Gå til innhold

Hvor mange kjønn fins det?

kissa85

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt synspunkter på dette. Barna lærer i dag på skolen at det fins mer enn 2 kjønn. Da lurer jeg veldig på om det ikke er litt vranglære? Det er jo enten xx kromosomer eller xy kromosomer? Altså 2 kjønn? 

Det er noe annet med kjønnsidentitet,  men det er da ikke kjønn? Hva tenker dere? Jeg er på ingen måte trangsynt eller ikke aksepterende for hva folk identifiserer seg som, men jeg bare lurer på hvorfor barna lærer at det ikke bare er to kjønn? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo. Det er vranglære.

Er det født med vagina er det kvinne.

Penis så er det mann. 

Gjelder alle andre type pattedyr også

Anonymkode: be0a7...454

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt vranglære. 
du får lære barna dine å jatte med, så tar vi virkeligheten på hjemmebane.

Anonymkode: 12222...f4b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enten xx eller xy, det kan være andre kombinasjoner også f eks xxy. Det er ganske sjeldent, omtrent like vanlig som rødt hår. Dere som har svart her i tråden kjenner kanskje noen med naturlig rødt hår? Skal vi lære barna at de ikke finnes bare fordi det er få av de?

Anonymkode: 5b8d2...52c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biologisk sett finnes det kun to kjønn. Men mennesker er jo mer komplekse enn enkel biologi. 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er så viktig å fokusere på antall kjønn, på samme måte som det ikke er viktig å fokusere på for eksempel antall seksualiteter.

På samme måte som seksualitet, tror jeg kjønn er et spektrum. Man kan falle tydelig innenfor jente-gutt kategorien, eller litt her og der. Noen er kanskje midt i. Andre føler seg ikke hjemme i kjønn i det hele tatt.

Anonymkode: e0e23...fec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo. Det er vranglære.

Penis så er det mann. 

Hva med de som har begge deler? 

Anonymkode: 01d63...d55

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kissa85 skrev (18 minutter siden):

Jeg trenger litt synspunkter på dette. Barna lærer i dag på skolen at det fins mer enn 2 kjønn. Da lurer jeg veldig på om det ikke er litt vranglære? Det er jo enten xx kromosomer eller xy kromosomer? Altså 2 kjønn? 

Det er noe annet med kjønnsidentitet,  men det er da ikke kjønn? Hva tenker dere? Jeg er på ingen måte trangsynt eller ikke aksepterende for hva folk identifiserer seg som, men jeg bare lurer på hvorfor barna lærer at det ikke bare er to kjønn? 

Hva om å be dem vise bilder av det tredje kjønnet?

Anonymkode: bee9e...481

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare 2 kjønn, biologisk mann eller kvinne, en mann kan aldri bli 100% kvinne, å en kvinne kan aldri bli 100% mann, hva folk identifiserer seg som er jo noe annet 

Anonymkode: 3259d...272

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke enten xx eller xy, det kan være andre kombinasjoner også f eks xxy. Det er ganske sjeldent, omtrent like vanlig som rødt hår. Dere som har svart her i tråden kjenner kanskje noen med naturlig rødt hår? Skal vi lære barna at de ikke finnes bare fordi det er få av de?

Anonymkode: 5b8d2...52c

Å sammenligne intersex med rødt hår blir litt dumt. Rødt hår er ikke et avvik, noe intersex er. 

Om et menneske fødes uten en arm, endrer ikke det på det faktum at mennesker har to armer. Det betyr ikke at det ikke finnes mennesker som avviker fra dette, men det endrer likevel ikke sannheten.

• Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med de som har begge deler? 

Anonymkode: 01d63...d55

Dette er jo avvik! 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo. Det er vranglære.

Penis så er det mann. 

Ikke alle pattedyr ... 

Nok om det. Er du sikker på at læreren har sagt til ditt barn at det er flere kjønn? Står det i læreboka de bruker i Naturfag?

Eller kan det være at vedkommende har sagt at man kan identifisere seg som et annet type kjønn enn det man er født som? Ville tatt det opp med lærer og evt. fått se hva som står i læreboka for å høre, i stedet for å hause opp stemninga her på KG. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kissa85 skrev (26 minutter siden):

Skjønner ikke dette med å i stedet for å slå dere sammen å protestere på  feks dette med mer enn to kjønn, så sitter man på dataen å klager. Merkelige greier dette altså. Dette samfunnet blir sykere å sykere, hva er det neste de finner på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (1 minutt siden):

Ikke alle pattedyr ... 

Nok om det. Er du sikker på at læreren har sagt til ditt barn at det er flere kjønn? Står det i læreboka de bruker i Naturfag?

Eller kan det være at vedkommende har sagt at man kan identifisere seg som et annet type kjønn enn det man er født som? Ville tatt det opp med lærer og evt. fått se hva som står i læreboka for å høre, i stedet for å hause opp stemninga her på KG. 

Barnet fikk spørsmålet hvor mange kjønn  fins det, og Barnet svarte 2 og fikk da beskjed om at dette var feil.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke dette med å i stedet for å slå dere sammen å protestere på  feks dette med mer enn to kjønn, så sitter man på dataen å klager. Merkelige greier dette altså. Dette samfunnet blir sykere å sykere, hva er det neste de finner på?

Hvis det er sykt å spørre om andres synspunkter på en ting så må jeg si jeg syns det er ganske sykt. Debattprogrammer blir rene skrekkfilmen det da.

Anonymkode: 5ebdb...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Biologisk sett finnes det kun to kjønn. Men mennesker er jo mer komplekse enn enkel biologi. 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er så viktig å fokusere på antall kjønn, på samme måte som det ikke er viktig å fokusere på for eksempel antall seksualiteter.

På samme måte som seksualitet, tror jeg kjønn er et spektrum. Man kan falle tydelig innenfor jente-gutt kategorien, eller litt her og der. Noen er kanskje midt i. Andre føler seg ikke hjemme i kjønn i det hele tatt.

Mennesker er komplekse ja. Kjønn er ikke komplekst. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimbo skrev (Akkurat nå):

Mennesker er komplekse ja. Kjønn er ikke komplekst. 

Så kjønn er liksom det ene feltet som avviker fra menneskets kompleksitet? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så kjønn er liksom det ene feltet som avviker fra menneskets kompleksitet? 

Nei? Hva mener du? Alt er da ikke komplekst og uten «regler», selv om et individ er komplekst og sammensatt. Mennesker har ti fingre og ti tær, hår på hodet og går oppreist på to bein. Og formerer seg kjønnet, altså med eggceller og sædceller og x og y kromosomer. At det fins sjeldne avvik forandrer ikke på enkle fakta. Kjønn er ren biologi og har ingenting med hva man føler eller hvilke egenskaper man har. Hva folk vil kalle seg for, kle seg i og operere seg til bryr meg midt i ræva og vil bli respektert av meg 100% på i individnivå men vitenskapen her er temmelig enkel og antakelig like gammel som menneskeheten selv.

Anonymkode: 41d1a...4a3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...