Thyra Skrevet onsdag kl 10:53 #61 Del Skrevet onsdag kl 10:53 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor tok du 10 fingre fra? Var det bare et tilfeldig tall du fant på nå? Anonymkode: e8290...fcf Fra innlegget jeg siterte. Som antagelig nevnte ti fingre fordi det er det mennesker i utgangspunktet har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet onsdag kl 11:00 #62 Del Skrevet onsdag kl 11:00 Det finnes selvfølgelig bare to kjønn. Det finnes noen svært få avvik fra det vanlige xx eller xy, men dette er altså avvik. På samme måte som at det finnes mennesker med bare én arm, uten at det betyr at mennesker har et varierende antall armer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:05 #63 Del Skrevet onsdag kl 11:05 Thyra skrev (10 minutter siden): Fra innlegget jeg siterte. Som antagelig nevnte ti fingre fordi det er det mennesker i utgangspunktet har. Nei jeg skrev ikke noe antall i innlegget mitt. Det var det du som kom fram til helt på egenhånd. Så hvor har du lært at mennesker har 10 fingre? Anonymkode: e8290...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:09 #64 Del Skrevet onsdag kl 11:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei jeg skrev ikke noe antall i innlegget mitt. Det var det du som kom fram til helt på egenhånd. Så hvor har du lært at mennesker har 10 fingre? Anonymkode: e8290...fcf Ja, hvor lærer man at folk har 10 fingre? Kan man telle det tro? Kan vi se det? Anonymkode: bee9e...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet onsdag kl 11:27 #65 Del Skrevet onsdag kl 11:27 kissa85 skrev (16 timer siden): Jeg trenger litt synspunkter på dette. Barna lærer i dag på skolen at det fins mer enn 2 kjønn. Da lurer jeg veldig på om det ikke er litt vranglære? Det er jo enten xx kromosomer eller xy kromosomer? Altså 2 kjønn? Det er noe annet med kjønnsidentitet, men det er da ikke kjønn? Hva tenker dere? Jeg er på ingen måte trangsynt eller ikke aksepterende for hva folk identifiserer seg som, men jeg bare lurer på hvorfor barna lærer at det ikke bare er to kjønn? To kjønn. Det finnes kvinne og mann. En transkvinne som er biologisk mann, men lever som kvinne, er fortsatt innenfor disse to kjønnene (kvinne og mann). Interkjønn er fortsatt en kombinasjon av de to kjønnene, og også et kromosomavvik (på samme måte som det fødes mennesker uten ører eller med bare én arm, uten at vi sier at det finnes egen kategori mennesker uten ører osv). Det samme er hos andre pattedyr - det er to kjønn. Selv om hyenene har både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer, så er det fortsatt mannlige og kvinnelige (2 kjønn). Det finnes ikke "flytende kjønn" eller et tredje kjønn som er verken kvinne eller mann. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet onsdag kl 11:27 #66 Del Skrevet onsdag kl 11:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, hvor lærer man at folk har 10 fingre? Kan man telle det tro? Kan vi se det? Anonymkode: bee9e...481 Men hva med dem som bare har 7 fingre, eller har ingen fingre når de blir født? Tilhører de egen menneskekategori? Eller er det avvik i fosterutviklingen som har gjort at de har færre enn 10 fingre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet onsdag kl 11:28 #67 Del Skrevet onsdag kl 11:28 Uanonym bruker skrev (28 minutter siden): Det finnes selvfølgelig bare to kjønn. Det finnes noen svært få avvik fra det vanlige xx eller xy, men dette er altså avvik. På samme måte som at det finnes mennesker med bare én arm, uten at det betyr at mennesker har et varierende antall armer. Men avvikene er fortsatt innenfor de to kjønnskategoriene. For eksempel, at barn har både kvinnelige og mannlige kjønnsorganer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:40 #68 Del Skrevet onsdag kl 11:40 kissa85 skrev (16 timer siden): Jeg trenger litt synspunkter på dette. Barna lærer i dag på skolen at det fins mer enn 2 kjønn. Da lurer jeg veldig på om det ikke er litt vranglære? Det er jo enten xx kromosomer eller xy kromosomer? Altså 2 kjønn? Det er noe annet med kjønnsidentitet, men det er da ikke kjønn? Hva tenker dere? Jeg er på ingen måte trangsynt eller ikke aksepterende for hva folk identifiserer seg som, men jeg bare lurer på hvorfor barna lærer at det ikke bare er to kjønn? Jeg deler synspunkt med denne biologen, som går ganske i dybden på dette temaet: Anonymkode: 24022...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:47 #69 Del Skrevet onsdag kl 11:47 Sitat Sex is usually categorized as female or male but there is variation in the biological attributes that comprise sex and how those attributes are expressed. Gender refers to the socially constructed roles, behaviours, expressions and identities of girls, women, boys, men, and gender diverse people. snakker vi om kjønn som i kjønnsorganer eller som i biologiske egenskaper nå? Anonymkode: 868ae...13d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet onsdag kl 11:49 #70 Del Skrevet onsdag kl 11:49 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): snakker vi om kjønn som i kjønnsorganer eller som i biologiske egenskaper nå? Anonymkode: 868ae...13d det lurer jeg på også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:05 #71 Del Skrevet onsdag kl 14:05 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvordan kan man identifisere seg som mann om man ikke er mann? Hva er det som gjør en mann til en mann utenom det biologiske? Anonymkode: 571de...c29 Jeg er biologisk født som mann, og jeg føler meg som en mann. Hvis noen romvesen lagde en kvinnekropp og overførte bevissthet min til den kroppen, så ville jeg fortsatt følt meg som en mann. De er født som det biologiske kjønnet de er, men de FØLER at de egentlig skulle hatt den motsatte kroppen. Målet er at alle skal være lykkelige, vi har ingen kur for denne sykdommen foreløpig, den beste behandlingen er å la dem identifisere seg som det kjønnet de føler at de er. Anonymkode: d5299...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:10 #72 Del Skrevet onsdag kl 18:10 Det finnes heldigvis bare 2 (to) kjønn. Anonymkode: d9142...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:30 #73 Del Skrevet onsdag kl 18:30 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Skjønner ikke dette med å i stedet for å slå dere sammen å protestere på feks dette med mer enn to kjønn, så sitter man på dataen å klager. Merkelige greier dette altså. Dette samfunnet blir sykere å sykere, hva er det neste de finner på? Anonymkode: bee9e...481 Denne var tynn. Vi er da flere som "protesterer" høylydt, og flere som ties selv når hat ikke er en faktor. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Anonymkode: c9da1...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:02 #74 Del Skrevet onsdag kl 19:02 Om kjønn ikke hadde hatt noe å si, så hadde vi ikke vært så bastante i våres påstander om kjønn. Som biologiske kategorier for reproduksjon finnes det kun to kjønn for dyrearten "menneske". Hann og hunn. Senere har vi problematisert dette. Gjerne med samfunnskonstruerte beskyldninger om at samfunnskonstruksjoner tvinger oss i båser, uten at det nødvendigvis er sant. Men det er sant at kjønn også er formet av samfunnet. Ikke bare - men også. Det betyr at ikke alle passer inn i forventningene rundt “mann” og “kvinne” (hva nå disse forventningene måtte være). Men forplantning skjer fortsatt via to kategorier. Kjønnsidentitet er vel også en identitet? Altså er det ekte og viktig, men forplantning skjer fortsatt via to kategorier! Nå vet ikke jeg hva de lærer barna på skolen. Men jeg fikk en pekepinn etter en episode fra Folkeopplysningen, der et barn uttalte noe sånt som at "penis" ikke har noe å si for om du er mann eller ikke, fordi det ikke beskriver hva vi føler oss som. Jeg sverger ikke på ordene her, skal være ærlig på det. Men om det var noe sånt jeg hørte, så mener jeg at det er vranglære og at barna burde lære begge deler. Vi trenger ikke late som biologi ikke finnes for å være rause med hverandre. Da går det på bekostning av oppriktighet og opplevelse av sannhet og faktaforståelse. Det er usunt uansett, både for den kollektive moralen og evnen til å se sannheter uten å skille biologi fra egne opplevelser. Anonymkode: c9da1...df2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet onsdag kl 19:25 #75 Del Skrevet onsdag kl 19:25 Thyra skrev (8 timer siden): En transkvinner er ikke kvinne pga at hun har feminine interesser og væremåte, men fordi hun identifiserer seg som kvinne. - Det er denne "identifikasjonen" jeg ikke finner noe skikkelig grunnlag for. Noen har oppgitt følelser, et sett av følelser, også i kombinasjon med væremåte/roller. Jeg tar gjerne i mot en forklaring. Det er da ikke slik at alle som ikke passer inn i de tradisjonelle kjønnsrollene er transpersoner! -Nei. Jeg tenker at vi skal legge vekk de tradisjonelle kjønnsrollene i den grad vi ikke er kvitt dem. Alle roller passer begge kjønn! En transperson trenger heller ikke å passe inn i alle de typiske egenskapene til det kjønnet de identifiserer seg som. - Det er ingen som trenger det, verken menn eller kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet onsdag kl 19:35 #76 Del Skrevet onsdag kl 19:35 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er biologisk født som mann, og jeg føler meg som en mann. Jeg har tenkt på det og kom til motsatt konklusjon. Biologisk er jeg mann, det er et faktum. Men jeg har ingen følelser som har betydning i vurderingen av det. Jeg hører gjerne om mannefølelser, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:37 #77 Del Skrevet onsdag kl 19:37 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg deler synspunkt med denne biologen, som går ganske i dybden på dette temaet: Anonymkode: 24022...db9 Prøver være åpen. Men jeg er nok altfor bias allerede. Takk for videon dog, selv om dybden her er langgrunn for meg. Biologen viser til maur og bier, på at noen dyr bytter kjønn (protandri og protogyni). Sædceller og egg fungerer ikke alltid. Sperm har flere varianter hos enkelte arter. Videre viser han til at planter og sopp har egne kjønnssystemer, at enkelte blomster har begge kjønnsorganer. Sopp viser seg å ha ...tusenvis av forskjellige "kjønn" eller "parringstyper". Noen kan til og med reprodusere alene, eller skifte mellom seksuell og aseksuell reprodukjson. Noen dyr er fysisk både hann og hunn. Selv om dette ikke skjer "naturlig" hos mennesker, viser han til at kombinerte eggstokk/testikkel-organer finnes hos både mennesker og andre pattedyr. Jeg stopper her. Konklusjonen hans er at naturen ikke bryr seg om våre forenklede regler, derfor at "kjønn" ikke er fastlåst, binært eller enkelt. Men ekstremt variert og fleksibelt. Personlig tror jeg at menneskearten går mot å bli tvekjønnet. Men det er ikke noe jeg tror vil skje på mange, mange hundre år! Når menneskets kjønn skal sammenliknes med forståelsen av forplantningssystemer i naturen, blir det et bidrag til å utviske den faktiske naturen, som vi har tusener av år med historiske bevis for stemmer. At vi kan tillære oss ny forståelse for hvordan kjønn fungerer, også i dyreverden, er flott! Men det endrer ikke på historien eller virkeligheten i 2025. At dyr har ekstreme kjønnsstrategier vet vi. Noen arter spiser opp maken etter parring – det har ingenting med kjønn å gjøre i menneskelig forstand. Det gjelder ikke vår art. At noe finnes i naturen betyr ikke at det automatisk gir mening å bruke som argument for hvordan mennesker bør forstå seg selv. Biologi gir rammer. Ikke nødvendigvis mening. Anonymkode: c9da1...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:38 #78 Del Skrevet onsdag kl 19:38 A new man skrev (2 minutter siden): Jeg har tenkt på det og kom til motsatt konklusjon. Biologisk er jeg mann, det er et faktum. Men jeg har ingen følelser som har betydning i vurderingen av det. Jeg hører gjerne om mannefølelser, Jeg er enig her. Utenom når det kommer til parre-situasjoner, så føler jeg meg som et menneske. Anonymkode: c9da1...df2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:46 #79 Del Skrevet onsdag kl 19:46 Det finnes to. Kjønn er en medisinsk betegnelse i grunn.. hvilke "deler" har du? Drar du på legevakta kan du ikke si at du er hen. Stålampe eller what not. Kjønnet dit er ikke identiteten di . Selvom mange ser ut å blande.. Utover det må du gjerne kle deg, føle deg som, og ligge med hvem du vil for min del. Men kjønnet ditt definerer en ting; mann eller kvinne. Anonymkode: 8e688...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:52 #80 Del Skrevet onsdag kl 19:52 A new man skrev (16 minutter siden): Jeg har tenkt på det og kom til motsatt konklusjon. Biologisk er jeg mann, det er et faktum. Men jeg har ingen følelser som har betydning i vurderingen av det. Jeg hører gjerne om mannefølelser, Du ville vært komfortabel med å bytte kropp? Du ville ikke prøvd å forandre deg tilbake til mann? Anonymkode: d5299...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå