AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:13 #21 Del Skrevet torsdag kl 10:13 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor i all verden skal hun kutte ut grovbrødet?? Latterlig tips. Blir jo ikke mett av to egg med ost. Grovt brød er jo toppers! Anonymkode: 2902d...2e6 Har du prøvd? Grovt brød metter ingenting for meg, og flere jeg har utfordret til å prøve uten brød ender på den samme konklusjonen. Du blir mett med en gang fordi kroppen tror den får mer næring på grunn av volumet, men så ser kroppen at den ikke fikk så mye næring som den trodde og så blir man fort sulten igjen. 3 egg metter bedre enn 2 egg og en brødskive. I tillegg hemmer brød opptaket av flere næringsstoffer i måltidet, så man vil få i seg mer næringsstoffer ved å kutte ut brødet, særlig grovbrød. Fytater i brød hemmer opptak av de fleste mineraler i hele måltidet, men særlig jern, kalsium og sink. Grovbrød hemmer opptak av jern mer enn 10 ganger så mye som loff. Så har ny forskning vist at vi ikke trenger fiber for tarmhelsen. Vi trenger smørsyre og bittelitt eddiksyre og propionsyre. Dette er de gunstige fettsyrene som fiber blir brutt ned til. Det er disse vi trenge for tarmhelsen, ikke fiber. Vi kan få disse fettsyrene direkte og slippe ulempene av fiber som forstoppelse, diaré, oppblåsthet, anal blødning osv. Smørsyre får du fra meieriprodukter (mest fra smør), og eddiksyre og propionsyre får du mest fra fermenterte produkter som yoghurt, kefir, rømme, creme fraiche, ost, surkål, kimchi, kombucha, syltet rødløk, syltet rødbete osv. Stek eggene i smør og tilsett bittelitt ost, så får du altså alle fordelene av fiber uten ulempene. Anonymkode: 583a8...ace 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet torsdag kl 10:22 #22 Del Skrevet torsdag kl 10:22 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.52): Synes dere det er innafor? Bor alene og strever litt med matinntaket, kan det passere som middag 1-2 ganger i uken? Anonymkode: 0d48e...49b Egg inneholder alle næringsstoffene vi trenger, unntatt ett; vitamin C. Drikk et glass appelsin- eller ananasjuice etter middagen, så har du dekket alle næringsstoffene. Egg er super mat, masse næring og godt. Så jeg vil absolutt si det kan passere som middag i blant, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:24 #23 Del Skrevet torsdag kl 10:24 Tjukk skive, gjerne 8 kornsbrød, og godt med smør! Anonymkode: 98fa7...63b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:28 #24 Del Skrevet torsdag kl 10:28 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tjukk skive, gjerne 8 kornsbrød, og godt med smør! Anonymkode: 98fa7...63b Ts her, ja viktig med litt fett, kom på at 1/2 avokado er supert tilbehør. Anonymkode: 0d48e...49b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:30 #25 Del Skrevet torsdag kl 10:30 Vi spiser det ofte selv om vi er to i husholdningen og vi👍 Anonymkode: f6734...e1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:38 #26 Del Skrevet torsdag kl 10:38 Jeg lever for enkle middager. Pleier å koke nudler sammen med raspet gulrot, slenger oppi et kokt egg og noen frosne grønnsaker etterpå. Anonymkode: 86060...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:41 #27 Del Skrevet torsdag kl 10:41 Hvis jeg kommer hjem og resten av familien har spist, så blir det ofte 2 brødskiver med speilegg på til middag. Synes det er noe av det enkleste å lage som gjør meg mett etterpå. Anonymkode: eef51...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:47 #28 Del Skrevet torsdag kl 10:47 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.52): Synes dere det er innafor? Bor alene og strever litt med matinntaket, kan det passere som middag 1-2 ganger i uken? Anonymkode: 0d48e...49b Helt utmerket. Jeg ville ha tilføyet yoghurt, ost e.l. og noen grønnsaker - om du vil gjøre det enkelt så duger en banan til dessert. Eller en neve knaske-gulrøtter? Muligens også noen tomatbønner? Som et tips: tunfisk rett fra boksen med noe majones og litt salt&pepper er også fremragende pålegg, uansett om det er til frokost, lunsj eller middag. Ideen om at noen måltider er «middag» og noen er «brødmat» er rent fiktiv, du spiser hva du vil - når du vil. Liker du varmmat til lunsj eller frokost? Gå for det. Foretrekker du kaldmat til middag? Spis i vei. Bare forsøk få i deg ok mengder næringsstoffer, sånn i løpet av en normal måned (på dagsnivå spiller det liten rolle - tenk måneder eller uker når du tenker balansert kosthold) Anonymkode: dddf7...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:02 #29 Del Skrevet torsdag kl 11:02 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt utmerket. Jeg ville ha tilføyet yoghurt, ost e.l. og noen grønnsaker - om du vil gjøre det enkelt så duger en banan til dessert. Eller en neve knaske-gulrøtter? Muligens også noen tomatbønner? Som et tips: tunfisk rett fra boksen med noe majones og litt salt&pepper er også fremragende pålegg, uansett om det er til frokost, lunsj eller middag. Ideen om at noen måltider er «middag» og noen er «brødmat» er rent fiktiv, du spiser hva du vil - når du vil. Liker du varmmat til lunsj eller frokost? Gå for det. Foretrekker du kaldmat til middag? Spis i vei. Bare forsøk få i deg ok mengder næringsstoffer, sånn i løpet av en normal måned (på dagsnivå spiller det liten rolle - tenk måneder eller uker når du tenker balansert kosthold) Anonymkode: dddf7...7a6 Takk for flott svar! Tunfisk hørtes godt ut. Anonymkode: 0d48e...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet torsdag kl 13:55 #30 Del Skrevet torsdag kl 13:55 Ryddet for brukerdebatt og innlegg som bryter retningslinjene for gjengivelse av innhold fra eksterne sider. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:04 #31 Del Skrevet torsdag kl 14:04 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.52): Synes dere det er innafor? Bor alene og strever litt med matinntaket, kan det passere som middag 1-2 ganger i uken? Anonymkode: 0d48e...49b Tar du to sneier hvit ost under og litt ketchup til eller opp på, så har du et godt fullverdig måltid, har jeg fått beskjed om fra ernæringsfysiolog. Egg er ernæringsmessig veldig bra å spise. Det er viktigere at du spiser dette enn at du spiser «tullemat». Peanøtter er og fint å ha til å knaske på, om du liker det. De er fulle av antioksidanter og sporstoffer. Anonymkode: fd105...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:08 #32 Del Skrevet torsdag kl 14:08 Egg er supermat, i alle former og farger. Du kan, om du vil gjør det enda et hakk bedre, ha et glass (appelsin)juice til for å få med c-vitamin som er det som mangler i egg. Siden du sier du sliter med matinntaket forslår jeg juice framfor selve appelsinen. Anonymkode: 768b8...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:09 #33 Del Skrevet torsdag kl 14:09 Million skrev (3 timer siden): Egg inneholder alle næringsstoffene vi trenger, unntatt ett; vitamin C. Drikk et glass appelsin- eller ananasjuice etter middagen, så har du dekket alle næringsstoffene. Egg er super mat, masse næring og godt. Så jeg vil absolutt si det kan passere som middag i blant, ja. Ananas juice eller i annen form skal man ikke innta om man sliter med næringsinntaket. Appelsin og eple juice er bra, og ja drikke. Anonymkode: fd105...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:40 #34 Del Skrevet torsdag kl 14:40 Kjøper appelsinjuice i morgen! Peanøtter var også et godt tips! Anonymkode: 0d48e...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet torsdag kl 15:31 #35 Del Skrevet torsdag kl 15:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ananas juice eller i annen form skal man ikke innta om man sliter med næringsinntaket. Appelsin og eple juice er bra, og ja drikke. Anonymkode: fd105...db9 Kanskje du kan begrunne dette forbudet du legger frem? HVORFOR skal man ikke innta ananas i noen form? Ikke bare sitt der og skriv som om det var egne regler du har funnet på selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:37 #36 Del Skrevet torsdag kl 20:37 Million skrev (5 timer siden): Kanskje du kan begrunne dette forbudet du legger frem? HVORFOR skal man ikke innta ananas i noen form? Ikke bare sitt der og skriv som om det var egne regler du har funnet på selv. Beskjed fra ernæringsfysiolog. Men det er gjerne ikke godt nok for deg? Anonymkode: fd105...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:44 #37 Del Skrevet torsdag kl 20:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Beskjed fra ernæringsfysiolog. Men det er gjerne ikke godt nok for deg? Anonymkode: fd105...db9 Her må det nok litt mer fakta på bordet. Anonymkode: f2828...8f7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet torsdag kl 20:52 #38 Del Skrevet torsdag kl 20:52 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.52): Synes dere det er innafor? Bor alene og strever litt med matinntaket, kan det passere som middag 1-2 ganger i uken? Anonymkode: 0d48e...49b Absolutt, steke meg ofte et par egg til skive eller lignendes jeg til middag, det skyldes ikke dårlig matinntak men mer at mat er noe du må ha for å overleve fremfor noe du skal nyte, sa da gidde jeg ikke å bruke tid og energi på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:01 #39 Del Skrevet torsdag kl 21:01 Egg på brødskive er utmerket mat de dagene man ikke har det i seg å lage en større middag. Når det gjelder det mange nevner om grønnsaker til eller etter mat, synes jeg denne er interessant: http://www.kafjord.kommune.no/cppage.6592966-423764.html For min del funker det med frukt eller grønt før annen mat, jeg er mett lengre, og får bedre næringsopptak hvis jeg spiser noe fiberholdig før annen mat. Anonymkode: c66f4...67e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:08 #40 Del Skrevet torsdag kl 21:08 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 21.48): Egg er supert, men jeg hadde kuttet ut grovbrødet. Jeg spiser ofte stekte egg med litt ost på. Anonymkode: 583a8...ace Ingenting galt med grovbrødet?!! Anonymkode: 23210...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå