..kanskje du bør se deg om etter noe annet. Jeg ville ikke vært avhengig av den rapporten for mitt barn ,som her leveres.🥲 ( men fint du er ærlig ) Løvemamma. Endret onsdag kl 15:52 av Havspeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:55 #9 Del Skrevet onsdag kl 15:55 Havspeil skrev (13 minutter siden): Omfattende rapporter til PPT ,bør ikke være prisgitt tidsnød / negativ energi . Sier det som mor til et barn som hele skoleløpet har vært avhengig av en slik rapport. Jeg finner det også klanderverdig,at du som offentlig ansatt lufter det på Kvinneguiden. Etisk skurrer det for meg. Hva tenker du om rapporten du har gitt ,med tiden du hadde....? Ble den kastet på deg i siste liten ? Dette er jo ikke greit lovmessig ifht eleven !! Dette høres søkt ut. Den som skriver denne rapporten får den ikke opp i fanget. Men er involvert og forberedt over tid. Da vet du NÅ at mange pedagoger i barnehagene får av og til slengt rapporter og sånt i trynet med sabla dårlige frister. Det er faktisk hva vi står i! Jeg kan ikke snakke for skoler eller alle pedagoger/ styrere i barnehagene. Men, sånne dårlige ledere finnes. Vil jeg gjøre en god jobb og er alle barn viktige for meg: JA, absolutt! Men ikke alle ledere bør være ledere! Sier mye om deg når du reagerer på at jeg lufter dette anonymt på KG.. Sier mye om deg! Anonymkode: 31728...88a 4 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havspeil Skrevet onsdag kl 16:23 #10 Del Skrevet onsdag kl 16:23 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da vet du NÅ at mange pedagoger i barnehagene får av og til slengt rapporter og sånt i trynet med sabla dårlige frister. Det er faktisk hva vi står i! Jeg kan ikke snakke for skoler eller alle pedagoger/ styrere i barnehagene. Men, sånne dårlige ledere finnes. Vil jeg gjøre en god jobb og er alle barn viktige for meg: JA, absolutt! Men ikke alle ledere bør være ledere! Sier mye om deg når du reagerer på at jeg lufter dette anonymt på KG.. Sier mye om deg! Anonymkode: 31728...88a Du må tåle at jeg snakker på vegne av de rapportene omhandler. Hva det sier om meg ? Vel,- jeg er bare en mamma. Du burde ikke snu bordet i dette henseende. Lovmessig. Og jeg tåler at du lufter det anonymt . Det i seg selv forteller om en ukultur og avvik ifht rettssikkerheten ifht opplæringsloven . Men det er ikke etisk riktig. Hverken for deg som arbeidstaker eller de du rapporterer inn. Det er grunn til at du er drittlei. Vi Løveforeldre forstår det mer enn noen andre. Fordi systemet er utmattende ,vilkårlig og med gjennomtrekk av utskiftninger og inkompetanse. Likevel, - mange som gjør jobben og er der ❤ Og hvis ikke : da tar vi det opp med kommunen eller annen ledelse. Det burde du også gjøre. Si ifra. Om din arbeidshverdag. Fordi du har en viktig innsikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet torsdag kl 13:21 #11 Del Skrevet torsdag kl 13:21 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 22.23): Det fungerer ikke sånn i skolen for lærere. Vi måtte da eventuelt ta av den ubundne tiden til å gjøre slik om det hastet. Anonymkode: 97b4f...bd0 Joda, det kan også skje lærere. Jeg har opplevd det selv. Der jeg jobber nå får jeg heldigvis tid og rom til dette arbeidet, men der jeg jobbet tidligere var det ikke rom for dette. Plutselig mistet man administrativ tid/nedslag grunnet sykdom og lignende. Der jeg jobber nå er det heldigvis aldri et problem. Det er forskjell fra skoler til skoler. Jeg føler med deg ts. Jeg har opplevd det samme mange ganger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet torsdag kl 13:27 #12 Del Skrevet torsdag kl 13:27 Havspeil skrev (21 timer siden): Omfattende rapporter til PPT ,bør ikke være prisgitt tidsnød / negativ energi . Sier det som mor til et barn som hele skoleløpet har vært avhengig av en slik rapport. Jeg finner det også klanderverdig,at du som offentlig ansatt lufter det på Kvinneguiden. Etisk skurrer det for meg. Hva tenker du om rapporten du har gitt ,med tiden du hadde....? Ble den kastet på deg i siste liten ? Dette er jo ikke greit lovmessig ifht eleven !! Da tiltak og hverdag fremover avhenger av denne rapporten. Ofte i lang tid fremover. Dette høres søkt ut. Den som skriver denne rapporten får den ikke opp i fanget. Men er involvert og forberedt over tid. Det graverende her ,er ikke eventuell mangel på overtidsbetaling. Men følgende det får for eleven . Legger da til at du DRITTLEI yrket ditt....vel..kanskje du bør se deg om etter noe annet. Jeg ville ikke vært avhengig av den rapporten for mitt barn ,som her leveres.🥲 ( men fint du er ærlig ) Løvemamma. Herregud, så frekk du er. Det står da ingen steder at hun er drittlei jobben sin. Selvfølgelig må hun få lov til å løfte det her. Det er verken kritikkverdig eller klanderverdig. Derimot fremstår du frekk og egoistisk. I stedet for å angripe en stakkars pedagog som får dette i fanget, bør du heller kritisere de som driver barnehager og skoler. Det er overhodet ikke uvanlig. Men dette viser jo bare hvor utrolig sneversynt du er, som ikke fatter hvor presset mange er i barnehager og skoleverket. Jeg er for øvrig selv pårørende til et barn med 7 ulike diagnoser som går på spesialskole. Du skulle bare visst hvor langt mange strekker seg nettopp for å få ferdigstilt de ørten rapportene som kreves. Du har virkelig ikke peiling. 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:54 #13 Del Skrevet fredag kl 16:54 Havspeil skrev (På 9.4.2025 den 17.36): Omfattende rapporter til PPT ,bør ikke være prisgitt tidsnød / negativ energi . Sier det som mor til et barn som hele skoleløpet har vært avhengig av en slik rapport. Jeg finner det også klanderverdig,at du som offentlig ansatt lufter det på Kvinneguiden. Etisk skurrer det for meg. Hva tenker du om rapporten du har gitt ,med tiden du hadde....? Ble den kastet på deg i siste liten ? Dette er jo ikke greit lovmessig ifht eleven !! Da tiltak og hverdag fremover avhenger av denne rapporten. Ofte i lang tid fremover. Dette høres søkt ut. Den som skriver denne rapporten får den ikke opp i fanget. Men er involvert og forberedt over tid. Det graverende her ,er ikke eventuell mangel på overtidsbetaling. Men følgende det får for eleven . Legger da til at du DRITTLEI yrket ditt....vel..kanskje du bør se deg om etter noe annet. Jeg ville ikke vært avhengig av den rapporten for mitt barn ,som her leveres.🥲 ( men fint du er ærlig ) Løvemamma. Jeg kan skjønne deg. Men som ped.leder selv, så vet jeg at dette er helt vanlig. Jeg måtte skrive en pedagogisk rapport selv i dag. Det fikk jeg vite onsdag ettermiddag.. i tillegg på et barn jeg ikke er med daglig fordi kollegaen min (som skulle skrive den) ble sykemeldt. Jeg skrev på slutten av dagen, alene på avdelingen med 4 barn som lekte rundt meg... Anonymkode: c4973...ca2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet fredag kl 17:03 #14 Del Skrevet fredag kl 17:03 (endret) I skolen gjøres mye av arbeidet i ubunden tid. Det tilhører sjeldenhetene at vi får overtidsbetalt for rapportskriving. Endret fredag kl 17:03 av Cartman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet fredag kl 17:05 #15 Del Skrevet fredag kl 17:05 SPOCA skrev (På 10.4.2025 den 15.27): Herregud, så frekk du er. Det står da ingen steder at hun er drittlei jobben sin. Selvfølgelig må hun få lov til å løfte det her. Det er verken kritikkverdig eller klanderverdig. Derimot fremstår du frekk og egoistisk. I stedet for å angripe en stakkars pedagog som får dette i fanget, bør du heller kritisere de som driver barnehager og skoler. Det er overhodet ikke uvanlig. Men dette viser jo bare hvor utrolig sneversynt du er, som ikke fatter hvor presset mange er i barnehager og skoleverket. Jeg er for øvrig selv pårørende til et barn med 7 ulike diagnoser som går på spesialskole. Du skulle bare visst hvor langt mange strekker seg nettopp for å få ferdigstilt de ørten rapportene som kreves. Du har virkelig ikke peiling. Helt enig med deg. Godt skrevet 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:12 #16 Del Skrevet fredag kl 17:12 Cartman skrev (9 minutter siden): I skolen gjøres mye av arbeidet i ubunden tid. Det tilhører sjeldenhetene at vi får overtidsbetalt for rapportskriving. Men herregud, dere har jo flere ukers avspasering for å jobbe kvelder og ettermiddag i ubundet tid?!? Anonymkode: 99429...aa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet fredag kl 17:29 #17 Del Skrevet fredag kl 17:29 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men herregud, dere har jo flere ukers avspasering for å jobbe kvelder og ettermiddag i ubundet tid?!? Anonymkode: 99429...aa2 Hva slags tåpelig svar er dette? Jeg konstanterte et faktum. Jeg har ikke nevnt avspaseringen med et ord. Selvfølgelig får vi kompensert vårt ubundne arbeid med fridager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:53 #18 Del Skrevet fredag kl 17:53 Cartman skrev (39 minutter siden): I skolen gjøres mye av arbeidet i ubunden tid. Det tilhører sjeldenhetene at vi får overtidsbetalt for rapportskriving. Nå kan man ikke sammenligne ubunden tid for barnehagelærere og lærere i skolen. I skolen har de fleste lærere rundt 20 timer med undervisning pr uke, og skal pga arbeidstidsavtalen med avspasering i skoleferier jobbe 43 timer i uka. Da har de over 20 timer til planlegging, møter, rapportskriving mm. Barnehagelærere jobber 33 timer på avdeling/ med barna og har lovfestet rett til 4 timer i uka til planlegging, rapportskriving mm. Utfordringen er at det er barn i barnehagen fra kl. 7 til 17 og det er kronisk underbemannet slik at det er ofte uker man mistet deler av disse 4 timene. Det er leder/ styrers ansvar å sørge for at det er mulig å avvikle plantid. Om det er nødvendig å gjøre arbeid utenom skal det utbetales overtid. Dette er det selvsagt ikke økonomi til, og barnehageansatte jobber dermed gratis. Jeg sluttet etter 20 år som ped.leder da rammevilkår for å gjøre en god jobb ikke er tilstede og jobben er så krevende at jeg ikke hadde overskudd til egne barn og familien. Jobber nå i skolen og det er noe helt annet tidsmessig. Fortsatt travelt, men når elevene går hjem eller til SFO kl. 12.30 el 14.00 er det tid til plantid uten å bli kalt tilbake til arbeid. Anonymkode: 07508...fb4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:59 #19 Del Skrevet fredag kl 17:59 Cartman skrev (29 minutter siden): Hva slags tåpelig svar er dette? Jeg konstanterte et faktum. Jeg har ikke nevnt avspaseringen med et ord. Selvfølgelig får vi kompensert vårt ubundne arbeid med fridager. Og det var jo poenget - barnehagelærere får ikke kompensert for sitt ekstraarbeid, verken i penger eller avspasering! Anonymkode: 07508...fb4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:08 #20 Del Skrevet fredag kl 18:08 Sjefen din er urimelig, hun kan ikke kreve at du både jobber hele dagen på avdelingen og skriver en rapport som skal leveres imorgen. Det er jo åpenbart at man ikke kan gjøre de to tingene samtidig. Men det du bør gjøre i sånne situasjoner fremover er jo å ta det opp først. Om jeg jobber med noe og får beskjed på jobb om å gjøre noe annet så sier jeg alltid ifra at da må den andre arbeidsoppgaven bli satt på vent. Og om de reagerer på det så ber jeg dem om å prioritere. Om de gjerne vil ha begge gjort så kan jeg eventuelt tilby meg å jobbe overtid men da skal jeg ha overtidsbetalt (og jeg tilbyr bare det om det passer for meg). Du skal selvfølgelig ikke skrive jobbrapporter på fritiden. Samtidig skal overtidsarbeid være avtalt på forhånd. Men ikke gi deg på de timene du nå har jobbet, de bør du få avspasere for eksempel, de bør gå som plantid. Anonymkode: 7567a...2c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå