AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:36 #21 Del Skrevet tirsdag kl 19:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei? Hva mener du? Alt er da ikke komplekst og uten «regler», selv om et individ er komplekst og sammensatt. Mennesker har ti fingre og ti tær, hår på hodet og går oppreist på to bein. Og formerer seg kjønnet, altså med eggceller og sædceller og x og y kromosomer. At det fins sjeldne avvik forandrer ikke på enkle fakta. Kjønn er ren biologi og har ingenting med hva man føler eller hvilke egenskaper man har. Hva folk vil kalle seg for, kle seg i og operere seg til bryr meg midt i ræva og vil bli respektert av meg 100% på i individnivå men vitenskapen her er temmelig enkel og antakelig like gammel som menneskeheten selv. Anonymkode: 41d1a...4a3 Det er jeg som skrev kommentaren om rødt hår og intersex i en tidligere kommentar, så argumentene dine kjenner jeg godt til. Du har helt rett i at hva folk føler, ikke endrer biologien. Men akkurat som seksualitet, mener mange at kjønn er et spekter. Hos menneske er ikke kjønn utelukkende noe vi kun har, det er noe vi gjør og utfører i det daglige. En væremåte og en følelse. Om kjønn ikke hadde vært noe vi utfører, hadde ikke plastisk kirurgi og anabole steroider eksistert. Ingen ville hatt behov for å føle seg "mer" kvinne eller mann. Du må gjerne mene at kjønn kun er noe som handler om biologi, og som ikke er psykologisk eller kulturelt betinget i det hele tatt. Men her er mange uenig med deg. Anonymkode: e0e23...fec 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:38 #22 Del Skrevet tirsdag kl 19:38 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jeg som skrev kommentaren om rødt hår og intersex i en tidligere kommentar, så argumentene dine kjenner jeg godt til. Du har helt rett i at hva folk føler, ikke endrer biologien. Men akkurat som seksualitet, mener mange at kjønn er et spekter. Hos menneske er ikke kjønn utelukkende noe vi kun har, det er noe vi gjør og utfører i det daglige. En væremåte og en følelse. Om kjønn ikke hadde vært noe vi utfører, hadde ikke plastisk kirurgi og anabole steroider eksistert. Ingen ville hatt behov for å føle seg "mer" kvinne eller mann. Du må gjerne mene at kjønn kun er noe som handler om biologi, og som ikke er psykologisk eller kulturelt betinget i det hele tatt. Men her er mange uenig med deg. Anonymkode: e0e23...fec Hvordan føles et kjønn? Hvilken væremåte har et kjønn? Anonymkode: 571de...c29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet tirsdag kl 19:39 #23 Del Skrevet tirsdag kl 19:39 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jo. Det er vranglære. Er det født med vagina er det kvinne. Penis så er det mann. Gjelder alle andre type pattedyr også Anonymkode: be0a7...454 Noen er født som hunkjønn, andre som hankjønn, men så er jo noen født med begge deler, tvekjønnet.. Og noen er interkjønnet, uten noe som indikere hverken det ene eller det andre kjønnet. Så dermed er vel det riktige svaret på ts sitt spørsmål fire, eller.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:43 #24 Del Skrevet tirsdag kl 19:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan føles et kjønn? Hvilken væremåte har et kjønn? Anonymkode: 571de...c29 Det må du nok finne svaret på selv. For meg handler det om hva jeg føler meg vel i. Jeg trives best med å gå i kvinneklær, og oppføre meg nogenlunde feminint. Eller hvertfall hva samfunnet anser som feminint. Jeg hadde nok følt meg litt uvel om jeg måtte gå i slips og dress på jobb eller fest. Om jeg hadde begynt å gro skjegg, hadde jeg følt at det hadde tatt bort noe av femininiteten min. Det samme gjelder om jeg hadde mistet alt håret. Dette er kun mine opplevelser, og er ikke nødvendigvis overførbart til andre. Hvordan du opplever ditt kjønn kan være helt annerledes. Anonymkode: e0e23...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet tirsdag kl 19:45 #25 Del Skrevet tirsdag kl 19:45 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Biologisk sett finnes det kun to kjønn. Men mennesker er jo mer komplekse enn enkel biologi. Jeg tror ikke nødvendigvis det er så viktig å fokusere på antall kjønn, på samme måte som det ikke er viktig å fokusere på for eksempel antall seksualiteter. På samme måte som seksualitet, tror jeg kjønn er et spektrum. Man kan falle tydelig innenfor jente-gutt kategorien, eller litt her og der. Noen er kanskje midt i. Andre føler seg ikke hjemme i kjønn i det hele tatt. Anonymkode: e0e23...fec Du kan ikke sammenlikne kjønn med seksualitet. Kjønn bestemmes biologisk, og det finnes selvsagt kun to kjønn (ser bort fra medisinske unntak). Seksualitet handler om følelser, og kan derfor være dynamisk og forandre seg. Hva mener du at man KAN falle tydelig innenfor jente eller gutt-kategorien? En gutt som har felles interesser med mange jenter, er like mye gutt som en gutt som liker ting som blir sett på som maskuline. Kjønn bestemmes ikke av interesser eller følelser! Endret tirsdag kl 19:45 av Tartufo 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet tirsdag kl 19:49 #26 Del Skrevet tirsdag kl 19:49 To. Uansett hva som til enhver tid anses politisk korrekt å mene. Forøvrig er det MYE psykiatri ute å går i denne sammenheng..... 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:51 #27 Del Skrevet tirsdag kl 19:51 Tartufo skrev (1 minutt siden): Du kan ikke sammenlikne kjønn med seksualitet. Kjønn bestemmes biologisk, og det finnes selvsagt kun to kjønn (ser bort fra medisinske unntak). Seksualitet handler om følelser, og kan derfor være dynamisk og forandre seg. Hva mener du at man KAN falle tydelig innenfor jente eller gutt-kategorien? En gutt som har felles interesser med mange jenter, er like mye gutt som en gutt som liker ting som blir sett på som maskuline. Kjønn bestemmes ikke av interesser eller følelser! Jo, man kan absolutt sammenligne kjønn og seksualitet. Det er en grunn til at man i det engelske språk har to ulike ord for kjønn: gender og sex. Du har helt rett i at en gutt med "jenteinteresser" ikke er mindre gutt av den grunn. På samme måte er ikke en jente mindre jente dersom hun er en "guttejente". Hvem som vet best hvilket kjønn man opplever seg som, er personen selv. Dette er helt uavhengig av hvilke interesser man har. Anonymkode: e0e23...fec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:53 #28 Del Skrevet tirsdag kl 19:53 Nå som denne motebølgen åpenbart går mot slutten, er det nok stadig færre som «mener» at (biologisk) kjønn er et spekter. Det som det derimot er - og lenge har vært - stor grad av enighet om, er at det er glidende/flytende overganger mellom kjønnsroller. Den aktivistskapte semantiske uklarheten som bevisst har lagt opp til at biologisk kjønn språklig skal forveksles med kjønnsroller, er åpenbart i ferd med å bli utdatert. Anonymkode: f506b...6df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet tirsdag kl 19:58 #29 Del Skrevet tirsdag kl 19:58 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo, man kan absolutt sammenligne kjønn og seksualitet. Det er en grunn til at man i det engelske språk har to ulike ord for kjønn: gender og sex. Du har helt rett i at en gutt med "jenteinteresser" ikke er mindre gutt av den grunn. På samme måte er ikke en jente mindre jente dersom hun er en "guttejente". Hvem som vet best hvilket kjønn man opplever seg som, er personen selv. Dette er helt uavhengig av hvilke interesser man har. Anonymkode: e0e23...fec En jente vet ikke hvordan det føles å være gutt, og motsatt. Alle jenter føler ikke likt. Man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler. Det er altfor mye fokus på kjønnsidentitet. Alle har sin egen identitet, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor koble identitet til kjønn?? Endret tirsdag kl 19:59 av Tartufo 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:01 #30 Del Skrevet tirsdag kl 20:01 Tartufo skrev (Akkurat nå): En jente vet ikke hvordan det føles å være gutt, og motsatt. Alle jenter føler ikke likt. Man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler. Det er altfor mye fokus på kjønnsidentitet. Alle har sin egen identitet uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor koble identitet til kjønn?? Tidligere argumenterte du jo for at kjønn ikke er følelser, men det er flott å se at du har snudd. Akkurat som seksualitet, er kjønn dynamisk og kan forandre seg over tid. Jeg er helt enig i at det er altfor mye fokus på kjønn. Jeg mener folk skal få identifisere seg slik de ønsker, uten at alle andre trenger å lage noe oppstyr av det. Anonymkode: e0e23...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:10 #31 Del Skrevet tirsdag kl 20:10 At det finnes mer enn to kjønn er bare noe venstre ekstreme bruker som et våpen til å slå normale folk i hodet med. Hvordan du føler deg er noe annet, og folk kan fint få kle seg og pynte seg som de vil. Å krangle om transpersoners rettigheter o.l er bare tull. Alle mennesker har samme rettigheter. Anonymkode: 65767...797 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:12 #32 Del Skrevet tirsdag kl 20:12 2 Anonymkode: d0ac8...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:12 #33 Del Skrevet tirsdag kl 20:12 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det må du nok finne svaret på selv. For meg handler det om hva jeg føler meg vel i. Jeg trives best med å gå i kvinneklær, og oppføre meg nogenlunde feminint. Eller hvertfall hva samfunnet anser som feminint. Jeg hadde nok følt meg litt uvel om jeg måtte gå i slips og dress på jobb eller fest. Om jeg hadde begynt å gro skjegg, hadde jeg følt at det hadde tatt bort noe av femininiteten min. Det samme gjelder om jeg hadde mistet alt håret. Dette er kun mine opplevelser, og er ikke nødvendigvis overførbart til andre. Hvordan du opplever ditt kjønn kan være helt annerledes. Anonymkode: e0e23...fec Men du kan jo kle deg akkurat slik du vil uavhengig av hva du har mellom beina. Kvinner kan være maskuline og menn kan være feminine uten at de trenger å skifte kjønn for det. hvis man «føler» seg som feil kjønn basert på stereotypier om kjønnsroller, så er det jo kjønnsrollebåsene som er for trange og da er selvfølgelig ikke løsningen å skifte kjønn for de som ikke passer i den «båsen» de tilhører. Løsningen er jo å akseptere at folk kan kle seg slik de vil og interessere seg for det de vil uavhengig av kjønn. Anonymkode: 571de...c29 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:16 #34 Del Skrevet tirsdag kl 20:16 For mennesker er det 2 biologiske kjønn, men det er mange kjønnsidentiteter. Kjønnsidentitet er ikke det man er fysisk født som, men hva man identifiserer seg som. Anonymkode: d5299...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet tirsdag kl 20:17 #35 Del Skrevet tirsdag kl 20:17 Det finnes to kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:18 #36 Del Skrevet tirsdag kl 20:18 Det finnest to biologiske kjønn. Det er nokon få døme på kryssninger som er avvik frå normen. Det finnest hundrevis av sosialt konstruerte kjønn. Det finnest hundrevis av måter å leva ut sin identitet på. Ein biologisk mann kan leve livet sitt som kvinne og motsatt. Det finnest då mange kjønn. Anonymkode: 25d72...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kissa85 Skrevet tirsdag kl 20:18 Forfatter #37 Del Skrevet tirsdag kl 20:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For mennesker er det 2 biologiske kjønn, men det er mange kjønnsidentiteter. Kjønnsidentitet er ikke det man er fysisk født som, men hva man identifiserer seg som. Anonymkode: d5299...778 Ja, det er jeg enig i men da finnes det jo 2 kjønn om man skal svare ett barn, men at mange identifiserer seg som annet enn sitt biologiske kjønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:22 #38 Del Skrevet tirsdag kl 20:22 2 kjønn Anonymkode: ba26a...e43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:22 #39 Del Skrevet tirsdag kl 20:22 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For mennesker er det 2 biologiske kjønn, men det er mange kjønnsidentiteter. Kjønnsidentitet er ikke det man er fysisk født som, men hva man identifiserer seg som. Anonymkode: d5299...778 Hvordan kan man identifisere seg som mann om man ikke er mann? Hva er det som gjør en mann til en mann utenom det biologiske? Anonymkode: 571de...c29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bimbo Skrevet tirsdag kl 20:23 #40 Del Skrevet tirsdag kl 20:23 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er jeg som skrev kommentaren om rødt hår og intersex i en tidligere kommentar, så argumentene dine kjenner jeg godt til. Du har helt rett i at hva folk føler, ikke endrer biologien. Men akkurat som seksualitet, mener mange at kjønn er et spekter. Hos menneske er ikke kjønn utelukkende noe vi kun har, det er noe vi gjør og utfører i det daglige. En væremåte og en følelse. Om kjønn ikke hadde vært noe vi utfører, hadde ikke plastisk kirurgi og anabole steroider eksistert. Ingen ville hatt behov for å føle seg "mer" kvinne eller mann. Du må gjerne mene at kjønn kun er noe som handler om biologi, og som ikke er psykologisk eller kulturelt betinget i det hele tatt. Men her er mange uenig med deg. Anonymkode: e0e23...fec Men det handler jo kun om biologi, det fysiske? Nevn en egenskap eller følelse som er utelukkende feminin eller maskulin? Kvinner og menn innehar nøyaktig de samme egenskapene, i ulik grad statistisk sett. Men på individnivå er det de samme egenskapene. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå