Gå til innhold

Hvor mange kjønn fins det?

kissa85

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tidligere argumenterte du jo for at kjønn ikke er følelser, men det er flott å se at du har snudd. Akkurat som seksualitet, er kjønn dynamisk og kan forandre seg over tid. 

Jeg er helt enig i at det er altfor mye fokus på kjønn. Jeg mener folk skal få identifisere seg slik de ønsker, uten at alle andre trenger å lage noe oppstyr av det. 

Anonymkode: e0e23...fec

Her må du lese på nytt. Jeg har ikke snudd på noe som helst, hvor får du det fra? Du misforstår mitt innlegg!

Endret av Tartufo
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan man identifisere seg som mann om man ikke er mann? Hva er det som gjør en mann til en mann utenom det biologiske?

Anonymkode: 571de...c29

At den biologiske kvinnen fremstår som ein mann? Og passerer som mann? Og alle henvender seg til det mennesket som man fordi det ser ut som ein mann?

Anonymkode: 25d72...ca5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kjønn. 

Men eg aksepterer at menneske kan ha mange ulike følelsar rundt dette. 

Eg trur egentlig at vår kultur som er så ivrig etter å skille f eks mellom klede for menn og kvinner, sminke, femininitet/maskulinitet gjer at rammene for kjønnsuttrykk blir for trange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man identifisere seg som/med andre hudfarger enn den man er født med? Kan man identifisere seg som dyr? Demoner eller halvguder?

Anonymkode: 65767...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan man identifisere seg som/med andre hudfarger enn den man er født med? Kan man identifisere seg som dyr? Demoner eller halvguder?

Anonymkode: 65767...797

Det er veldig vanskelig å passera som alle dei uttrykka. Det er ikkje gjennomførbart. Ingen kjem til å ta deg seriøst om du vil leve livet ditt som ein katt. 

Det er meir aksept for å ha ein psykisk lidelse der man ikkje trivst i sitt biologiske kjønn. Den opplevelsen er ekte. Vi må ta folk på alvor.

Å føla at man er født i feil art er ultaspesiellt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er veldig vanskelig å passera som alle dei uttrykka. Det er ikkje gjennomførbart. Ingen kjem til å ta deg seriøst om du vil leve livet ditt som ein katt. 

Det er meir aksept for å ha ein psykisk lidelse der man ikkje trivst i sitt biologiske kjønn. Den opplevelsen er ekte. Vi må ta folk på alvor.

Å føla at man er født i feil art er ultaspesiellt. 

Hva med å identifisere seg selv som 10 år yngre enn en er? Mange kan «passere» som det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men du kan jo kle deg akkurat slik du vil uavhengig av hva du har mellom beina. Kvinner kan være maskuline og menn kan være feminine uten at de trenger å skifte kjønn for det.

hvis man «føler» seg som feil kjønn basert på stereotypier om kjønnsroller, så er det jo kjønnsrollebåsene som er for trange og da er selvfølgelig ikke løsningen å skifte kjønn for de som ikke passer i den «båsen» de tilhører. Løsningen er jo å akseptere at folk kan kle seg slik de vil og interessere seg for det de vil uavhengig av kjønn.

Det er forskjell på å være biologisk mann og identifiserer seg som en kvinne og å være biologisk mann (som identifiserer seg som mann) med "feminine" interesser og væremåte.

Eller på biologiske kvinner som identifiserer seg som menn og biologiske kvinner (som identifiserer seg som kvinner) med "maskuline" interesser og væremåte.

Å ikke passe inn i stereotypiske kjønnsroller er ikke det samme som å bære transperson.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kissa85 skrev (9 timer siden):

Jeg trenger litt synspunkter på dette. Barna lærer i dag på skolen at det fins mer enn 2 kjønn. Da lurer jeg veldig på om det ikke er litt vranglære? Det er jo enten xx kromosomer eller xy kromosomer? Altså 2 kjønn? 

Det er noe annet med kjønnsidentitet,  men det er da ikke kjønn? Hva tenker dere? Jeg er på ingen måte trangsynt eller ikke aksepterende for hva folk identifiserer seg som, men jeg bare lurer på hvorfor barna lærer at det ikke bare er to kjønn? 

Det kommer vel an på hvilke fag det undervises i. Biologisk sett er det to kjønn. Men kjønn handler ikke bare om biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen er det naturfag som har dette som tema og barna lærer det er to biologiske kjønn, slik som det er naturfaglig. De lærer også pm interkjønn, som også er en helt normal variasjon av kjønn, og de lærer om kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. 

Anonymkode: 4d36e...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På barneskolen er det naturfag som har dette som tema og barna lærer det er to biologiske kjønn, slik som det er naturfaglig. De lærer også pm interkjønn, som også er en helt normal variasjon av kjønn, og de lærer om kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. 

Anonymkode: 4d36e...d8b

Yngste vår lærte på barneskolen i fjor at man kunne bytte kjønn, så skolen og lærerplanene er ikke gode nok. Skolen også rører sammen biologisk kjønn og kjønnsidentitet. 

Det er to kjønn fra naturens side for mennesker. At det finnes reker som er hankjønn som unge og hunkjønn som eldre, har ingenting å si i den sammenheng. Det finnes andre rare ting i naturen. 

"Kjønnsidentitet" burde skrapes. Vi har jobbet for og  jobber fortsatt for likestilling. Kjønnsidentitet bygger på at menn har ett følelsesliv ( sett med følelser) og kvinner et annet, i tillegg noen andre identitesmarkører som virker litt uavklarte. Å knytte disse til kjønn og kalle det kjønnsuttrykk gir ingenting. Gutter flest  leker med biler, jenter flest leker med dukker. At noen barn velger annerledes er helt greit. Barn er barn og bør få lov til å være barn. Å lære barn om at dette skal være kjønnsuttrykk er feil. Lær dem at det er greit og at det bør aksepteres. Alt sammen er ganske diskriminerende. 

Det finnes ikke mannefølelser eller kvinnefølelser. Macho? Det er å føle mestring, dominans eller å føle seg tøff? Det har begge folk med begge kjønn rett til å føle? Empati? Menn har det. Jeg føler med alle som sliter med selvbildet sitt og føler at de ikke passer inn.

Både kona og Lukas Braaten kan gå i skjørt. Donald Trump og JD Vance bruker mer makeup enn mange kvinner. Kvinner kan bedrive all sport menn gjør. Kvinner og menn kan ha de samme jobbene. Begge kan bruke støvsugeren og skifte dekk på bilen. 

Poenget er at begge kjønn kan føle alle følelser, jobbe med hva de vil og se ut som de vil og leve som de vil. Denne friheten er viktig å beholde og utvikle videre. Når alt er "innafor" uansett om man er kvinne eller mann, så er vi endelig likestilte.

Hvem vi "er" henger også da lite sammen med biologisk kjønn. Biologisk kjønn er fakta. En kan ha følelser rundt fakta, men 2+2 er 4 uansett hva man føler om det.

Det er bakstreversk å koble enkelte følelser og andre deler av identiteten opp mot kjønn. Lucas Braaten er Lucas Braaten i skjørt og med neglelakk. Lucas Braaten er Lucas Braaten på podiet i Beaver Creek. 

Alt dette med å "identifisere seg som ett kjønn" bygger på gamle, forlatte kjønnsroller. Det strider mot likestilling. Det bør ikke læres bort i barneskolen. Der bør det være fokus på aksept av alle slik de er. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo. Det er vranglære.

?

Hvorfor?

I forrige uke var kjønnsidentiteten min kvinne, lesbisk kvinne. Så gikk i damegarderoben i svømmehallen, og fikk sett mye nice.

Er jo helt supert at man kan velge kjønnsidentitet som det passer seg selv?

Anonymkode: e08ee...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (2 timer siden):

Det kommer vel an på hvilke fag det undervises i. Biologisk sett er det to kjønn. Men kjønn handler ikke bare om biologi.

Hvilket kjønn man er, handler faktisk kun om biologi. Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke enten xx eller xy, det kan være andre kombinasjoner også f eks xxy. Det er ganske sjeldent, omtrent like vanlig som rødt hår. Dere som har svart her i tråden kjenner kanskje noen med naturlig rødt hår? Skal vi lære barna at de ikke finnes bare fordi det er få av de?

Anonymkode: 5b8d2...52c

Hvor mange fingre lærer man at mennesker har i skolen?

Anonymkode: e8290...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med å identifisere seg selv som 10 år yngre enn en er? Mange kan «passere» som det

Kanskje eg skal prøva det 🤣.

Poenget her blir vel at pasientgruppa som omfatte mennesker som ikkje føler seg vel i sitt biologiske kjønn lider under sine indre tolkninger av seg sjølv. Det er meir etisk å la folk leva livet sitt som den dei er og bli akseptert som den man er. Det er ikkje riktig å nekta denna gruppa helsehjelp. 

Eg nekte eigentlig å anerkjenne at denna gruppa heilt objektivt faktisk er født i feil kjønn og at det finnest ein biologisk forklaring på feilen. Eg kan ta feil selvfølgelig. 

Det å føla seg yngre, som ein katt eller halvgud er meir å setta ting på spissen og ikkje eit genuint folkehelsepeoblem.

Når det er sagt vil eg ikkje at barna mine skal bli forvirra eller blanda inn i denna type tematikk. Som mor har eg alltid gitt mine barn same handlingsmuligheter og alternativ så langt eg faktisk er bevisst på det. Mest av alt har eg behandla dei som barn utan å reflektera så mykje over biologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mange fingre lærer man at mennesker har i skolen?

Man lærer ihvertfall ikke at "alle har ti fingre, det finnes ingen mennesker som ikke har ti fingre". 

Enkelte påstår jo at "enten så er du kvinne og menstruerer og produserer eggceller, ellers så er du mann som produserer sædceller". Og dette stemmer jo ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (3 timer siden):

Hvilket kjønn man er, handler faktisk kun om biologi. Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn det er?

Hvilket biologisk kjønn man har handler kun om biologi, ja. 

Men så finnes det dem som identifiserer seg som et annet kjønn enn sitt biologiske, og det finnes dem (mange) som møter andre som det kjønnet de identifiserer seg som.

Alt handler ikke om biologi. Man kan også være mor, men ikke biologisk mor. Far, men ikke biologisk far. Søsken, men ikke biologiske søsken osv. Det er likevel snakk om fullverdige familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 minutter siden):

Man lærer ihvertfall ikke at "alle har ti fingre, det finnes ingen mennesker som ikke har ti fingre". 

Hvor tok du 10 fingre fra? Var det bare et tilfeldig tall du fant på nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (4 timer siden):

Yngste vår lærte på barneskolen i fjor at man kunne bytte kjønn, så skolen og lærerplanene er ikke gode nok. Skolen også rører sammen biologisk kjønn og kjønnsidentitet. 

Det er to kjønn fra naturens side for mennesker. At det finnes reker som er hankjønn som unge og hunkjønn som eldre, har ingenting å si i den sammenheng. Det finnes andre rare ting i naturen. 

"Kjønnsidentitet" burde skrapes. Vi har jobbet for og  jobber fortsatt for likestilling. Kjønnsidentitet bygger på at menn har ett følelsesliv ( sett med følelser) og kvinner et annet, i tillegg noen andre identitesmarkører som virker litt uavklarte. Å knytte disse til kjønn og kalle det kjønnsuttrykk gir ingenting. Gutter flest  leker med biler, jenter flest leker med dukker. At noen barn velger annerledes er helt greit. Barn er barn og bør få lov til å være barn. Å lære barn om at dette skal være kjønnsuttrykk er feil. Lær dem at det er greit og at det bør aksepteres. Alt sammen er ganske diskriminerende. 

Det finnes ikke mannefølelser eller kvinnefølelser. Macho? Det er å føle mestring, dominans eller å føle seg tøff? Det har begge folk med begge kjønn rett til å føle? Empati? Menn har det. Jeg føler med alle som sliter med selvbildet sitt og føler at de ikke passer inn.

Både kona og Lukas Braaten kan gå i skjørt. Donald Trump og JD Vance bruker mer makeup enn mange kvinner. Kvinner kan bedrive all sport menn gjør. Kvinner og menn kan ha de samme jobbene. Begge kan bruke støvsugeren og skifte dekk på bilen. 

Poenget er at begge kjønn kan føle alle følelser, jobbe med hva de vil og se ut som de vil og leve som de vil. Denne friheten er viktig å beholde og utvikle videre. Når alt er "innafor" uansett om man er kvinne eller mann, så er vi endelig likestilte.

Hvem vi "er" henger også da lite sammen med biologisk kjønn. Biologisk kjønn er fakta. En kan ha følelser rundt fakta, men 2+2 er 4 uansett hva man føler om det.

Det er bakstreversk å koble enkelte følelser og andre deler av identiteten opp mot kjønn. Lucas Braaten er Lucas Braaten i skjørt og med neglelakk. Lucas Braaten er Lucas Braaten på podiet i Beaver Creek. 

Alt dette med å "identifisere seg som ett kjønn" bygger på gamle, forlatte kjønnsroller. Det strider mot likestilling. Det bør ikke læres bort i barneskolen. Der bør det være fokus på aksept av alle slik de er. 

En transkvinner er ikke kvinne pga at hun har feminine interesser og væremåte, men fordi hun identifiserer seg som kvinne. 

Det er da ikke slik at alle som ikke passer inn i de tradisjonelle kjønnsrollene er transpersoner!

En transperson trenger heller ikke å passe inn i alle de typiske egenskapene til det kjønnet de identifiserer seg som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...