AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:40 #21 Del Skrevet tirsdag kl 19:40 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tja, det kommer jo an på personlige egenskaper og interesse også da. Men man kan jo lett anta at du da kan prise deg lykkelig for at du valgte sykepleien og ikke en realfags utdannelse? 🤷♀️ Anonymkode: c564e...8fe Her er du kjapp på avtrekkern. Har 2 videreutdannelser i ettertid, så at jeg ikke hadde klart realfag vil jeg påstå er helt feil. Det går mer på at enkelte fag i sykepleien er så til de grader tull og tøys fra ende til annen, at til og med den smarteste ville vurdert å droppe ut. I tillegg er det mye slit for liten vinning, sett i et langtidsperspektiv. Det er også grunnen til at jeg har gått videre. Anonymkode: 8f29a...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet tirsdag kl 19:41 #22 Del Skrevet tirsdag kl 19:41 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vil tro det er enklere enn en del andre studier. Kjenner personer som er middels og under middels intelligente som har klart å komme seg gjennom denne utdanningen helt fint. Anonymkode: 6f66a...ca7 Kjenner du til hvor høyt skår de har på IQ-test, siden du sier at de er under middels intelligente? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solknapp Skrevet tirsdag kl 19:42 #23 Del Skrevet tirsdag kl 19:42 Eiendomsmegler 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet tirsdag kl 19:45 #24 Del Skrevet tirsdag kl 19:45 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnehagelærer (tidligere førskolelærer) kommer «alle» inn på. Pensum er relativt enkelt, mye praksis. Men, det å jobbe i barnehage er langt i fra for alle, og ikke like enkelt og koselig som mange tror. Du kan bruke utdanningen til andre ting da, men det involverer barn/ungdom/mennesker.. Anonymkode: 4939c...616 Grunnen til at «alle» kommer inn, er at det ikke er nok søkere. Studieplassene er ikke fylt opp. Studier det er vanskelig å komme inn på, er der hvor det er mange søkere og få plasser. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:45 #25 Del Skrevet tirsdag kl 19:45 Kjørelærer Anonymkode: 28fb4...6b0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:52 #26 Del Skrevet tirsdag kl 19:52 Det er bare å ta en titt her - har noen gamle, og ikke veldig smarte eller oppdaterte venninner som har studert HR, markedsføring og personalledelse på HK. Har også en bekjent fra vgs som studerer eiendomsmegling på BI. Helt blåst er hun, men studiet går greit. Anonymkode: a51d5...1ef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:53 #27 Del Skrevet tirsdag kl 19:53 Det kommer mest an på interesser og utholdenhet i studiene. Hva er du interessert i? Liker du best å jobbe med ting eller mennesker? For å nevne et eksempel, siden barnehagelærerutdanning nevnes - for meg ville det vært totalt skivebom og vanskelig å gjennomføre siden det ikke interesserer meg og jeg synes småbarn er masete og kravstore (og fantastiske, men ikke hele arbeidsdagen hver dag). Men jeg liker realfagene og kunne sikkert kommet greit gjennom biokjemi eller byggingeniør, og hatt det fint med arbeidsdagene også (som eksempler). Anonymkode: 42005...166 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:57 #28 Del Skrevet tirsdag kl 19:57 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 😂😂😂😂 Lykke til på anatomi og medikament eksamen. ts: ville nok vurdert et fagbrev. Eller barnevern Anonymkode: aa15c...c52 Medikamentregning er jo ungdomsskolematte. 🤷♀️ Og anatomi, fysiologi og biokjemi er jo et rent puggefag, innen emnet hele studiet bygger på. 🤷♀️ AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dersom du har fullført ingeniør studie, så er du nok en skoleflink person. Dvs sykepleie faget var ikke stress for deg å gjennomføre. En som ikke er særlig skoleflink, eller liker å pugge og lese, de sliter nok ganske mye med et sykepleier studie. Spesielt slik som studiet er blitt nå, det var mye lettere studier for bare 6-7 år siden, enn det er i dag. Nettopp fordi pasient bildet er endret, det er langt mer komplekse pasienter og behandlingsmetoder enn for 10-15 år siden. Anonymkode: aa15c...c52 Argumenterer du ikke her nettopp for at sykepleierstudiet ikke er av de mer krevende studiene ? AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Juss er et ganske enkelt studium; en del lesing og pugging, men relativ ltt tilgjengelig. Anonymkode: c08b3...774 Uenig. Har studert noe juss selv, og faget krever evne til kritisk tenkning, juridisk metodeforståelse og evnen til å anvende regler på komplekse situasjoner. Å tolke lover, forholde seg til rettspraksis, og bygge gode juridiske resonnementer er langt fra trivielt. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her er du kjapp på avtrekkern. Har 2 videreutdannelser i ettertid, så at jeg ikke hadde klart realfag vil jeg påstå er helt feil. Det går mer på at enkelte fag i sykepleien er så til de grader tull og tøys fra ende til annen, at til og med den smarteste ville vurdert å droppe ut. I tillegg er det mye slit for liten vinning, sett i et langtidsperspektiv. Det er også grunnen til at jeg har gått videre. Anonymkode: 8f29a...ecb Bra for deg Svaret mitt var basert på at du skrev at sykepleierstudiet ikke var enkelt. Når det gjelder høyskoleutdannelser så er det ikke en av de mest krevende utdannelsene, faglig sett. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjørelærer Anonymkode: 28fb4...6b0 Dette er vel ikke en utdannelse. Kanskje et kurs? Videregående? IDK. 🤷♀️ Anonymkode: c564e...8fe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:09 #29 Del Skrevet tirsdag kl 20:09 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Medikamentregning er jo ungdomsskolematte. 🤷♀️ Og anatomi, fysiologi og biokjemi er jo et rent puggefag, innen emnet hele studiet bygger på. 🤷♀️ Argumenterer du ikke her nettopp for at sykepleierstudiet ikke er av de mer krevende studiene ? Uenig. Har studert noe juss selv, og faget krever evne til kritisk tenkning, juridisk metodeforståelse og evnen til å anvende regler på komplekse situasjoner. Å tolke lover, forholde seg til rettspraksis, og bygge gode juridiske resonnementer er langt fra trivielt. Bra for deg Svaret mitt var basert på at du skrev at sykepleierstudiet ikke var enkelt. Når det gjelder høyskoleutdannelser så er det ikke en av de mest krevende utdannelsene, faglig sett. Dette er vel ikke en utdannelse. Kanskje et kurs? Videregående? IDK. 🤷♀️ Anonymkode: c564e...8fe Vet du hvordan tråd du svarer i egentlig? Spørsmålet var ikke «hva er det mest krevende studie» for nei, det er ikke sykepleier. Det finnes en drøss andre studier som er langt mer krevende. Når spørsmålet er, hvordan utdanning er enkel å gjennomføre, så er ikke svaret sykepleier studie. Det er krevende, med mye pensum, mye egen studie, lange dager i praksis, etterfulgt av enda mer lesing. Du blir aldri ferdig, selv om studiet er fullført, så er det langt mer å sette seg inn i når man går ut i arbeidslivet. Sykepleier oppgaver endres til stadighet og det blir mer og mer omfattende. Derfor er studiet også i endring. Selv om det er endel emner i studiet som er både lett og unødvendig. Så er det ikke et enkelt studie å komme igjennom. Anatomi er et vanvittig stort emne, som skal pløyes på kort tid. Og du skal pugge over 60 A4 sider med læringsmål. Lett for en som ikke er skoleflink? Neppe. Det er heller ikke enkelt å gjennomføre medikament eksamen med null feil, for en person som ikke er skoleflink. Du argument for at det er et enkelt studie for en person som ikke er flink på skolen, og som ikke har særlig motivasjon til å jobbe så mye med faget. Og her må du forstå forskjellen, du som skryter av at du er så intelligent. Anonymkode: aa15c...c52 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:14 #30 Del Skrevet tirsdag kl 20:14 Frisør vil jeg tro er en veldig lett utdanning. Anonymkode: 1ffb2...519 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:16 #31 Del Skrevet tirsdag kl 20:16 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Medikamentregning er jo ungdomsskolematte. 🤷♀️ Og anatomi, fysiologi og biokjemi er jo et rent puggefag, innen emnet hele studiet bygger på. 🤷♀️ Argumenterer du ikke her nettopp for at sykepleierstudiet ikke er av de mer krevende studiene ? Uenig. Har studert noe juss selv, og faget krever evne til kritisk tenkning, juridisk metodeforståelse og evnen til å anvende regler på komplekse situasjoner. Å tolke lover, forholde seg til rettspraksis, og bygge gode juridiske resonnementer er langt fra trivielt. Bra for deg Svaret mitt var basert på at du skrev at sykepleierstudiet ikke var enkelt. Når det gjelder høyskoleutdannelser så er det ikke en av de mest krevende utdannelsene, faglig sett. Dette er vel ikke en utdannelse. Kanskje et kurs? Videregående? IDK. 🤷♀️ Anonymkode: c564e...8fe For en person som prøver å opphøye seg som intelligent og bedreviter, fremstår du egentlig ganske kort. Argumentet ditt for hvorfor jus et et krevende fag, samtidig som du argumenterer for at sykepleie ikke er krevende, sier meg at du aldri burde jobbe som sykepleier. Hvis du oppriktig mener at sykepleiefaget ikke innebærer kritisk tenking, etiske problemstillinger, høyt nivå medisinsk, evnen til å handle raskt og korrekt når livet står på spill- det mener du er enkelt? Da tipper jeg du rett og slett ikke egner deg til et slikt ansvar. Anonymkode: aa15c...c52 6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:16 #32 Del Skrevet tirsdag kl 20:16 Barnevernspedagog. Anonymkode: ab2c2...4da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:17 #33 Del Skrevet tirsdag kl 20:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnevernspedagog. Anonymkode: ab2c2...4da Det er krevende pensum har jeg hørt, mye tungt og mye jus. Anonymkode: 1ffb2...519 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:30 #34 Del Skrevet tirsdag kl 20:30 er fagbrev som portør enkelt? Anonymkode: a2c18...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:38 #35 Del Skrevet tirsdag kl 20:38 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vet du hvordan tråd du svarer i egentlig? Spørsmålet var ikke «hva er det mest krevende studie» for nei, det er ikke sykepleier. Det finnes en drøss andre studier som er langt mer krevende. Når spørsmålet er, hvordan utdanning er enkel å gjennomføre, så er ikke svaret sykepleier studie. Det er krevende, med mye pensum, mye egen studie, lange dager i praksis, etterfulgt av enda mer lesing. Du blir aldri ferdig, selv om studiet er fullført, så er det langt mer å sette seg inn i når man går ut i arbeidslivet. Sykepleier oppgaver endres til stadighet og det blir mer og mer omfattende. Derfor er studiet også i endring. Selv om det er endel emner i studiet som er både lett og unødvendig. Så er det ikke et enkelt studie å komme igjennom. Anatomi er et vanvittig stort emne, som skal pløyes på kort tid. Og du skal pugge over 60 A4 sider med læringsmål. Lett for en som ikke er skoleflink? Neppe. Det er heller ikke enkelt å gjennomføre medikament eksamen med null feil, for en person som ikke er skoleflink. Du argument for at det er et enkelt studie for en person som ikke er flink på skolen, og som ikke har særlig motivasjon til å jobbe så mye med faget. Og her må du forstå forskjellen, du som skryter av at du er så intelligent. Anonymkode: aa15c...c52 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For en person som prøver å opphøye seg som intelligent og bedreviter, fremstår du egentlig ganske kort. Argumentet ditt for hvorfor jus et et krevende fag, samtidig som du argumenterer for at sykepleie ikke er krevende, sier meg at du aldri burde jobbe som sykepleier. Hvis du oppriktig mener at sykepleiefaget ikke innebærer kritisk tenking, etiske problemstillinger, høyt nivå medisinsk, evnen til å handle raskt og korrekt når livet står på spill- det mener du er enkelt? Da tipper jeg du rett og slett ikke egner deg til et slikt ansvar. Anonymkode: aa15c...c52 Jeg velger å svare disse to samtidig. Hvor i mitt innlegg «skryter» jeg av å være «intelligent»? Denne typen stråmannargumentasjon bidrar lite til diskusjonen. Som tidligere sykepleier selv visste jeg jo at fornærmede sykepleiere ville dukke opp i tråden i det sekundet noen nevnte at sykepleien er en forholdsvis grei utdannelse å gjennomføre. 🤪 Og for å svare på stråmann-spørsmålet om jeg «vet hvordan tråd jeg svarer i egentlig», så er svaret JA. Jeg svarer i en tråd om hvilke utdannelser som er mindre krevende å gjennomføre enn andre. Og da havner 3-årige studier med mye praksis på lista, enten dere liker det eller ei. Så vidt meg bekjent har ingen sykepleierstudenter hatt ansvar for å «handle raskt og korrekt når liv står på spill», så dette blir nok et stråmann-argument i en diskusjon om utdannelser. Anonymkode: c564e...8fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:50 #36 Del Skrevet tirsdag kl 20:50 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er krevende pensum har jeg hørt, mye tungt og mye jus. Anonymkode: 1ffb2...519 Ikke i Porsgrunn i alle fall, men vet ikke hvordan den er i Oslo, f.eks. (Tok den for noen år siden før jeg fant ut at det var helt feil retning for min del). Anonymkode: ab2c2...4da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:10 #37 Del Skrevet tirsdag kl 21:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er du kjapp på avtrekkern. Har 2 videreutdannelser i ettertid, så at jeg ikke hadde klart realfag vil jeg påstå er helt feil. Det går mer på at enkelte fag i sykepleien er så til de grader tull og tøys fra ende til annen, at til og med den smarteste ville vurdert å droppe ut. I tillegg er det mye slit for liten vinning, sett i et langtidsperspektiv. Det er også grunnen til at jeg har gått videre. Anonymkode: 8f29a...ecb Jeg tror alle, ikke minst sykepleierne selv, hadde vunnet på at de tonet ned sykepleieteorifjaset, og gikk dypere inn i det medisinske. Og ja, jeg har hørt sykepleiere som underviser på sykepleie si det også… Det er ikke det samme som at jeg sier at sykepleie er et «enkelt» studium. Jeg mistenker vel at hele tråden er laget av et troll som egentlig bare ønsker å disse sykepleiere og barnehagelærere. Jeg tror nok det finnes studier som krever betydelig mindre innsats, ikke minst pga praksis. Så jeg stemmer for litt diffuse bachelorer hvor man lærer alt og ingenting, ikke inne realfag eller andre retninger som krever mye matte. Det er nok betydelig enklere å bare forsvinne inn i mengden og karre seg gjennom med E på slike studier. Uten å nevne navn. Anonymkode: 3be49...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:22 #38 Del Skrevet tirsdag kl 21:22 Ella-2 skrev (1 time siden): Grunnen til at «alle» kommer inn, er at det ikke er nok søkere. Studieplassene er ikke fylt opp. Studier det er vanskelig å komme inn på, er der hvor det er mange søkere og få plasser. Jeg husker at da jeg skulle søke studier i 2017, så hadde flere campus som tilbyr barnehagelærerutdanning over 3 i snitt. Nå ser jeg at det står «Alle» på alle campus/skoler. Så færre ønsker å bli bhglærer, men det forstår jeg godt. Spesielt med tanke på arbeidsforhold og at utdanningen ikke kan brukes så mange andre steder enn i barnehagen. Så man er stuck der, hvis man ikke ønsker å ta videreutdanning/master. Anonymkode: 5a99d...7fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:29 #39 Del Skrevet tirsdag kl 21:29 Du skal utdanne deg noen ganske få år, og så jobbe i mange tiår etterpå. Hvorfor bry seg om du klarer utdanningen- det er om du klarer/liker jobben den gir, som er det viktigste. Folk er så dumme.. Jeg ville aldri begynt på en utdanning uten at jeg visste at den ville gi meg mulighet til jobber jeg ville trives i. Alle har noen evner eller noen områder de liker bedre enn andre. Sats på dem. Anonymkode: ea598...dce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:31 #40 Del Skrevet onsdag kl 08:31 Dette har jeg sagt før i en annen tråd, og gjentar det nå. Jeg er ganske sikker på at noe av humanioragreiene oppe Blindern er blant det enkleste studiene å gjennomføre. Til gjengjeld så er de nok blant de vanskeligste studiene å få brukt til noe vettugt og inntektsbringende etterpå. Anonymkode: fd75b...d7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå