AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:11 #41 Del Skrevet torsdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du prøvd? Grovt brød metter ingenting for meg, og flere jeg har utfordret til å prøve uten brød ender på den samme konklusjonen. Du blir mett med en gang fordi kroppen tror den får mer næring på grunn av volumet, men så ser kroppen at den ikke fikk så mye næring som den trodde og så blir man fort sulten igjen. 3 egg metter bedre enn 2 egg og en brødskive. I tillegg hemmer brød opptaket av flere næringsstoffer i måltidet, så man vil få i seg mer næringsstoffer ved å kutte ut brødet, særlig grovbrød. Fytater i brød hemmer opptak av de fleste mineraler i hele måltidet, men særlig jern, kalsium og sink. Grovbrød hemmer opptak av jern mer enn 10 ganger så mye som loff. Så har ny forskning vist at vi ikke trenger fiber for tarmhelsen. Vi trenger smørsyre og bittelitt eddiksyre og propionsyre. Dette er de gunstige fettsyrene som fiber blir brutt ned til. Det er disse vi trenge for tarmhelsen, ikke fiber. Vi kan få disse fettsyrene direkte og slippe ulempene av fiber som forstoppelse, diaré, oppblåsthet, anal blødning osv. Smørsyre får du fra meieriprodukter (mest fra smør), og eddiksyre og propionsyre får du mest fra fermenterte produkter som yoghurt, kefir, rømme, creme fraiche, ost, surkål, kimchi, kombucha, syltet rødløk, syltet rødbete osv. Stek eggene i smør og tilsett bittelitt ost, så får du altså alle fordelene av fiber uten ulempene. Anonymkode: 583a8...ace Overhodet ikke alle får disse problemene av å spise grovbrød! De som reagerer på det, må jo finne andre alternativer. Alle vi andre kan ha et sunt og godt forhold til grovbrød! Ikke sykeliggjør ting som de fleste kan spise uten problemer! Anonymkode: 23210...afb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet fredag kl 02:48 #42 Del Skrevet fredag kl 02:48 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Beskjed fra ernæringsfysiolog. Men det er gjerne ikke godt nok for deg? Anonymkode: fd105...db9 Ikke vær så nebbete. Det er din feil som ikke oppgir grunn. Du bør begrunne påstandene dine når du kommer med sånne "forbud"; ikke bare erklære at "nei, det kan du ikke spise/drikke", helt uten videre. Du har fremdeles ikke fortalt hvorfor, og hva som er galt med ananasjuice eller ananas. Og hva som gjelder for deg og de råd en ernæringsfysiolog har gitt deg, gjelder vel ikke nødvendigvis for ts? Endret fredag kl 04:00 av Million stavefeil rettet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:17 #43 Del Skrevet fredag kl 08:17 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her må det nok litt mer fakta på bordet. Anonymkode: f2828...8f7 Skal du ha hele journalen min på bordet? Makan til kranglefanter enkelt skal være. De som tviler får skaffe seg time hos ernæringsfysiolog på sykehus og spørre der. Anonymkode: fd105...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:20 #44 Del Skrevet fredag kl 08:20 Million skrev (5 timer siden): Ikke vær så nebbete. Det er din feil som ikke oppgir grunn. Du bør begrunne påstandene dine når du kommer med sånne "forbud"; ikke bare erklære at "nei, det kan du ikke spise/drikke", helt uten videre. Du har fremdeles ikke fortalt hvorfor, og hva som er galt med ananasjuice eller ananas. Og hva som gjelder for deg og de råd en ernæringsfysiolog har gitt deg, gjelder vel ikke nødvendigvis for ts? Samme svar til deg som over, skaff deg time hos ernæringsfysiolog og spør der. Når jeg er på mine timer for å få satt sammen et fornuftig kosthold i forhold til min helse og mine utfordringer, så driver ikke jeg og spør om hvorfor ikke ditt og hvorfor ikke datt, fordi Million på kvinneguiden må vite hvorfor dette er nei og dette er ja mat for mennesker med utfordringer knyttet til kosthold. (Ikke spiseforstyrrelse). Anonymkode: fd105...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet fredag kl 08:21 #45 Del Skrevet fredag kl 08:21 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.52): Synes dere det er innafor? Bor alene og strever litt med matinntaket, kan det passere som middag 1-2 ganger i uken? Anonymkode: 0d48e...49b Hvor langt er et tau? Dette avhenger jo av hva det totale matinntaket ditt er ila dagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:22 #46 Del Skrevet fredag kl 08:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme svar til deg som over, skaff deg time hos ernæringsfysiolog og spør der. Når jeg er på mine timer for å få satt sammen et fornuftig kosthold i forhold til min helse og mine utfordringer, så driver ikke jeg og spør om hvorfor ikke ditt og hvorfor ikke datt, fordi Million på kvinneguiden må vite hvorfor dette er nei og dette er ja mat for mennesker med utfordringer knyttet til kosthold. (Ikke spiseforstyrrelse). Anonymkode: fd105...db9 En ting til, dette gjelder ikke bare for meg, men for alle som av helsemessige årsaker er småspiste. Natige kranglefanter, finn dere noe annet og mer konstruktivt å krangle på. Anonymkode: fd105...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet fredag kl 08:22 #47 Del Skrevet fredag kl 08:22 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme svar til deg som over, skaff deg time hos ernæringsfysiolog og spør der. Når jeg er på mine timer for å få satt sammen et fornuftig kosthold i forhold til min helse og mine utfordringer, så driver ikke jeg og spør om hvorfor ikke ditt og hvorfor ikke datt, fordi Million på kvinneguiden må vite hvorfor dette er nei og dette er ja mat for mennesker med utfordringer knyttet til kosthold. (Ikke spiseforstyrrelse). Anonymkode: fd105...db9 Men du er jo ikke fagpersonell, det er vedkommende som har gitt deg råd. Forstår du ikke forskjellen....?!?!?! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet fredag kl 09:13 #48 Del Skrevet fredag kl 09:13 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Samme svar til deg som over, skaff deg time hos ernæringsfysiolog og spør der. Når jeg er på mine timer for å få satt sammen et fornuftig kosthold i forhold til min helse og mine utfordringer, så driver ikke jeg og spør om hvorfor ikke ditt og hvorfor ikke datt, fordi Million på kvinneguiden må vite hvorfor dette er nei og dette er ja mat for mennesker med utfordringer knyttet til kosthold. (Ikke spiseforstyrrelse). Anonymkode: fd105...db9 Da blir du jo aldri klokere, hvis du bare nikker og godtar alt som blir deg fortalt uten å spørre hvorfor eller hva som er årsaken til det ene og det andre. Du går gjennom livet like uvitende. Men du har altså ingen grunn til "rådet" du kom med, at ts ikke kan drikke ananasjuice. Da hadde jeg gitt en lang f... i det totalt grunnløse "rådet", og drukket den juicen om det nå var sånn at jeg likte ananas bedre enn appelsin når det kommer til juice, for å få i meg i de c-vitaminene som egg mangler. Hvis ts syns appelsin er bedre, så velger hun det. Endret fredag kl 09:14 av Million 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:19 #49 Del Skrevet fredag kl 09:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal du ha hele journalen min på bordet? Makan til kranglefanter enkelt skal være. De som tviler får skaffe seg time hos ernæringsfysiolog på sykehus og spørre der. Anonymkode: fd105...db9 Det holder lenge med fakta på det jeg etterspurte. Journalen din er fullstendig uinteressant. Anonymkode: f2828...8f7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:22 #50 Del Skrevet fredag kl 09:22 Vi gjør det innimellom. Har og tomat, salat og agurk inntil Anonymkode: d3410...ea8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå