Gå til innhold

Hvilken utdanning er enklest å gjennomføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg velger å svare disse to samtidig. 

Hvor i mitt innlegg «skryter» jeg av å være «intelligent»? :klo:  Denne typen stråmannargumentasjon bidrar lite til diskusjonen. :klo: 

Som tidligere sykepleier selv visste jeg jo at fornærmede sykepleiere ville dukke opp i tråden i det sekundet noen nevnte at sykepleien er en forholdsvis grei utdannelse å gjennomføre. 🤪 :fnise:

Og for å svare på stråmann-spørsmålet om jeg «vet hvordan tråd jeg svarer i egentlig», så er svaret JA. Jeg svarer i en tråd om hvilke utdannelser som er mindre krevende å gjennomføre enn andre. Og da havner 3-årige studier med mye praksis på lista, enten dere liker det eller ei. :)  
Så vidt meg bekjent har ingen sykepleierstudenter hatt ansvar for å «handle raskt og korrekt når liv står på spill», så dette blir nok et stråmann-argument i en diskusjon om utdannelser. 

Anonymkode: c564e...8fe

For det første, så lurer jeg på når du studerte sykepleie. Sykepleiestudiet i senere tid er ganske mye mer omfattende enn tidligere, men likevel. Nesten 50% strøk på nasjonale prøver i anatomi i år, tipper ikke det er fordi det er et enkelt studie. Heller ikke at 50% av studentene har kromosomfeil. 

Så til det som er uthevet. Har du jobbet som sykepleier du eller? Mener du at ingen sykepleiere har stått i slike situasjoner? Jeg har nemlig det mange ganger, har til og med stått i slike situasjoner som ufaglært på jobb. Når man jobber med alvorlig syke mennesker så skjer det raskt endringer. Det kan dreie seg om knapt merkbare endringer også, som kan få fatale konsekvenser om man ikke fanger de opp og får startet tiltak og/eller kontaktet AMK.

Du fremstår rett og slett som en sykepleier som dro på jobb for å gjøre det du skulle gjøre, uten å tenke over det enorme ansvaret du har ovenfor pasientene. Det er noen sin mor eller far, barn og eller barnebarn du ivaretar. Du skal sørge for at ingen dør på din vakt, ikke bare ved å utføre prosedyrer korrekt, men også observere pasienten og reagere lynraskt i enkelte tilfeller. Tipper du jobbet på en avdeling med enkel somatikk. 

Anonymkode: aa15c...c52

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

La oss si at man vil ta utdanning men dessverre ikke særlig skoleflink eller intelligent. 

Hva er det enkleste studiet å komme igjennom på?

ideer?

Anonymkode: a2c18...cd2

Maler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første, så lurer jeg på når du studerte sykepleie. Sykepleiestudiet i senere tid er ganske mye mer omfattende enn tidligere, men likevel. Nesten 50% strøk på nasjonale prøver i anatomi i år, tipper ikke det er fordi det er et enkelt studie. Heller ikke at 50% av studentene har kromosomfeil. 

Så til det som er uthevet. Har du jobbet som sykepleier du eller? Mener du at ingen sykepleiere har stått i slike situasjoner? Jeg har nemlig det mange ganger, har til og med stått i slike situasjoner som ufaglært på jobb. Når man jobber med alvorlig syke mennesker så skjer det raskt endringer. Det kan dreie seg om knapt merkbare endringer også, som kan få fatale konsekvenser om man ikke fanger de opp og får startet tiltak og/eller kontaktet AMK.

Du fremstår rett og slett som en sykepleier som dro på jobb for å gjøre det du skulle gjøre, uten å tenke over det enorme ansvaret du har ovenfor pasientene. Det er noen sin mor eller far, barn og eller barnebarn du ivaretar. Du skal sørge for at ingen dør på din vakt, ikke bare ved å utføre prosedyrer korrekt, men også observere pasienten og reagere lynraskt i enkelte tilfeller. Tipper du jobbet på en avdeling med enkel somatikk. 

Anonymkode: aa15c...c52

Jeg er ikke den du svarer. Men vil bare påpeke at tråden ikke handler om dette og hvilke situasjoner man vil stå overfor i arbeidslivet etterpå. Den handler om selve utdanningen og hvor vanskelig den er å gjennomføre. 

Hva som skjer etter utdanningen har faktisk null innvirkning på resultatet på eksamen under selve utdanningen, så det er helt irrelevant. 

Anonymkode: fd75b...d7b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste utdanningen er det som fører til en jobb du synes er interessant og liker å holde på med. Da blir utdanningen lettere å gjennomføre også.

Man trenger ikke å være teoretisk intelligent, men kanskje du er mer praktisk intelligent? Hva liker du å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt barnehagelærerutdanning.

Anonymkode: 5a99d...7fa

Enig! Det kan man jobbe som om man er psykisk utviklingshemmet og. Veldig vanlig! (Ikke ironisk altså!)

Anonymkode: ac2d6...026

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at man vil ta utdanning men dessverre ikke særlig skoleflink eller intelligent. 

Hva er det enkleste studiet å komme igjennom på?

ideer?

Du skriver jo ingenting om hvor praktisk du er. Yrkesfag kan jo være noe. Rett yrkesfag gir også gode lønninger feks.

Eller har du interesse i noe, så klarer du egentlig  hva som helst, om du er interessert.  

Anonymkode: 36e20...3ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du skriver jo ingenting om hvor praktisk du er. Yrkesfag kan jo være noe. Rett yrkesfag gir også gode lønninger feks.

Eller har du interesse i noe, så klarer du egentlig  hva som helst, om du er interessert.  

Anonymkode: 36e20...3ca

ok

jeg er lærer for voksne. Jeg spør av nysgjerrighet på hvilke utdanninger som er enklest å komme igjennom på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (41 minutter siden):

Den enkleste utdanningen er det som fører til en jobb du synes er interessant og liker å holde på med. Da blir utdanningen lettere å gjennomføre også.

Man trenger ikke å være teoretisk intelligent, men kanskje du er mer praktisk intelligent? Hva liker du å gjøre?

jeg er lærer for voksne. Jeg spør på generelt grunnlag om hvilke utdanninger som kan passe for de som ikke er spesielt skoleflinke eller inteligente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg er lærer for voksne. Jeg spør på generelt grunnlag om hvilke utdanninger som kan passe for de som ikke er spesielt skoleflinke eller inteligente

Ok, men de kan jo være smarte/intelligente på andre områder enn typiske skolefag. Ofte er de smartere på praktiske oppgaver enn de som er veldig teoretiske. 

Uansett bør du oppfordre de til å søke utdanning innenfor interessefeltet og kanskje innenfor noe praktisk de er gode på, f.eks. snekker, elektriker, sveiser, kokk, renholder, mekaniker osv. Noen er også flinke med mennesker og trives med f.eks å jobbe i barnehage. Skolenerder egner seg dårlig til slike oppgaver. 

Som lærer så synes jeg du burde klare å se slike muligheter. 

Anonymkode: e2489...7db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

utdanningen virker enkel. Hvordan er det å skulle jobbe som pedagogisk leder/barnehagelærer? er det like enkelt?

Alt er enkelt for den som kan det. Om du vurderer bhglærer utdanningen, så ville jeg prøvd meg som vikar først, for å se om du tenker det kan være noe for deg. Veldig mange vil bort fra dette yrket pga at politikerne ikke prioriterer det. Selve utdanningen er helt tipp topp. God innføring i pedagogikk og gir mye grunnleggende forståelse for hvordan vi mennesker tenker. Et veldig spennende studie.

Anonymkode: ef025...37e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Juss er et ganske enkelt studium; en del lesing og pugging, men relativ ltt tilgjengelig.

Anonymkode: c08b3...774

TS sier jo at hun ikke er så skoleflink. Hvordan mener du hun skal klare å komme inn på juss? For ikke å snakke om komme seg gjennom pensum og bestå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok, men de kan jo være smarte/intelligente på andre områder enn typiske skolefag. Ofte er de smartere på praktiske oppgaver enn de som er veldig teoretiske. 

Uansett bør du oppfordre de til å søke utdanning innenfor interessefeltet og kanskje innenfor noe praktisk de er gode på, f.eks. snekker, elektriker, sveiser, kokk, renholder, mekaniker osv. Noen er også flinke med mennesker og trives med f.eks å jobbe i barnehage. Skolenerder egner seg dårlig til slike oppgaver. 

Som lærer så synes jeg du burde klare å se slike muligheter. 

Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Av svarene jeg får her, så er det nesten bare høgskole/universitetsutdanninger. 

Er praktiske yrker sett på som enkle utdanninger? Kommer man igjennom studiet bare man er interessert nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seff skrev (3 minutter siden):

Hva liker du å holde på med? Liker du mennesker/barn, er du praktisk/teknisk anlagt?

Som sagt, bare et generelt spørsmål om hvilke utdanninger som blir sett på som enkle, og som folk mener er enklest å gjennomføre.  Jeg er selv pedagog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som lærer så synes jeg du burde klare å se slike muligheter

Hvordan har du fått for deg at denne læreren ikke klarer å se slike muligheter? Man er ikke særlig smart om man tror at en selv har svaret på alt. Er jo bare lurt å spørre om råd og tips fra andre, tror du ts har erfaring med å gjennomføre mange forskjellige utdanninger selv?

Anonymkode: 4c141...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som sagt, bare et generelt spørsmål om hvilke utdanninger som blir sett på som enkle, og som folk mener er enklest å gjennomføre.  Jeg er selv pedagog. 

Men hva som er enkelt å gjennomføre, kommer jo an på personen som skal gjøre det. Hvis en person er tålmodig og glad i barn, ville jeg anbefale førskolelærer, hvis vedkommende er praktisk anlagt og flink til å fikse ting, men ingen barnevenn, ville jeg ikke anbefale førskolelærer.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Javel ....

Endret av Seff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (Akkurat nå):

Men hva som er enkelt å gjennomføre, kommer jo an på personen som skal gjøre det. Hvis en person er tålmodig og glad i barn, ville jeg anbefale førskolelærer, hvis vedkommende er praktisk anlagt og flink til å fikse ting, men ingen barnevenn, ville jeg ikke anbefale førskolelærer.

Holder det å være tålmodig og glad i barn for å kunne gjennomføre utdanningen som barnehagelærer. Jeg vil tro at de aller aller fleste som tar den utdanningen har de personlige egenskapene  som kreves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige svaret her er vekter. Det er svært enkelt. Jeg tok vekterkurs i militæret.og det er det enkleste av utdanning jeg har tatt. Var også svært enkelt å få jobb. Det er det helt sikkert ikke lenger da men.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Holder det å være tålmodig og glad i barn for å kunne gjennomføre utdanningen som barnehagelærer. Jeg vil tro at de aller aller fleste som tar den utdanningen har de personlige egenskapene  som kreves. 

Det var et overfladisk eksempel.

Men du får bedre svar hvis du er ærlig med hvilke forutsetninger og hvilken bakgrunn du har.

Endret av Seff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...